Decyzja wykonawcza 2015/1143 w sprawie opublikowania z ograniczeniami w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz zgodnie z procedurami krajowymi odniesienia do normy EN 60335-2-15:2002 dotyczącej wymagań szczegółowych dotyczących sprzętu do ogrzewania cieczy, na podstawie dyrektywy 2006/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2015/1143
z dnia 13 lipca 2015 r.
w sprawie opublikowania z ograniczeniami w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz zgodnie z procedurami krajowymi odniesienia do normy EN 60335-2-15:2002 dotyczącej wymagań szczegółowych dotyczących sprzętu do ogrzewania cieczy, na podstawie dyrektywy 2006/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2006/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia 1 , w szczególności jej art. 5 akapit drugi i trzeci,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej, zmieniające dyrektywy Rady 89/686/EWG i 93/15/EWG oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 94/9/WE, 94/25/WE, 95/16/WE, 97/23/WE, 98/34/WE, 2004/22/WE, 2007/23/WE, 2009/23/WE i 2009/105/WE oraz uchylające decyzję Rady 87/95/EWG i decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1673/2006/ WE 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 lit. b),

uwzględniając opinię grupy roboczej ds. dyrektywy o niskim napięciu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku gdy norma krajowa stanowiąca transpozycję normy zharmonizowanej, do której odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz zgodnie z procedurami krajowymi, obejmuje co najmniej jeden element założeń związanych z bezpieczeństwem określonych w załączniku I do dyrektywy 2006/95/WE, sprzęt elektryczny, przewidziany do stosowania w określonych granicach napięcia, zbudowany zgodnie z tą normą uważa się za spełniający odnośne założenia związane z bezpieczeństwem.

(2) We wrześniu 2014 r. Cypr złożył formalne zastrzeżenie w odniesieniu do normy EN 60335-2-15:2002, ostatnio zmienionej zmianą A11:2012, "Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 2-15: Wymagania szczegółowe dotyczące sprzętu do ogrzewania cieczy".

(3) W formalnym zastrzeżeniu Cypru stwierdzono, że norma EN 60335-2-15:2002, ostatnio zmieniona zmianą A11:2012, nie zawiera szczegółowych przepisów dotyczących sprzętu do kawy lub do ogólnego użytku, przeznaczonego - lub o którym wiadomo z doświadczenia, że jest używany w tym celu - do przygotowywania pewnych rodzajów kawy lub podgrzewania niektórych cieczy (np. mleka). Taki sprzęt elektryczny składa się z otwartego dzbanka z elementem grzejnym wbudowanym w dnie i z uchwytu. Element grzejny jest zasilany poprzez umieszczenie dzbanka na podstawce podłączonej do sieci elektrycznej, za pośrednictwem okrągłej wtyczki i gniazda wtykowego podobnych do tych, jakie stosuje się w tradycyjnych czajnikach. Mielona kawa przed zagotowaniem podnosi się w dzbanku i ze względu na energię cieplną zgromadzoną w urządzeniu gorąca kawa przelewa się, nawet jeżeli wstrzyma się potem działanie urządzenia lub podniesie je z podstawki. Przy podgrzewaniu mleka występuje podobne zjawisko przelewania się. W rezultacie zachodzi ryzyko poważnych oparzeń, w przypadku gdy kipiący płyn wyleje się na skórę użytkownika lub znajdujących się w pobliżu dzieci, a norma jako taka nie daje podstaw do domniemania zgodności z dyrektywą 2006/95/WE.

(4) Po analizie normy EN 60335-2-15:2002, ostatnio zmienionej zmianą A11:2012, Komisja wraz z przedstawicielami grupy roboczej ds. dyrektywy o niskim napięciu stwierdziła, że norma ta nie spełnia założeń związanych z bezpieczeństwem określonych w pkt 1 lit. d) w związku z pkt 2 lit. b) załącznika I do dyrektywy 2006/95/WE.

(5) Uwzględniając wymagające ulepszenia aspekty związane z bezpieczeństwem, do czasu odpowiedniej zmiany normy publikacja w Dz.U. oraz zgodnie z procedurami krajowymi odniesienia do normy EN 60335-2-15:2002, ostatnio zmienionej zmianą A11:2012, powinna być opatrzona odpowiednim ostrzeżeniem.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 22 rozporządzenia (UE) nr 1025/2012,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odniesienie do normy EN 60335-2-15:2002, ostatnio zmienionej zmianą A11:2012, "Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 2-15: Wymagania szczegółowe dotyczące sprzętu do ogrzewania cieczy" publikuje się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz zgodnie z procedurami krajowymi z ograniczeniem określonym w załączniku.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2015 r.

W imieniu Komisji

Jean-Claude JUNCKER

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Publikacja tytułów i odniesień do zharmonizowanej normy europejskiej EN 60335-2-15:2002 na podstawie dyrektywy 2006/95/WE

ESO (1) Tytuł i odniesienie do normy zharmonizowanej (oraz dokument referencyjny) Odniesienie do normy zastąpionej Data ustania domniemania zgodności

normy zastąpionej

Przypis 1

Cenelec EN 60335-2-15:2002

Elektryczny sprzęt do użytku domowego i podobnego - Bezpieczeństwo użytkowania - Część 2-15: Wymagania szczegółowe dotyczące sprzętu do ogrzewania cieczy IEC 60335-2-15:2002

EN 60335-2-15:1996

+ A1:1999

+ A2:2000

Przypis 2.1

Termin minął

(1.7.2007)

EN 60335-2-15:2002/A1:2005 IEC 60335-2-15:2002/A1:2005 Przypis 3 Termin minął

(1.9.2008)

EN 60335-2-15:2002/A2:2008 IEC 60335-2-15:2002/A2:2008 Przypis 3 Termin minął

(1.8.2013)

EN 60335-2-15:2002/A11:2012 Przypis 3 23.1.2015
EN 60335-2-15:2002/A11:2012/AC:2013
EN 60335-2-15:2002/AC:2006
Ograniczenie: Stosowanie niniejszej publikacji nie stanowi podstawy do domniemania zgodności z założeniami związanymi z bezpieczeństwem określonymi w pkt 1 lit. d) w związku z pkt 2 lit. b) załącznika I do dyrektywy 2006/95/WE, w szczególności w odniesieniu do zagrożeń wynikających z przelania się gorącej kawy lub gorących cieczy, gdy dotyczy to sprzętu przeznaczonego - lub o którym wiadomo z doświadczenia, że jest używany w tym celu - do przygotowywania pewnych rodzajów kawy lub podgrzewania niektórych cieczy (np. mleka), które zwiększają swoją objętość w trakcie przyrządzania kawy lub podgrzewania cieczy.
(1) ESO: europejska organizacja normalizacyjna:

CENELEC: Avenue Marnix 17, B-1000 Bruxelles, tel. +32 2 5196871, faks + 32 2 5196919 (http://www.cenelec.eu)

Przypis 1: Data ustania domniemania zgodności jest zasadniczo datą wycofania ("dw") określoną przez europejską organizację normalizacyjną. Zwraca się jednak uwagę użytkowników tych norm na fakt, że w niektórych szczególnych przypadkach może być inaczej.

Przypis 2.1: Nowa (lub zmieniona) norma ma taki sam zakres jak norma zastąpiona. W określonym dniu ustaje domniemanie zgodności normy zastąpionej z zasadniczymi lub innymi wymaganiami stosownego prawodawstwa Unii.

Przypis 3: W przypadku zmian normą, do której dokonuje się odniesienia, jest EN CCCCC:RRRR z wcześniejszymi zmianami, o ile takie miały miejsce, oraz z podaną nową zmianą. Zastąpiona norma obejmuje zatem EN CCCCC:RRRR i jej wcześniejsze zmiany, o ile takie miały miejsce, ale nie obejmuje podanej nowej zmiany. W określonym dniu ustaje domniemanie zgodności normy zastąpionej z zasadniczymi lub innymi wymaganiami stosownego prawodawstwa Unii.

1 Dz.U. L 374 z 27.12.2006, s. 10.
2 Dz.U. L 316 z 14.11.2012, s. 12.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.185.23

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2015/1143 w sprawie opublikowania z ograniczeniami w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz zgodnie z procedurami krajowymi odniesienia do normy EN 60335-2-15:2002 dotyczącej wymagań szczegółowych dotyczących sprzętu do ogrzewania cieczy, na podstawie dyrektywy 2006/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 13/07/2015
Data ogłoszenia: 14/07/2015
Data wejścia w życie: 03/08/2015