Rozporządzenie wykonawcze 2015/864 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2015/864
z dnia 4 czerwca 2015 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 74 ust. 1 i art. 132,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 340/2008 2 opłaty i należności przewidziane w tym rozporządzeniu są przedmiotem corocznego przeglądu w oparciu o wskaźnik inflacji mierzony za pomocą europejskiego wskaźnika cen konsumpcyjnych publikowanego przez Eurostat na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 3 .

(2) W następstwie takiego przeglądu dokonanego w 2014 r. należy dostosować wspomniane opłaty i należności zgodnie z mającym zastosowanie średnim rocznym wskaźnikiem inflacji opublikowanym przez Eurostat i wynoszącym 1,5 % dla 2013 r.

(3) Korekta wysokości opłat i należności jest ustalona na takim poziomie, że uzyskany z ich tytułu przychód, w połączeniu z innymi źródłami przychodów Agencji zgodnie z art. 96 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, jest wystarczający do pokrycia kosztów świadczonych usług.

(4) Zarząd Agencji powinien, w ramach uprawnień powierzonych mu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, kontynuować monitorowanie starań Agencji o zwiększenie wydajności w celu uzyskania optymalnego stosunku między wykorzystywanymi zasobami i osiąganymi wynikami. Komisja powinna uwzględnić opinię Zarządu przy kolejnym przeglądzie opłat i należności wnoszonych na rzecz Agencji dokonywanym zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 340/2008.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 340/2008.

(6) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do prawidłowo przedłożonych informacji czekających na rozpatrzenie w dniu jego wejścia w życie.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załączniki I-VIII do rozporządzenia (WE) nr 340/2008 zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do prawidłowo przedłożonych informacji czekających na rozpatrzenie w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 czerwca 2015 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

Opłaty z tytułu rejestracji przedłożonych na mocy art. 6, 7 lub 11 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Indywidualne przedłożenie informacji Wspólne przedłożenie informacji
Opłata za substancje w ilości od 1 do 10 ton 1 739 EUR 1 304 EUR
Opłata za substancje w ilości od 10 do 100 ton 4 674 EUR 3 506 EUR
Opłata za substancje w ilości od 100 do 1 000 ton 12 501 EUR 9 376 EUR
Opłata za substancje w ilości powyżej 1 000 ton 33 699 EUR 25 274 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla MŚP

Średnie przedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Średnie przedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Małe przedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Małe przedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Mikroprzedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Mikroprzedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Opłata za substancje w ilości od 1 do 10 ton 1 131 EUR 848 EUR 609 EUR 457 EUR 87 EUR 65 EUR
Opłata za substancje w ilości od 10 do 100 ton 3 038 EUR 2 279 EUR 1 636 EUR 1 227 EUR 234 EUR 175 EUR
Opłata za substancje w ilości od 100 do 1 000 ton 8 126 EUR 6 094 EUR 4 375 EUR 3 282 EUR 625 EUR 469 EUR
Opłata za substancje w ilości powyżej 1 000 ton 21 904 EUR 16 428 EUR 11 795 EUR 8 846 EUR 1 685 EUR 1 264 EUR

ZAŁĄCZNIK II

Opłaty z tytułu rejestracji przedłożonych na mocy art. 17 ust. 2, art. 18 ust. 2 i 3 lub art. 19 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Indywidualne przedłożenie informacji Wspólne przedłożenie informacji
Opłata 1 739 EUR 1 304 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla MŚP

Średnie przedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Średnie przedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Małe przedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Małe przedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Mikroprzed-siębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Mikroprzed-siębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Opłata 1 131 EUR 848 EUR 609 EUR 457 EUR 87 EUR 65 EUR

ZAŁĄCZNIK III

Opłaty z tytułu aktualizacji dokumentów rejestracyjnych na mocy art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Standardowe opłaty z tytułu aktualizacji zakresu wielkości obrotu

Indywidualne przedłożenie informacji Wspólne przedłożenie informacji
Od zakresu 1-10 ton do zakresu 10-100 ton 2 935 EUR 2 201 EUR
Od zakresu 1-10 ton do zakresu 100-1 000 ton 10 762 EUR 8 071 EUR
Od zakresu 1-10 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 31 960 EUR 23 970 EUR
Od zakresu 10-100 ton do zakresu 100-1 000 ton 7 827 EUR 5 870 EUR
Od zakresu 10-100 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 29 025 EUR 21 768 EUR
Od zakresu 100-1 000 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 21 198 EUR 15 898 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla MŚP z tytułu aktualizacji zakresu wielkości obrotu

Średnie przedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Średnie przedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Małe przedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Małe przedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Mikroprzedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Mikroprzedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Od zakresu 1-10 ton do zakresu 10-100 ton 1 908 EUR 1 431 EUR 1 027 EUR 770 EUR 147 EUR 110 EUR
Od zakresu 1-10 ton do zakresu 100-1 000 ton 6 995 EUR 5 246 EUR 3 767 EUR 2 825 EUR 538 EUR 404 EUR
Od zakresu 1-10 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 20 774 EUR 15 580 EUR 11 186 EUR 8 389 EUR 1 598 EUR 1 198 EUR
Od zakresu 10-100 ton do zakresu 100-1 000 ton 5 087 EUR 3 816 EUR 2 739 EUR 2 055 EUR 391 EUR 294 EUR
Od zakresu 10-100 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 18 866 EUR 14 150 EUR 10 159 EUR 7 619 EUR 1 451 EUR 1 088 EUR
Od zakresu 100-1 000 ton do zakresu powyżej 1 000 ton 13 779 EUR 10 334 EUR 7 419 EUR 5 564 EUR 1 060 EUR 795 EUR

Tabela 3

Opłaty z tytułu innych aktualizacji

Rodzaj aktualizacji
Zmiana danych identyfikacyjnych rejestrującego pociągająca za sobą zmianę jego osobowości prawnej 1 631 EUR
Rodzaj aktualizacji Indywidualne przedłożenie informacji Wspólne przedłożenie informacji
Zmiana udzielonego dostępu do przedłożonych informacji: Stopień czystości substancji lub dane identyfikujące zanieczyszczenia lub dodatki 4 892 EUR 3 669 EUR
Odpowiedni zakres wielkości obrotu 1 631 EUR 1 223 EUR
Podsumowanie przebiegu badań lub szczegółowe podsumowanie przebiegu badań 4 892 EUR 3 669 EUR
Informacje zawarte w karcie charakterystyki 3 261 EUR 2 446 EUR
Nazwa handlowa substancji 1 631 EUR 1 223 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji niewprowadzonych, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 1 631 EUR 1 223 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, wykorzystywanych jako półprodukty w badaniach naukowych i rozwoju lub w działalności badawczo-rozwojowej ukierunkowanej na produkt i proces produkcji 1 631 EUR 1 223 EUR

Tabela 4

Opłaty ulgowe dla MŚP z tytułu innych aktualizacji

Rodzaj aktualizacji Średnie przedsiębiorstwo Małe przedsiębiorstwo Mikroprzedsiębiorstwo
Zmiana danych identyfikacyjnych rejestrującego pociągająca za sobą zmianę jego osobowości prawnej 1 060 EUR 571 EUR 82 EUR
Rodzaj aktualizacji Średnie przedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Średnie przedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Małe przedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Małe przedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Mikroprzedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Mikroprzedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Zmiana udzielonego dostępu do przedłożonych informacji: Stopień czystości substancji lub dane identyfikujące zanieczyszczenia lub dodatki 3 180 EUR 2 385 EUR 1 712 EUR 1 284 EUR 245 EUR 183 EUR
Odpowiedni zakres wielkości obrotu 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Podsumowanie przebiegu badań lub szczegółowe podsumowanie przebiegu badań 3 180 EUR 2 385 EUR 1 712 EUR 1 284 EUR 245 EUR 183 EUR
Informacje zawarte w karcie charakterystyki 2 120 EUR 1 590 EUR 1 141 EUR 856 EUR 163 EUR 122 EUR
Nazwa handlowa substancji 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji niewprowadzonych, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, wykorzystywanych jako półprodukty w badaniach naukowych i rozwoju lub w działalności badawczo-rozwojowej ukierunkowanej na produkt i proces produkcji 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR

ZAŁĄCZNIK IV

Opłaty z tytułu wniosków złożonych na mocy art. 10 lit. a) ppkt (xi) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Pozycje, dla których wnioskowana jest poufność Indywidualne przedłożenie informacji Wspólne przedłożenie informacji
Stopień czystości substancji lub dane identyfikujące zanieczyszczenia lub dodatki 4 892 EUR 3 669 EUR
Odpowiedni zakres wielkości obrotu 1 631 EUR 1 223 EUR
Podsumowanie przebiegu badań lub szczegółowe podsumowanie przebiegu badań 4 892 EUR 3 669 EUR
Informacje zawarte w karcie charakterystyki 3 261 EUR 2 446 EUR
Nazwa handlowa substancji 1 631 EUR 1 223 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji niewprowadzonych, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 1 631 EUR 1 223 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, wykorzystywanych jako półprodukty w badaniach naukowych i rozwoju lub w działalności badawczo-rozwojowej ukierunkowanej na produkt i proces produkcji 1 631 EUR 1 223 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla MŚP

Pozycje, dla których wnioskowana jest poufność Średnie przedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Średnie przedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Małe przedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Małe przedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Mikroprzedsiębiorstwo

(Indywidualne przedłożenie informacji)

Mikroprzedsiębiorstwo

(Wspólne przedłożenie informacji)

Stopień czystości substancji lub dane identyfikujące zanieczyszczenia lub dodatki 3 180 EUR 2 385 EUR 1 712 EUR 1 284 EUR 245 EUR 183 EUR
Odpowiedni zakres wielkości obrotu 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Podsumowanie przebiegu badań lub szczegółowe podsumowanie przebiegu badań 3 180 EUR 2 385 EUR 1 712 EUR 1 284 EUR 245 EUR 183 EUR
Informacje zawarte w karcie charakterystyki 2 120 EUR 1 590 EUR 1 141 EUR 856 EUR 163 EUR 122 EUR
Nazwa handlowa substancji 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji niewprowadzonych, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR
Nazwa IUPAC dla substancji, o których mowa w art. 119 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, wykorzystywanych jako półprodukty w badaniach naukowych i rozwoju lub w działalności badawczo-rozwojowej ukierunkowanej na produkt i proces produkcji 1 060 EUR 795 EUR 571 EUR 428 EUR 82 EUR 61 EUR

ZAŁĄCZNIK V

Opłaty i należności z tytułu zgłoszeń PPORD przedłożonych na mocy art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty z tytułu zgłoszeń PPORD

Opłata standardowa 544 EUR
Opłata ulgowa dla średnich przedsiębiorstw 353 EUR
Opłata ulgowa dla małych przedsiębiorstw 190 EUR
Opłata ulgowa dla mikroprzedsiębiorstw 27 EUR

Tabela 2

Należności z tytułu przedłużenia okresu zwolnienia PPORD

Należność standardowa 1 087 EUR
Należność ulgowa dla średnich przedsiębiorstw 707 EUR
Należność ulgowa dla małych przedsiębiorstw 380 EUR
Należność ulgowa dla mikroprzedsiębiorstw 54 EUR

ZAŁĄCZNIK VI

Opłaty z tytułu złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia na mocy art. 62 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Opłata podstawowa 54 100 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 10 820 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 10 820 EUR
Dodatkowa opłata za jednego wnioskodawcę Dodatkowym wnioskodawcą nie jest MŚP: 40 575 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest średnie przedsiębiorstwo: 30 431 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest małe przedsiębiorstwo: 18 259 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest mikroprzedsiębiorstwo: 4 058 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla średnich przedsiębiorstw

Opłata podstawowa 40 575 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 8 115 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 8 115 EUR
Dodatkowa opłata za jednego wnioskodawcę Dodatkowym wnioskodawcą jest średnie przedsiębiorstwo: 30 431 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest małe przedsiębiorstwo: 18 259 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest mikroprzedsiębiorstwo: 4 058 EUR

Tabela 3

Opłaty ulgowe dla małych przedsiębiorstw

Opłata podstawowa 24 345 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 4 869 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 4 869 EUR
Dodatkowa opłata za jednego wnioskodawcę Dodatkowym wnioskodawcą jest małe przedsiębiorstwo: 18 259 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest mikroprzedsiębiorstwo: 4 058 EUR

Tabela 4

Opłaty ulgowe dla mikroprzedsiębiorstw

Opłata podstawowa 5 410 EUR
Dodatkowa opłata za jedną substancję 1 082 EUR
Dodatkowa opłata za jedno zastosowanie 1 082 EUR
Dodatkowa opłata za jednego wnioskodawcę Dodatkowy wnioskodawca: 4 057 EUR

ZAŁĄCZNIK VII

Należności z tytułu przeglądu zezwolenia na mocy art. 61 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Należności standardowe

Należność podstawowa 54 100 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 10 820 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 10 820 EUR
Dodatkowa należność za jednego wnioskodawcę Dodatkowym wnioskodawcą nie jest MŚP: 40 575 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest średnie przedsiębiorstwo: 30 431 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest małe przedsiębiorstwo: 18 259 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest mikroprzedsiębiorstwo: 4 058 EUR

Tabela 2

Należności ulgowe dla średnich przedsiębiorstw

Należność podstawowa 40 575 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 8 115 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 8 115 EUR
Dodatkowa należność za jednego wnioskodawcę Dodatkowym wnioskodawcą jest średnie przedsiębiorstwo: 30 431 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest małe przedsiębiorstwo: 18 259 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest mikroprzedsiębiorstwo: 4 058 EUR

Tabela 3

Należności ulgowe dla małych przedsiębiorstw

Należność podstawowa 24 345 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 4 869 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 4 869 EUR
Dodatkowa należność za jednego wnioskodawcę Dodatkowym wnioskodawcą jest małe przedsiębiorstwo: 18 259 EUR
Dodatkowym wnioskodawcą jest mikroprzedsiębiorstwo: 4 058 EUR

Tabela 4

Należności ulgowe dla mikroprzedsiębiorstw

Należność podstawowa 5 410 EUR
Dodatkowa należność za jedno zastosowanie 1 082 EUR
Dodatkowa należność za jedną substancję 1 082 EUR
Dodatkowa należność za jednego wnioskodawcę Dodatkowym wnioskodawcą jest mikroprzedsiębiorstwo: 4 058 EUR

ZAŁĄCZNIK VIII

Opłaty z tytułu odwołań wniesionych na mocy art. 92 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006

Tabela 1

Opłaty standardowe

Odwołanie od decyzji podjętej na mocy: Opłata
Artykuł 9 lub 20 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 2 392 EUR
Artykuł 27 lub 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 4 783 EUR
Artykuł 51 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 7 175 EUR

Tabela 2

Opłaty ulgowe dla MŚP

Odwołanie od decyzji podjętej na mocy: Opłata
Artykuł 9 lub 20 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 1 794 EUR
Artykuł 27 lub 30 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 3 587 EUR
Artykuł 51 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 5 381 EUR"
1 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 340/2008 z dnia 16 kwietnia 2008 r. w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 107 z 17.4.2008, s. 6).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen konsumpcyjnych (Dz.U. L 257 z 27.10.1995, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.139.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2015/864 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 340/2008 w sprawie opłat i należności wnoszonych na rzecz Europejskiej Agencji Chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH)
Data aktu: 04/06/2015
Data ogłoszenia: 05/06/2015
Data wejścia w życie: 25/06/2015