uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 5, art. 36 ust. 5 i art. 39 ust. 4,
(1) Informacje zawarte w powiadomieniach przekazywanych przez instytucje kredytowe powinny być na tyle szczegółowe, aby właściwe organy państwa członkowskiego, w którym uzyskały one zezwolenie, były w stanie ocenić, czy struktura administracyjna i sytuacja finansowa tych instytucji kredytowych są adekwatne w kontekście rodzajów działalności, które zamierzają one prowadzić na terytorium innego państwa członkowskiego; jednocześnie informacje te powinny służyć przygotowaniu właściwych organów przyjmującego państwa członkowskiego do sprawowania nadzoru nad tymi instytucjami kredytowymi.
(2) Konieczne jest zdefiniowanie pewnych stosowanych terminów technicznych celem dokonania wyraźnego rozróżnienia między pierwotnymi powiadomieniami, powiadomieniami wynikającymi ze zmiany szczegółowych informacji zawartych w pierwotnych powiadomieniach oraz powiadomieniami związanymi z planowanym zakończeniem działalności oddziału.
(3) Aby utrzymać w rozsądnych granicach ilość przekazywanych informacji, właściwym organom należy przekazywać wyłącznie te informacje, które są istotne dla oceny pierwotnego powiadomienia. Pierwotne powiadomienie powinno zawierać informacje służące identyfikacji oddziału oraz instytucji kredytowej zamierzającej utworzyć dany oddział, jak również informacje służące ocenie programu działalności oddziału przygotowanego przez instytucję kredytową. Informacje te powinny obejmować prognozy finansowe na najbliższe trzy lata, tak by właściwe organy mogły zapewnić, że w przyszłości działalność oddziału nie zagrozi solidności sytuacji finansowej instytucji kredytowej. Należy również przekazywać informacje o poziomach i zakresie ochrony oferowanej klientom oddziału.
(4) Jeżeli instytucja kredytowa zamierza świadczyć w innym państwie członkowskim co najmniej jeden z rodzajów usług i działalności inwestycyjnej zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 2 dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , właściwym organom państwa członkowskiego pochodzenia należy przekazać szczegółowe informacje dotyczące struktury organizacyjnej oddziału. Informacje te powinny obejmować szczegóły dotyczące wewnętrznych mechanizmów służących zapewnieniu zgodności z wymogami określonymi w tej dyrektywie, tak by właściwe organy były w stanie ocenić adekwatność struktury organizacyjnej oddziału w kontekście planowanych rodzajów usług i działalności inwestycyjnej.
(5) W przypadku zmiany szczegółowych informacji zawartych w powiadomieniu paszportowym dotyczącym oddziału, co obejmuje również zakończenie działalności oddziału, właściwe organy państwa członkowskiego pochodzenia i przyjmującego państwa członkowskiego muszą otrzymywać zaktualizowane informacje, tak by w granicach swoich uprawnień i odpowiednich kompetencji były one w stanie podjąć świadome decyzje.
(6) Niniejsze rozporządzenie powinno również obejmować kwestię przekazywania powiadomienia przez instytucje kredytowe w związku z prowadzeniem przez nie działalności w przyjmującym państwie członkowskim w formie świadczenia usług transgranicznych. Z uwagi na charakter tego rodzaju usług właściwe organy przyjmujących państw członkowskich często nie dysponują informacjami na temat operacji prowadzonych na terytorium podlegającym ich jurysdykcji, w związku z czym istotne jest dokładne określenie informacji, które należy przekazywać.
(7) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą powiadomień związanych z korzystaniem ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, w tym inwestorom spoza Unii, wskazane jest włączenie do jednego rozporządzenia określonych regulacyjnych standardów technicznych wymaganych na mocy dyrektywy 2013/36/UE.
(8) Przepisy niniejszego rozporządzenia należy interpretować w związku z przepisami rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 926/2014 3 .
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, EUNB).
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b pkt ii) rozporządzenia nr 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.31.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2403 z dnia 16 sierpnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.317.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2022 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.309.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1151/2014 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które należy zawrzeć w powiadomieniu w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług |
| Data aktu: | 04/06/2014 |
| Data ogłoszenia: | 30/10/2014 |
| Data wejścia w życie: | 19/11/2014 |