(Dz.U.UE L z dnia 16 lipca 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 1 , w szczególności jego art. 17 ust. 3,
Po konsultacji z Komitetem ds. Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Aby umożliwić państwom członkowskim opracowanie programów operacyjnych dotyczących środków finansowanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 508/2014, należy określić priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli.
(2) Udzielając wsparcia, Unia powinna priorytetowo potraktować te działania, które są najbardziej efektywne, tak aby podnieść efektywność działań kontrolnych, uwzględniając przy tym wyniki państw członkowskich w zakresie wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 2 i rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 3 .
(3) Priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli powinny obejmować:
- wdrożenie planów działania ustanowionych zgodnie z art. 102 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 w celu usunięcia braków w systemie kontroli państwa członkowskiego,
- wdrożenie konkretnych działań na rzecz spełnienia pewnych warunków wstępnych określonych w załączniku IV do rozporządzenia (UE) nr 508/2014 zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 4 . Zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013 w przypadku niespełnienia mających zastosowanie warunków wstępnych program musi zawierać opis działań, które mają zostać podjęte, w tym środków wymagających finansowania,
- wdrożenie systemów zatwierdzania danych, zgodnie z art. 109 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, w szczególności projektów mających na celu wprowadzenie interoperacyjności między systemami poszczególnych państw członkowskich, ponieważ kompletny i wiarygodny system sprawozdawczości połowu i nakładu stanowi podstawę zarządzania zasobami rybnymi Unii,
- egzekwowanie i kontrola obowiązku wyładunku wszystkich połowów zgodnie z art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 5 . Ten nowy obowiązek stanowi bardzo istotne uzupełnienie nowej wspólnej polityki rybołówstwa, które ma mieć wkład w zrównoważenie eksploatacji zasobów rybołówstwa. Wdrożenie tego nowego obowiązku pociągnie za sobą zmiany w systemach kontroli państw członkowskich, które obejmować będą nowe wydatki,
- egzekwowanie i kontrola systemu świadectw połowowych obejmujących przywóz i wywóz produktów rybołówstwa przewidzianego w rozdziale III rozporządzenia (WE) nr 1005/2008; wdrożenie systemu świadectw połowowych stanowi podstawę walki z połowami NNN,
- skuteczne działania mające na celu egzekwowanie ograniczeń zdolności połowowej floty. W celu zapewnienia równowagi między uprawnieniami do połowów a zdolnością połowową państwa członkowskie muszą zapewnić przestrzeganie ograniczeń zdolności połowowych i powinny one wdrażać wymagające finansowania projekty mające na celu certyfikację, weryfikację i pomiary mocy silników,
- wdrożenie indywidualnych programów kontroli i inspekcji (SCIP) lub koordynacji kontroli w odniesieniu do łowiska lub obszaru nieobjętego SCIP, zgodnie z art. 95 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 768/2005 6 . Tego rodzaju działania przyczyniają się do rozwoju kultury przestrzegania prawa i do wzmocnienia współpracy między państwami członkowskimi oraz tworzą synergię między różnymi narzędziami kontroli,
- egzekwowanie i kontrola wymogów identyfikowalności określonych w art. 58 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 i art. 67 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 7 . Zgodnie z art. 58 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 wszystkie partie produktów rybołówstwa i akwakultury muszą być identyfikowalne na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji - od złowienia lub zebrania do etapu sprzedaży detalicznej. Zgodnie z art. 67 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 404/2011 operatorzy muszą umieścić informacje dotyczące produktów rybołówstwa i akwakultury, o których mowa w art. 58 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1224/2009, w formie narzędzia identyfikacji np. kodu, kodu paskowego, czipu elektronicznego lub podobnego urządzenia lub systemu oznakowania; obowiązek ten ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2013 r. - do produktów rybołówstwa pochodzących ze stad objętych planem wieloletnim; od dnia 1 stycznia 2015 r. - do innych produktów rybołówstwa i akwakultury. Egzekwowanie i kontrola wymogów identyfikowalności powinny stanowić priorytet Unii. Wdrożenie systemu identyfikowalności stanowi podstawę kontroli polityki rybołówstwa mającą na celu zapewnienie przejrzystości pochodzenia produktów rybołówstwa.
(4) Priorytety Unii powinny być stosowane w sposób elastyczny w zależności od mocnych i słabych stron polityki egzekwowania i kontroli w każdym państwie członkowskim. Jeżeli dane państwo członkowskie zrealizowało już pewne priorytety, państwo to powinno zasadniczo skupić się na realizacji innych priorytetów.
(5) Zgodnie z art. 20 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 508/2014 priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli mogą być zmieniane co dwa lata, w drodze aktów wykonawczych, aby dostosować je do zmieniających się potrzeb kontroli,
(6) Aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszej decyzji, powinna ona wejść w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.209.59 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/464/UE określająca priorytety Unii dotyczące polityki egzekwowania i kontroli w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego |
| Data aktu: | 15/07/2014 |
| Data ogłoszenia: | 16/07/2014 |
| Data wejścia w życie: | 17/07/2014 |