a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu wspierania rozwoju i szybkiego wdrażania nowych, zaawansowanych technologii zmniejszających emisje CO2 pochodzące z pojazdów rozporządzenie (UE) nr 510/2011 umożliwia producentom i dostawcom składanie wniosków o zatwierdzenie pewnych technologii innowacyjnych przyczyniających się do zmniejszenia emisji CO2 pochodzących z nowych pojazdów dostawczych. W związku z tym należy sprecyzować kryteria służące do określania, które technologie powinny kwalifikować się jako ekoinnowacje zgodnie z wyżej wskazanym rozporządzeniem.
(2) Należy wziąć pod uwagę doświadczenie zdobyte przy wprowadzaniu systemu innowacyjnych technologii w odniesieniu do samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 725/2011 2 i stosować te same kryteria kwalifikowalności do lekkich pojazdów dostawczych. Należy jednak dokonać rozróżnienia w odniesieniu do lekkich samochodów dostawczych, które są konstruowane wieloetapowo i otrzymują wielostopniową homologację typu. W przypadku takich pojazdów należy ograniczyć poświadczanie redukcji emisji CO2 do ekoinnowacji zastosowanych w pojeździe podstawowym.
(3) Zgodnie z art. 12 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 510/2011 technologie, które stanowią część zintegrowanego podejścia Unii przedstawionego w dwóch komunikatach Komisji z dnia 7 lutego 2007 r. 3 i zostały uregulowane w prawie Unii, lub inne technologie, które są obowiązkowe na mocy prawa Unii, nie kwalifikują się jako ekoinnowacje na mocy wspomnianego rozporządzenia. Do technologii tych należą systemy monitorowania ciśnienia w oponach, opory toczenia opon i sygnalizatory zmiany biegów objęte zakresem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 4 oraz - w odniesieniu do oporów toczenia opon - rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009 5 .
(4) Technologia, która od pewnego czasu jest już powszechnie dostępna na rynku, nie może być uznana za innowacyjną w rozumieniu art. 12 rozporządzenia (UE) nr 510/2011 i nie powinna zatem kwalifikować się jako ekoinnowacja. Aby zapewnić pełną zgodność z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 725/2011, należy zapewnić, aby wyłącznie technologie, które zostały zastosowane w nie więcej niż 3 % wszystkich lekkich pojazdów dostawczych zarejestrowanych w 2009 r. kwalifikowały się jako ekoinnowacje. Powyższe wartości progowe należy poddać ocenie najpóźniej w roku 2016.
(5) Aby wspierać technologie z najwyższym potencjałem zmniejszania emisji CO2 pochodzących z lekkich pojazdów dostawczych, w szczególności rozwój innowacyjnych technologii napędu, kwalifikować powinny się wyłącznie technologie ściśle związane z funkcją transportową pojazdów, w znacznym stopniu przyczyniające się do poprawy ich ogólnego zużycia energii. Technologie, które jedynie dodatkowo wspomagają realizację tego celu lub których zadaniem jest zwiększenie komfortu kierowcy lub pasażerów, nie powinny się kwalifikować.
(6) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 510/2011 wnioski mogą składać zarówno producenci, jak i dostawcy. Wniosek powinien zawierać niezbędne dowody potwierdzające spełnienie wszystkich kryteriów kwalifikowalności, w tym metodykę pomiaru oszczędności CO2 dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnej.
(7) Oszczędności CO2 wynikające z zastosowania ekoinnowacji powinny być możliwe do oszacowania wystarczająco dokładnie. Ów stopień dokładności można osiągnąć tylko wówczas, gdy oszczędności wynoszą co najmniej 1 g CO2/km.
(8) W przypadku gdy oszczędności CO2 wynikające z zastosowania danej technologii zależą od zachowania kierowcy lub innych czynników, na które wnioskodawca nie ma wpływu, taka technologia zasadniczo nie powinna kwalifikować się jako ekoinnowacja, chyba że istnieją niezaprzeczalne i niezależne dowody statystyczne pozwalające na sformułowanie możliwych do zweryfikowania założeń dotyczących zachowania przeciętnego kierowcy.
(9) Standardowy cykl testów stosowany w ramach homologacji typu do pomiaru emisji CO2 pochodzących z pojazdu nie daje możliwości wykazania wszystkich oszczędności, które można przypisać poszczególnym technologiom. Aby stworzyć odpowiednie zachęty do innowacji, przy obliczaniu łącznej wartości oszczędności CO2 należy wziąć pod uwagę jedynie te oszczędności, których nie obejmuje standardowy cykl testów.
(10) Przy wykazywaniu oszczędności CO2 należy porównywać te same pojazdy z zastosowaniem ekoinnowacji oraz bez jej zastosowania. Metodyka testów powinna zapewniać możliwe do zweryfikowania, powtarzalne i porównywalne pomiary. W celu zapewnienia równych warunków działania oraz, z braku uzgodnionego i bardziej realistycznego cyklu jazdy, jako wspólny punkt odniesienia należy stosować schematy kierowania pojazdem w ramach nowego europejskiego cyklu jezdnego, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 692/2008 6 . Metodyka testów powinna opierać się na pomiarach na hamowni podwoziowej bądź też na modelowaniu lub symulacji, w przypadku gdy takie metody dostarczałyby lepszych, bardziej dokładnych wyników.
(11) Komisja powinna przekazać wytyczne w sprawie sporządzania wniosku oraz metodyk testów, które powinny być regularnie aktualizowane w celu uwzględnienia doświadczeń uzyskanych na podstawie oceny poszczególnych wniosków.
(12) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 510/2011 do wniosku należy dołączyć sprawozdanie weryfikujące sporządzone przez niezależny zatwierdzony organ. Funkcję takiego organu powinna pełnić służba techniczna kategorii A lub B, o której mowa w dyrektywie 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 . Aby jednak zapewnić niezależność tego organu, służby techniczne wyznaczone zgodnie z art. 41 ust. 6 tej dyrektywy nie powinny być uznawane za niezależny zatwierdzony organ w rozumieniu niniejszego rozporządzenia. Organ ten powinien dołączyć do sprawozdania weryfikującego stosowne dowody swojej niezależności od wnioskodawcy.
(13) Aby zapewnić sprawną rejestrację i monitorowanie konkretnych oszczędności w odniesieniu do indywidualnych pojazdów, oszczędności należy poświadczyć w ramach homologacji typu pojazdu, a łączną wartość oszczędności należy wpisać do świadectwa zgodności zgodnie z dyrektywą 2007/46/WE.
(14) W razie potrzeby Komisja powinna mieć możliwość weryfikowania na bieżąco potwierdzonej sumy oszczędności odpowiadającej poszczególnych pojazdom. Gdy nie ma wątpliwości, że potwierdzone oszczędności są niezgodne z poziomem oszczędności wynikającym z decyzji o zatwierdzeniu danej technologii jako ekoinnowacji, Komisja powinna mieć możliwość nieuwzględnienia zatwierdzonych oszczędności CO2 przy obliczaniu średnich wartości emisji CO2. Producentowi należy mimo to zapewnić określony czas na wykazanie, że poświadczone wartości są prawidłowe.
(15) Aby zapewnić przejrzystość procedury składania wniosków, należy udostępnić zestawienie informacji dotyczących wniosków o zatwierdzenie technologii innowacyjnych oraz metodyk testów. Po zatwierdzeniu metodyk testów powinny być one powszechnie dostępne. Należy stosować właściwe wyjątki od prawa publicznego dostępu do dokumentów określone w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 .
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 145 z 31.5.2011, s. 1.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 725/2011 z dnia 25 lipca 2011 r. ustanawiające procedurę zatwierdzania i poświadczania technologii innowacyjnych umożliwiających zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 443/2009 (Dz.U. L 194 z 26.7.2011, s. 19).
3 Komunikat Komisji COM(2007) 19 final - Wyniki przeglądu wspólnotowej strategii na rzecz zmniejszenia emisji CO2 pochodzących z samochodów osobowych i pojazdów dostawczych oraz komunikat Komisji COM(2007) 22 final - Ramy prawne podstawą dla zwiększania konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego w XXI w.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 661/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych (Dz.U. L 200 z 31.7.2009, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów (Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 46).
6 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonujące i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1).
7 Dyrektywa 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiająca ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1).
8 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
9 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
10 Art. 2 ust. 2 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
11 Art. 2 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. c rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
12 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
13 Art. 3 pkt 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
14 Art. 3 pkt 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
15 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
16 Art. 4 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b ppkt i rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
17 Art. 4 ust. 2 lit. e zmieniona przez art. 1 pkt 3 lit. b ppkt ii rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
18 Art. 4 ust. 2 lit. ea) dodana przez art. 1 pkt 3 lit. b ppkt iii rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
19 Art. 4 ust. 2 lit. f) pkt i) zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b ppkt iv rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
20 Art. 4 ust. 2 lit. f) pkt 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b ppkt iv rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
21 Art. 4 ust. 2 lit. f) pkt iv dodany przez art. 1 pkt 3 lit. b ppkt v rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
22 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
23 Art. 5 ust. 1 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
24 Art. 5 ust. 1 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
25 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. c rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
26 Art. 5 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 4 lit. d rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
27 Art. 7 ust. 1a dodany przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
28 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b ppkt ii rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
29 Art. 7 ust. 2 lit. ca) dodana przez art. 1 pkt 5 lit. b ppkt i rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
30 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. c rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
31 Art. 7 ust. 4 skreślony przez art. 1 pkt 5 lit. d rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
32 Art. 8 ust. 1 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
33 Art. 8 ust. 1 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
34 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
35 Art. 8 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 6 lit. c rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
36 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
37 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
38 Art. 10 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
39 Art. 11 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. a rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
40 Art. 11 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 9 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
41 Art. 12 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
42 Art. 12 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.
43 Art. 12a dodany przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2018/259 z dnia 21 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.49.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 marca 2018 r.