PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą prawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 zakazuje wprowadzania do obrotu baterii i akumulatorów przenośnych - w tym wmontowanych w urządzeniach - które zawierają więcej niż 0,002 % wagowo kadmu. Baterie i akumulatory przenośne przeznaczone do użytku w elektronarzędziach bezprzewodowych są jednak wyłączone z tego zakazu.
(2) Komisja dokonała przeglądu tego wyłączenia zgodnie z art. 4 ust. 4 dyrektywy 2006/66/WE.
(3) W wyniku tego przeglądu stwierdzono, że aby stopniowo zmniejszyć ilość kadmu uwalnianego do środowiska, zakaz stosowania kadmu powinien zostać rozszerzony na baterie i akumulatory przenośne przeznaczone do użytku w elektronarzędziach bezprzewodowych, ponieważ na rynku są już dostępne odpowiednie do takich zastosowań zamienniki niezawierające kadmu, a mianowicie baterie wodorkowo-niklowe i litowo-jonowe.
(4) Obecne wyłączenie dotyczące baterii i akumulatorów przenośnych przeznaczonych do użytku w elektronarzędziach bezprzewodowych powinno nadal obowiązywać do dnia 31 grudnia 2016 r. w celu umożliwienia branży recyklingowej i konsumentom na przestrzeni całego łańcucha wartości dalszego dostosowania odpowiednich technologii zastępczych w jednolity sposób we wszystkich regionach Unii.
(5) Dyrektywa 2006/66/WE zakazuje wprowadzania do obrotu wszystkich baterii lub akumulatorów o zawartości rtęci wyższej niż 0,0005 % wagowo, bez względu na to, czy są one wmontowane w urządzeniach. Zakazu tego nie stosuje się jednak do ogniw guzikowych o zawartości rtęci nie wyższej niż 2 % wagowo. Unijny rynek ogniw guzikowych przesuwa się już w kierunku ogniw niezawierających rtęci. Należy zatem zakazać wprowadzania do obrotu ogniw guzikowych o zawartości rtęci wyższej niż 0,0005 % wagowo.
(6) W wyniku wejścia w życie traktatu lizbońskiego uprawnienia przyznane Komisji na mocy dyrektywy 2006/66/WE należy dostosować do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(7) W celu uzupełnienia lub zmiany dyrektywy 2006/66/WE należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 TFUE w odniesieniu do kryteriów oceny równoważnych warunków dotyczących przetwarzania i recyklingu poza Unią, umieszczania informacji o pojemności na bateriach i akumulatorach przenośnych i samochodowych oraz zwolnień z wymogów w zakresie etykietowania. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(8) W odpowiednich przypadkach wymogi i format dotyczące rejestracji producentów powinny być spójne z przepisami dotyczącymi rejestracji i formatem określonymi w art. 16 ust. 3 i części A załącznika X do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/19/UE 4 .
(9) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania dyrektywy 2006/66/WE należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących minimalnych poziomów zbierania, wspólnej metodyki obliczania rocznej sprzedaży przenośnych baterii i akumulatorów użytkownikom końcowym, szczegółowych zasad obliczania poziomów wydajności recyklingu oraz kwestionariusza lub modelu krajowych sprawozdań z wykonania dyrektywy. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 5 .
(10) Dyrektywa 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 6 została uchylona w drodze dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 7 ze skutkiem od dnia 12 grudnia 2010 r.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2006/66/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: