uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 43 lit. f) oraz g) w związku z jego art. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2799/98 z dnia 15 grudnia 1998 r. ustanawiające agromonetarne porozumienia dotyczące euro(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
(1) W art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 zmienionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 121/2012(3) ustanowiono program umożliwiający dystrybucję produktów żywnościowych wśród osób najbardziej potrzebujących w Unii. W tym celu można udostępnić produkty stanowiące zapasy interwencyjne, a w przypadku gdy zapasy interwencyjne nadające się do programu dystrybucji żywności nie są dostępne, zakupu produktów żywnościowych można dokonywać na rynku. W odniesieniu do 2012 r. i 2013 r. ten program pomocy został włączony do wykazu środków kwalifikowalnych do finansowania z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4), w granicach rocznego pułapu wynoszącego 500 mln EUR.
(2) Zgodnie z art. 27 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 Komisja musi przyjmować plany roczne. Roczny plan dystrybucji na rok 2012 został przyjęty w dniu 10 czerwca 2011 r. w drodze rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 562/2011(5), wyłącznie na podstawie produktów dostępnych w zapasach interwencyjnych. Udostępnione w wyniku zmiany art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 rozporządzeniem (UE) nr 121/2012 dodatkowe środki w ramach budżetu rocznego na 2012 r. na dystrybucję produktów żywnościowych dla osób najbardziej potrzebujących w Unii należy przydzielić państwom członkowskim.
(3) W celu podwyższenia rocznego pułapu budżetowego, tam gdzie to stosowne, koszty przekazywania wewnątrz Unii należy włączyć do całkowitej przydzielonej kwoty środków dostępnych dla każdego państwa członkowskiego na cele wdrożenia planu dystrybucji na rok 2012. Ponadto ustalony w art. 9 rozporządzenia Komisji (UE) nr 807/2010 z dnia 14 września 2010 r. ustanawiającego szczegółowe zasady dostaw żywności z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej poszkodowane w Unii(6) termin dla wniosków o płatność i dla realizacji płatności przez właściwe organy należy dostosować w celu zagwarantowania, że środki przyznane w ramach planu dystrybucji na 2012 r. kwalifikują się do finansowania przez Unię, wyłącznie wtedy gdy płatności tych dokonano podczas roku budżetowego 2012.
(4) Uwzględniając skrócony termin pozostawiony państwom członkowskim na wykonanie planu dystrybucji na 2012 r. w wyniku wejścia w życie rozporządzenia (UE) nr 121/2012, należy przedłużyć terminy określone w art. 3 ust. 1 i 3 rozporządzenia (UE) nr 807/2010 w odniesieniu do okresu wdrożenia planu rocznego oraz zakończenia płatności za produkty pozyskane na rynku.
(5) Ponieważ przegląd planu dystrybucji na 2012 r. zbiegł się z wygaśnięciem krajowych uzgodnień administracyjnych ustanowionych, aby wykonać ten plan, ilości produktów dostępnych w zapasach interwencyjnych przeniesionych wskutek decyzji Finlandii o rezygnacji ze swojej części przydziału odtłuszczonego mleka w proszku lub wskutek powtórnej oceny dokładnych ilości w zapasach interwencyjnych nie należy uwzględniać w obliczeniach, na podstawie których ustala się, czy państwo członkowskie spełniło obowiązek określony w art. 3 ust. 2 akapit drugi i trzeci rozporządzenia (UE) nr 807/2010, polegający na wycofaniu z zapasów 70 % ilości zbóż i odtłuszczonego mleka w proszku w terminach określonych we wspomnianym artykule.
(6) Z uwagi na fakt, że okres wykonania planu dystrybucji na 2012 r. już trwa, oraz aby państwa członkowskie dysponowały taką ilością czasu, jaka jest możliwa na przeprowadzenie działań niezbędnych do wykonania zmienionego planu, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem jego opublikowania.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 562/2011.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 marca 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U.L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(2) Dz.U.L 349 z 24.12.1998, s. 1.
(3) Dz.U.L 44 z 16.2.2012, s. 1.
(4) Dz.U L 209 z 11.8.2005, s. 1.
(5) Dz.U.L 152 z 11.6.2011, s. 24.
(6) Dz.UL 242 z 15.9.2010, s. 9.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.72.32 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 208/2012 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 562/2011 przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie środków zapisanych w roku budżetowym 2012 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące w UE oraz wprowadzające odstępstwa od określonych przepisów rozporządzenia (UE) nr 807/2010 |
| Data aktu: | 09/03/2012 |
| Data ogłoszenia: | 10/03/2012 |
| Data wejścia w życie: | 10/03/2012 |