uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(1), w szczególności jego art. 51 ust. 4, art. 74 ust. 4 i art. 91,
(1) Artykuł 6 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 65/2011(2) zawiera definicje, które - zgodnie z treścią tego artykułu - mają zastosowanie tylko do tytułu I część II przedmiotowego rozporządzenia. Jednakże terminy "środki obszarowe" i "środki dotyczące zwierząt" pojawiają się w całym rozporządzeniu. Terminy te powinny zatem zostać ujęte w wykazie definicji określonych w art. 2 przedmiotowego rozporządzenia.
(2) W trosce o zachowanie spójności, w art. 31 lit. a) ppkt (ii) rozporządzenia (UE) nr 65/2011 termin "wsparcie obszarowe" należy zastąpić terminem "środki obszarowe".
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1122/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 odnośnie do zasady wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego przewidzianych w wymienionym rozporządzeniu oraz wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do zasady wzajemnej zgodności w ramach systemu wsparcia ustanowionego dla sektora wina(3) zostało zmienione w celu usprawnienia oraz uproszczenia niektórych zasad kontroli w odniesieniu do środków dotyczących zwierząt. Dla zachowania spójności kontroli w odniesieniu do środków dotyczących zwierząt na podstawie rozporządzenia (UE) nr 65/2011, do wspomnianego rozporządzenia należy włączyć odnośne przepisy.
(4) Zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 65/2011 bydło, które utraciło jeden z dwóch kolczyków, uznaje się za należące do zatwierdzonych zwierząt, pod warunkiem że jest jasno i indywidualnie zidentyfikowane przy pomocy innych elementów systemu identyfikacji i rejestracji bydła. System identyfikacji i rejestracji bydła jest systemem sprawdzonym. Dlatego też w przypadkach, gdy dana sztuka bydła straciła oba kolczyki, a jej tożsamość można ustalić bez jakichkolwiek wątpliwości, należy ją również włączyć do liczby zwierząt zatwierdzonych i kwalifikujących się do płatności. Powyższe powinno mieć jednak zastosowanie wyłącznie w przypadkach, gdy rolnik podjął działania w celu naprawy tej sytuacji przed otrzymaniem powiadomienia o kontroli na miejscu i, w celu uniknięcia wszelkiego ryzyka nieprawidłowych płatności, stosowanie tej zasady należy ograniczyć do jednego zwierzęcia.
(5) Nowy, ulepszony system identyfikacji owiec i kóz powstał na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 21/2004 z dnia 17 grudnia 2003 r. ustanawiającego system identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i dyrektywy 92/102/EWG i 64/432/EWG(4). W art. 17 rozporządzenia (WE) nr 65/2011 należy wprowadzić podobny przepis w odniesieniu do owiec i kóz zgłaszanych do celów płatności.
(6) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 65/2011 art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 stosuje się odpowiednio dla celów tytułu I część II rozporządzenia (UE) nr 65/2011. Chociaż zgodnie art. 16 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1122/2009 beneficjenci środków dotyczących zwierząt są zobowiązani do informowania właściwych organów o każdej zmianie lokalizacji zwierząt podczas właściwego okresu przetrzymania, należy wyraźnie stwierdzić, że niespełnienie tego wymogu nie powinno prowadzić do stosowania kar, jeżeli w czasie kontroli na miejscu stwierdzono obecność przedmiotowych zwierząt w gospodarstwie.
(7) W odniesieniu do przepisów dotyczących zmniejszeń i wykluczeń, określonych w art. 17 rozporządzenia (UE) nr 65/2011, oraz kolejności zmniejszeń ustanowionej w art. 22 przedmiotowego rozporządzenia należy wyraźnie określić, że odliczenia zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 885/2006(5) należy zawsze stosować jako ostatnie ze zmniejszeń na podstawie art. 22 rozporządzenia (WE) nr 65/2011. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 17 i 22 przedmiotowego rozporządzenia.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 65/2011.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 lutego 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.
(2) Dz.U. L 25 z 28.1.2011, s. 8.
(3) Dz.U. L 316 z 2.12.2009, s. 65.
(4) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, s. 8.
(5) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 90.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.48.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 147/2012 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 65/2011 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w odniesieniu do wprowadzenia procedur kontroli oraz do zasady wzajemnej zgodności w zakresie środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich |
| Data aktu: | 20/02/2012 |
| Data ogłoszenia: | 21/02/2012 |
| Data wejścia w życie: | 28/02/2012 |