(Jedynie tekst w języku portugalskim jest autentyczny)
(2012/796/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 19 grudnia 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 23 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji 2006/923/WE(2) zatwierdzono wkład finansowy Unii dotyczący programu środków wprowadzonych przez Portugalię w 2006 i 2007 r. w celu kontroli rozprzestrzeniania się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca) do innych państw członkowskich. Środki te polegały między innymi na utworzeniu obszaru buforowego wolnego od drzew, na których występują wektory węgorka sosnowca, który to obszar zwany jest dalej "pasem ochronnym".
(2) Wkład finansowy przyznany decyzją 2006/923/WE opierał się na programie dalszych działań zwalczania węgorka sosnowca oraz na szacunkowym budżecie dotyczącym tego programu, przedstawionym Komisji przez Portugalię w dniu 28 lipca 2006 r.
(3) Płatność końcowa na rzecz Portugalii, związana z działaniami określonymi w decyzji 2006/923/WE, nastąpiła w czerwcu 2008 r.
(4) Decyzją wykonawczą Komisji 2011/851/UE(3) Portugalii przyznano dodatkowe współfinansowanie Unii w wysokości 3.986.138,36 EUR celem pokrycia wydatków kwalifikowalnych wykraczających poza szacunki przedstawione w czerwcu 2006 r.
(5) W momencie przyznania dodatkowego współfinansowania Unii wniosek przedłożony przez Portugalię nie zawierał wszystkich rachunków związanych z utworzeniem pasa ochronnego.
(6) Pismem z dnia 5 grudnia 2011 r. władze portugalskie przedłożyły zmieniony wniosek dotyczący kwoty 15.000.932,08 EUR. Wniosek ten obejmował kwotę 4.915.405,87 EUR, która nie została jeszcze zapłacona w momencie dokonywania poprzedniego audytu w lipcu 2010 r., (audyt SANCO/10/2010) i nie mogła w tym czasie być uznana za kwalifikowalną do współfinansowania. Na pozostałą część kwoty zawartej w nowym wniosku składają się koszty związane z wycięciem większej liczby dużych drzew iglastych oraz odrębne wydatki związane z eliminacją młodych drzew iglastych.
(7) W marcu 2012 r. Komisja przeprowadziła audyt informacji przekazanych przez Portugalię w dniu 5 grudnia 2011 r. Po przeanalizowaniu wszystkich dokumentów przedłożonych na poparcie dodatkowego wniosku i na podstawie sprawozdania z audytu Komisja stwierdziła, że można uwzględnić kwalifikowalną kwotę wynoszącą jedynie 5.044.839,72 EUR wynikającą z zapłaconych faktur (łącznie z kosztami koordynacji). Pozostała część wydatków zawartych we wniosku nie została uznana za kwalifikowalną do współfinansowania, gdyż wydatki te były już współfinansowane na podstawie decyzji wykonawczej 2011/851/UE (2.024.128,16 EUR), a wydatki w kwocie 7.931.964,20 EUR dotyczyły małych drzew i nie zostały w dostatecznym stopniu uzasadnione przez Portugalię.
(8) Jako że środki zawarte w dodatkowym wniosku mają taki sam charakter i ten sam cel jak środki, o których mowa w decyzji 2006/923/WE, należy zastosować ten sam poziom wkładu finansowego Unii jak we wspomnianej decyzji, a mianowicie 75 %.
(9) Zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4) działania z zakresu ochrony fitosanitarnej są finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Do celów kontroli finansowej tych działań należy stosować art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia.
(10) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) oraz art. 90 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6) zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii jest poprzedzane decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub przez organy, której lub którym przekazano uprawnienia, i określającą istotne składniki działania powodujące wydatki.
(11) Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania dotyczącą wydatków wymienionych we wniosku o współfinansowanie złożonym przez Portugalię.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
(2) Dz.U. L 354 z 14.12.2006, s. 42.
(3) Dz.U. L 335 z 17.12.2011, s. 107.
(4) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.349.66 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2012/796/UE w sprawie trzeciego wkładu finansowego Unii na podstawie dyrektywy Rady 2000/29/WE na lata 2006 i 2007 przeznaczonego na pokrycie wydatków poniesionych przez Portugalię w celu zwalczania Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca) |
| Data aktu: | 17/12/2012 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2012 |