Decyzja wykonawcza 2012/796/UE w sprawie trzeciego wkładu finansowego Unii na podstawie dyrektywy Rady 2000/29/WE na lata 2006 i 2007 przeznaczonego na pokrycie wydatków poniesionych przez Portugalię w celu zwalczania Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 17 grudnia 2012 r.
w sprawie trzeciego wkładu finansowego Unii na podstawie dyrektywy Rady 2000/29/WE na lata 2006 i 2007 przeznaczonego na pokrycie wydatków poniesionych przez Portugalię w celu zwalczania Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca)

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 9356)

(Jedynie tekst w języku portugalskim jest autentyczny)

(2012/796/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 grudnia 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 23 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji 2006/923/WE(2) zatwierdzono wkład finansowy Unii dotyczący programu środków wprowadzonych przez Portugalię w 2006 i 2007 r. w celu kontroli rozprzestrzeniania się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca) do innych państw członkowskich. Środki te polegały między innymi na utworzeniu obszaru buforowego wolnego od drzew, na których występują wektory węgorka sosnowca, który to obszar zwany jest dalej "pasem ochronnym".

(2) Wkład finansowy przyznany decyzją 2006/923/WE opierał się na programie dalszych działań zwalczania węgorka sosnowca oraz na szacunkowym budżecie dotyczącym tego programu, przedstawionym Komisji przez Portugalię w dniu 28 lipca 2006 r.

(3) Płatność końcowa na rzecz Portugalii, związana z działaniami określonymi w decyzji 2006/923/WE, nastąpiła w czerwcu 2008 r.

(4) Decyzją wykonawczą Komisji 2011/851/UE(3) Portugalii przyznano dodatkowe współfinansowanie Unii w wysokości 3.986.138,36 EUR celem pokrycia wydatków kwalifikowalnych wykraczających poza szacunki przedstawione w czerwcu 2006 r.

(5) W momencie przyznania dodatkowego współfinansowania Unii wniosek przedłożony przez Portugalię nie zawierał wszystkich rachunków związanych z utworzeniem pasa ochronnego.

(6) Pismem z dnia 5 grudnia 2011 r. władze portugalskie przedłożyły zmieniony wniosek dotyczący kwoty 15.000.932,08 EUR. Wniosek ten obejmował kwotę 4.915.405,87 EUR, która nie została jeszcze zapłacona w momencie dokonywania poprzedniego audytu w lipcu 2010 r., (audyt SANCO/10/2010) i nie mogła w tym czasie być uznana za kwalifikowalną do współfinansowania. Na pozostałą część kwoty zawartej w nowym wniosku składają się koszty związane z wycięciem większej liczby dużych drzew iglastych oraz odrębne wydatki związane z eliminacją młodych drzew iglastych.

(7) W marcu 2012 r. Komisja przeprowadziła audyt informacji przekazanych przez Portugalię w dniu 5 grudnia 2011 r. Po przeanalizowaniu wszystkich dokumentów przedłożonych na poparcie dodatkowego wniosku i na podstawie sprawozdania z audytu Komisja stwierdziła, że można uwzględnić kwalifikowalną kwotę wynoszącą jedynie 5.044.839,72 EUR wynikającą z zapłaconych faktur (łącznie z kosztami koordynacji). Pozostała część wydatków zawartych we wniosku nie została uznana za kwalifikowalną do współfinansowania, gdyż wydatki te były już współfinansowane na podstawie decyzji wykonawczej 2011/851/UE (2.024.128,16 EUR), a wydatki w kwocie 7.931.964,20 EUR dotyczyły małych drzew i nie zostały w dostatecznym stopniu uzasadnione przez Portugalię.

(8) Jako że środki zawarte w dodatkowym wniosku mają taki sam charakter i ten sam cel jak środki, o których mowa w decyzji 2006/923/WE, należy zastosować ten sam poziom wkładu finansowego Unii jak we wspomnianej decyzji, a mianowicie 75 %.

(9) Zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4) działania z zakresu ochrony fitosanitarnej są finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Do celów kontroli finansowej tych działań należy stosować art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia.

(10) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) oraz art. 90 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6) zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii jest poprzedzane decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub przez organy, której lub którym przekazano uprawnienia, i określającą istotne składniki działania powodujące wydatki.

(11) Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania dotyczącą wydatków wymienionych we wniosku o współfinansowanie złożonym przez Portugalię.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zasada

Niniejszym zatwierdza się przyznanie trzeciego wkładu finansowego Unii celem pokrycia wydatków poniesionych przez Portugalię w 2006 i 2007 r., związanych z utworzeniem pasa ochronnego i przedsięwziętych w celu zwalczania węgorka sosnowca.

Artykuł  2

Kwota wkładu finansowego Unii

Maksymalny wkład finansowy Unii, o którym mowa w art. 1, wynosi 3.783.629,79 EUR.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2012 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.

(2) Dz.U. L 354 z 14.12.2006, s. 42.

(3) Dz.U. L 335 z 17.12.2011, s. 107.

(4) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.349.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/796/UE w sprawie trzeciego wkładu finansowego Unii na podstawie dyrektywy Rady 2000/29/WE na lata 2006 i 2007 przeznaczonego na pokrycie wydatków poniesionych przez Portugalię w celu zwalczania Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca)
Data aktu: 17/12/2012
Data ogłoszenia: 19/12/2012