Decyzja wykonawcza 2012/756/UE w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 5 grudnia 2012 r.
w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 8816)

(2012/756/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 grudnia 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Włochy poinformowały Komisję, że na ich terytorium występuje nowy agresywny szczep Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, zwany dalej "określonym organizmem", czynnik przyczynowy raka kiwi, oraz że wprowadziły urzędowe środki, aby zapobiec dalszemu wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu określonego organizmu na ich terytorium. Dostępne informacje świadczą również o tym, że nowy agresywny szczep określonego organizmu występuje w państwie trzecim, które prowadzi wywóz materiału rozmnożeniowego roślin kiwi, w tym pyłków, do Unii.

(2) Określony organizm nie jest wymieniony ani w załączniku I, ani w załączniku II do dyrektywy 2000/29/WE. Na podstawie wstępnej analizy zagrożenia organizmem szkodliwym, przeprowadzonej przez Komisję na podstawie oceny przygotowanej przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin (EPPO), wydaje się, że określony organizm powoduje szkodliwe skutki dla roślin Actinidia Lindl.

(3) Ze względu na złożoność identyfikacji taksonomicznej nowego agresywnego szczepu określonego organizmu należy przewidzieć środki mające zastosowanie do określonego organizmu jako takiego, bez ograniczania środków do danego szczepu.

(4) Należy przewidzieć środki dotyczące wprowadzania z państw trzecich do Unii roślin przeznaczonych do sadzenia Actinidia Lindl. Należy również przewidzieć środki dotyczące przemieszczania w obrębie Unii tych roślin pochodzących z Unii.

(5) Badania dotyczące obecności określonego organizmu powinny zostać przeprowadzone we wszystkich państwach członkowskich, a ich wyniki zgłoszone.

(6) Państwa członkowskie powinny w razie potrzeby dostosować swoje prawodawstwo w celu spełnienia wymogów określonych w niniejszej decyzji.

(7) Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 marca 2016 r., aby dać czas na monitorowanie rozwoju sytuacji.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Środki nadzwyczajne przeciwko Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto

Zakazuje się wprowadzania do Unii i rozprzestrzeniania w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto, zwanego dalej "określonym organizmem".

Artykuł  2

Wprowadzanie do Unii żywego pyłku i roślin przeznaczonych do sadzenia, innych niż nasiona, Actinidia Lindl.

Żywy pyłek i rośliny przeznaczone do sadzenia, inne niż nasiona, Actinidia Lindl., zwane dalej "określonymi roślinami", pochodzące z państw trzecich, można wprowadzać do Unii jedynie pod warunkiem że są one zgodne ze szczególnymi wymogami dotyczącymi wprowadzania, jak określono w załączniku I.

Artykuł  3

Przemieszczanie określonych roślin w Unii

Określone rośliny mogą być przemieszczane w obrębie Unii wyłącznie, jeśli spełniają szczególne wymagania, jak określono w załączniku II.

Artykuł  4

Badania i powiadamianie o określonym organizmie

1.
Państwa członkowskie przeprowadzają coroczne urzędowe badania dotyczące obecności określonego organizmu na określonych roślinach.

Państwa członkowskie powiadamiają o wynikach tych badań Komisję i pozostałe państwa członkowskie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, w którym odbyło się badanie.

2.
Każde państwo członkowskie niezwłocznie powiadamia na piśmie Komisję i pozostałe państwa członkowskie o obecności określonego organizmu w części swojego terytorium, w której nie odnotowano wcześniej obecności tego organizmu.
3.
Odpowiedzialne organy urzędowe są niezwłocznie powiadamiane o stwierdzeniu lub podejrzeniu występowania określonego organizmu na obszarze, na którym nie odnotowano wcześniej jego obecności.
Artykuł  5

Zgodność

Państwa członkowskie niezwłocznie powiadamiają Komisję o środkach wprowadzonych w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją.

Artykuł  6

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 marca 2016 r.

Artykuł  7

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 grudnia 2012 r.

W imieniu Komisji

Tonio BORG

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

SZCZEGÓLNE WYMOGI DOTYCZĄCE WPROWADZANIA DO UNII, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2

Sekcja  I

Świadectwo fitosanitarne

1. Do określonych roślin pochodzących z państw trzecich dołączane jest świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) akapit pierwszy dyrektywy 2000/29/WE (zwane dalej "świadectwem") i które zawiera w rubryce "Dodatkowe oświadczenie" informacje określone w pkt 2 i 3.

2. Świadectwo zawiera informację, że spełniony jest jeden z następujących warunków:

a) określone rośliny były stale uprawiane w państwie, w którym nie odnotowuje się występowania określonego organizmu;

b) określone rośliny były stale uprawiane na obszarze wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez krajową organizację ochrony roślin państwa pochodzenia zgodnie z Międzynarodowym Standardem dla Środków Fitosanitarnych FAO (zwanym dalej "ISPM") nr 4(1);

c) określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu lub punkcie produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez krajową organizację ochrony roślin zgodnie z ISPM FAO nr 10(2). Określone rośliny były uprawiane w strukturze dającej pewną izolację od środowiska zewnętrznego i ochronę przed nim, które skutecznie wykluczają obecność określonego organizmu. W tym miejscu określone rośliny zostały dwukrotnie poddane urzędowej inspekcji w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wywozem i stwierdzono, że są wolne od określonego organizmu.

Takie miejsce produkcji jest otoczone strefą o promieniu wynoszącym co najmniej 500 m, w której urzędowe kontrole przeprowadzono dwa razy w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wywozem, a wszelkie rośliny, u których podczas przeprowadzania takich kontroli stwierdzono objawy zakażenia, i wszystkie sąsiadujące z nimi określone rośliny znajdujące się w odległości 5 m zostały natychmiast zniszczone;

d) określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez krajową organizację ochrony roślin zgodnie z ISPM FAO nr 10(2).

Takie miejsce produkcji jest otoczone strefą o promieniu 4 500 m. Urzędowe kontrole, pobranie próbek oraz ich badanie przeprowadzono w miejscu produkcji dwa razy w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed wywozem. Podczas urzędowych kontroli, pobierania próbek i badań nie stwierdzono występowania określonego organizmu.

3. W przypadku gdy podaje się informacje określone w pkt 2 lit. c) lub d), świadectwo zawiera dodatkowo informację o tym, że spełniony jest jeden z następujących warunków:

a) określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych uprawianych w warunkach zgodnych z pkt 2 lit. a) lub b), lub c);

b) określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych, które wcześniej poddano indywidualnemu badaniu potwierdzającemu, że są wolne od określonego organizmu;

c) określone rośliny poddano badaniu zgodnie z planem pobierania próbek, który jest w stanie z wiarygodnością 99 % potwierdzić, że poziom obecności określonego organizmu w określonych roślinach jest niższy niż 0,1 %.

4. W przypadku gdy podaje się informację określoną w pkt 2 lit. b), świadectwo zawiera dodatkowo w rubryce "Miejsce pochodzenia" nazwę obszaru wolnego od szkodników.

Sekcja  II

Inspekcja

Określone rośliny wprowadzane do Unii, którym towarzyszy świadectwo fitosanitarne zgodne z sekcją I, są poddawane rygorystycznym inspekcjom, a następnie, w stosownych przypadkach, badane na obecność określonego organizmu w miejscu wprowadzenia lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE(3).

W przypadku gdy określone rośliny wprowadzane są na obszar Unii w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie przeznaczenia tych roślin, odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego wprowadzenia powiadamia odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego przeznaczenia.

______

(1) Wymogi dotyczące ustanowienia obszarów wolnych od szkodników. ISPM nr 4 (1995), FAO 2011 r.

(2) Wymogi dotyczące ustanawiania miejsc i punktów produkcji wolnych od szkodników. ISPM nr 10 (1999), FAO 2011 r.

(3) Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16.

ZAŁĄCZNIK  II

WYMOGI DOTYCZĄCE PRZEMIESZCZANIA W OBRĘBIE UNII, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3

1. Określone rośliny mogą być przemieszczane w obrębie Unii wyłącznie, jeśli posiadają paszport roślin przygotowany i wydany zgodnie z dyrektywą Komisji 92/105/EWG(1) i spełniają wymagania określone w pkt 2.

2. Określone rośliny muszą spełniać jeden z następujących warunków:

a) określone rośliny były stale uprawiane w państwie członkowskim, w którym nie odnotowuje się występowania określonego organizmu;

b) określone rośliny były stale uprawiane w strefie chronionej uznanej w odniesieniu do określonego organizmu zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. h) dyrektywy 2000/29/WE;

c) określone rośliny były stale uprawiane na obszarze wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego zgodnie z ISPM FAO nr 4(2);

d) określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu lub punkcie produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z ISPM FAO nr 10(3). Określone rośliny były uprawiane w strukturze przy pewnej izolacji od środowiska zewnętrznego i ochrony przed nim, które skutecznie wykluczają obecność określonego organizmu. W tym miejscu określone rośliny zostały dwukrotnie poddane urzędowej inspekcji w najbardziej odpowiednim czasie do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem i stwierdzono, że są wolne od określonego organizmu.

Takie miejsce jest otoczone strefą o promieniu wynoszącym co najmniej 500 m, w której urzędowe kontrole zostały przeprowadzone dwa razy w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem, a wszelkie rośliny, u których podczas przeprowadzania takich kontroli stwierdzono objawy zakażenia, i wszystkie sąsiadujące z nimi określone rośliny znajdujące się w odległości 5 m zostały natychmiast zniszczone;

e) określone rośliny zostały wyprodukowane w miejscu produkcji wolnym od szkodników, ustanowionym w odniesieniu do określonego organizmu przez odpowiedzialny organ urzędowy państwa członkowskiego pochodzenia zgodnie z ISPM FAO nr 10(3).

Takie miejsce produkcji jest otoczone strefą o promieniu wynoszącym 500 m, zwaną dalej "strefą otaczającą". Urzędowe kontrole, pobranie próbek oraz ich badanie przeprowadzono w miejscu produkcji i w obrębie całej strefy otaczającej dwa razy w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem. Podczas urzędowych kontroli, pobierania próbek i badań nie stwierdzono występowania określonego organizmu.

Strefa otaczająca jest otoczona strefą o szerokości 4 km, w obrębie której urzędowe kontrole, pobieranie i badanie próbek przeprowadzono dwa razy w czasie najbardziej odpowiednim do wykrycia objawów zakażenia podczas ostatniego pełnego cyklu wegetacyjnego przed przemieszczeniem, a we wszystkich przypadkach, w których stwierdzono występowanie szkodliwego organizmu na określonych roślinach, podjęto środki zwalczania. Środki te obejmowały natychmiastowe zniszczenie zakażonych określonych roślin i wszystkich sąsiadujących z nimi określonych roślin znajdujących się w odległości 5 m.

3. Jeżeli spełnione są wymogi określone w pkt 2 lit. d) lub e), określone rośliny muszą spełniać dodatkowo jeden z następujących wymogów:

a) określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych uprawianych w warunkach zgodnych z pkt 2 lit. a) lub b), lub c), lub d);

b) określone rośliny pochodzą bezpośrednio od roślin macierzystych, które wcześniej poddano indywidualnemu badaniu potwierdzającemu, że są wolne od określonego organizmu;

c) określone rośliny poddano badaniu zgodnie z planem pobierania próbek, który jest w stanie z wiarygodnością 99 % potwierdzić, że poziom obecności określonego organizmu w określonych roślinach jest niższy niż 0,1 %.

4. Określone rośliny wprowadzane do Unii zgodnie z załącznikiem I z państw trzecich mogą być przemieszczane w obrębie Unii wyłącznie, jeśli posiadają paszport roślin, o którym mowa w pkt 1.

______

(1) Dz.U. L 4 z 8.1.1993, s. 22.

(2) Wymogi dotyczące ustanowienia obszarów wolnych od szkodników. ISPM nr 4 (1995), FAO 2011 r.

(3) Wymogi dotyczące ustanawiania miejsc i punktów produkcji wolnych od szkodników. ISPM nr 10 (1999), FAO 2011 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.335.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/756/UE w odniesieniu do środków zapobiegających wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej Pseudomonas syringae pv. actinidiae Takikawa, Serizawa, Ichikawa, Tsuyumu i Goto
Data aktu: 05/12/2012
Data ogłoszenia: 07/12/2012
Data wejścia w życie: 01/01/1970