uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy(1), w szczególności jej art. 8,
(1) Kody i subkody określone w załączniku I do dyrektywy 2006/126/WE muszą zostać zaktualizowane w związku z nowymi kategoriami pojazdów, wprowadzonymi dyrektywą 2006/126/WE, których właściwości techniczne różnią się od właściwości kategorii pojazdów obowiązujących na mocy dyrektywy Rady 91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy(2). W tym kontekście uprawnienia do prowadzenia pojazdów nabyte przed rozpoczęciem stosowania dyrektywy 2006/126/WE, w dniu 19 stycznia 2013 r., powinny zostać utrzymane.
(2) Zakres egzaminów na prawo jazdy uprawniające do prowadzenia pojazdów kategorii C1 powinien zostać dostosowany do różnych właściwości pojazdów objętych tą kategorią. Inaczej niż w przypadku pojazdów kategorii C, które służą do profesjonalnego przewozu towarów, kategoria C1 jest heterogeniczna i obejmuje szeroką gamę pojazdów, takich jak pojazdy do użytku rekreacyjnego lub osobistego, pojazdy ratunkowe i pojazdy służb przeciwpożarowych, a także pojazdy użytkowe wykorzystywane w celach zarobkowych, których prowadzenie nie jest podstawowym zajęciem kierowcy. Od kierowców takich pojazdów nie powinno się wymagać wykazania w czasie egzaminu na prawo jazdy znajomości zasad lub wyposażenia mających znaczenie tylko dla kierowców podlegających aktom prawnym dotyczącym sektora transportu profesjonalnego, takim jak rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego(3) i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym(4). Takie dostosowanie obowiązujących przepisów zmniejszyłoby ryzyko prowadzenia przez kierowców nadmiernie obciążonych pojazdów kategorii B, co wynika z chęci uniknięcia kosztów szkoleń i konieczności zdawania egzaminów uprawniających do prowadzenia pojazdów kategorii C lub C1, a co za tym idzie, podniosłoby bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zminimalizowałoby to również obciążenie administracyjne i finansowe MŚP i mikroprzedsiębiorstw, które prowadząc swoją działalność, muszą korzystać z takich pojazdów.
(3) Wymogi dotyczące motocykli kategorii A1, A2 i A wykorzystywanych jako pojazdy egzaminacyjne podczas egzaminu umiejętności i zachowania na drodze muszą zostać zmienione w celu uwzględnienia postępu technicznego, w szczególności rozwoju i szerszego wykorzystywania motocykli elektrycznych. Należy również dostosować specyfikacje techniczne pojazdów egzaminacyjnych, tak by pewne było, że osoby ubiegające się o prawo jazdy poddawane są egzaminowi w pojazdach, które są reprezentatywne dla kategorii, dla której ma zostać wydane prawo jazdy.
(4) Minimalne wymogi dotyczące pojazdów egzaminacyjnych i zakresu egzaminu umiejętności i zachowania na drodze w przypadku pojazdów kategorii C i D powinny zostać zmienione w świetle postępu technicznego, w szczególności by uwzględnić coraz większe zaawansowanie techniczne i rozpowszechnienie w branży transportowej nowocześniejszych, bezpieczniejszych i mniej zanieczyszczających pojazdów, wyposażonych w szeroką gamę półautomatycznych lub hybrydowych układów przeniesienia napędu. Egzamin z kompetencji kierowców powinien polegać na sprawdzeniu, czy potrafią oni korzystać z układu przeniesienia napędu w sposób bezpieczny, oszczędny i przyjazny dla środowiska. Uproszczenie obecnych obostrzeń dotyczących prowadzenia pojazdów z przekładnią automatyczną zmniejszyłoby również obciążenie administracyjne i finansowe MŚP i mikroprzedsiębiorstw działających w branży transportu drogowego.
(5) Jako że dyrektywa 2006/126/WE zacznie być w pełni stosowana od dnia 19 stycznia 2013 r., niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2006/126/WE.
(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Praw Jazdy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
(1) Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 18.
(2) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, s. 1.
(3) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.321.54 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2012/36/UE zmieniająca dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy |
| Data aktu: | 19/11/2012 |
| Data ogłoszenia: | 20/11/2012 |
| Data wejścia w życie: | 21/11/2012 |