Decyzja 2012/564/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2010

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 10 maja 2012 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2010

(2012/564/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Centrum(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego(3), w szczególności jego art. 12a,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0129/2012),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2010;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Martin SCHULZ Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny
______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 127.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 10 maja 2012 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2010

PARLAMENT EUROPEJSKI,

uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2010,
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego za rok budżetowy 2010, wraz z odpowiedziami Centrum(1),
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 21 lutego 2012 r. (06083/2012 - C7-0051/2012),
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), a w szczególności jego art. 185,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 z dnia 10 lutego 1975 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego(3), w szczególności jego art. 12a,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4), w szczególności jego art. 94,
uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0129/2012),
A.
mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego ("Centrum") za rok budżetowy 2010 są wiarygodne, a transakcje leżące u ich podstaw są zgodne z prawem i prawidłowe;
B.
mając na uwadze fakt, że w dniu 10 maja 2011 r. Parlament udzielił dyrektorowi Centrum absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2009(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:
wezwał Centrum do skuteczniejszego stosowania budżetowych zasad specyfikacji i przejrzystości,
zwrócił uwagę na fakt, że Centrum przeniosło środki (31 % wydatków administracyjnych - tytuł II) oraz anulowało środki na płatności (24 % wszystkich środków na działania operacyjne),
zwrócił się do dyrektora Centrum o dostarczenie bardziej szczegółowych informacji w sprawie treści 15 zaleceń z dnia 31 grudnia 2008 r. oraz 14 nowych zaleceń z dnia 31 grudnia 2009 r., przedstawionych w obu przypadkach przez Służbę Audytu Wewnętrznego (IAS),
wezwał Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o krokach poczynionych w stosunku do procedury umarzania zobowiązań w celu zwiększenia przejrzystości wykazu majątku;
C.
mając na uwadze, że ogólny budżet Centrum w roku budżetowym 2010 wynosił 18.300.000 EUR, co stanowi zmniejszenie środków o 1,6 % w porównaniu z rokiem 2009;
D.
mając na uwadze, że wkład Unii do budżetu Centrum na rok budżetowy 2010 wyniósł 16.920.000 EUR, co stanowi wzrost o 2 % w porównaniu z rokiem 2009;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
odnotowuje na podstawie sprawozdań finansowych Centrum za rok budżetowy 2010, że w połowie grudnia 2010 r. został temu podmiotowi przyznany dodatkowy budżet korygujący w wysokości 810.000 EUR, przeznaczony na sfinansowanie badań zleconych przez Dyrekcję Generalną ds. Zatrudnienia, dotyczących prognozowania zapotrzebowania na umiejętności;
2.
zwraca uwagę na oświadczenie zarządu w wydanej przez niego opinii w sprawie ostatecznych sprawozdań finansowych Centrum za rok 2010, zgodnie z którą budżet na ten właśnie rok, finansowany z wkładu Unii, został wykonany w 99 %;
3.
odnotowuje również na podstawie sprawozdań finansowych Centrum wzrost w porównaniu z rokiem 2009 wydatków na cele reprezentacyjne i wydatków związanych z posiedzeniami, odpowiednio o 233 % i 37 %; potwierdza otrzymanie uzasadnienia dotyczącego wzrostu tych wydatków w piśmie z dnia 23 lutego 2012 r.; zwraca uwagę w szczególności, że wzrost wydatków na cele reprezentacyjne spowodowany był zorganizowaniem przyjęcia z okazji odejścia byłego dyrektora; zwraca się do Centrum o ograniczenie wydatków na cele reprezentacyjne i wydatków związanych z posiedzeniami do rzeczywistych potrzeb;
4.
odnotowuje, że Centrum otrzymuje roczne składki od dwóch państw spoza Unii Europejskiej, które korzystają z usług Centrum; odnotowuje, że udział Norwegii i Islandii w budżecie Centrum na rok budżetowy 2010 wyniósł 421.308 EUR; przypomina, że środki te zaksięgowane są w budżecie jako dochód przeznaczony na określony cel, co oznacza, że muszą zostać wydane na konkretne projekty; odnotowuje, że zakładany dla 2010 r. wskaźnik wykorzystania tych funduszy nie został osiągnięty przez Centrum; podkreśla, że w odniesieniu do roku budżetowego 2009 Trybunał Obrachunkowy wypowiedział się już w kwestii nieprawidłowości w wykorzystaniu tych funduszy przez Centrum; potwierdza otrzymanie wyjaśnienia dotyczącego tej sytuacji w piśmie z dnia 23 lutego 2012 r.; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcie celu w 2011 r. i 100 % wykonanie zaplanowanego budżetu; odnotowuje oświadczenie Centrum, że cel przewidziany na rok 2010 nie został zrealizowany ze względu na odroczenie napraw budynków Centrum; odnotowuje również zobowiązanie Centrum do wyczerpania ubiegłorocznych składek Norwegii i Islandii w 2012 r.; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o wykorzystaniu tych składek;

Przeniesienie środków

5.
odnotowuje na podstawie sprawozdań finansowych Centrum, że w 2010 r. przeniesiono na 2011 r. środki w kwocie 794.700 EUR z tytułu I (Personel) i tytułu II (Wydatki administracyjne); przypomina, że automatyczne przeniesienie środków dotyczy jedynie wydatków związanych z tytułem I i II;
6.
odnotowuje również na podstawie sprawozdań finansowych Centrum, że nieautomatyczne przeniesienie środków zostało dokonane na kwotę 55.910 EUR odnoszącą się do wydatków w ramach tytułu II;
7.
odnotowuje pewną poprawę, jako że wysokość anulowanych środków na płatności spadła z 24 % w 2009 r. do 14 % w 2010 r.; ponadto z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Centrum do dalszego zmniejszenia kwoty przeniesień, poprzez monitorowanie - za pomocą standardowych szablonów - wykonania budżetu (zobowiązania, płatności) i udzielania zamówień;
8.
niemniej jednak wzywa Centrum do podjęcia dalszych wysiłków na rzecz zmniejszenia kwoty przenoszonych środków w celu pełniejszego poszanowania zasady jednoroczności; przypomina Centrum, że można tego dokonać poprzez dalsze ulepszenie jego systemów programowania i monitorowania oraz inicjowanie procedur kontraktowania wcześniej w ciągu roku kalendarzowego;

Przesunięcia

9.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Centrum było w stanie zapewnić organ udzielający absolutorium o tym, że skutecznie stosowało zasadę przejrzystości poprzez regularne składanie sprawozdań swojemu zarządowi na temat wszystkich przesunięć między pozycjami budżetowymi w ciągu roku; odnotowuje w szczególności, że od dnia 20 września 2011 r. Centrum wykonało między pozycjami budżetowymi pięć przesunięć środków na zobowiązania (maksymalnie 35.000 EUR) i że zarząd był regularnie informowany o tych przesunięciach; niemniej wzywa Centrum do zmniejszenia w jak największym stopniu tego typu przesunięć, tak aby zastosować również zasadę specyfikacji;

Zasoby ludzkie

10.
przyjmuje do wiadomości, że dyrektor odszedł z Centrum w dniu 15 października 2010 r. po zakończeniu swojego mandatu, aby objąć inne stanowisko we włoskiej agencji ds. kształcenia i szkolenia zawodowego, zatrudnienia i polityki społecznej;
11.
odnotowuje na podstawie rocznego sprawozdania Centrum, że w dniu 31 grudnia 2010 r. Centrum zatrudniało 96 pracowników, tj. 5 stanowisk mniej niż przewidziano w planie zatrudnienia; odnotowuje, że 24 pracowników kontraktowych i 5 oddelegowanych ekspertów krajowych zostało również dodanych do całkowitej liczby pracowników, a stosunek pomiędzy personelem operacyjnym a administracyjnym wynosił 90/35;
12.
zwraca uwagę na oświadczenie zarządu w wydanej przez niego opinii w sprawie ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Centrum za rok 2010, zgodnie z którym procedury naboru na wszystkich pięć wolnych stanowisk trwały do dnia lub zostały pomyślnie zakończone przed dniem 31 grudnia 2010 r.;
13.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Centrum zakończyło w 2010 r. wdrażanie internetowego narzędzia służącego do naboru pracowników RECON (rekrutacja online), które pomoże zwiększyć szybkość i skuteczność rekrutacji;

Wyniki działalności

14.
z satysfakcją odnotowuje, że Centrum udostępniło, na żądanie organu udzielającego absolutorium, wykresy Gantta dla wszystkich kluczowych działań operacyjnych w 2011 r.; przypomina Centrum, że wykresy te przedstawiają, w sposób zwięzły, informacje na temat czasu spędzonego przez każdego członka personelu nad danym projektem i zachęcają do stosowania podejścia ukierunkowanego na osiągnięcie wyników;
15.
odnotowuje na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Centrum, że system pomiaru wyników został całkowicie wdrożony, i zachęca Centrum do dalszego rozwijania oceny jakościowej, która uzupełniłaby raczej ilościowe wskaźniki systemu pomiaru wyników;

Audyt wewnętrzny

16.
odnotowuje na podstawie informacji przekazanych przez Centrum, że wciąż musi ono wdrożyć niektóre zalecenia IAS, przedstawione w wyniku audytu dotyczącego zarządzania zasobami ludzkimi z 2008 r. i audytu dotyczącego etyki zawodowej z 2009 r.; potwierdza otrzymanie informacji wyjaśniających w piśmie z dnia 23 lutego 2012 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w odniesieniu do audytu dotyczącego zarządzania zasobami ludzkimi z 2008 r. wdrożono 13 z 14 zaleceń; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w odniesieniu do audytu dotyczącego etyki zawodowej z 2009 r. wdrożono 16 z 17 zaleceń; wzywa Centrum do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach we wdrażaniu pozostałych zaleceń;
17.
odnotowuje na podstawie rocznego sprawozdania Centrum, że IAS wykonała w 2010 r. ocenę ryzyka w zakresie ICT; z zadowoleniem przyjmuje realizację, na dzień 31 grudnia 2011 r., wszystkich działań zaplanowanych przez Centrum w następstwie wniosków z tej oceny ryzyka w zakresie IT;
18.
odnotowuje ponadto, że w kwietniu 2010 r. IAS przeprowadziła w Centrum kolejny audyt rocznego sprawozdania z działalności oraz elementu składowego oświadczenia o wiarygodności; przyjmuje do wiadomości na podstawie informacji przekazanych przez Centrum, że końcowe sprawozdanie IAS zostało udostępnione Centrum w dniu 5 lipca 2010 r. oraz że sprawozdanie to dało wystarczającą pewność w odniesieniu do osiągnięcia celów rocznej sprawozdawczości, w tym dzięki oświadczeniu dyrektora Centrum o wiarygodności; z zadowoleniem przyjmuje informacje przedłożone przez Centrum w piśmie z dnia 23 lutego 2012 r., zgodnie z którymi wszystkie siedem zaleceń IAS zostało wdrożonych z końcem grudnia 2011 r.;
19.
odnotowuje na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Centrum, że podmiot ten rozpoczął w 2009 r. wdrażanie nowych standardów kontroli wewnętrznej (ICS), a podstawowe wymagania, z wyjątkiem ICS 8 oraz ICS 10, zostały całkowicie spełnione przed końcem 2010 r.; przyjmuje z zadowoleniem informacje otrzymane w piśmie z dnia 23 lutego 2012 r., zgodnie z którymi wszystkie podstawowe wymagania w odniesieniu do ICS 8 zostały całkowicie spełnione z końcem 2011 r.; odnotowuje przyjęte przez Centrum zobowiązanie do spełnienia podstawowych wymogów w odniesieniu do ICS 10 w pierwszej połowie 2012 r.;

Jednostka audytu wewnętrznego Centrum

20.
odnotowuje na podstawie rocznego sprawozdania z działalności Centrum, że w planie audytu jednostki audytu wewnętrznego na 2010 r. przewidziano kilka kontroli ex post i kontroli postępowań o udzielenia zamówienia, w szczególności w odniesieniu do analizy umów i procedur przyznawania dotacji; ponadto zwraca uwagę, że po przeprowadzeniu audytu procedur przyznawania dotacji Centrum przystąpiło do odzyskiwania kwot wypłaconych krajowym beneficjentom dotacji na łączną kwotę 23.647,67 EUR;
21.
wyraża zaniepokojenie tym, że jednostka audytu wewnętrznego zakończyła pełnienie swoich funkcji w Centrum w dniu 31 sierpnia 2010 r.; jest zdania, że sprawozdania tej jednostki mogły prowadzić do dalszych postępów w zakresie wewnętrznych środków kontroli w dziedzinie postępowań o udzielenie zamówienia i procedur przyznawania dotacji;
22.
niemniej przyjmuje do wiadomości uwagi Centrum na temat tego, że funkcje jednostki audytu wewnętrznego są obecnie pełnione albo przez wykonawców zewnętrznych, na przykład audyt oprogramowania finansowego Centrum (FIBUS) został zlecony podmiotowi zewnętrznemu i przeprowadzony w 2011 r., albo przez wewnętrzne grupy projektowe;
23.
zwraca uwagę na swoje zalecenia z poprzednich sprawozdań w sprawie absolutorium, o których mowa w załączniku do niniejszej rezolucji;
24.
jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2012 r.(*) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 366 z 15.12.2011, s. 127.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 39 z 13.2.1975, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 130.

(*) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0164. (Zob. s. 388 niniejszego Dziennika Urzędowego).

ZAŁĄCZNIK 

ZALECENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO Z MINIONYCH LAT

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego 2006 2007 2008 2009
Wyniki działalności Nie dotyczy Cele i wskaźniki skuteczności działania często są niemierzalne → Centrum powinno usprawnić swoje programowanie. Powinno ono ustanowić wyraźny i spójny związek między wyznaczonymi celami a środkami budżetowymi potrzebnymi do ich osiągnięcia. - Wzywa Centrum do ustanowienia skonkretyzowanych, mierzalnych, osiągalnych, realnych i terminowych celów (SMART) oraz wskaźników RACER, jak również stworzenia schematu Gannta → promującego podejście zorientowane na wyniki.

- Wzywa Centrum do opracowania diachronicznej analizy operacji przeprowadzonych w tym roku i w poprzednich latach.

- Wzywa Centrum oraz Europejską Fundację Kształcenia do opublikowania w sprawozdaniu z działalności za 2009 r. szczegółowego sprawozdania uzupełniającego dotyczącego umowy o współpracy.

Wzywa Centrum do przedstawienia czytelnego porównania działań zrealizowanych podczas omawianego roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych zrealizowanych w poprzednim roku budżetowym.
Zarządzanie budżetem i finansami - Zasada specyfikacji nie była ściśle przestrzegana: 43 % zobowiązań zostało przeniesionych na następny rok budżetowy. W przypadku działalności operacyjnej ponad 20 % środków na płatności zostało anulowanych. Duża liczba przesunięć budżetowych.

- Problemy z przejrzystością w postępowaniach o udzielenie zamówienia.

Nie dotyczy Uchybienia w programowaniu i monitorowaniu środków zróżnicowanych przeznaczonych na działalność operacyjną: 25 % środków na płatności zostało przeniesionych. Wzywa Centrum do skuteczniejszego stosowania budżetowych zasad specyfikacji i przejrzystości.
Zasoby ludzkie Problemy z przejrzystością: w dwóch przypadkach podczas wstępnej selekcji Centrum nie sprawdziło w należyty sposób niezbędnego doświadczenia zawodowego wymaganego w ogłoszeniu o naborze. Nie dotyczy Nie dotyczy Odnotowuje, że Centrum wprowadziło zmiany do stosowanych przez nie procedur naboru pracowników w następstwie uwag Trybunału Obrachunkowego zawartych w sprawozdaniu z 2009 r., zgodnie z którymi Centrum powinno zwiększyć przejrzystość; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę ustalania pytań do testów pisemnych i rozmów kwalifikacyjnych przed dokonaniem wstępnego wyboru kandydatów, którą to inicjatywę Centrum podjęło w czerwcu 2010 r.
Audyt wewnętrzny Procedury kontroli wewnętrznej nie zostały zakończone. Nie dotyczy Wzywa Centrum do wykonania 15 z 30 zaleceń przedstawionych przez IAS, tj. dotyczących zarządzania zasobami ludzkimi (wyniki pracowników, ustalanie celów osobistych i ustalenie zadań i obowiązków Komitetu Pracowniczego). - Zwraca się do dyrektora Centrum o dostarczenie szczegółowych informacji na temat treści 15 zaleceń przedstawionych w dniu 31 grudnia 2008 r. oraz 14 nowych zaleceń przedstawionych w dniu 31 grudnia 2009 r., wydanych w obu przypadkach przez IAS.

- Wzywa Centrum do poinformowania organu udzielającego absolutorium o działaniach podjętych w odniesieniu do procedury umarzania zobowiązań w celu zwiększenia przejrzystości wykazu majątku. Ponadto Centrum rozpoczęło prowadzenie dokumentacji głównych procedur kontrolnych.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024