uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE(1), w szczególności jego art. 131,
(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 494/2011 z dnia 20 maja 2011 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do załącznika XVII (kadm)(2) zmieniło zakres stosowanych ograniczeń dotyczących kadmu i jego związków, wprowadzając przepisy mające zastosowanie do pałeczek do lutowania oraz biżuterii zgodnie z oceną ryzyka i strategiami zmniejszania ryzyka dla kadmu i tlenku kadmu(3).
(2) Rozporządzenie (UE) nr 494/2011 rozszerzyło ponadto obowiązujące ograniczenia dotyczące stosowania kadmu i jego związków w syntetycznych polimerach organicznych (tworzywo sztuczne) na wszystkie tworzywa sztuczne ustanawiając jednocześnie wyjątek dla stosowania polichlorku winylu z odzysku zawierającego kadm w produkcji niektórych materiałów budowlanych. Odstępstwo to zostało przyznane z uwzględnieniem dyskusji przeprowadzonych na zorganizowanym ad hoc spotkaniu ekspertów poświęconym działaniom związanym z zarządzaniem ryzykiem na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 oraz wyników przeprowadzonego badania na temat społeczno-ekonomicznych skutków ewentualnej aktualizacji ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu i stosowania kadmu w biżuterii, stopach lutowniczych i w polichlorku winylu, opublikowanych w styczniu 2010 r.(4). Wszystkie elementy ograniczenia zostały również skonsultowane z właściwymi organami państw członkowskich odpowiedzialnymi za wdrożenie rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 i z zainteresowanymi stronami.
(3) Po przyjęciu rozporządzenia (UE) nr 494/2011 Komisja została poinformowana o zastosowaniach pigmentów kadmowych w niektórych typach tworzyw sztucznych, objętych po raz pierwszy ograniczeniem na mocy rozporządzenia (WE) nr 494/2011, w których to zastosowaniach, jak się wydaje, nie ma odpowiedniej alternatywy dla użycia związków kadmu i dla których, ze względu na wyjątkowe okoliczności związane z ograniczonymi konsultacjami, właściwe jest obecnie dokonanie dodatkowej oceny.
(4) Rezolucja Rady z dnia 25 stycznia 1988 r. wzywa do ogólnej strategii walki z zanieczyszczeniem środowiska przez kadm, włącznie z zastosowaniem szczególnych środków ograniczających stosowanie kadmu i wspierających wypracowywanie dalszych alternatywnych rozwiązań dla stosowania kadmu w pigmentach, stabilizatorach i powłokach galwanicznych, postulując ograniczenie zastosowań kadmu do przypadków, w których nie istnieją odpowiednie alternatywy.
(5) Zgodnie z art. 69 REACH Komisja zwróci się do Europejskiej Agencji Chemikaliów o przygotowanie dokumentacji zgodnie z wymogami określonymi w załączniku XV, dotyczącej stosowania kadmu i związków kadmu w typach tworzyw sztucznych objętych po raz pierwszy ograniczeniem na mocy rozporządzenia (UE) nr 494/2011, uwzględniając w pełni rezolucję Rady z dnia 25 stycznia 1988 r.
(6) Dopóki procedura wprowadzania ograniczeń nie zostanie zakończona, ograniczenie dotyczące stosowania kadmu i jego związków należy stosować jedynie do typów tworzywa sztucznego wymienionych w pozycji 23 załącznika XVII przed przyjęciem rozporządzenia (UE) nr 494/2011.
(7) Aby zapewnić pewność prawa, niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia 10 grudnia 2011 r.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 września 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(2) Dz.U. L 134 z 21.5.2011, s. 2.
(3) Dz.U. C 149 z 14.6.2008, s. 6.
(4)http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/chemicals/files/markrestr/study-cadmium_en.pdf
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.252.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 835/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do załącznika XVII (kadm) |
| Data aktu: | 18/09/2012 |
| Data ogłoszenia: | 19/09/2012 |
| Data wejścia w życie: | 19/09/2012, 10/12/2011 |