Dyrektywa 2012/21/UE zmieniająca załączniki II i III do dyrektywy Rady 76/768/EWG dotyczącej produktów kosmetycznych w celu dostosowania ich do postępu technicznego

DYREKTYWA WYKONAWCZA KOMISJI 2012/21/UE
z dnia 2 sierpnia 2012 r.
zmieniająca załączniki II i III do dyrektywy Rady 76/768/EWG dotyczącej produktów kosmetycznych w celu dostosowania ich do postępu technicznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Bezpieczeństwa Konsumentów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Po opublikowaniu w roku 2001 r. badania naukowego pod tytułem "Use of permanent hair dyes and bladder cancer risk" (Stosowanie trwałych farb do włosów a ryzyko wystąpienia raka pęcherza moczowego) Komitet Naukowy ds. Produktów Kosmetycznych i Produktów Nieżywnościowych Przeznaczonych dla Konsumentów, zastąpiony następnie przez Komitet Naukowy ds. Produktów Konsumenckich ("SCCP") na mocy decyzji Komisji 2004/210/WE(2), stwierdził występowanie potencjalnego ryzyka. SCCP zalecił, aby Komisja podjęła dalsze kroki mające na celu kontrolę stosowania substancji do farbowania włosów.

(2) SCCP zalecił ponadto ogólną strategię oceny bezpieczeństwa substancji do farbowania włosów, obejmującą wymogi testowania substancji stosowanych w produktach do farbowania włosów pod kątem ich ewentualnej genotoksyczności lub mutagenności.

(3) W nawiązaniu do opinii SCCP Komisja uzgodniła z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami ogólną strategię mającą na celu wprowadzenie regulacji dotyczących substancji używanych w produktach do farbowania włosów, w której wymaga się od przemysłu dostarczenia dokumentacji zawierającej zaktualizowane dane naukowe dotyczące bezpieczeństwa substancji do farbowania włosów w celu dokonania oceny ryzyka przez SCCP.

(4) SCCP, zastąpiony następnie przez Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów ("SCCS") na mocy decyzji Komisji 2008/721/WE z dnia 5 sierpnia 2008 r. w sprawie utworzenia struktury doradczej komitetów naukowych i ekspertów w dziedzinie bezpieczeństwa konsumentów, zdrowia publicznego i środowiska oraz uchylającej decyzję 2004/210/WE(3), ocenił bezpieczeństwo poszczególnych substancji, dla których przemysł dostarczył zaktualizowaną dokumentację.

(5) Ostatnim etapem strategii oceny bezpieczeństwa była ocena ewentualnego zagrożenia dla zdrowia konsumentów w związku z produktami reakcji tworzonymi przez utleniające substancje do farbowania włosów podczas procesu farbowania włosów. W opinii wydanej w dniu 21 września 2010 r., opartej na dostępnych wówczas danych dotyczących bezpieczeństwa, SCCS nie znalazł żadnych istotnych powodów do obaw w odniesieniu do genotoksyczności i rakotwórczości stosowanych obecnie w UE farb do włosów i ich produktów reakcji.

(6) W świetle oceny ryzyka przeprowadzonej na podstawie przedstawionych danych dotyczących bezpieczeństwa oraz ostatecznych opinii SCCS w sprawie bezpieczeństwa poszczególnych substancji i produktów reakcji właściwe jest włączenie do części 1 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG 24 ocenionych farb do włosów, nieuregulowanych obecnie w ramach tej dyrektywy.

(7) Substancje Hydroxyethyl-2-Nitro-p-Toluidine oraz HC Red No. 10 + HC Red No. 11 były tymczasowo dopuszczone do stosowania w produktach do farbowania włosów do dnia 31 grudnia 2011 r. z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków określonych w pozycjach 10 i 50 części 2 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG. W oparciu o wnioski końcowe wydane przez SCCS, dotyczące bezpieczeństwa substancji Hydroxyethyl-2-Nitro-p-Toluidine oraz HC Red No. 10 + HC Red No. 11, substancje te mogą być uznane za bezpieczne składniki produktów do farbowania włosów i wymienione w części 1 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG.

(8) W następstwie oceny SCCS dotyczącej substancji 1-Naphthol i Resorcinol wymienionych w części 1 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG należy zmienić ich maksymalne dopuszczalne stężenia w gotowych produktach kosmetycznych.

(9) W odniesieniu do substancji HC Red No. 16 SCCS oświadczył w swojej opinii z dnia 14 grudnia 2010 r., że biorąc pod uwagę niski margines bezpieczeństwa podczas jej stosowania zarówno w utleniających, jak i nieutleniających preparatach do farbowania włosów, substancja ta stanowi zagrożenie dla zdrowia konsumentów. Dlatego też substancję HC Red No. 16 należy wymienić w załączniku II do dyrektywy 76/768/EWG.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/768/EWG.

(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załącznikach II i III do dyrektywy 76/768/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 1 marca 2013, przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 września 2013 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 sierpnia 2012 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 169.

(2) Dz.U. L 66 z 4.3.2004, s. 45.

(3) Dz.U. L 241 z 10.9.2008, s. 21.

ZAŁĄCZNIK

W dyrektywie 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku II dodaje się pozycję w brzmieniu:
Nr ref. Nazwa chemiczna Nr CAS lub nr WE
"1373 N-(2-nitro-4-aminofenylo)-alliloamina (HC Red No. 16) i jej sole nr CAS 160219-76-1";

2) w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:

a) w części 1 wprowadza się następujące zmiany:

(i) dodaje się pozycje w brzmieniu:

Numer porządkowy Substancja Ograniczenia Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
Zakres zastosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowych produktach kosmetycznych Inne ograniczenia i wymagania
a b c d e f
"253 Siarczan 2,2'-[(4-aminofenylo)) imino]bis(etanolu)

N,N-bis(2-Hydroxyethyl)-pPhenylenediamine Sulfate

Nr CAS 54381-16-7

Nr WE 259-134-5

Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 2,5 % (w przeliczeniu na siarczan)

- Nie używać z czynnikami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
254 1,3-Benzenodiol, 4-chloro-4-Chlororesorcinol Nr CAS 95-88-5 Nr WE 202-462-0 Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 2,5 % Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
255 Siarczan 2,4,5,6-tetraaminopirymidyny

Tetraaminopyrimidine Sulfate

Nr CAS 5392-28-9

Nr WE 226-393-0

a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów

b) 3,4 % (w przeliczeniu na siarczan) a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 3,4 % (w przeliczeniu na siarczan) a) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
256 Siarczan 3-(2-hydroksyetylo)-pfenylenodiamonu

Hydroxyethylp-Phenylenediamine Sulfate

Nr CAS 93841-25-9

Nr WE 298-995-1

Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 2,0 % (w przeliczeniu na siarczan) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
257 1H-indolo-5,6-diol Dihydroxyindole Nr CAS 3131-52-0 Nr WE 412-130-9 a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów

b) 0,5 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 0,5 % a) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)

b) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 208 w kolumnie f

258 Chlorowodorek 5-amino-4-chloro-2-metylofenolu

5-Amino-4-Chloro-o-Cresol HCl

Nr CAS 110102-85-7

Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 1,5 % (w przeliczeniu na chlorowodorek) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
259 1H-indol-6-ol 6-Hydroxyindole Nr CAS 2380-86-1 Nr WE 417-020-4 Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 0,5 % Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
260 1H-indol-2,3-dion

Isatin

Nr CAS 91-56-5

Nr WE 202-077-8

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 1,6 % Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 208 w kolumnie f
261 2-aminopirydyn-3-ol 2-Amino-3-Hydroxypyridine Nr CAS 16867-03-1 Nr WE 240-886-8 Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 1,0 % Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
262 Octan 2-metylo-1-naftylu 1-Acetoxy-2-Methylnaphthalene Nr CAS 5697-02-9 Nr WE 454-690-7 Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 2,0 % (jeżeli preparat do farbowania włosów zawiera 2-Methyl-1-Naphthol i 1-Acetoxy-2-Methylnaphthalene, maksymalne stężenie 2-Methyl-1-Naphthol stosowane na głowę nie może przekraczać 2,0 %) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
263 1-hydroksy-2-metylonaftalen 2-Methyl-1-Naphthol Nr CAS 7469-77-4 Nr WE 231-265-2 Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 2,0 % (jeżeli preparat do farbowania włosów zawiera 2-Methyl-1-Naphthol i 1-Acetoxy-2-Methylnaphthalene, maksymalne stężenie 2-Methyl-1-Naphthol stosowane na głowę nie może przekraczać 2,0 %) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
264 5,7-dinitro-8-oksydo-2-naftalenosiarczan disodowy

Acid Yellow 1

Nr CAS 846-70-8

Nr WE 212-690-2

CI 10316

a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów

b) 0,2 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 1,0 % a) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)

b) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 208 w kolumnie f

265 4-nitro-1,2-fenylenodiamina 4-Nitro-o-Phenylenediamine Nr CAS 99-56-9 Nr WE 202-766-3 Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 0,5 % Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
266 2-(4-amino-3-nitroanilino)etanol

HC Red No. 7

Nr CAS 24905-87-1

Nr WE 246-521-9

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 1,0 % - Nie używać z czynnikami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 208 w kolumnie f
267 2-[bis(2-hydroksyetylo)amino]-5-nitrofenol

HC Yellow No. 4

Nr CAS 59820-43-8

Nr WE 428-840-7

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 1,5 % - Nie używać z czynnikami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

268 2-[(2-nitrofenylo)amino]etanol HC Yellow No. 2 Nr CAS 4926-55-0 Nr WE 225-555-8 a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów

b) 1,0 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 0,75 %

Dla a) i b):

- Nie używać z czynnikami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

a) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
269 4-[(2-nitrofenylo)amino]fenol HC Orange No. 1 Nr CAS 54381-08-7 Nr WE 259-132-4 Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 1,0 %
270 2-nitro-N1-fenylobenzeno-1,4-diamina

HC Red No. 1

Nr CAS 2784-89-6

Nr WE 220-494-3

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 1,0 % Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 208 w kolumnie f
271 Chlorowodorek 1-metoksy-3-(β-aminoetylo)amino-4-nitrobenzenu

HC Yellow No. 9

Nr CAS 86419-69-4

Nr WE 415-480-1

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,5 % (w przeliczeniu na chlorowodorek) - Nie używać z czynnikami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

272 1-(4'-aminofenylazo)-2-metylo-4-(bis-2-hydroksyetylo) aminobenzen

HC Yellow No. 7

Nr CAS 104226-21-3

Nr WE 146-420-6

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,25 %
273 N-(2-hydroksyetylo)-2-nitro-4-trifluormetyloanilina

HC Yellow No. 13

Nr CAS 10442-83-8

Nr WE 443-760-2

a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów

b) 2,5 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 2,5 %

Dla a) i b):

- Nie używać z czynnikami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

a) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
274 Chlorek benzenoaminy, 3-[(4,5-dihydro-3-metylo-5-okso-1-fenylo-1H-pirazolo-4-yl)azo]-N,N,Ntrimetylu

Basic Yellow 57

Nr CAS 68391-31-1

Nr WE 269-943-5

Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 2,0 %
275 Etanol, 2,2'-[[4-[(4-aminofeny-lo)azo]fenylo]imino]bis-Disperse Black 9 Nr CAS 20721-50-0 Nr WE 243-987-5 Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,3 % (w mieszaninie 2,2'-[4-(4-aminofenyloazo)fenyloimino]dietanolu i lignosulfonianu w proporcjach 1:1)
276 9,10-antracenodion, 1,4-bis[(2,3-dihydroksypropylo)amino]-HC Blue No.14 Nr CAS 99788-75-7 Nr WE 421-470-7 Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,3 % - Nie używać z czynnikami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

277 2-(4-metylo-2-nitroanilino)etanol Hydroxyethyl-2-Nitro-p-Toluidine Nr CAS 100418-33-5 Nr WE 408-090-7 a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów

b) 1,0 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 1,0 %

Dla a) i b):

- Nie używać z czynnikami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

a) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
278 1-amino-2-nitro-4-(2',3'-dihydroksypropylo)amino-5-chlorobenzen + 1,4-bis-(2',3'-dihydroxypropylo)amino-2-nitro-5-chlorobenzen

HC Red No. 10 + HC Red No. 11

Nr CAS 95576-89-9 + 95576-92-4

a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

b) Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów

b) 2,0 % a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 1,0 %

Dla a) i b):

- Nie używać z czynnikami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

a) Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)";

(ii) pozycje oznaczone numerami porządkowymi 16 i 22 otrzymują brzmienie:

Numer porządkowy Substancja Ograniczenia Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
Zakres zastosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowych produktach

kosmetycznych

Inne ograniczenia i wymagania
a b c d e f
"16 1-Naftalenol

1-Naphthol

nr CAS 90-15-3

Nr WE 201-969-4

Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów b) 0,5 % Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 2,0 % Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a)
22 1,3-benzenodiol

Resorcinol

Nr CAS 108-46-3

Nr WE 203-585-2

a) Substancja do farbowania włosów w utleniających produktach do farbowania włosów

1. ogólne stosowanie

2. profesjonalne stosowanie

a) Po zmieszaniu w warunkach utleniających maksymalne stężenie stosowane na włosy nie może przekraczać 1,25 % a) 1. Zawiera resorcinol.

Dobrze spłukać włosy po użyciu.

b) Płyny i szampony do włosów Nie stosować do barwienia brwi i rzęs.

W przypadku dostania się produktu do oczu natychmiast przepłukać je wodą.

Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a).

2. Tylko do stosowania profesjonalnego.

Zawiera resorcinol.

W przypadku dostania się produktu do oczu natychmiast przepłukać je wodą.

Tak jak wymieniono pod numerem porządkowym 205 w kolumnie f a).

b) Zawiera resorcinol";

b) w części 2 skreśla się pozycje oznaczone numerami porządkowymi 10 i 50.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.208.8

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2012/21/UE zmieniająca załączniki II i III do dyrektywy Rady 76/768/EWG dotyczącej produktów kosmetycznych w celu dostosowania ich do postępu technicznego
Data aktu: 02/08/2012
Data ogłoszenia: 03/08/2012
Data wejścia w życie: 23/08/2012