uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(1), w szczególności jego art. 5 ust. 3 lit. a), f) i i),
(1) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - Europejska strategia na rzecz ekologicznie czystych i energooszczędnych pojazdów(2), uznano istnienie wielu technologii (energii elektrycznej, wodoru, biogazu oraz biopaliw płynnych) które prawdopodobnie przyczynią się w znacznym stopniu do realizacji priorytetów strategii "Europa 2020" dotyczących rozwoju gospodarki opartej na wiedzy i innowacjach (rozwoju inteligentnego) i wspierania gospodarki efektywniej korzystającej z zasobów, bardziej przyjaznej środowisku i bardziej konkurencyjnej (rozwoju zrównoważonego).
(2) Silnik spalinowy wewnętrznego spalania prawdopodobnie pozostanie dominującym silnikiem w pojazdach drogowych w perspektywie krótko- i średnioterminowej. Dlatego też sprawne przejście od silnika spalinowego wewnętrznego spalania do innego rodzaju układów napędowych opartych na energii elektrycznej (akumulator, ogniwo paliwowe) może zostać ułatwione przez dostosowywanie silników spalinowych wewnętrznego spalania do ekologicznych paliw, takich jak wodór lub mieszanina wodoru i gazu ziemnego.
(3) W związku z niepewnością co do przyszłości technologii układów napędowych i prawdopodobieństwem, że nowe technologie będą miały coraz większy udział w rynku, konieczne jest dostosowanie obecnego prawodawstwa europejskiego w zakresie homologacji typu do tych technologii.
(4) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 692/2008 z dnia 18 lipca 2008 r. wykonującym i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów(3) wodoru i mieszaniny wodoru i gazu ziemnego nie wymieniono wśród przedmiotowych rodzajów paliwa. W związku z tym należy rozszerzyć procedurę homologacji typu ustanowioną w rozporządzeniu, aby obejmowała te paliwa.
(5) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 79/2009 z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych napędzanych wodorem oraz zmieniającym dyrektywę 2007/46/WE(4) ustanowiono wymagania dotyczące bezpieczeństwa w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do napędu wodorowego. Należy również zapewnić ochronę środowiska, ponieważ emisje tlenku azotu z wodoru stosowanego jako paliwo w silnikach spalinowych wewnętrznego spalania mogą mieć wpływ na środowisko.
(6) Mieszaniny wodoru i gazu ziemnego powodują emisję pewnej ilości zanieczyszczeń do atmosfery, głównie węglowodorów, tlenków węgla, tlenków azotu i cząstek stałych; należy odnieść się do tych emisji.
(7) Różne wzory i parametry stosowane do określania wyników badań emisji należy dostosować do szczególnych przypadków wodoru oraz mieszaniny wodoru i gazu ziemnego stosowanych w silnikach spalinowych wewnętrznego spalania, ponieważ te wzory i parametry w dużym stopniu zależą od rodzaju i właściwości stosowanego paliwa.
(8) Dokumenty dostarczane przez producenta krajowym organom udzielającym homologacji należy zaktualizować w celu włączenia właściwych informacji dotyczących pojazdów napędzanych wodorem oraz mieszaniną wodoru i gazu ziemnego, a także pojazdów elektrycznych.
(9) Należy zatem wprowadzić odpowiednie zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 692/2008.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 lipca 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 171 z 29.6.2007, s. 1.
(2) COM(2010) 186 wersja ostateczna.
(3) Dz.U. L 199 z 28.7.2008, s. 1.
(4) Dz.U. L 35 z 4.2.2009, s. 32.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.182.14 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 630/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 692/2008 w zakresie wymagań dotyczących homologacji typu pojazdów silnikowych napędzanych wodorem oraz mieszaniną wodoru i gazu ziemnego w odniesieniu do emisji oraz uwzględniania szczegółowych informacji dotyczących pojazdów wyposażonych w elektryczny układ napędowy w dokumencie informacyjnym dla celów homologacji typu WE |
| Data aktu: | 12/07/2012 |
| Data ogłoszenia: | 13/07/2012 |
| Data wejścia w życie: | 02/08/2012 |