Decyzja 2012/369/UE uchylająca decyzję 2010/285/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Niemczech

DECYZJA RADY
z dnia 22 czerwca 2012 r.
uchylająca decyzję 2010/285/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Niemczech

(2012/369/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 lipca 2012 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 2 grudnia 2009 r., w drodze decyzji 2010/285/UE(1) przyjętej na wniosek Komisji zgodnie z art. 126 ust. 6 Traktatu, Rada stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Niemczech. Rada odnotowała, że planowany na 2009 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł 3,7 % PKB, przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB, podczas gdy planowany dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał osiągnąć poziom 74,2 % PKB w 2009 r., czyli utrzymać się powyżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB(2).

(2) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(3), Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Niemiec zalecenie w celu zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2013 r. Zalecenie to podano do publicznej wiadomości.

(3) Art. 4 załączonego do Traktatów Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu zawiera wymóg dostarczania przez Komisję danych służących do zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie zgłaszają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(4).

(4) Rozważając uchylenie decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu, Rada powinna podjąć decyzję na podstawie zgłoszonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą progu 3 % PKB(5).

(5) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009 po przekazaniu przez Niemcy zgłoszenia przed dniem 1 kwietnia 2012 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2012 r. uzasadnione są następujące wnioski:

- Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Niemczech, który wyniósł 3,2 % PKB w 2009 r. i 4,3 % PKB w 2010 r., został obniżony do 1 % PKB w 2011 r., czyli poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 3 %, dwa lata przed terminem wyznaczonym przez Radę. Poprawa ta opierała się na korzystnych warunkach koniunkturalnych, zdrowym rynku pracy, stopniowym wycofywaniu środków stymulacyjnych, działaniach na rzecz konsolidacji fiskalnej oraz stopniowym ustępowaniu skutków jednorazowych środków na rzecz stabilizacji sektora finansowego, które wpłynęły w poprzednim roku na wysokość deficytu.

- W niemieckim programie stabilności na 2012 r. zaplanowano, że deficyt utrzyma się w 2012 r. na niezmienionym poziomie wynoszącym 1 % PKB, a w 2013 r. spadnie do ½ % PKB, co jest zasadniczo zgodne z prognozą służb Komisji przewidującą deficyt w wysokości 0,9 % PKB w 2012 r. i 0,7 % PKB w 2013 r. Tym samym deficyt pozostanie znacznie poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Ponadto według prognozy służb Komisji deficyt budżetowy w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, wyniesie 0,4 % PKB w 2012 r. i 0,3 % PKB w 2013 r. Tymczasem przewiduje się, że tempo wzrostu wydatków publicznych, po skorygowaniu o działania dyskrecjonalne po stronie dochodów, przekroczy w 2012 r. wartość odniesienia dotyczącą wydatków określoną w art. 5 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(6), a w 2013 r. utrzyma się w granicach tej wartości.

- Relacja długu do PKB wzrosła gwałtownie w 2010 r. o 8,6 punktów procentowych do poziomu 83,0 %, przede wszystkim z powodu transferu aktywów o obniżonej jakości do banków likwidujących złe aktywa w ramach stabilizacji sektora finansowego. Po spadku do poziomu 81,2 % PKB w 2011 r. dług brutto ma ponownie wzrosnąć w 2012 r. do 82,0 % PKB na skutek działań stabilizujących strefę euro, zgodnie z programem stabilności, a następnie spadnie do 80 % PKB w 2013 r. i utrzyma w późniejszym czasie tendencję spadkową. Jest to zasadniczo zgodne z prognozą służb Komisji dotyczącą relacji długu do PKB w wysokości 82,2 % w 2012 r. i 80,7 % w 2013 r., która nie uwzględnia potencjalnych zysków z rozwiązania banków likwidujących złe aktywa.

(6) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.

(7) Rada przypomina, że począwszy od roku następującego po korekcie nadmiernego deficytu, Niemcy są objęte trzyletnim okresem przejściowym (2012-2014), podczas którego kryterium długu jest uznane za spełnione, jeżeli państwo dokonuje dostatecznych postępów na drodze do osiągnięcia wartości odniesienia dotyczącej redukcji długu, zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97. Korekta budżetowa planowana przez Niemcy w ich programie stabilności stanowi dostateczny postęp na drodze do osiągnięcia wartości odniesienia dotyczącej redukcji długu z końcem okresu przejściowego.

(8) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Niemczech został skorygowany i należy zatem uchylić decyzję 2010/285/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Niemczech został skorygowany.

Artykuł  2

Decyzja 2010/285/UE traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 22 czerwca 2012 r.

W imieniu Rady

V. SHIARLY

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 125 z 21.5.2010, s. 38.

(2) Poziomy deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009 r. zostały następnie zrewidowane i wynoszą, odpowiednio, 3,2 % PKB i 74,4 % PKB.

(3) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6.

(4) Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1.

(5) Zgodnie ze "Szczegółowymi zasadami wdrażania paktu na rzecz stabilności i wzrostu oraz wytycznymi dotyczącymi formy i treści programów stabilności i konwergencji", uzgodnionymi przez Radę dnia 24 stycznia 2012 r. Zob.: http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf.

(6) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024