(Dz.U.UE L z dnia 11 lipca 2012 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 2 grudnia 2009 r., w drodze decyzji 2010/285/UE(1) przyjętej na wniosek Komisji zgodnie z art. 126 ust. 6 Traktatu, Rada stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Niemczech. Rada odnotowała, że planowany na 2009 r. deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł 3,7 % PKB, przekraczając tym samym określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB, podczas gdy planowany dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych miał osiągnąć poziom 74,2 % PKB w 2009 r., czyli utrzymać się powyżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB(2).
(2) W dniu 2 grudnia 2009 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(3), Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Niemiec zalecenie w celu zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2013 r. Zalecenie to podano do publicznej wiadomości.
(3) Art. 4 załączonego do Traktatów Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu zawiera wymóg dostarczania przez Komisję danych służących do zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie zgłaszają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(4).
(4) Rozważając uchylenie decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu, Rada powinna podjąć decyzję na podstawie zgłoszonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą progu 3 % PKB(5).
(5) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009 po przekazaniu przez Niemcy zgłoszenia przed dniem 1 kwietnia 2012 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2012 r. uzasadnione są następujące wnioski:
- Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w Niemczech, który wyniósł 3,2 % PKB w 2009 r. i 4,3 % PKB w 2010 r., został obniżony do 1 % PKB w 2011 r., czyli poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 3 %, dwa lata przed terminem wyznaczonym przez Radę. Poprawa ta opierała się na korzystnych warunkach koniunkturalnych, zdrowym rynku pracy, stopniowym wycofywaniu środków stymulacyjnych, działaniach na rzecz konsolidacji fiskalnej oraz stopniowym ustępowaniu skutków jednorazowych środków na rzecz stabilizacji sektora finansowego, które wpłynęły w poprzednim roku na wysokość deficytu.
- W niemieckim programie stabilności na 2012 r. zaplanowano, że deficyt utrzyma się w 2012 r. na niezmienionym poziomie wynoszącym 1 % PKB, a w 2013 r. spadnie do ½ % PKB, co jest zasadniczo zgodne z prognozą służb Komisji przewidującą deficyt w wysokości 0,9 % PKB w 2012 r. i 0,7 % PKB w 2013 r. Tym samym deficyt pozostanie znacznie poniżej wartości referencyjnej wynoszącej 3 % PKB. Ponadto według prognozy służb Komisji deficyt budżetowy w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, wyniesie 0,4 % PKB w 2012 r. i 0,3 % PKB w 2013 r. Tymczasem przewiduje się, że tempo wzrostu wydatków publicznych, po skorygowaniu o działania dyskrecjonalne po stronie dochodów, przekroczy w 2012 r. wartość odniesienia dotyczącą wydatków określoną w art. 5 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(6), a w 2013 r. utrzyma się w granicach tej wartości.
- Relacja długu do PKB wzrosła gwałtownie w 2010 r. o 8,6 punktów procentowych do poziomu 83,0 %, przede wszystkim z powodu transferu aktywów o obniżonej jakości do banków likwidujących złe aktywa w ramach stabilizacji sektora finansowego. Po spadku do poziomu 81,2 % PKB w 2011 r. dług brutto ma ponownie wzrosnąć w 2012 r. do 82,0 % PKB na skutek działań stabilizujących strefę euro, zgodnie z programem stabilności, a następnie spadnie do 80 % PKB w 2013 r. i utrzyma w późniejszym czasie tendencję spadkową. Jest to zasadniczo zgodne z prognozą służb Komisji dotyczącą relacji długu do PKB w wysokości 82,2 % w 2012 r. i 80,7 % w 2013 r., która nie uwzględnia potencjalnych zysków z rozwiązania banków likwidujących złe aktywa.
(6) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.
(7) Rada przypomina, że począwszy od roku następującego po korekcie nadmiernego deficytu, Niemcy są objęte trzyletnim okresem przejściowym (2012-2014), podczas którego kryterium długu jest uznane za spełnione, jeżeli państwo dokonuje dostatecznych postępów na drodze do osiągnięcia wartości odniesienia dotyczącej redukcji długu, zgodnie z art. 2 ust. 1a rozporządzenia (WE) nr 1467/97. Korekta budżetowa planowana przez Niemcy w ich programie stabilności stanowi dostateczny postęp na drodze do osiągnięcia wartości odniesienia dotyczącej redukcji długu z końcem okresu przejściowego.
(8) W ocenie Rady nadmierny deficyt w Niemczech został skorygowany i należy zatem uchylić decyzję 2010/285/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 125 z 21.5.2010, s. 38.
(2) Poziomy deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009 r. zostały następnie zrewidowane i wynoszą, odpowiednio, 3,2 % PKB i 74,4 % PKB.
(3) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6.
(4) Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1.
(5) Zgodnie ze "Szczegółowymi zasadami wdrażania paktu na rzecz stabilności i wzrostu oraz wytycznymi dotyczącymi formy i treści programów stabilności i konwergencji", uzgodnionymi przez Radę dnia 24 stycznia 2012 r. Zob.: http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf.
(6) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.179.17 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2012/369/UE uchylająca decyzję 2010/285/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Niemczech |
| Data aktu: | 22/06/2012 |
| Data ogłoszenia: | 11/07/2012 |
| Data wejścia w życie: | 11/07/2012 |