uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla bifenazatu i kaptanu zostały określone w załączniku II i w części B załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości cyprodynilu, fluopikolidu, heksytiazoksu, metaldehydu, oksadiksylu i fosmetu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Dla izoprotiolanu nie określono wcześniej NDP w żadnym z załączników do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną bifenazat na powierzchni porzeczek (czerwonych, czarnych i białych) oraz malin i jeżyn złożono wniosek, na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązujących NDP.
(3) W odniesieniu do kaptanu złożono analogiczny wniosek dotyczący stosowania na powierzchni jeżyn, malin, borówek amerykańskich, porzeczek (czerwonych, czarnych i białych) oraz agrestu. W odniesieniu do cyprodynilu złożono analogiczny wniosek dotyczący stosowania w świeżych ziołach, szpinaku i boćwinie, sałacie, roszponce warzywnej, rzeżusze, endywii, rokietcie siewnej (rukoli) oraz liściach i pędach kapustnych. W odniesieniu do fluopikolidu złożono analogiczny wniosek dotyczący stosowania w rzodkiewce, cebuli, ziemniakach i jarmużu. W odniesieniu do heksytiazoksu złożono analogiczny wniosek dotyczący stosowania w herbacie. W odniesieniu do metaldehydu złożono analogiczny wniosek dotyczący stosowania w truskawkach, ziemniakach, kalarepie, sałacie i innych warzywach sałatowych, całej grupie szpinaku i podobnych produktów, całej grupie ziół oraz rzepaku. W przypadku fosmetu złożono analogiczny wniosek dotyczący stosowania w ziemniakach, morelach, brzoskwiniach, oliwkach stołowych, oliwkach do produkcji oliwy oraz rzepaku.
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2.005 złożono wniosek dotyczący stosowania izoprotiolanu na powierzchni ryżu. Dozwolone stosowanie izoprotiolanu na powierzchni ryżu w Japonii skutkuje poziomami pozostałości przekraczającymi NDP określony w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005. W celu uniknięcia barier handlowych w odniesieniu do przywozu ryżu konieczne jest ustanowienie wyższych NDP.
(5) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(6) Komisja otrzymała informacje od Belgii na temat pozostałości oksadiksylu, przekraczających obowiązujące NDP, na powierzchni pietruszki, selera i porów. Według władz Belgii nieoczekiwana obecność oksadiksylu w tych uprawach wynika z utrzymywania się substancji czynnej w glebie. Belgia złożyła wniosek zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmian odnośnych NDP.
(7) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (dalej "Urząd") dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP(2). Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(8) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania fluopikolidu w cebuli przedłożone dane nie są wystarczające jako podstawa określenia nowego NDP. W odniesieniu do stosowania metaldehydu w truskawkach i kalarepie przedstawione dane nie są wystarczające jako podstawa określenia nowego NDP. W odniesieniu do stosowania fosmetu w morelach przedłożone dane nie są wystarczające jako podstawa określenia nowego NDP.
(9) W odniesieniu do stosowania bifenazatu na powierzchni malin i jeżyn zmiana NDP nie jest konieczna, ponieważ NDP określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 są identyczne z określonymi we wniosku.
(10) W odniesieniu do wszystkich pozostałych zastosowań Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku narażenia na wymienione substancje przez całe życie w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych, które mogą je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku skrajnie dużej konsumpcji takich upraw i produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI) ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(11) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt, przy czym ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lipca 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu.
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for bifenazate in currants (red, black and white), blackberries and raspberries" (Zmiana obowiązujących NDP dla bifenazatu w porzeczkach (czerwo- nych, czarnych i białych), jeżynach i malinach). Dziennik EFSA 2012; 10(2):2577. [24 s.] doi:10.2903/j.ef- sa.2012.2577. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for captan in certain berries" (Zmiana obowiązujących NDP dla kaptanu w niektórych jagodach). Dziennik EFSA 2011; 9(11):2452. [31 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2011.2452. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for fludioxonil in leafy crops" (Zmiana obowiązujących NDP dla fludioksonilu w różnych roślinach liściastych). Dziennik EFSA 2012; 10(1):2509. [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2509. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for fluopicolide in radishes, onions, kale and potatoes" (Zmiana obowiązujących NDP dla fluopikolidu w rzodkiewkach, cebuli, jarmużu i ziemniakach). Dziennik EFSA 2012; 10(2):2581. [39 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2581. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRL for hexythiazox in tea" (Zmiana obowiązujących NDP dla heksytiazoksu w herbacie). Dziennik EFSA 2012; 10(1):2514. [24 s.]. doi:10.2903/j.ef- sa.2012.2514. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Reasoned opinion on the setting of a new MRL for isoprothiolane in rice" (Uzasadniona opinia dotycząca ustanowienia nowych NDP dla izoprotiolanu w ryżu). Dziennik EFSA 2012; 10(3):2607. [29 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2607. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for metaldehyde in various crops" (Zmiana obowiązujących NDP dla metaldehydu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2012; 10(1):2515. [33 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2515. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for oxadixyl in parsley, celery and leek" (Zmiana obowiązujących NDP dla oksadiksylu w pietruszce, selerze i porze). Dziennik EFSA 2012; 10(2):2565. [27 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2565. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; "Modification of the existing MRLs for phosmet in various crops" (Zmiana obowiązujących NDP dla fosmetu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2012; 10(2):2582. [27 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2582.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.176.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 592/2012 zmieniające załączniki II i III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bifenazatu, kaptanu, cyprodynilu, fluopikolidu, heksytiazoksu, izoprotiolanu, metaldehydu, oksadiksylu i fosmetu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
| Data aktu: | 04/07/2012 |
| Data ogłoszenia: | 06/07/2012 |
| Data wejścia w życie: | 26/07/2012 |