a także mając na uwadze, co następuje:(1) Produkty biobójcze są niezbędne do zwalczania organizmów szkodliwych dla zdrowia ludzi lub zwierząt oraz organizmów, które niszczą materiały naturalne lub wytworzone. Jednakże produkty te mogą stanowić ryzyko dla ludzi, zwierząt i środowiska związane z ich szczególnymi właściwościami i ich wykorzystaniem.
(2) Produkty biobójcze nie powinny być udostępniane na rynku ani stosowane, jeśli nie uzyskały pozwolenia zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Wyroby poddane działaniu produktów biobójczych nie powinny być wprowadzane do obrotu, chyba że wszelkie substancje czynne wchodzące w skład produktów biobójczych, których działaniu zostały poddane lub które wchodzą w ich skład, zostały zatwierdzone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(3) Celem niniejszego rozporządzenia jest poprawa swobodnego przepływu produktów biobójczych w Unii przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zarówno zdrowia ludzi, jak i zdrowia zwierząt oraz ochrony środowiska. Należy zwrócić szczególną uwagę na ochronę wrażliwych grup osób, takich jak kobiety w ciąży i dzieci. Rozporządzenie to powinno opierać się na zasadzie ostrożności w celu zapewnienia, aby wytwarzanie i udostępnianie na rynku substancji czynnych i produktów biobójczych nie miało skutków w postaci szkodliwego działania na zdrowie ludzi lub zwierząt ani niepożądanego działania na środowisko. Mając na uwadze usunięcie w jak największym stopniu przeszkód w handlu produktami biobójczymi, należy ustanowić zasady dotyczące zatwierdzania substancji czynnych oraz udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych, w tym zasady dotyczące wzajemnego uznawania pozwoleń oraz handlu równoległego.
(4) Aby zapewnić wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt oraz środowiska, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane bez uszczerbku dla ustawodawstwa unijnego dotyczącego bezpieczeństwa w miejscu pracy oraz ochrony środowiska i ochrony konsumentów.
(5) Przepisy dotyczące udostępniania produktów biobójczych na rynku we Wspólnocie zostały ustanowione dyrektywą 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . Niezbędna jest zmiana tych przepisów w świetle zdobytych doświadczeń, w szczególności zaś na podstawie sprawozdania dotyczącego pierwszych siedmiu lat jego stosowania, przedstawionego przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, w którym dokonano analizy problemów związanych z tą dyrektywą i jej słabych punktów.
(6) Biorąc pod uwagę główne zmiany, które powinny zostać wprowadzone do istniejących przepisów, rozporządzenie jest stosownym instrumentem prawnym dla zastąpienia dyrektywy 98/8/WE, pozwalającym na ustanowienie jasnych, szczegółowych i bezpośrednio stosowanych zasad. Ponadto rozporządzenie zapewnia także wdrożenie wymogów prawnych w tym samym czasie i w ujednolicony sposób w całej Unii.
(7) Należy wprowadzić rozróżnienie między istniejącymi substancjami czynnymi zawartymi w produktach biobójczych obecnych na rynku w dacie transpozycji określonej w dyrektywie 98/8/WE oraz nowymi substancjami czynnymi, które w tej dacie nie znajdowały się w produktach biobójczych dostępnych na rynku. Podczas trwającego przeglądu istniejących substancji czynnych państwa członkowskie powinny w dalszym ciągu pozwalać na udostępnianie na rynku produktów biobójczych zawierających te substancje zgodnie z ich przepisami krajowymi i do momentu podjęcia decyzji o zatwierdzeniu tych substancji czynnych. W następstwie takiej decyzji państwa członkowskie lub - w odpowiednich przypadkach - Komisja powinny odpowiednio do niej udzielić pozwolenia, unieważnić je lub zmienić. Nowe substancje czynne należy poddać przeglądowi, zanim zawierające je produkty biobójcze zostaną wprowadzone do obrotu, w celu zapewnienia, aby nowe produkty wprowadzane do obrotu spełniały wymogi zawarte w niniejszym rozporządzeniu. Jednakże dla zachęcenia do opracowywania nowych substancji czynnych procedura oceny nowych substancji czynnych nie powinna uniemożliwiać państwom członkowskim lub Komisji wydawania na czas ograniczony pozwoleń na produkty biobójcze zawierające substancję czynną przed jej zatwierdzeniem, pod warunkiem że złożono pełną dokumentację i uważa się, że substancja czynna i produkt biobójczy spełniają warunki określone w niniejszym rozporządzeniu.
(8) Aby zapewnić równe traktowanie osób wprowadzających do obrotu substancje czynne, osoby te powinny być zobowiązane do posiadania dokumentacji lub upoważnione do korzystania z dokumentacji lub odpowiednich danych w tej dokumentacji w odniesieniu do każdej substancji czynnej, którą wytwarzają lub importują w celu stosowania w produktach biobójczych. Produkty biobójcze zawierające substancje czynne, wobec których osoba taka nie wypełni tego zobowiązania, nie powinny być dłużej udostępniane na rynku. W takich przypadkach należy przewidzieć stosowne okresy pozwalające na stopniowe usuwanie i zużywanie istniejących zapasów produktów biobójczych.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do produktów biobójczych, które - w postaci, w jakiej są dostarczane użytkownikowi - składają się z jednej substancji czynnej lub większej ich liczby, zawierają jedną substancję czynną lub większą ich liczbę lub powodują powstanie jednej substancji czynnej lub większej ich liczby.
(10) W celu zachowania pewności prawa należy ustanowić unijny wykaz substancji czynnych zatwierdzonych do celów stosowania w produktach biobójczych. Należy ustanowić procedurę przeprowadzania oceny, czy dana substancja czynna może, czy nie może zostać wpisana do tego wykazu. Należy określić informacje, które zainteresowane strony powinny dołączyć do wniosku o zatwierdzenie substancji czynnej i jej włączenie do wykazu.
(11) Niniejsze rozporządzenie stosuje się bez uszczerbku dla rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów 4 . Pod pewnymi warunkami biobójcze substancje czynne są zwolnione z wymogów przewidzianych w odpowiednich przepisach tego rozporządzenia.
(12) Mając na względzie uzyskanie wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt oraz środowiska, substancje czynne o najwyższym profilu zagrożenia nie powinny być zatwierdzane do celów stosowania w produktach biobójczych poza określonymi sytuacjami. Powinny być to sytuacje, w których zatwierdzenie danej substancji jest uzasadnione ze względu na nieistotne ryzyko związane z narażeniem na jej działanie, przyczyny związane ze zdrowiem ludzi, zdrowiem zwierząt lub z kwestiami środowiskowymi, lub też nieproporcjonalnie negatywne skutki dla społeczeństwa wynikające z niezatwierdzenia. Przy podejmowaniu decyzji, czy takie substancje czynne mogą zostać zatwierdzone, należy wziąć również pod uwagę dostępność odpowiednich i wystarczających substancji lub technologii alternatywnych.
(13) Substancje czynne znajdujące się w wykazie unijnym powinny być poddawane regularnym badaniom w celu uwzględnienia postępu naukowo-technicznego. Przy istotnych wskazaniach, że dana substancja czynna stosowana w produktach biobójczych lub wyrobach poddanych ich działaniu nie spełnia wymogów niniejszego rozporządzenia, Komisja powinna mieć możliwość dokonania przeglądu zatwierdzenia tej substancji czynnej.
(14) Substancje czynne powinny być oznaczone jako substancje kwalifikujące się do zastąpienia, jeśli posiadają swoiste niebezpieczne właściwości. Aby umożliwić przeprowadzanie regularnych badań substancji oznaczonych jako kwalifikujące się do zastąpienia, okres zatwierdzenia tych substancji nie powinien przekraczać siedmiu lat, nawet w przypadku odnawiania.
(15) W procesie udzielania lub odnawiania pozwolenia na produkt biobójczy, który zawiera substancję czynną kwalifikującą się do zastąpienia, powinno być możliwe dokonanie porównania tego produktu biobójczego z innymi produktami biobójczymi, które uzyskały pozwolenie, niechemicznymi środkami zwalczania i metodami zapobiegania pod względem ryzyka, jakie one stwarzają, i korzyściami wynikającymi z ich stosowania. Jeżeli taka ocena porównawcza wykaże, że inne dozwolone produkty biobójcze lub niechemiczne metody zwalczania lub zapobiegania, które stwarzają znacznie niższe ryzyko dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt oraz dla środowiska, są wystarczająco skuteczne, i że nie wiążą się z nimi inne istotne niedogodności ekonomiczne ani praktyczne, stosowanie produktu biobójczego zawierającego substancje czynne zidentyfikowane jako kwalifikujące się do zastąpienia powinno zostać zakazane lub ograniczone. W takich przypadkach należy przewidzieć stosowne okresy stopniowego wycofywania produktów.
(16) Aby uniknąć niepotrzebnego obciążenia administracyjnego i finansowego dla sektora przemysłowego i właściwych organów, pełną szczegółową ocenę wniosku o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej lub o udzielenie pozwolenia na produkt biobójczy należy przeprowadzać wyłącznie wtedy, gdy właściwy organ odpowiedzialny za pierwotną ocenę stwierdzi, że jest to konieczne na podstawie dostępnych informacji.
(17) Istnieje potrzeba zapewnienia skutecznej koordynacji i zarządzania technicznymi, naukowymi i administracyjnymi aspektami niniejszego rozporządzenia na szczeblu unijnym. Europejska Agencja Chemikaliów powołana na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ("Agencja") powinna wykonywać określone zadania dotyczące oceny substancji czynnych oraz wydawania pozwoleń unijnych na niektóre kategorie produktów biobójczych oraz powiązane z tym zadania. W związku z tym należy powołać w ramach Agencji Komitet ds. Produktów Biobójczych, który wykonywałby niektóre zadania powierzone Agencji na mocy niniejszego rozporządzenia.
(18) Niektóre produkty biobójcze oraz wyroby poddane ich działaniu zdefiniowane w niniejszym rozporządzeniu podlegają również innym aktom ustawodawczym Unii. Konieczne jest zatem wytyczenie jasnej granicy, aby zachować pewność prawa. Wykaz grup produktowych objętych niniejszym rozporządzeniem oraz wstępny zestaw opisów w ramach każdej grupy powinien zostać określony w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(19) Produkty biobójcze przeznaczone do zastosowań nie tylko zgodnych z celami niniejszego rozporządzenia, ale również związanych z wyrobami medycznymi, jak na przykład środki dezynfekujące stosowane do dezynfekcji powierzchni w szpitalach oraz wyrobów medycznych, mogą stanowić ryzyko inne niż objęte zakresem niniejszego rozporządzenia. Dlatego takie produkty biobójcze powinny spełniać - oprócz wymogów niniejszego rozporządzenia - stosowne wymogi podstawowe określone w załączniku I do dyrektywy Rady 90/385/EWG z dnia 20 czerwca 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyrobów medycznych aktywnego osadzania 5 , w dyrektywie Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotyczącej wyrobów medycznych 6 i w dyrektywie 98/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 1998 r. w sprawie wyrobów medycznych używanych do diagnozy in vitro 7 .
(20) W przypadku gdy produkt ma działanie biobójcze, które jest bezpośrednio związane z jego działaniem kosmetycznym, lub w przypadku gdy to działanie biobójcze jest uznawane za wtórne działanie produktu kosmetycznego, a zatem jest uregulowane rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącym produktów kosmetycznych 8 , działanie to oraz produkt powinny pozostać poza zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(21) Bezpieczeństwo żywności i pasz podlega prawu unijnemu, w szczególności przepisom rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 9 . W związku z tym niniejsze rozporządzenie nie powinno być stosowane do żywności i pasz wykorzystywanych jako repelenty lub atraktanty.
(22) Substancje pomocnicze w przetwórstwie są objęte obowiązującymi przepisami unijnymi, w szczególności rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 10 oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności 11 . Z tego względu należy je wyłączyć z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia.
(23) Ponieważ produkty stosowane w celu konserwacji żywności lub pasz poprzez zwalczanie organizmów szkodliwych, uprzednio ujęte w grupie produktowej 20, są objęte zakresem stosowania rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 oraz rozporządzenia (WE) nr 1333/2008, nie należy zachowywać tej grupy produktowej.
(24) Ponieważ Międzynarodowa konwencja o kontroli i zarządzaniu wodami balastowymi oraz osadami ze statków zapewnia skuteczną ocenę ryzyka, jakie stwarzają systemy zarządzania wodami balastowymi, ostateczne zatwierdzenie i wynikającą z niego homologację takich systemów należy uznać za równoważne z pozwoleniem na produkt wymaganym na mocy niniejszego rozporządzenia.
(25) Aby uniknąć ewentualnego negatywnego działania na środowisko, z produktami biobójczymi, które zgodnie z prawem nie mogą być dłużej legalnie udostępniane na rynku, należy postępować zgodnie z ustawodawstwem unijnym dotyczącym odpadów, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z dnia 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów 12 , jak również zgodnie z prawem krajowym służącym wdrożeniu tego ustawodawstwa.
(26) Aby ułatwić udostępnianie na całym rynku unijnym pewnych produktów biobójczych mających podobne warunki stosowania we wszystkich państwach członkowskich, należy przewidzieć możliwość udzielenia pozwolenia unijnego na te produkty. Aby dać Agencji czas na zbudowanie niezbędnych zdolności i zdobycie doświadczeń w tej procedurze, możliwość występowania o pozwolenie unijne powinna być stopniowo rozszerzana na kolejne kategorie produktów biobójczych.
(27) Do dnia 31 grudnia 2017 r. Komisja powinna przeanalizować doświadczenia związane ze stosowaniem przepisów dotyczących pozwoleń unijnych i przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie swoje sprawozdanie, dołączając do niego w odpowiednich przypadkach o wnioski w sprawie zmian.
(28) W celu zapewnienia, aby na rynku udostępniane były wyłącznie produkty biobójcze spełniające stosowne przepisy niniejszego rozporządzenia, produkty biobójcze powinny otrzymywać pozwolenia na udostępnianie na rynku i stosowanie na terytorium danego państwa członkowskiego lub jego części, wydane przez właściwe organy, albo pozwolenie na udostępnianie na rynku i stosowanie w Unii, wydane przez Komisję.
(29) Aby zachęcić do stosowania produktów o korzystniejszym profilu dla środowiska lub zdrowia ludzi lub zwierząt, należy dla takich produktów biobójczych wprowadzić uproszczone procedury udzielania pozwoleń. Po uzyskaniu pozwolenia przynajmniej w jednym z państw członkowskich, pod pewnymi warunkami powinno być możliwe udostępnianie tych produktów na rynku we wszystkich państwach członkowskich bez konieczności przeprowadzania procedury wzajemnego uznawania.
(30) Aby zidentyfikować produkty biobójcze kwalifikujące się do uzyskania pozwoleń zgodnie z uproszczonymi procedurami, należy ustalić szczegółowy wykaz substancji czynnych, które mogą wchodzić w ich skład. Wykaz ten powinien początkowo zawierać substancje, które zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 lub z dyrektywą 98/8/WE uznaje się za substancje niskiego ryzyka, substancje uznane za dodatki do żywności, feromony i inne substancje uważane za substancje o niskiej toksyczności, takie jak słabe kwasy, alkohole i oleje roślinne stosowane w kosmetykach i w żywności.
(31) Konieczne jest określenie wspólnych zasad oceny produktów biobójczych i udzielania pozwoleń na nie, aby zapewnić przyjęcie przez właściwe organy zharmonizowanego podejścia.
(32) Aby dokonać oceny ryzyka wynikającego z proponowanych zastosowań produktów biobójczych, wnioskodawcy powinni przedkładać dokumentację zawierającą niezbędne informacje. Niezbędne jest określenie zestawu danych dotyczących substancji czynnych i produktów biobójczych, w których są one zawarte, aby zapewnić pomoc zarówno wnioskującym o wydanie pozwolenia, jak i właściwym organom dokonującym oceny przed podjęciem decyzji w sprawie udzielenia pozwolenia.
(33) Ze względu na różnorodność zarówno substancji czynnych, jak i produktów biobójczych, które nie podlegają uproszczonej procedurze udzielania pozwoleń, wymogi odnoszące się do danych i badań powinny być dostosowywane do poszczególnych przypadków i pozwalać na dokonanie ogólnej oceny ryzyka. Dlatego wnioskodawca powinien mieć możliwość złożenia wniosku o odpowiednią do sytuacji zmianę wymogów dotyczących danych, łącznie z uchyleniem wymogów dotyczących danych, które nie są konieczne lub są niemożliwe do przedłożenia w świetle charakteru lub proponowanych zastosowań produktu. Wnioskodawcy powinni przedstawić stosowne uzasadnienie techniczne i naukowe na poparcie wniosku.
(34) Aby pomóc wnioskodawcom, a w szczególności małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP), w spełnianiu wymogów niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie powinny udzielać odpowiednich porad, na przykład ustanawiając centra informacyjne. Porady te powinny być udzielane dodatkowo oprócz wytycznych operacyjnych dostarczanych przez Agencję.
(35) W szczególności, w celu zapewnienia wnioskodawcom możliwości skutecznego korzystania z prawa do złożenia wniosku o dostosowanie wymogów dotyczących danych, państwa członkowskie powinny udzielać informacji na temat tej możliwości i powodów, z jakich można złożyć taki wniosek.
(36) Aby ułatwić dostęp do rynku, powinno być możliwe udzielenie pozwolenia dla grupy produktów biobójczych stanowiącej rodzinę produktów biobójczych. Produkty biobójcze w ramach jednej rodziny produktów biobójczych powinny mieć podobne zastosowania i zawierać te same substancje czynne. Zmiany składu lub zastąpienie substancji niebędących substancjami czynnymi powinny zostać wyszczególnione, ale nie mogą w niekorzystny sposób wpływać na poziom ryzyka ani istotnie ograniczać skuteczności produktów.
(37) Przy udzielaniu pozwoleń na produkty biobójcze należy upewnić się, że przy odpowiednim stosowaniu zgodnie z przeznaczeniem są one w wystarczającym stopniu skuteczne i nie wykazują niedopuszczalnego działania na zwalczane organizmy takiego, jak na przykład wystąpienie odporności lub, w przypadku kręgowców, niepotrzebne cierpienia i ból. Ponadto nie mogą one w świetle obecnego stanu wiedzy naukowej i technicznej oddziaływać w sposób niedopuszczalny na zdrowie ludzi, zdrowie zwierząt lub na środowisko. W odpowiednich przypadkach, w celu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt, powinien zostać określony najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości w żywności i paszy substancji czynnych znajdujących się w produkcie biobójczym. Jeżeli wymogi te nie są spełnione, produkty biobójcze nie uzyskują pozwolenia, chyba że udzielenie pozwolenia na nie jest uzasadnione nieproporcjonalnie dużymi negatywnymi skutkami dla społeczeństwa, jakie miałoby nieudzielenie na nie pozwolenia, w porównaniu z ryzykiem wynikającym z ich stosowania.
(38) W miarę możliwości nie należy dopuszczać do obecności organizmów szkodliwych, stosując odpowiednie środki ostrożności, takie jak odpowiednie składowanie towarów, przestrzeganie odnośnych norm higieny oraz niezwłoczne usuwanie odpadów. W miarę możliwości należy zawsze stosować produkty biobójcze, które stanowią niższe ryzyko dla ludzi, zwierząt i środowiska, jeśli tylko stanowią one skuteczny środek zaradczy, natomiast produkty biobójcze mające zaszkodzić zwierzętom, które mogą odczuwać ból i stres, lub służące zabiciu lub zniszczeniu takich zwierząt, powinny być używane wyłącznie w ostateczności.
(39) Niektóre dozwolone produkty biobójcze mogą powodować pewne ryzyko, jeżeli będą stosowane przez ogół społeczeństwa. Należy zatem wprowadzić przepis stanowiący, że ogólnie nie należy udzielać pozwoleń na udostępnianie na rynku niektórych produktów biobójczych z przeznaczeniem do stosowania przez ogół społeczeństwa.
(40) Aby uniknąć powielania procedur oceny oraz zapewnić swobodny przepływ w Unii produktów biobójczych, należy ustanowić procedury zapewniające, że pozwolenia na produkty udzielone w jednym państwie członkowskim są uznawane w innych państwach członkowskich.
(41) Aby umożliwić państwom członkowskim ściślejszą współpracę w zakresie oceny produktów biobójczych oraz ułatwić dostęp produktów biobójczych do rynku, należy przewidzieć możliwość rozpoczęcia procedury wzajemnego uznawania w momencie złożenia wniosku o pierwsze pozwolenie krajowe.
(42) Należy określić procedury wzajemnego uznawania pozwoleń krajowych oraz, w szczególności, bezzwłocznie rozwiązywać wszelkie spory. Jeżeli właściwy organ odmówi wzajemnego uznania pozwolenia lub zaproponuje jego ograniczenie, odpowiednia grupa koordynacyjna powinna spróbować osiągnąć porozumienie w sprawie działań, które należy podjąć. Jeżeli grupie koordynacyjnej nie uda się wypracować porozumienia w określonym terminie, Komisja powinna być upoważniona do podjęcia decyzji. W przypadku zaistnienia kwestii natury technicznej lub naukowej Komisja może przed podjęciem decyzji zasięgnąć opinii Agencji.
(43) Jednakże kwestie związane z polityką publiczną lub bezpieczeństwem publicznym, ochroną środowiska, zdrowia ludzi i zdrowia zwierząt, ochroną krajowych dóbr kultury oraz brak występowania zwalczanych organizmów mogą uzasadniać - w porozumieniu z wnioskodawcą - odmowę udzielenia pozwolenia przez państwo członkowskie lub decyzję o zmianie warunków pozwolenia. Jeżeli nie można osiągnąć porozumienia z wnioskodawcą, Komisja powinna być upoważniona do podjęcia decyzji.
(44) Stosowanie produktów biobójczych należących do pewnych grup produktowych może wzbudzić zaniepokojenie ze względu na dobrostan zwierząt. Z tego względu państwa członkowskie powinny mieć możliwość odstępowania od zasady wzajemnego uznawania produktów biobójczych należących do takich grup produktowych, pod warunkiem że odstępstwa te są uzasadnione i nie naruszają celów niniejszego rozporządzenia dotyczących właściwego poziomu ochrony rynku wewnętrznego.
(45) Aby ułatwić funkcjonowanie procedur wydawania pozwoleń i wzajemnego uznawania, należy ustanowić system wymiany informacji. Aby to osiągnąć, należy ustanowić rejestr produktów biobójczych. Państwa członkowskie, Komisja i Agencja powinny stosować ten rejestr do udostępniania sobie wzajemnie szczegółowych informacji i dokumentacji naukowej przedłożonych wraz z wnioskami o udzielenie pozwolenia na produkty biobójcze.
(46) Jeżeli stosowanie produktu biobójczego leży w interesie państwa członkowskiego, ale żaden wnioskodawca nie jest zainteresowany udostępnieniem na rynku takiego produktu w danym państwie członkowskim, organy urzędowe lub instytucje naukowe powinny mieć możliwość złożenia wniosku o pozwolenie. Jeżeli zostanie im udzielone pozwolenie, powinny one mieć takie same prawa i obowiązki, jak każdy inny posiadacz pozwolenia.
(47) W celu uwzględnienia postępu naukowo-technicznego oraz potrzeb posiadaczy pozwoleń należy określić, pod jakimi warunkami możliwe są: unieważnienie, przegląd lub zmiana pozwolenia. Konieczne są również powiadamianie i wymiana informacji, które mogą mieć wpływ na pozwolenia, tak aby umożliwić właściwym organom i Komisji podjęcie stosownych działań.
(48) W przypadku nieprzewidzianego niebezpieczeństwa, które zagraża zdrowiu publicznemu lub środowisku i któremu nie można zapobiec za pomocą innych środków, państwa członkowskie powinny mieć możliwość zezwolenia na czas ograniczony na udostępnianie na rynku produktów biobójczych, które nie spełniają warunków określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(49) Aby zachęcić do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej w zakresie substancji czynnych i produktów biobójczych, niezbędne jest ustanowienie przepisów dotyczących udostępniania na rynku i stosowania w celach badawczo-rozwojowych produktów biobójczych, na które nie udzielono pozwolenia, i niezatwierdzonych substancji czynnych.
(50) W świetle korzyści dla rynku wewnętrznego i konsumentów pożądane jest ustanowienie zharmonizowanych przepisów dotyczących handlu równoległego identycznymi produktami biobójczymi, na które wydano pozwolenia w różnych państwach członkowskich.
(51) Aby określić - w razie konieczności - podobieństwo substancji czynnych, należy ustanowić zasady dotyczące równoważności technicznej.
(52) Aby chronić zdrowie ludzi, zdrowie zwierząt oraz środowisko i uniknąć dyskryminacji między wyrobami poddanymi działaniu produktów biobójczych pochodzącymi z Unii a wyrobami poddanymi działaniu produktów biobójczych przywiezionymi z państw trzecich, wszystkie wyroby poddane działaniu produktów biobójczych wprowadzane na rynek wewnętrzny powinny zawierać wyłącznie zatwierdzone substancje czynne.
(53) Aby umożliwić konsumentom dokonywanie świadomych wyborów, ułatwić egzekwowanie przepisów oraz uzyskać obraz stosowania wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych, produkty te powinny być odpowiednio oznakowywane.
(54) Wnioskodawcy, którzy dokonali inwestycji w działania zmierzające do zatwierdzenia danej substancji czynnej lub udzielenia pozwolenia na produkt biobójczy zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub dyrektywą 98/8/WE, powinni mieć możliwość odzyskania części inwestycji poprzez otrzymanie odpowiedniego wynagrodzenia w każdym przypadku, gdy informacje zastrzeżone przedłożone przez nich na poparcie takiego zatwierdzenia lub pozwolenia są wykorzystywane na korzyść kolejnych wnioskodawców.
(55) Dla zapewnienia, aby wszystkie informacje zastrzeżone przedłożone w celu zatwierdzenia substancji czynnej lub udzielenia pozwolenia na produkt biobójczy były chronione od momentu ich przedłożenia, oraz uniknięcia sytuacji, gdy część informacji pozostaje bez ochrony, okresy ochrony danych powinny mieć zastosowanie również do informacji przedłożonych do celów dyrektywy 98/8/WE.
(56) Aby zachęcić do opracowywania nowych substancji czynnych i produktów biobójczych zawierających te substancje, niezbędne jest ustanowienie okresu ochronnego w odniesieniu do informacji zastrzeżonych przedłożonych w celu zatwierdzenia tych substancji czynnych lub udzielenia pozwolenia na produkty biobójcze zawierające te substancje, który byłby dłuższy niż okres ochrony informacji dotyczących istniejących substancji czynnych i produktów biobójczych zawierających te substancje.
(57) Niezbędne jest zminimalizowanie liczby badań przeprowadzanych na zwierzętach oraz ograniczenie badań obejmujących produkty biobójcze lub substancje czynne zawarte w produktach biobójczych do sytuacji, w których wymaga tego przeznaczenie i zastosowanie produktu. Wnioskodawcy powinni udostępniać sobie wyniki badań na kręgowcach w zamian za odpowiednie wynagrodzenie, nie zaś powielać te badania. Przy braku porozumienia dotyczącego wymiany wyników badań na kręgowcach pomiędzy właścicielem danych a przyszłym wnioskodawcą Agencja powinna zezwolić na wykorzystanie wyników badań przez przyszłego wnioskodawcę bez uszczerbku dla ewentualnej decyzji w sprawie wynagrodzenia podjętej przez sądy krajowe. Właściwe organy oraz Agencja powinny mieć dostęp do danych teleadresowych właścicieli takich badań za pośrednictwem unijnego wykazu, tak aby mogły o nich informować przyszłych wnioskodawców.
(58) Należy jak najszybciej ustanowić równe warunki działania na rynku w odniesieniu do istniejących substancji czynnych, biorąc pod uwagę cele ograniczenia do minimum niepotrzebnych testów i kosztów, w szczególności w przypadku MŚP, uniknięcia tworzenia monopoli, utrzymania wolnej konkurencji między podmiotami gospodarczymi oraz sprawiedliwego rekompensowania kosztów poniesionych przez właścicieli danych.
(59) Należy również zachęcać do zbierania informacji innymi drogami, niewiążącymi się z badaniami na zwierzętach, równoważnymi z wymaganymi badaniami i metodami badawczymi. Ponadto należy korzystać z możliwości zmiany wymogów dotyczących danych w celu uniknięcia niepotrzebnych kosztów związanych z badaniami.
(60) Aby zapewnić przestrzeganie przepisów odnoszących się do produktów biobójczych posiadających pozwolenie w momencie ich udostępniania na rynku, państwa członkowskie powinny podjąć środki dotyczące właściwych ustaleń w zakresie kontroli i inspekcji, natomiast producenci powinni utrzymywać odpowiedni i proporcjonalny system kontroli jakości. W tym celu właściwe może być podjęcie przez państwa członkowskie wspólnych działań.
(61) Skuteczne przekazywanie informacji na temat ryzyka związanego z produktami biobójczymi oraz środków zarządzania ryzykiem jest zasadniczą częścią systemu ustanowionego na mocy niniejszego rozporządzenia. Przy ułatwianiu dostępu do informacji właściwe organy, Agencja i Komisja powinny przestrzegać zasady poufności i unikać jakiegokolwiek ujawniania informacji, które mogłyby szkodzić interesom handlowym zainteresowanej osoby, z wyjątkiem sytuacji, gdy byłoby to konieczne ze względu na ochronę zdrowia ludzi, bezpieczeństwa lub środowiska lub z innych powodów uzasadnionych nadrzędnym interesem publicznym.
(62) W celu zwiększenia skuteczności monitorowania i kontroli oraz aby dostosować informacje mające znaczenie dla kontroli ryzyka produktów biobójczych, posiadacze pozwoleń powinni prowadzić rejestr produktów wprowadzanych przez nich do obrotu.
(63) Niezbędne jest sprecyzowanie, że przepisy dotyczące Agencji określone w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 powinny mieć zastosowanie odpowiednio w kontekście substancji czynnych i produktów biobójczych. W przypadku gdy niezbędne jest ustanowienie oddzielnych przepisów dotyczących zadań i działania Agencji na mocy niniejszego rozporządzenia, powinny być one sprecyzowane w przepisach niniejszego rozporządzenia.
(64) Koszty procedur związanych z funkcjonowaniem niniejszego rozporządzenia powinny zostać odzyskane od podmiotów, które udostępniają produkty biobójcze na rynku, oraz od podmiotów, które chcą to zrobić w uzupełnieniu do podmiotów podejmujących działania zmierzające do zatwierdzenia substancji czynnych. Aby promować sprawne działanie rynku wewnętrznego, należy ustanowić pewne wspólne zasady mające zastosowanie zarówno do opłat wnoszonych do Agencji, jak i do właściwych organów państw członkowskich, w tym należy odpowiednio uwzględnić szczególne potrzeby MŚP.
(65) Niezbędne jest zapewnienie możliwości odwołania się od niektórych decyzji Agencji. Komisja odwoławcza powołana w ramach agencji rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 powinna rozpatrywać odwołania od decyzji podjętych przez Agencję na mocy niniejszego rozporządzenia.
(66) Nie ma naukowej pewności co do bezpieczeństwa nanomateriałów dla zdrowia ludzi, zdrowia zwierząt oraz dla środowiska. Aby zapewnić wysoki poziom ochrony konsumentów, swobodny przepływ towarów i zachować pewność prawa dla producentów, należy opracować jednolitą definicję nanomateriałów - w miarę możliwości opartą na pracach odpowiednich forów międzynarodowych - i zastrzec, że zatwierdzenie substancji czynnej nie obejmuje formy nanomateriału, chyba że zostanie to wyraźnie wskazane. Komisja powinna dokonywać regularnych przeglądów przepisów dotyczących nanomateriałów w świetle postępu naukowego.
(67) W celu zapewnienia sprawnego przejścia na nowy system, należy przewidzieć odroczenie stosowania niniejszego rozporządzenia oraz ustanowić szczególne środki w zakresie oceny wniosków dotyczących zatwierdzania substancji czynnych i wydawania pozwoleń na produkty biobójcze złożonych przed rozpoczęciem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(68) Agencja powinna przejąć zadania koordynacyjne ułatwiające przedstawianie nowej dokumentacji w celu zatwierdzania substancji czynnych od dnia zastosowania niniejszego rozporządzenia. Jednakże biorąc pod uwagę dużą liczbę dokumentacji historycznej należy dać Agencji czas na przygotowanie się do nowych zadań związanych z dokumentacją przedłożoną na mocy dyrektywy 98/8/WE.
(69) Aby uszanować uzasadnione oczekiwania przedsiębiorstw w odniesieniu do wprowadzania do obrotu i stosowania produktów biobójczych stwarzających niewielkie zagrożenie objętych zakresem dyrektywy 98/8/WE, przedsiębiorstwa te powinny mieć możliwość udostępniania takich produktów na rynku, jeżeli spełniają one przepisy tej dyrektywy dotyczące rejestracji produktów biobójczych stwarzających niewielkie zagrożenie. Jednakże po wygaśnięciu pierwszej rejestracji zastosowanie powinny mieć przepisy niniejszego rozporządzenia.
(70) Biorąc pod uwagę, że niektóre produkty nie były objęte ustawodawstwem wspólnotowym dotyczącym produktów biobójczych, należy przewidzieć okresy przejściowe w odniesieniu do takich produktów oraz do wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych.
(71) Niniejsze rozporządzenie powinno uwzględniać, w stosownych przypadkach, inne programy prac dotyczące przeglądu lub wydawania pozwoleń na substancje i produkty lub stosowne konwencje międzynarodowe. W szczególności powinno ono przyczynić się do realizacji strategicznego podejścia do międzynarodowego zarządzania chemikaliami, przyjętego w dniu 6 lutego 2006 r. w Dubaju.
(72) W celu uzupełnienia lub zmiany niniejszego rozporządzenia, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(73) Komisja powinna przyjmować akty delegowane mające natychmiastowe zastosowanie w szczególnie uzasadnionych przypadkach odnoszących się do ograniczenia substancji czynnej w załączniku I lub usunięcia substancji czynnej z tego załącznika, jeżeli jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą.
(74) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję 13 .
(75) Komisja powinna przyjmować akty wykonawcze mające natychmiastowe zastosowanie w szczególnie uzasadnionych przypadkach odnoszących się do zatwierdzenia substancji czynnej, lub unieważnienia zatwierdzenia, jeżeli jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą.
(76) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego produktów biobójczych przy zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi i zwierząt a także środowiska, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary lub skutki działań możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. C 347 z 18.12.2010, s. 62.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 22 września 2010 r. (Dz.U. C 50 E z 21.2.2012, s. 73) i stanowisko Rady w pierwszym czytaniu z dnia 21 czerwca 2011 r., (Dz.U. C 320 E z 1.11.2011, s. 1). Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 19 stycznia 2012 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 10 maja 2012 r.
3 Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.
4 Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
5 Dz.U. L 189 z 20.7.1990, s. 17.
6 Dz.U. L 169 z 12.7.1993, s. 1.
7 Dz.U. L 331 z 7.12.1998, s. 1.
8 Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 59.
9 Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
10 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
11 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
12 Dz.U. L 312 z 22.11.2008, s. 3.
13 Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.
14 Dz.U. L 92 z 7.4.1990, s. 42.
15 Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 1.
16 Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 67.
17 Dz.U. L 136 z 30.4.2004, s. 1.
18 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.
19 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
20 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.
21 Dz.U. L 229 z 1.9.2009, s. 1.
22 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
23 Dz.U. L 170 z 30.6.2009, s. 1.
24 Dz.U. L 196 z 16.8.1967, s. 1.
25 Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1.
26 Dz.U. L 131 z 5.5.1998, s. 11.
27 Dz.U. L 330 z 5.12.1998, s. 32.
28 Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.
29 Dz.U. L 262 z 17.10.2000, s. 21.
30 Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1.
31 Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 50.
32 Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.
33 Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 21.
34 Dz.U. L 204 z 31.7.2008, s. 1.
35 Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1.
36 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 71.
37 Dz.U. L 286 z 31.10.2009, s. 1.
38 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 33.
39 Dz.U. L 334 z 17.12.2010, s. 17.
40 Art. 2 ust. 5 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
41 Art. 3 ust. 1 lit. s) zmieniona przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
42 Art. 3 ust. 1 lit. v) uchylona przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
43 Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36.
44 Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 38.
45 Art. 19 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 3 lit. a) ppkt i) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
46 Art. 19 ust. 1 lit. e) zmieniona przez art. 1 pkt 3 lit. a) ppkt ii) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
47 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do substancji skażających w żywności (Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1).
48 Rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG (Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1).
49 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 470/2009 z dnia 6 maja 2009 r. ustanawiające wspólnotowe procedury określania maksymalnych limitów pozostałości substancji farmakologicznie czynnych w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 2377/90 oraz zmieniające dyrektywę 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie (WE) nr 726/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 152 z 16.6.2009, s. 11).
50 Dyrektywa 2002/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 maja 2002 r. w sprawie niepożądanych substancji w paszach zwierzęcych (Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10).
51 Rozporządzenie (WE) nr 1935/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz uchylające dyrektywy 80/590/EWG i 89/109/EWG (Dz.U. L 338 z 13.11.2004, s. 4).
52 Art. 19 ust. 4 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
53 Art. 19 ust. 4 lit. c) zmieniona przez art. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
54 Art. 19 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
55 Art. 19 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
56 Z dniem 1 września 2013 r. od stosowania art. 20 ust. 1 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 2 rozporządzenia Komisji nr 414/2013 z dnia 6 maja 2013 r. określającego procedurę wydawania pozwoleń dla takich samych produktów biobójczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U.UE.L.13.125.4).
57 Art. 23 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
58 Z dniem 1 września 2013 r. od stosowania art. 29 ust. 2 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 414/2013 z dnia 6 maja 2013 r. określającego procedurę wydawania pozwoleń dla takich samych produktów biobójczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U.UE.L.13.125.4).
59 Z dniem 1 września 2013 r. od stosowania art. 29 ust. 4 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 414/2013 z dnia 6 maja 2013 r. określającego procedurę wydawania pozwoleń dla takich samych produktów biobójczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U.UE.L.13.125.4).
60 Z dniem 1 września 2013 r. od stosowania art. 30 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 5 rozporządzenia Komisji nr 414/2013 z dnia 6 maja 2013 r. określającego procedurę wydawania pozwoleń dla takich samych produktów biobójczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U.UE.L.13.125.4).
61 Art. 34 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
62 Art. 35 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
63 Art. 37 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
64 Z dniem 1 września 2013 r. od stosowania art. 43 ust. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia Komisji nr 414/2013 z dnia 6 maja 2013 r. określającego procedurę wydawania pozwoleń dla takich samych produktów biobójczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U.UE.L.13.125.4).
65 Z dniem 1 września 2013 r. od stosowania art. 44 ust. 1 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 414/2013 z dnia 6 maja 2013 r. określającego procedurę wydawania pozwoleń dla takich samych produktów biobójczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U.UE.L.13.125.4).
66 Z dniem 1 września 2013 r. od stosowania art. 44 ust. 2 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 414/2013 z dnia 6 maja 2013 r. określającego procedurę wydawania pozwoleń dla takich samych produktów biobójczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U.UE.L.13.125.4).
67 Z dniem 1 września 2013 r. od stosowania art. 44 ust. 3 wprowadzono odstępstwo zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 414/2013 z dnia 6 maja 2013 r. określającego procedurę wydawania pozwoleń dla takich samych produktów biobójczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U.UE.L.13.125.4).
68 Art. 45 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
69 Art. 52 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
70 Art. 53 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 10 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
71 Art. 54 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. a) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
72 Art. 54 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 11 lit. b) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
73 Art. 56 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
74 Art. 58 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
75 Dz.U. L 66 z 4.3.2004, s. 45.
76 Art. 60 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
77 Poradnik dotyczący udostępniania danych wydany zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006.
78 Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30.
79 Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
80 Art. 66 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 15 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
81 Art. 67 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 16 lit. a) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
82 Art. 67 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 16 lit. b) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
83 Art. 76 ust. 1 lit. l) dodana przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
84 Art. 77 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 18 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
85 Art. 78 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 19 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
86 Art. 86 zmieniony przez art. 1 pkt 20 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
87 Art. 89 ust. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 736/2013 z dnia 17 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.204.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 sierpnia 2013 r.
88 Art. 89 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 21 lit. a) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
89 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1451/2007 z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie drugiej fazy 10-letniego programu pracy określonego w art. 16 ust. 2 dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych (Dz.U. L 325 z 11.12.2007, s. 3).
90 Art. 89 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 21 lit. b) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
91 Art. 89 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 21 lit. c) rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
92 Art. 92 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 22 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
93 Art. 93 zmieniony przez art. 1 pkt 23 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
94 Art. 94 zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2013 r.
95 Art. 95 zmieniony przez art. 1 pkt 24 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 2013 r.
96 Art. 96 zmieniony przez art. 1 pkt 25 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
97 Załącznik I:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 28 października 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.280.57).
- zmieniony przez art. 1 pkt 26 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1819/2019 z dnia 8 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1820/2019 z dnia 8 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1821/2019 z dnia 8 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1822/2019 z dnia 8 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1823/2019 z dnia 8 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1824/2019 z dnia 8 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1825/2019 z dnia 8 sierpnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.279.19) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 407/2021 z dnia 3 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.81.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 806/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.180.78) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 807/2021 z dnia 10 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.180.81) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 2021 r.
98 Czystość wskazana w tej kolumnie oznacza minimalny stopień czystości ocenionej substancji czynnej. Substancja czynna w produkcie wprowadzanym do obrotu może posiadać taki sam lub inny stopień czystości, jeśli udowodniono, że jest ona równoważna pod względem technicznym z ocenioną substancją czynną.
99 Załącznik II zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 525/2021 z dnia 19 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.106.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2022 r.
100Rozporządzenie Komisji (WE) nr 440/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustalające metody badań zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 142 z 31.5.2008, s. 1).
101 Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 33.
102 Dz.U. L 50 z 20.2.2004, s. 44.
103 Załącznik III:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 837/2013 z dnia 25 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.234.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 525/2021 z dnia 19 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2021.106.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2022 r.
104 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 440/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustalające metody badań zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 142 z 31.5.2008, s. 1).
105 Załącznik V zmieniony przez art. 1 pkt 27 rozporządzenia nr 334/2014 z dnia 11 marca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.103.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2014 r.
106 Zob. definicja wrażliwych grup osób w art. 3.
107 Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19.