uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 i art. 14 ust. 3,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 850/2004 wdraża do prawa Unii zobowiązania Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanej dalej "Konwencją") zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotyczącą zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych(2) oraz zobowiązania podjęte w 1998 r. w Protokole do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącym trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanym dalej "Protokołem") zatwierdzonym decyzją Rady 2004/259/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotyczącą zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwaną dalej CLRTAP)(3).
(2) W trakcie 27. posiedzenia w dniach od 14 do 18 grudnia 2009 r. organ wykonawczy CLRTAP podjął decyzję o dodaniu do Protokołu heksachlorobutadienu(4), polichlorowanych naftalenów (zwanych dalej "PCN") oraz krótkołańcuchowych parafin chlorowanych(5) (zwanych dalej "chloroalkanami").
(3) W świetle decyzji podjętych przez CLRTAP konieczna jest aktualizacja części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004, aby włączyć trzy nowe substancje wymienione w Protokole.
(4) Wprowadzanie do obrotu i stosowanie chloroalkanów zostało ograniczone w Unii na mocy załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(6) w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH). Istniejące w Unii ograniczenia w zakresie stosowania chloroalkanów obejmują jedynie dwa zastosowania i tym samym ich zakres jest o wiele węższy niż zakres ograniczenia w zakresie stosowania chloroalkanów ustanowionego decyzją organu wykonawczego CLRTAP. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem rozszerzyć zakres ograniczenia stosowania chloroalkanów w Unii poprzez zakazanie ich produkcji, wprowadzania do obrotu oraz stosowania, z wyjątkiem dwóch wyłączonych zastosowań.
(5) Nie należy traktować 1 % poziomu progu określonego w niniejszym rozporządzeniu dla chloroalkanów jako wdrożenia pojęcia "niezamierzonego śladowego skażenia" zawartego w art. 4 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 850/2004. Konieczne jest przeprowadzenie dalszej analizy naukowej, zanim Komisja będzie mogła przedstawić jasną opinię w kwestii "niezamierzonego śladowego skażenia" w odniesieniu do chloroalkanów.
(6) Odstępstwa dotyczące chloroalkanów podlegają, jeśli to stosowne, zastosowaniu najlepszych dostępnych technik. Komisja nadal dokonuje przeglądów tych odstępstw i dostępności bezpieczniejszych alternatywnych substancji lub technologii.
(7) Na 5. posiedzeniu w dniach od 25 do 29 kwietnia 2011 r. Konferencja Stron Konwencji wyraziła zgodę w decyzji SC-5/3(7), aby do wykazu trwałych zanieczyszczeń organicznych, które należy wyeliminować na całym świecie, dodać endosulfan, z kilkoma wyłączeniami.
(8) W związku z decyzją SC-5/3 należy uaktualnić załącznik I część A do rozporządzenia (WE) nr 850/2004, aby włączyć endosulfan. Jednak endosulfan był objęty decyzją Komisji 2005/864/WE z dnia 2 grudnia 2005 r. dotyczącą niewłączenia endosulfanu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną(8). Endosulfan powinien zatem być wymieniony w wykazie w części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 bez wyłączeń, ponieważ wszelkie wyłączenia, jakie dopuszcza decyzja SC-5/3, dotyczą zastosowania endosulfanu jako środka ochrony roślin.
(9) Należy wyjaśnić, że zakaz na mocy art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 nie ma zastosowania do wyrobów zwierających endosulfan, heksachlorobutadien, PCN lub chloroalkany, wyprodukowanych przed dniem lub w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przez sześć miesięcy od daty jego wejścia w życie.
(10) Należy wyjaśnić, że zakaz na mocy art. 3 rozporządzenia (WE) nr 850/2004 nie ma zastosowania do wyrobów zwierających endosulfan, heksachlorobutadien, PCN lub chloroalkany już stosowanych w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(11) Niezbędne jest dostosowanie ze względu na postęp techniczny odniesienia do norm CEN opracowywanych obecnie w odniesieniu do kwasu perfluorooktanosulfonowego i jego pochodnych (PFOS), aby umożliwić stosowanie innych metod analitycznych o tym samym poziomie efektywności.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy Rady 67/548/EWG(9),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 czerwca 2012 r.
| W imieniu Komisji | |
| José Manuel BARROSO | |
| Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.
(2) Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1.
(3) Dz.U. L 81 z 19.3.2004, s. 35.
(4) Decyzja 2009/1
(5) Decyzja 2009/2
(6) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(7) SC-5/3 wymieniająca techniczną postać endosulfanu i powiązane z nim izomery
(8) Dz.U. L 317 z 3.12.2005, s. 25.
(9) Dz.U. L 196 z 16.8.1967, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.159.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 519/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załącznika I |
| Data aktu: | 19/06/2012 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2012 |
| Data wejścia w życie: | 10/07/2012 |