Rozporządzenie wykonawcze 489/2012 ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące stosowania art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) NR 489/2012
z dnia 8 czerwca 2012 r.
ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące stosowania art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji(1), w szczególności jego art. 16,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, najpóźniej dnia 1 lipca 2013 r., sprawozdanie na temat skutków wdrożenia tego rozporządzenia. W związku z tym państwa członkowskie dostarczają Komisji niezbędnych odpowiednich informacji.

(2) Niezbędne odpowiednie informacje dostarczane przez państwa członkowskie powinny dotyczyć rozwoju rynku żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych, w tym danych o tendencjach rynkowych zaobserwowanych od czasu ujednolicenia na poziomie unijnym zasad dotyczących dodawania do żywności witamin i składników mineralnych.

(3) Informacje te powinny dotyczyć struktur konsumpcji żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych, a także spożycia witamin i składników mineralnych w populacji, a w stosownych przypadkach - w określonych grupach populacyjnych, w tym zmian w nawykach żywieniowych zaobserwowanych od czasu ujednolicenia zasad dotyczących dodawania do żywności witamin i składników mineralnych.

(4) Informacje dostarczane przez państwa członkowskie powinny również dotyczyć dodawania do żywności, w tym suplementów żywnościowych zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do suplementów żywnościowych(2), substancji innych niż witaminy i składniki mineralne. Informacje te powinny dotyczyć m.in. spożycia takiej żywności oraz ilości dodawanych substancji, a także wszelkich krajowych środków legislacyjnych lub pozalegislacyjnych wprowadzanych w celu ograniczenia lub zakazu dodawania do żywności niektórych innych substancji.

(5) W drodze niniejszych przepisów wykonawczych należy opracować wykaz odpowiednich informacji, które powinny zostać zebrane i przedłożone Komisji przez państwa członkowskie, oraz ustalić wspólny format ich przedstawiania.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy wykonawcze dotyczące stosowania art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006, w szczególności w zakresie dostarczania do Komisji niezbędnych odpowiednich informacji przez państwa członkowskie w celu oceny skutków wykonania rozporządzenia (WE) nr 1925/2006.

Artykuł  2

Odpowiednie informacje

1.
Państwa członkowskie dostarczą Komisji, najpóźniej dnia 1 lipca 2012 r., niezbędne odpowiednie informacje dotyczące w szczególności:
a)
rozwoju krajowego rynku żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych, jaki nastąpił od terminu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (WE) nr 1925/2006;
b)
struktur konsumpcji żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych;
c)
poziomu spożycia witamin i składników mineralnych w populacji;
d)
dodawania do żywności, w tym suplementów żywnościowych zgodnie z definicją zawartą w art. 2 lit. a) dyrektywy 2002/46/WE, substancji innych niż witaminy i składniki mineralne; jak również informacje o strukturach konsumpcji takiej żywności oraz ilości substancji dodawanych do żywności i suplementów żywnościowych.
2.
Niezbędne odpowiednie informacje, o których mowa w ust. 1, dostarczane Komisji przez państwa członkowskie, obejmują co najmniej informacje określone w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Niezbędne odpowiednie informacje zawierające stosowne szczegóły przedkłada się Komisji w formacie określonym w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

3.
W przypadku gdy nie wszystkie informacje określone w załączniku I są dostępne lub gdy zaistnieją inne powody, dla których nie mogą one zostać dostarczone Komisji przed dniem 1 lipca 2012 r., państwo członkowskie informuje Komisję o tym fakcie.
Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 26.

(2) Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 51.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Niezbędne odpowiednie informacje dostarczane przez państwa członkowskie w celu oceny skutków wykonania rozporządzenia (WE) nr 1925/2006

A. Informacje dotyczące rozwoju krajowego rynku żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych obejmują:

1. ogólne informacje o rynku krajowym, w tym dane o udziale w rynku określonej żywności lub kategorii żywności;

2. informacje o tendencjach w rozwoju rynku krajowego.

Informacje określone w pkt 1 i 2 obejmują informacje o żywności z najczęściej dodawanymi witaminami i składnikami mineralnymi oraz informacje na temat ilości witamin i składników mineralnych dodawanych do żywności. Informacje te można otrzymać z dostępnych komercyjnie raportów rynkowych, za pomocą krajowych środków monitorowania, a także z innych istotnych i określonych źródeł.

B. Informacje o strukturach konsumpcji żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych obejmują:

1. informacje o strukturach konsumpcji określonej żywności lub kategorii żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych w populacji lub, w stosownych przypadkach, w określonych grupach populacyjnych, z uwzględnieniem takich informacji o żywności z najczęściej dodawanymi witaminami i składnikami mineralnymi oraz informacji na temat ilości witamin i składników mineralnych dodawanych do żywności;

2. informacje zebrane za pomocą ogólnokrajowych badań dotyczących zwyczajów żywieniowych, dane z badań naukowych oraz dane otrzymane z innych istotnych i określonych źródeł, a także informacje o metodologii badań żywieniowych, takie jak metodologia oceny zwyczajów żywieniowych, oraz o poddanych badaniu podgrupach populacyjnych i grupach wiekowych;

3. informacje o zaobserwowanych zmianach w ogólnych zwyczajach żywieniowych i tendencjach w konsumpcji żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych, a zwłaszcza zmianach mogących mieć związek z rozpoczęciem stosowania rozporządzenia (WE) nr 1925/2006. Państwa członkowskie dostarczą szczegółów na temat podłoża zaobserwowanych zmian, w tym danych wyjściowych użytych przy porównywaniu przeszłej i obecnej konsumpcji żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych.

C. Informacje o poziomie spożycia witamin i składników mineralnych obejmują:

1. informacje o poziomie spożycia witamin i składników mineralnych w populacji oraz, w stosownych przypadkach - w określonych grupach populacyjnych. Takie informacje otrzymuje się ze źródeł określonych w pkt B2 niniejszego załącznika;

2. informacje o zaobserwowanych zmianach w poziomie spożycia witamin i składników mineralnych, w tym tendencjach, które mogą być związane z terminem rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (WE) nr 1925/2006. Państwa członkowskie dostarczają szczegółów na temat podłoża zaobserwowanych zmian w tym danych wyjściowych użytych przy porównywaniu ilości spożywanych witamin i składników mineralnych przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 i po nim.

D. Informacje o dodawaniu do żywności substancji innych niż witaminy i składniki mineralne obejmują:

1. informacje o krajowym rynku żywności z dodatkiem niektórych innych substancji, w tym dane o udziale w rynku określonej żywności lub kategorii żywności;

2. informacje o krajowym rynku suplementów żywnościowych zgodnie z definicją zawartą w art. 2 lit. a) dyrektywy 2002/46/WE;

3. informacje o najczęściej dodawanych do żywności substancjach oparte na dostępnych komercyjnie raportach rynkowych, danych otrzymanych za pomocą krajowych środków monitorowania oraz z innych istotnych i określonych źródeł, łącznie z informacjami o ilości innych substancji dodawanych do określonej żywności lub kategorii żywności;

4. informacje o krajowych środkach legislacyjnych lub pozalegislacyjnych przedsięwziętych w celu ograniczenia lub zakazu użycia innych substancji w produkcji żywności, w tym suplementów żywnościowych.

ZAŁĄCZNIK  II

Format, w jakim należy przedstawiać informacje dostarczane przez państwa członkowskie

Rozwój rynku żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych
Rodzaj dostarczanych informacji Źródło danych
Udział w rynku krajowym różnych produktów spożywczych z dodatkiem witamin i składników mineralnych, które zostały podzielone na 20 głównych kategorii żywności zgodnie z systemem klasyfikacji żywności FoodEx(1), z wyjątkiem żywności specjalnego przeznaczenia i suplementów żywnościowych.
Tendencje w wielkości rynku żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych, w szczególności informacje o rynku przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia (WE) 1925/2006 i po nim.
(1) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; System klasyfikacji i opisu żywności FoodEx 2 (zmieniony projekt 1). Dodatkowe publikacje 2011:215 [438 stron] dostępne na stronie internetowej: www.efsa.europa.eu

Struktury konsumpcji żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych

Rodzaj dostarczanych informacji Źródło danych
Średni poziom spożycia żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych w populacji.

Średni poziom spożycia żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych w następujących grupach populacyjnych:

- dorośli (powyżej 18 roku życia),

- dzieci (poniżej 18 roku życia); oraz, w stosownych przypadkach, bardziej szczegółowe grupy wiekowe, a także

- według 20 głównych kategorii żywości systemu klasyfikacji żywności FoodEx, z wyjątkiem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i suplementów żywnościowych.

Ilości witamin i składników mineralnych dodawanych do żywności podzielonej na 20 głównych kategorii żywności zgodnie z systemem klasyfikacji żywności FoodEx. Informacje te należy podać jako ilości lub zakres ilości dodawanych substancji.
Zaobserwowane zmiany w strukturach konsumpcji żywności z dodatkiem witamin i składników mineralnych, w tym dane wyjściowe użyte przy porównywaniu spożycia przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia (WE) 1925/2006 i po nim.

Ilość spożywanych witamin i składników mineralnych

Rodzaj dostarczanych informacji Źródło danych
Średni poziom spożycia witamin i składników mineralnych w populacji.

Średni poziom spożycia witamin i składników mineralnych w następujących grupach populacyjnych:

- dorośli (powyżej 18 roku życia),

- (poniżej 18 roku życia); oraz, w stosownych przypadkach, bardziej szczegółowe grupy wiekowe.

Metodologia badań żywieniowych (zwłaszcza metody oceny zwyczajów żywieniowych, grupy wiekowe i podgrupy populacyjne).
Zaobserwowane zmiany w poziomie spożywanych witamin i składników mineralnych, w tym dane wyjściowe użyte przy porównywaniu spożycia przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 i po nim.

Dodawanie substancji innych niż witaminy i składniki mineralne

Rodzaj dostarczanych informacji Źródło danych
Udział w krajowym rynku produktów spożywczych, w tym suplementów żywnościowych, z dodatkiem innych substancji, zgodnie z następującym podziałem na kategorie użytych substancji:

1. aminokwasy;

2. enzymy;

3. prebiotyki i probiotyki;

4. niezbędne kwasy tłuszczowe oraz inne szczególne kwasy tłuszczowe;

5. składniki i ekstrakty roślinne;

6. inne substancje.

Tendencje w wielkości rynku, zwłaszcza informacje o rynku przed rozpoczęciem stosowania rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 i po nim.
Krajowe środki wprowadzane w celu ograniczenia lub zakazu używania innych substancji w produkcji żywności, w tym suplementów żywnościowych.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.150.71

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 489/2012 ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące stosowania art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji
Data aktu: 08/06/2012
Data ogłoszenia: 09/06/2012
Data wejścia w życie: 10/06/2012