a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z ogólnymi celami rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, obejmującymi w szczególności przyczynianie się do poprawy jakości ratingów kredytowych wystawianych w Unii, stabilność finansową oraz ochronę konsumentów i inwestorów, niniejsze rozporządzenie powinno zapewnić jednolite zasady przedstawiania informacji przez Europejski Urząd Nadzoru nad Giełdami i Papierami Wartościowymi (EUNGiPW) podczas procedur rejestracji i certyfikacji, tak by EUNGiPW był w stanie podjąć uzasadnioną decyzję w sprawie rejestracji lub certyfikacji agencji ratingowej.
(2) Przewiduje się, że korzyści wynikające z dodatkowych informacji w dłuższej perspektywie przewyższą ewentualne dodatkowe krótkoterminowe koszty rejestracji, jeśli chodzi o ochronę inwestorów oraz stabilność finansową.
(3) W niniejszym rozporządzeniu należy określić informacje, które EUNGiPW powinien otrzymać w ramach wniosku o rejestrację złożonego przez agencję ratingową. Niektóre wymogi w zakresie informacji nałożone w niniejszym rozporządzeniu mogą nie obowiązywać w stosunku do niedawno utworzonych agencji ratingowych, ponieważ mogły one złożyć wniosek o zwolnienie, mogą nie posiadać doświadczenia w zakresie działalności w zakresie ratingu kredytowego lub z innych powodów. Niniejsze rozporządzenie nie powinno stwarzać barier utrudniających dostęp nowo utworzonym agencjom ratingowym, które pragną wejść na rynek. Wnioskodawca powinien jednak wyraźnie wyjaśnić, dlaczego nie przedłożył we wniosku określonych informacji.
(4) Wszelkie informacje przekazywane EUNGiPW powinny być udostępniane na trwałym nośniku, umożliwiającym przechowanie ich do przyszłego użytku. W celu ułatwienia identyfikacji informacji przedstawionych przez agencję ratingową wszystkim dokumentom należy nadać numer referencyjny.
(5) Aby EUNGiPW mógł ocenić wpływ ewentualnych konfliktów interesów wynikających z działalności i interesów gospodarczych właścicieli agencji ratingowej na jej niezależność, agencja ratingowa powinna być zobowiązana do udostępnienia informacji dotyczących działalności jej właścicieli oraz struktury własnościowej jej jednostki dominującej.
(6) Agencja ratingowa powinna przedstawiać informacje na temat składu, funkcjonowania i niezależności jej organów zarządzających, tak aby EUNGiPW był w stanie ocenić, czy struktura ładu korporacyjnego gwarantuje niezależności agencji ratingowej i unikanie konfliktów interesów.
(7) W celu umożliwienia EUNGiPW oceny reputacji, jak również doświadczenia i umiejętności wyższej kadry kierowniczej agencja ratingowa powinna przedstawiać curriculum vitae, aktualny wyciąg z rejestru karnego i oświadczenia własne na temat reputacji swojej wyższej kadry kierowniczej.
(8) Do celów oceny sposobów wyeliminowania konfliktów interesów lub zarządzania nimi oraz ich ujawniania agencje ratingowe powinny przedstawić EUNGiPW aktualny wykaz istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, obejmujący przynajmniej konflikty wynikające ze świadczenia usług dodatkowych, outsourcingu działalności ratingowej oraz interakcji z powiązanymi stronami trzecimi. Przy określaniu konfliktów interesów podczas sporządzania ich wykazu agencja ratingowa powinna wziąć pod uwagę konflikty interesów, które mogłyby zaistnieć w związku z jednostkami, które należą do globalnej grupy przedsiębiorstw, do której należy również ta agencja. Należy zatem uwzględnić uzgodnienia wewnątrzgrupowe dotyczące podziału zadań i świadczenia usług dodatkowych przez różne jednostki w ramach grupy przedsiębiorstw.
(9) Chociaż oddziały agencji ratingowych z siedzibą w Unii nie są osobami prawnymi, agencje te powinny przedstawiać odrębne informacje na temat swoich oddziałów, tak aby umożliwić EUNGiPW jednoznaczne określenie pozycji oddziałów w strukturze organizacyjnej, ocenę kompetencji i adekwatności wyższej kadry kierowniczej w oddziałach oraz stwierdzenie, czy wprowadzone mechanizmy kontroli, komórka ds. nadzoru zgodności z przepisami i inne funkcje uważane są za wystarczające do odpowiedniej identyfikacji i oceny ryzyka oddziałów oraz właściwego zarządzania tym ryzykiem.
(10) Wymagane informacje odnoszące się do ewentualnych konfliktów interesów wynikających z usług dodatkowych powinny dotyczyć wszystkich rodzajów działalności agencji ratingowej, które nie należą do działalności ratingowej.
(11) W celu umożliwienia EUNGiPW przeprowadzenia oceny, czy ramy regulacyjne państwa trzeciego dotyczące agencji ratingowych mogą być uznane za "co najmniej tak rygorystyczne jak" system obowiązujący w Unii agencja ratingowa mająca zamiar zatwierdzać ratingi wystawione w tym państwie trzecim powinna przedstawić EUNGiPW szczegółowe informacje dotyczące ram regulacyjnych państwa trzeciego oraz ich porównania z systemem Unii. W przypadku gdy EUNGiPW posiada już te informacje z innych wniosków o zatwierdzenie i jest zdania, że ramy regulacyjne państwa trzeciego można uznać za co najmniej tak rygorystyczne jak system obowiązujący w Unii, składająca wniosek agencja ratingowa powinna być zwolniona z przedkładania tych informacji. W każdym przypadku agencje ratingowe składające wniosek muszą wykazać, że prowadzenie działalności w zakresie ratingu kredytowego przez agencje ratingowe z państwa trzeciego prowadzące do wystawienia ratingu kredytowego, który ma zostać zatwierdzony, spełnia wymogi nakładane przez system państwa trzeciego i że istnieją procedury monitorowania prowadzenia działalności w zakresie ratingu kredytowego przez agencję ratingową z państwa trzeciego.
(12) W niniejszym rozporządzeniu należy określić informacje, które agencja ratingowa musi przedstawić we wniosku o certyfikację i na potrzeby dokonania oceny jej znaczenia systemowego dla stabilności finansowej lub integralności rynków finansowych, o których mowa w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Znaczenie systemowe agencji ratingowej i jej działalności ratingowej dla stabilności państwa członkowskiego lub państw członkowskich powinno być mierzone w niniejszym rozporządzeniu za pomocą wielkości jej działalności ratingowej i wzajemnych powiązań między użytkownikami jej ratingów kredytowych w Unii.
(13) Podstawą niniejszego rozporządzenia są projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożonych Komisji przez EUNGiPW do zatwierdzenia, zgodnie z procedurą określoną w art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010(2).
(14) EUNGiPW przeprowadził otwarte konsultacje społeczne dotyczące projektów regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował koszty i korzyści, które mogą być z nimi związane, oraz wystąpił do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na mocy art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 o ich zaopiniowanie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
______(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.
(3) Dz.U. L 157 z 9.6.2006, s. 87.