(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/253/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 12 maja 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2004/68/WE z dnia 26 kwietnia 2004 r. ustanawiającą warunki zdrowia zwierząt regulujące przywóz do oraz tranzyt przez terytorium Wspólnoty niektórych żywych zwierząt kopytnych, zmieniającą dyrektywy 90/426/EWG oraz 92/65/EWG i uchylającą dyrektywę 72/462/EWG(1), w szczególności jej art. 13 ust. 2 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 2004/68/WE ustanowiono warunki zdrowia zwierząt regulujące przywóz do oraz tranzyt przez terytorium Unii żywych zwierząt kopytnych gatunków wymienionych w załączniku I do tej dyrektywy.
(2) Zgodnie z tą dyrektywą przywóz żywych zwierząt kopytnych do Unii i tranzyt przez terytorium Unii dopuszczony jest jedynie z państw trzecich znajdujących się w wykazie lub wykazach sporządzonych lub zmienionych zgodnie z procedurą, o której mowa w tej dyrektywie.
(3) Przywóz żywych zwierząt kopytnych do Unii zostaje dopuszczony jedynie, gdy dopuszczone państwo trzecie zapewnia gwarancje, że zwierzęta pochodzą z terytorium wolnego od choroby, zgodnie z podstawowymi kryteriami ogólnymi wymienionymi w załączniku II do dyrektywy 2004/68/WE, oraz na którym musi być zakazane wejście zwierząt zaszczepionych przeciwko chorobom wymienionym w tym załączniku.
(4) Choroba niebieskiego języka została wymieniona w załączniku II do dyrektywy 2004/68/WE. Zgodnie z tym załącznikiem w odniesieniu do wszystkich gatunków zwierząt innych niż z rodziny Suidae, warunki, jakie musi spełniać terytorium, aby mogło zostać uznane za wolne od choroby niebieskiego języka, to brak przypadków wystąpienia choroby oraz brak szczepień przeprowadzanych przez okres ostatnich dwunastu miesięcy z właściwą kontrolą populacji Culicoides.
(5) W ostatnich latach w wyniku opracowania nowych technologii dostępne stały się "szczepionki inaktywowane" przeciwko chorobie niebieskiego języka, które nie stwarzają ryzyka niepożądanego miejscowego krążenia wirusa szczepionkowego wśród nieszczepionego bydła, owiec i kóz. Obecnie panuje powszechna zgoda, że szczepienie inaktywowanymi szczepionkami jest preferowanym narzędziem zwalczania choroby niebieskiego języka i zapobiegania występowaniu klinicznych przypadków choroby u takich zwierząt w Unii.
(6) W związku z tym dyrektywa Rady 2000/75/WE z dnia 20 listopada 2000 r. ustanawiająca przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka(2) została niedawno zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/5/UE(3), w której przewidziano stosowanie szczepionek inaktywowanych we wszystkich częściach UE.
(7) W wyniku zmieniającej się sytuacji epidemiologicznej w zakresie choroby niebieskiego języka i w celu zapewnienia zgodności z normami Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE) rozporządzenie Komisji (WE) nr 1266/2007 z dnia 26 października 2007 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka(4) zostało niedawno zmienione. W rezultacie, aby uznać terytorium za wolne od choroby niebieskiego języka, normy UE wymagają braku występowania wirusa przez okres co najmniej dwóch lat. Należy zatem odpowiednio zmienić okres dwunastu miesięcy, o którym mowa w załączniku II do dyrektywy 2004/68/WE.
(8) Dyrektywa 2000/75/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1266/2007 mają zastosowanie do wewnątrzwspólnotowego przemieszczania żywych zwierząt kopytnych z gatunków podatnych na chorobę niebieskiego języka. Właściwe jest, aby podstawowe kryteria ogólne do uznania terytorium państwa trzeciego za wolne od choroby niebieskiego języka, jak wskazano w załączniku II do dyrektywy 2004/68/WE, były zgodne z wymogami mającymi zastosowanie na terytorium Unii.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do dyrektywy 2004/68/WE.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 321.
(2) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 74.
(3) Dz.U. L 81 z 21.3.2012, s. 1.
(4) Dz.U. L 283 z 27.10.2007, s. 37.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.125.51 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2012/253/UE zmieniająca załącznik II do dyrektywy Rady 2004/68/WE w odniesieniu do podstawowych kryteriów ogólnych do uznania terytorium za wolne od choroby niebieskiego języka |
| Data aktu: | 10/05/2012 |
| Data ogłoszenia: | 12/05/2012 |
| Data wejścia w życie: | 12/05/2012 |