Decyzja 2012/186/UE zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/42/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską

DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI
z dnia 3 lutego 2012 r.
zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/42/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/186/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 kwietnia 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/42/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską(1), w szczególności jej art. 3 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Przy sporządzaniu europejskich statystyk należy zachować równowagę między potrzebami użytkowników i obciążeniami dla respondentów.

(2) Na poziomie europejskim dokonano analizy technicznej istniejących danych zgromadzonych na podstawie prawodawstwa unijnego dotyczącego sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską oraz polityki w zakresie rozpowszechniania tych danych, w celu zaproponowania możliwych rozwiązań technicznych upraszczających, na ile to możliwe, różne działania niezbędne do sporządzania statystyk, jednocześnie utrzymując zbieżność rezultatu końcowego z obecnymi i dającymi się przewidzieć przyszłymi potrzebami użytkowników.

(3) W wyniku tej analizy należy uprościć zmienną "kierunek" w istniejących statystykach kwartalnych dotyczących ruchu statków w głównych portach europejskich oraz wyjaśnić status prawny (obowiązkowy vs. dobrowolny) w odpowiednich zestawach danych F1 i F2.

(4) Ponadto należy stworzyć jednolite ramy prawne w zakresie dobrowolnego gromadzenia statystyk dotyczących kontenerów typu ro-ro. Co więcej, należy rozszerzyć klasyfikację rodzajów ładunku.

(5) Nomenklaturę morskich obszarów przybrzeżnych należy dostosować do rozwoju technicznego.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2009/42/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załączniki I, II, IV i VIII do dyrektywy 2009/42/WE zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Pierwszym rokiem referencyjnym dla stosowania niniejszej decyzji jest 2012 r., obejmujący dane za 2012 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 3 lutego 2012 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 141 z 6.6.2009, s. 29.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK I

ZMIENNE I DEFINICJE

1. Zmienne statystyczne

a) Informacje dotyczące ładunków i pasażerów

- waga towarów brutto w tonach,

- rodzaj ładunku, zgodnie z nomenklaturą podaną w załączniku II,

- opis towarów przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku III,

- port sprawozdawczy,

- kierunek ruchu, przychodzący lub wychodzący,

- port/strefa partnerska dla ładunków przychodzących: port załadunku (to jest port, w którym ładunek został załadowany na statek, na którym przybył do portu sprawozdawczego), przy użyciu indywidualnego nazewnictwa portów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) podanego w wykazie portów oraz morskich obszarów przybrzeżnych dla krajów spoza EOG podanego w załączniku IV,

- port/strefa partnerska dla ładunków wychodzących: port wyładunku (to jest port, w którym ładunek ma być wyładowany ze statku, na którym opuścił port sprawozdawczy), przy użyciu indywidualnego nazewnictwa portów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) podanego w wykazie portów oraz morskich obszarów przybrzeżnych dla krajów spoza EOG podanego w załączniku IV,

- liczba pasażerów rozpoczynających lub kończących podróż oraz liczba pasażerów wycieczkowców na wycieczce,

- port/strefa partnerska dla pasażera przyjeżdżającego: port zaokrętowania (to jest port, w którym pasażer został zaokrętowany na statek, na którym przybył do portu sprawozdawczego), przy użyciu indywidualnego nazewnictwa portów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) podanego w wykazie portów oraz morskich obszarów przybrzeżnych dla krajów spoza EOG podanego w załączniku IV,

- port/strefa partnerska dla pasażera wyjeżdżającego: port wyokrętowania (to jest port, w którym pasażer jest wyokrętowany ze statku, na którym opuścił port sprawozdawczy), przy użyciu indywidualnego nazewnictwa portów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) podanego w wykazie portów oraz morskich obszarów przybrzeżnych dla krajów spoza EOG podanego w załączniku IV.

Dla towarów przewożonych w kontenerach lub jednostkach typu ro-ro dostarcza się następujących dodatkowych danych szczegółowych:

- liczba kontenerów ogółem (z ładunkiem i bez),

- liczba kontenerów bez ładunku,

- liczba tocznych jednostek typu ro-ro ogółem z ładunkiem i bez,

- liczba tocznych jednostek typu ro-ro bez ładunku.

b) Informacja na temat statków

- liczba statków,

- nośność statków lub pojemność brutto,

- kraj lub terytorium rejestracji statków, przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku V,

- typy statków, przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku VI,

- wielkość statków, przy użyciu nomenklatury podanej w załączniku VII.

2. Definicje

a) »Kontener ładunkowy« oznacza przedmiot wyposażenia transportowego:

1. o trwałym charakterze i odpowiednio dostatecznie wytrzymały, aby stosować go wielokrotnie;

2. specjalnie zaprojektowany w celu ułatwienia transportu towarów, jednym lub większą liczbą środków transportu, bez przeładunku;

3. wyposażony w urządzenia pozwalające na jego łatwe przenoszenie, w szczególności przenoszenie z jednego środka transportu na inny;

4. tak zaprojektowany, aby łatwo go było załadować i rozładować;

5. mający długość 20 stóp lub więcej.

b) »Jednostka typu ro-ro« oznacza sprzęt na kołach do przewozu ładunku, taki jak samochód ciężarowy, przyczepa lub naczepa, który może wjechać lub może być zaholowany na statek. Definicja ta obejmuje przyczepy portowe lub statkowe. Klasyfikacja idzie w ślad za zaleceniem EKG ONZ nr 21 »Kody dla typów ładunku, opakowań oraz materiałów do pakowania«.

c) »Ładunek skonteneryzowany« oznacza kontenery z ładunkiem lub bez, które są podnoszone na statki lub ze statków, które przewożą je drogą morską.

d) »Ładunek typu ro-ro« oznacza towary w kontenerach lub bez nich, na jednostkach typu ro-ro oraz jednostki typu ro-ro, które są wtaczane i wytaczane ze statków, które przewożą je drogą morską.

e) »Waga towarów brutto« oznacza tonaż przewożonych ładunków, włączając ich opakowanie, ale wyłączając wagę kontenera lub jednostki typu ro-ro.

f) »Nośność (DWT)« oznacza różnicę w tonach między wypornością statku przy letniej linii ładunkowej w wodzie o ciężarze właściwym 1,025 i całkowitym ciężarem statku, to jest wypornością w tonach statku bez ładunku, paliwa, oleju smarowego, wody balastowej, świeżej wody i wody pitnej w zbiornikach, używalnych zapasów, jak również pasażerów, załogi i ich własności.

g) »Pojemność brutto« oznacza pomiar całkowitej wielkości statku określony zgodnie z przepisami Międzynarodowej konwencji o mierzeniu pojemności statków z 1969 r.

h) »Pasażer statku wycieczkowego« oznacza pasażera podróżującego drogą morską na wycieczkowcu. Pasażerowie na wycieczkach jednodniowych są wyłączeni.

i) »Wycieczkowiec« oznacza statek pasażerski zapewniający pasażerom pełny zakres usług turystycznych. Wszyscy pasażerowie mają zapewnione kabiny. Na pokładzie znajdują się urządzenia służące rozrywce. Wyłącza się statki prowadzące zwykłe usługi promowe, nawet jeżeli niektórzy pasażerowie uważają te usługi za wycieczkę. Ponadto statki do przewozu ładunku zdolne do przewozu niewielkiej liczby pasażerów, którzy mają zapewnione kabiny, są również wyłączone. Wyłącza się również statki przeznaczone jedynie do odbywania jednodniowych wycieczek.

j) »Wycieczka pasażera wycieczkowcem« oznacza krótką wizytę pasażera statku wycieczkowego w miejscu atrakcji turystycznej związanej z portem, podczas której pasażer posiada kabinę na pokładzie statku.

k) »Ładunek skonteneryzowany typu ro-ro« oznacza kontenery z ładunkiem lub bez, które są załadowane na jednostki typu ro-ro, które są następnie wtaczane i wytaczane ze statków, które przewożą je drogą morską.

l) »Przyczepa pokładowa« oznacza przyczepę przeznaczoną do przewozu ładunku (łącznie z kontenerami) pomiędzy dwoma portami na statkach typu ro-ro. Jest ona przeznaczone głównie do pracy na pokładzie statków typu ro-ro lub na obszarach na lądzie podlegających kontroli władz portowych.

m) »Statek typu ro-ro« oznacza statek przeznaczony do przewozu jednostek typu ro-ro.

ZAŁĄCZNIK II

Klasyfikacja typów ładunków

Kategoria(1) Kod 1-cyfrowy Kod 2-cyfrowy Wyszczególnienie Waga Liczba jednostek
Masowe ciekłe 1 1X Towary masowe ciekłe (niezjednostkowane) X
11 Gaz skroplony X
12 Ropa naftowa X
13 Produkty z ropy naftowej X
19 Inne towary masowe ciekłe X
Masowe suche 2 2X Towary masowe suche (niezjednostkowane) X
21 Rudy
22 Węgiel
23 Produkty rolne (np. zboże, soja, tapioka) X
29 Inne towary masowe suche X
Kontenery 3 3X Duże kontenery X(2) X
31 Jednostki ładunkowe - 20' X(2) X
Ładunki toczne ro-ro (samobieżne) 32 Jednostki ładunkowe - 40' X(2) X
33 Jednostki ładunkowe > 20' i < 40' X(2) X
34 Jednostki ładunkowe > 40' X(2) X
5 5X Jednostki toczne samobieżne X X
51 Drogowe pojazdy ciężarowe i towarzyszące im przyczepy X(2) X
52 Samochody osobowe, motocykle oraz towarzyszące przyczepy/przyczepy kempingowe X(3)
53 Autobusy i autokary X(3)
54 Pojazdy będące przedmiotem handlu (łącznie z pojazdami silnikowymi będącymi przedmiotem wwozu/wywozu) X X(3)
56 Żywe zwierzęta wchodzące na statek (lub wychodzące) »na własnych nogach« (ang. on the hoof) X X(3)
Ładunki toczne ro-ro (niesamobieżne) 59 Inne jednostki toczne samobieżne X X
6 6X Jednostki toczne niesamobieżne X X
61 Przyczepy i naczepy towarowe niesprzęgnięte z samochodem/ciągnikiem X(2) X
62 Przyczepy kempingowe i inne pojazdy drogowe, rolnicze i przemysłowe niesprzęgnięte z samochodem/ciągnikiem X X(3)
64 Wagony kolejowe używane do transportu towarów X (2) X
65 Przyczepy pokładowe używane do transportu towarów X (2) X
66 Barki pokładowe używane do transportu towarów X (2) X
69 Inne jednostki toczne niesamobieżne X X
Inne ładunki drobnicowe

(w tym małe kontenery)

9 9X Inne ładunki, gdzie indziej niewymienione X
91 Produkty leśne X
92 Wyroby żelazne i stalowe X
99 Inne ładunki drobnicowe X
Uzupełnienie do klasyfikacji typów ładunków dla kontenerów typu ro-ro
Duże kontenery typu ro-ro R RX Duże kontenery typu ro-ro X
R1 Jednostki ładunkowe - 20' X
R2 Jednostki ładunkowe - 40' X
R3 Jednostki ładunkowe > 20' i < 40' X
R4 Jednostki ładunkowe > 40' X
(1) Kategorie te są zgodne z zaleceniem EKG ONZ nr 21.

(2) Ilość zapisana stanowi wagę towarów brutto, wraz z opakowaniem, ale bez tary kontenerów i jednostek typu ro-ro.

(3) Jedynie liczba jednostek ogółem.

ZAŁĄCZNIK IV

MORSKIE OBSZARY PRZYBRZEŻNE

Należy stosować Geonomenklaturę (nomenklatura krajów i terytoriów na potrzeby statystyki handlu zagranicznego Wspólnoty i statystyki handlu między państwami członkowskimi)(1) obowiązującą w roku, do którego odnoszą się dane.

Kod składa się z czterech znaków: standardowego kodu ISO alfa-2 dla każdego kraju z wyżej wymienionej nomenklatury, a następnie dwóch zer (np. kod GR00 dla Grecji), z wyjątkiem państw, które są podzielone na dwa lub więcej morskich obszarów przybrzeżnych, gdyż w tym wypadku czwarty znak jest różny od zera (są to cyfry z przedziału 1-7), jak poniżej:

Kod Morskie obszary przybrzeżne

FR01 Francja: Atlantyk i Morze Północne

FR02 Francja: Morze Śródziemne

FR03 Francuskie departamenty zamorskie: Gujana Francuska

FR04 Francuskie departamenty zamorskie: Martynika i Gwadelupa

FR05 Francuskie departamenty zamorskie: Reunion

DE01 Niemcy: Morze Północne

DE02 Niemcy: Morze Bałtyckie

DE03 Niemcy: wody śródlądowe

GB01 Zjednoczone Królestwo

GB02 Wyspa Man

GB03 Wyspy Normandzkie

ES01 Hiszpania: Atlantyk (północ)

ES02 Hiszpania: Morze Śródziemne i Atlantyk (południe), włącznie z Balearami i Wyspami Kanaryjskimi

SE01 Szwecja: Morze Bałtyckie

SE02 Szwecja: Morze Północne

TR01 Turcja: Morze Czarne

TR02 Turcja: Morze Śródziemne

RU01 Rosja: Morze Czarne

RU03 Rosja: Azja

RU04 Rosja: Morze Barentsa i Morze Białe

RU05 Rosja: Morze Bałtyckie, tylko Zatoka Fińska

RU06 Rosja: Morze Bałtyckie, z wyłączeniem Zatoki Fińskiej

RU07 Rosja: europejskie wody śródlądowe, włącznie z Morzem Kaspijskim

MA01 Maroko: Morze Śródziemne

MA02 Maroko: Afryka Zachodnia

EG01 Egipt: Morze Śródziemne

EG02 Egipt: Morze Czerwone

IL01 Izrael: Morze Śródziemne

IL02 Izrael: Morze Czerwone

SA01 Arabia Saudyjska: Morze Czerwone

SA02 Arabia Saudyjska: Zatoka Perska

US01 Stany Zjednoczone Ameryki: Atlantyk (północ)

US02 Stany Zjednoczone Ameryki: Atlantyk (południe)

US03 Stany Zjednoczone Ameryki: Zatoka Meksykańska

US04 Stany Zjednoczone Ameryki: Pacyfik (południe)

US05 Stany Zjednoczone Ameryki: Pacyfik (północ)

US06 Stany Zjednoczone Ameryki: Wielkie Jeziora

US07 Portoryko

CA01 Kanada: Atlantyk

CA02 Kanada: Wielkie Jeziora oraz górny bieg rzeki Świętego Wawrzyńca

CA03 Kanada: wybrzeże zachodnie

CO01 Kolumbia: wybrzeże północne

CO02 Kolumbia: wybrzeże zachodnie

MX01 Meksyk: Atlantyk

MX02 Meksyk: Pacyfik

Z dodatkowymi kodami

ZZ01 Instalacje morskie gdzie indziej niewymienione

ZZ02 Połączone lub gdzie indziej niewymienione

______

(1) Obecnie obowiązująca wersja określona jest w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1883/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. w sprawie nomenklatury krajów i terytoriów na potrzeby statystyki handlu zagranicznego Wspólnoty oraz statystyki handlu między państwami członkowskimi (Dz.U. L 354 z 14.12.2006, s. 19).

ZAŁĄCZNIK VIII

STRUKTURA ZESTAWÓW DANYCH STATYSTYCZNYCH

Zestawy danych wymienione w niniejszym załączniku określają częstotliwość okresów sprawozdawczych w statystyce transportu morskiego wymaganych przez Wspólnotę. Każdy zestaw danych określa klasyfikację krzyżową ograniczonego zestawu wielkości na różnych poziomach nomenklatury, zebranych razem poprzez wszystkie inne wielkości, dla których wymagane są statystyki dobrej jakości.

ZBIORCZE I SZCZEGÓŁOWE STATYSTYKI

- Zestawy danych, które mają być dostarczane dla wybranych portów w zakresie towarów i pasażerów, to A1, A2, A3, B1, C1, C2, D1, E1, F1 i F2.

- Zestawy danych, które mają być dostarczane dla wybranych portów w zakresie towarów, ale nie pasażerów, to A1, A2, A3, B1, C1, C2, E1, F1 i F2.

- Zestawy danych, które mają być dostarczane dla wybranych portów w zakresie pasażerów, ale nie towarów to A3, D1, F1 i F2.

- Zestaw danych, które mają być dostarczane dla portów, które nie zostały wybrane (albo dla towarów albo dla pasażerów) to A3.

STATUS PRAWNY ZESTAWÓW DANYCH

- Zestawy danych A1, A2, A3, B1, C1, D1, E1 i F2 są obowiązkowe.

- Zestawy danych C2 i F1 są dobrowolne.

Zestaw danych A1: Transport morski w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku i portu/strefy partnerskiej

Okresowość przekazywania danych: kwartalna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne A1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Jednoznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku, załącznik II
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych A2: Transport morski ładunków niezjednostkowanych w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku i portu/strefy partnerskiej

Okresowość przekazywania danych: kwartalna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne A2
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Dwuznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku (wyłącznie ładunki niezjednostkowane), załącznik II (podkategorie 1X, 11, 12, 13, 19, 2X, 21, 22, 23, 29, 9X, 91, 92 i 99)
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych A3: Dane wymagane dla wybranych portów oraz portów, dla których nie są wymagane szczegółowe statystyki (zob. art. 4 ust. 3)

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne A3
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wszystkie porty z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Liczba pasażerów (z wyłączeniem pasażerów statków wycieczkowych).

Liczba pasażerów statków wycieczkowych rozpoczynających i kończących rejs.

Liczba pasażerów statków wycieczkowych na wycieczce: kierunek: tylko przychodzący (1) - (opcjonalnie)

Zestaw danych B1: Transport morski w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku, towarów i portu/strefy partnerskiej

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne B1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Jednoznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku, załącznik II
Towar Dwuznakowe alfanumeryczne Nomenklatura towarów, załącznik III
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych C1: Transport morski ładunków zjednostkowanych w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku, portu/strefy partnerskiej i statusu załadowania

Okresowość przekazywania danych: kwartalna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne C1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Dwuznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku (wyłącznie kontenery typu ro-ro), załącznik II (podkategorie 3X, 31, 32, 33, 34, 5X, 51, 52, 53, 54, 56, 59, 6X, 61, 62, 64, 65, 66 i 69)
Dane: Waga towarów brutto w tonach (rodzaj ładunku: podkategorie 3X, 31, 32, 33, 34, 5X, 51, 54, 56, 59, 6X, 61, 62, 64, 65, 66 i 69).

Liczba jednostek ogółem (rodzaj ładunku: podkategorie 3X, 31, 32, 33, 34, 5X, 51, 52, 53, 54, 56, 59, 6X, 61, 62, 64, 65, 66 i 69).

Liczba jednostek bez ładunku (rodzaj ładunku: podkategorie 3X, 31, 32, 33, 34, 5X, 51, 59, 6X, 61, 64, 65, 66 i 69).

Zestaw danych C2: Transport morski kontenerów typu ro-ro w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku, portu/strefy partnerskiej i statusu załadowania

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne C2
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku (opcjonalnie) Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny (opcjonalnie) Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Dwuznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku (wyłącznie kontenery typu ro-ro) załącznik II (podkategorie RX, R1, R2, R3, R4)
Dane: Liczba jednostek ogółem (rodzaj ładunku: podkategorie RX, R1, R2, R3, R4).

Liczba jednostek bez ładunku (rodzaj ładunku: podkategorie RX, R1, R2, R3, R4) - (opcjonalnie).

Zestaw danych D1: Transport pasażerów w głównych portach europejskich według portu/strefy partnerskiej oraz przynależności państwowej statku według rejestracji

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne D1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port zaokrętowania/wyokrętowania Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Przynależność państwowa statku według rejestracji (opcjonalnie) Czteroznakowe alfanumeryczne Przynależność państwowa statku według rejestracji, załącznik V
Dane: Liczba pasażerów z wyłączeniem pasażerów statków wycieczkowych rozpoczynających i kończących rejs oraz pasażerów statków wycieczkowych na wycieczce.

Zestaw danych E1: Transport morski w głównych portach europejskich według portu, rodzaju ładunku, portu/strefy partnerskiej i przynależności państwowej statku według rejestracji

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne E1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (0)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Przychodzący, wychodzący (1, 2)
Port załadunku/wyładunku Pięcioznakowe alfanumeryczne Porty EOG z wykazu portów
Morski obszar przybrzeżny Czteroznakowe alfanumeryczne Morskie obszary przybrzeżne, załącznik IV
Rodzaj ładunku Jednoznakowe alfanumeryczne Rodzaj ładunku, załącznik II
Przynależność państwowa statku według rejestracji Czteroznakowe alfanumeryczne Przynależność państwowa statku według rejestracji, załącznik V
Dane: Waga towarów brutto w tonach.

Zestaw danych F1: Ruch statków w głównych portach europejskich według portu, rodzaju i wielkości statku, na który załadowano lub z którego wyładowano ładunek, zaokrętowano lub wyokrętowano pasażerów (łącznie z pasażerami statków wycieczkowych na wycieczce)

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne F1
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Tylko przychodzący (1)
Rodzaj statku Dwuznakowe alfanumeryczne Rodzaj statku, załącznik VI
Wielkość statku (DWT) Dwuznakowe alfanumeryczne Klasy nośności, załącznik VII
Dane: Liczba statków.

Nośność statków w tonach.

Zestaw danych F2: Ruch statków w głównych portach europejskich, według portu, rodzaju i wielkości statku, na który załadowano lub z którego wyładowano ładunek, zaokrętowano lub wyokrętowano pasażerów (łącznie z pasażerami statków wycieczkowych na wycieczce)

Okresowość przekazywania danych: roczna

Zmienne Szczegóły dotyczące kodowania Nomenklatura
Wielkość Zestaw danych Dwuznakowe alfanumeryczne F2
Rok referencyjny Czteroznakowe alfanumeryczne (np. 1997)
Kwartał referencyjny Jednoznakowe alfanumeryczne (1, 2, 3, 4)
Port sprawozdawczy Pięcioznakowe alfanumeryczne Wybrane porty EOG z wykazu portów
Kierunek Jednoznakowe alfanumeryczne Tylko przychodzący (1)
Rodzaj statku Dwuznakowe alfanumeryczne Rodzaj statku, załącznik VI
Wielkość statku (GT) Dwuznakowe alfanumeryczne Klasy pojemności brutto, załącznik VII
Dane: Liczba statków.

Pojemność statków brutto."

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.101.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2012/186/UE zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/42/WE w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do przewozu rzeczy i osób drogą morską
Data aktu: 03/02/2012
Data ogłoszenia: 11/04/2012
Data wejścia w życie: 12/04/2012