Decyzja 2009/977/UE w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w wydatki poniesione przez państwa członkowskie na określone projekty w dziedzinie kontroli, inspekcji oraz nadzoru rybołówstwa w 2009 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 16 grudnia 2009 r.
w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w wydatki poniesione przez państwa członkowskie na określone projekty w dziedzinie kontroli, inspekcji oraz nadzoru rybołówstwa w 2009 r.

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 9935)

(Jedynie teksty w językach duńskim, niemieckim, greckim, hiszpańskim, włoskim, łotewskim, niderlandzkim, portugalskim, rumuńskim, szwedzkim i angielskim są autentyczne)

(2009/977/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 2009 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 861/2006 z dnia 22 maja 2006 r. ustanawiające wspólnotowe środki finansowe na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz w obszarze prawa morza(1), w szczególności jego art. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W oparciu o wnioski o współfinansowanie ze środków wspólnotowych, przekazane przez państwa członkowskie w ramach programów kontroli rybołówstwa na 2009 r., Komisja przyjęła decyzję 2009/746/WE(2), zgodnie z którą część budżetu na rok 2009 przeznaczona na kontrolę rybołówstwa pozostała niewykorzystana.

(2) Tę niewykorzystaną część budżetu na 2009 r. należy obecnie rozdysponować na mocy nowej decyzji.

(3) Zgodnie z art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 861/2006 poproszono państwa członkowskie o złożenie wniosków o dodatkowe finansowanie w związku z obszarami priorytetowymi określonymi przez Komisję, tj. automatyzacja i zarządzanie danymi, nowe technologie oraz seminaria dotyczące nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (NNN).

(4) Na tej podstawie oraz uwzględniając ograniczenia budżetowe, wnioski o finansowanie wspólnotowe związane z takimi działaniami, jak projekty pilotażowe oraz budowa statków i samolotów patrolowych, zostały odrzucone jako niezwiązane z wymienionymi powyżej obszarami priorytetowymi.

(5) Wnioski dotyczące działań wymienionych w art. 8 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 861/2006 mogą kwalifikować się do finansowania wspólnotowego.

(6) Wnioski o finansowanie wspólnotowe powinny być zgodne z zasadami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 391/2007(3).

(7) Należy zatem ustalić maksymalne kwoty i wysokość wkładu finansowego Wspólnoty w granicach ustanowionych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 861/2006 oraz ustanowić warunki, na jakich taki wkład może być przyznawany.

(8) W celu stworzenia zachęty do inwestowania w ramach działań priorytetowych określonych przez Komisję oraz uwzględniając negatywny wpływ kryzysu finansowego na budżety państw członkowskich, z tytułu wydatków związanych z obszarami priorytetowymi, o których mowa powyżej, przysługiwać powinna wysoka stawka współfinansowania, mieszcząca się w granicach określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 861/2006.

(9) Aby kwalifikować się do otrzymania wkładu, automatyczne urządzenia lokacyjne powinny spełniać wymogi ustalone rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2244/2003 z dnia 18 grudnia 2003 r. ustanawiającym przepisy szczegółowe dotyczące satelitarnych systemów monitorowania statków(4).

(10) Aby kwalifikować się do otrzymania wkładu, elektroniczne systemy rejestrowania i przekazywania informacji znajdujące się na pokładach statków rybackich powinny spełniać wymogi ustalone rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1077/2008 z dnia 3 listopada 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1966/2006 w sprawie elektronicznej rejestracji i raportowania działalności połowowej oraz w sprawie środków teledetekcji i uchylającym rozporządzenie (WE) nr 1566/2007(5).

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsza decyzja przewiduje wkład finansowy Wspólnoty na 2009 r. w wydatki poniesione przez państwa członkowskie w 2009 r. w związku z wdrażaniem określonych projektów dotyczących systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb), o których mowa w art. 8 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 861/2006. Ustanawia ona kwotę wkładu finansowego Wspólnoty dla każdego państwa członkowskiego, stawkę wkładu finansowego Wspólnoty oraz warunki, na jakich taki wkład może zostać przyznany.

Artykuł  2

Zamknięcie zobowiązań pozostających do spłaty

Wszystkie płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o zwrot wydatków, zostają zrealizowane przez dane państwo członkowskie najpóźniej do dnia 30 czerwca 2013 r. Płatności dokonywane przez państwa członkowskie po tym terminie nie kwalifikują się do zwrotu. Niewykorzystane środki wspólnotowe związane z niniejszą decyzją podlegają wycofaniu najpóźniej do dnia 31 grudnia 2014 r.

Artykuł  3

Nowe technologie i sieci informatyczne

1.
Wydatki poniesione w ramach projektów, o których mowa w załączniku I, na zakup i instalację technologii komputerowej oraz na związaną z nią pomoc techniczną, a także na budowę sieci informatycznych, w celu umożliwienia skutecznej i bezpiecznej wymiany danych w związku z monitorowaniem, kontrolą i nadzorem działalności połowowej, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 50 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2.
W przypadku wydatków poniesionych na mocy załącznika I, związanych z systemem monitorowania statków (VMS), elektronicznymi systemami rejestrowania i przekazywania informacji (ERS) lub z nielegalnymi, nieraportowanymi i nieuregulowanymi połowami (NNN), stawka współfinansowania, o której mowa w ust. 1, wynosi 95 %.
Artykuł  4

Automatyczne urządzenia lokacyjne

1.
Wydatki poniesione w ramach projektów, o których mowa w załączniku II, na zakup i instalację na statkach rybackich automatycznych urządzeń lokacyjnych umożliwiających ośrodkom monitorowania rybołówstwa zdalne monitorowanie statków przy wykorzystaniu satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS) kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 95 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2.
Wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1, wynosi nie więcej niż 1.500 EUR na statek.
3.
Aby kwalifikować się do otrzymania wkładu finansowego, o którym mowa w ust. 1, automatyczne urządzenia lokacyjne muszą spełniać wymogi ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 2244/2003.
Artykuł  5

Elektroniczne systemy rejestrowania i przekazywania informacji

Wydatki poniesione w ramach projektów, o których mowa w załączniku III, na rozwój, zakup i instalację niezbędnych komponentów systemów ERS oraz na związaną z nimi pomoc techniczną, w celu umożliwienia skutecznej i bezpiecznej wymiany danych w związku z monitorowaniem, kontrolą i nadzorem działalności połowowej, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 95 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.

Artykuł  6

Urządzenia elektroniczne do rejestrowania i przekazywania informacji

1.
Wydatki poniesione w ramach projektów, o których mowa w załączniku IV, na zakup i instalację na pokładzie statków rybackich urządzeń elektronicznych do rejestrowania i przekazywania informacji (ERS) umożliwiających statkom elektroniczną rejestrację danych o połowach i przekazywanie ich do centrum monitorowania rybołówstwa kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 95 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2.
Bez uszczerbku dla przepisów ust. 4, wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1, wynosi nie więcej niż 3.000 EUR na statek.
3.
Aby kwalifikować się do otrzymania wkładu finansowego, urządzenia ERS muszą spełniać wymogi ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 1077/2008.
4.
W przypadku urządzeń łączących w sobie funkcje ERS i VMS oraz spełniających wymogi ustanowione w rozporządzeniach (WE) nr 2244/2003 i (WE) nr 1077/2008 wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, wynosi nie więcej niż 4.500 EUR.
Artykuł  7

Szkolenia i programy wymiany

1.
Wydatki poniesione w ramach projektów, o których mowa w załączniku V, na szkolenia i programy wymiany urzędników odpowiedzialnych za zadania związane z monitorowaniem, kontrolą i nadzorem rybołówstwa kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 50 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2.
W przypadku wydatków poniesionych na mocy załącznika V z tytułu seminariów związanych z połowami NNN stawka współfinansowania, o której mowa w ust. 1, wynosi 95 %.
Artykuł  8

Całkowity maksymalny wkład Wspólnoty na państwo członkowskie

Całkowita kwota planowanych wydatków, całkowita kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji oraz całkowita kwota maksymalnego wkładu Wspólnoty na państwo członkowskie przyznanego na mocy niniejszej decyzji wynoszą odpowiednio:

(w EUR)

Państwo członkowskie

Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa

Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji

Wkład Wspólnoty

Dania

3.638.843

1.143.733

1.057.867

Niemcy

2.426.282

1.017.000

828.400

Irlandia

1.143.000

800.000

300.000

Grecja

2.500.000

907.895

525.000

Hiszpania

10.695.000

3.783.000

2.526.000

Włochy

4.990.000

3.140.000

2.897.500

Łotwa

15.652

15.652

14.869

Niderlandy

1.910.000

450.000

427.500

Portugalia

7.439.055

4.171.655

2.635.194

Rumunia

15.600

15.600

7.800

Szwecja

1.550.000

700.000

600.000

Zjednoczone Królestwo

1.153.763

911.161

779.870

Ogółem

37.477.195

17.055.696

12.600.000

Artykuł  9

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Danii, Federalnej Republiki Niemiec, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Włoskiej, Republiki Łotewskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Portugalskiej, Rumunii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2009 r.

W imieniu Komisji
Joe BORG
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 14.6.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 20.

(3) Dz.U. L 97 z 12.4.2007, s. 30.

(4) Dz.U. L 333 z 20.12.2003, s. 17.

(5) Dz.U. L 295 z 4.11.2008, s. 3.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

NOWE TECHNOLOGIE I SIECI INFORMATYCZNE

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Wkład Wspólnoty
Dania
DK/09/08 44.000 0
DK/09/09 1.333.333 0
Razem 1.377.333 0
Niemcy
DE/09/12 3.782 0
DE/09/15 20.000 0
DE/09/16 9.000 0
DE/09/25 12.000 0
DE/09/26 112.500 0
DE/09/27 465.000 0
Razem 622.282 0
Irlandia
IE/09/03 63.000 0
Razem 63.000 0
Grecja
EL/09/06 1.500.000 750.000 375.000
EL/09/07 1.000.000 157.895 150.000
Razem 2.500.000 907.895 525.000
Niderlandy
NL/09/18 585.000 0
NL/09/19 875.000 0
Razem 1.460.000 0
Portugalia
PT/09/07 1.500.000 0
PT/09/08 1.500.800 0
PT/09/09 46.600 0
PT/09/10 220.000 0
Razem 3.267.400 0
Rumunia
RO/09/04 15.600 15.600 7.800
Razem 15.600 15.600 7.800
Szwecja
SE/09/15 100.000 0
SE/09/16 500.000 0
SE/09/18 250.000 0
Razem 850.000 0
Zjednoczone Królestwo
UK/09/69 9.879 0
UK/09/71 1.395 0
UK/09/73 5.811 0
UK/09/74 6.973 0
UK/09/75 51.578 0
UK/09/76 5.811 0
(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Wkład Wspólnoty
UK/09/77 814 0 0
UK/09/78 2.529 0 0
UK/09/79 465 0 0
UK/09/80 5.113 0 0
UK/09/81 5.100 0 0
UK/09/83 7.670 0 0
UK/09/86 11.622 0 0
Razem 114.760 0 0
Ogółem 10.270.375 923.495 532.800

ZAŁĄCZNIK  II

AUTOMATYCZNE URZĄDZENIA LOKACYJNE

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Wkład Wspólnoty
Niemcy
DE/09/17 48.000 48.000 24.000
DE/09/18 12.000 0
DE/09/19 45.000 0
DE/09/20 20.000 0
DE/09/28 258.000 258.000 129.000
Razem 383.000 306.000 153.000
Zjednoczone Królestwo
UK/09/72 197.573 197.573 102.000
Razem 197.573 197.573 102.000
Ogółem 580.573 503.573 255.000

ZAŁĄCZNIK  III

ELEKTRONICZNE SYSTEMY REJESTROWANIA I PRZEKAZYWANIA INFORMACJI

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Wkład Wspólnoty
Dania
DK/09/11 100.000 0 0
DK/09/12 100.000 0 0
DK/09/13 133.333 0 0
DK/09/14 200.000 0 0
DK/09/15 166.667 0 0
DK/09/16 133.333 0 0
DK/09/17 284.444 0 0
Razem 1.117.777 0 0
Niemcy
DE/09/06 350.000 0 0
DE/09/07 50.000 0 0
DE/09/08 60.000 0 0
DE/09/09 30.000 0 0
DE/09/10 100.000 0 0
DE/09/11 120.000 0 0
Razem 710.000 0 0
Irlandia
IE/09/04 80.000 0 0
IE/09/05 200.000 0 0
Razem 280.000 0 0
Łotwa
LV/09/01 15.652 15.652 14.869
Razem 15.652 15.652 14.869
Niderlandy
NL/09/20 450.000 450.000 427.500
Razem 450.000 450.000 427.500
Zjednoczone Królestwo
UK/09/68 116.220 0 0
UK/09/84 11.622 0 0
Razem 127.842 0 0
Ogółem 2.701.271 465.652 442.369

ZAŁĄCZNIK  IV

URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE DO REJESTROWANIA I PRZEKAZYWANIA INFORMACJI

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Wkład Wspólnoty
Dania
DK/09/10 1.080.000 1.080.000 1.026.000
Razem 1.080.000 1.080.000 1.026.000
Niemcy
DE/09/13 84.000 84.000 79.800
DE/09/21 105.000 105.000 99.700
DE/09/29 522.000 522.000 495.900
Razem 711.000 711.000 675.400
Irlandia
IE/09/06 800.000 800.000 300.000
Razem 800.000 800.000 300.000
Hiszpania
ES/09/36 3.753.000 3.753.000 2.502.000
ES/09/37 6.912.000 0
Razem 10.665.000 3.753.000 2.502.000
Włochy
ITA/09/14 4.800.000 2.950.000 2.802.500
Razem 4.800.000 2.950.000 2.802.500
Portugalia
PT/09/11 2.091.635 2.091.635 1.224.000
PT/09/12 1.993.500 1.993.500 1.329.000
Razem 4.085.135 4.085.135 2.553.000
Szwecja
SWE/09/17 700.000 700.000 600.000
Razem 700.000 700.000 600.000
Zjednoczone Królestwo
UK/09/70 232.439 232.439 220.800
UK/09/82 453.256 453.256 430.572
UK/09/85 27.893 27.893 26.498
Razem 713.588 713.588 677.870
Ogółem 23.554.723 14.792.723 11.136.770

ZAŁĄCZNIK  V

SZKOLENIA I PROGRAMY WYMIANY

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Kwota wydatków planowanych w krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na mocy niniejszej decyzji Wkład Wspólnoty
Dania
DK/09/19 63.733 63.733 31.867
Razem 63.733 63.733 31.867
Hiszpania
ES/09/38 10.000 10.000 5.000
ES/09/39 20.000 20.000 19.000
Razem 30.000 30.000 24.000
Włochy
IT/09/16 100.000 100.000 50.000
IT/09/17 90.000 90.000 45.000
Razem 190.000 190.000 95.000
Portugalia
PT/09/13 86.520 86.520 82.194
Razem 86.520 86.520 82.194
Ogółem 370.253 370.253 233.061

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.336.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/977/UE w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w wydatki poniesione przez państwa członkowskie na określone projekty w dziedzinie kontroli, inspekcji oraz nadzoru rybołówstwa w 2009 r.
Data aktu: 16/12/2009
Data ogłoszenia: 18/12/2009