Rozporządzenie 1150/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1564/2005 w odniesieniu do standardowych formularzy do publikacji ogłoszeń w ramach procedur zamówień publicznych zgodnie z dyrektywami Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1150/2009
z dnia 10 listopada 2009 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1564/2005 w odniesieniu do standardowych formularzy do publikacji ogłoszeń w ramach procedur zamówień publicznych zgodnie z dyrektywami Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane(1), w szczególności jej art. 3a,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/13/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. koordynującą przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne odnoszące się do stosowania przepisów wspólnotowych w procedurach zamówień publicznych podmiotów działających w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji(2), w szczególności jej art. 3a,

uwzględniając dyrektywę 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującą procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych(3), w szczególności jej art. 44 ust. 1,

uwzględniając dyrektywę 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi(4), w szczególności jej art. 36 ust. 1,

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Zamówień Publicznych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywy 89/665/EWG i 92/13/EWG, zmienione dyrektywą 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5), umożliwiają państwom członkowskim skrócenie terminu wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nieskuteczności umowy w sprawie zamówienia publicznego w przypadkach, gdy podmiot zamawiający opublikował, względnie instytucja zamawiająca opublikowała, ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zgodnie z, odpowiednio, dyrektywą 2004/17/WE lub dyrektywą 2004/18/WE, bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu, pod warunkiem że ogłoszenie o udzieleniu zamówienia zawiera uzasadnienie decyzji o udzieleniu zamówienia bez uprzedniej publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(2) Wzory standardowych formularzy ogłoszeń o udzieleniu zamówienia są określone w załącznikach III i VI do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1564/2005 z dnia 7 września 2005 r. ustanawiającego standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w ramach procedur zamówień publicznych zgodnie z dyrektywami 2004/17/WE i 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(6). Celem zapewnienia pełnej skuteczności dyrektyw 89/665/EWG i 92/13/EWG, zmienionych dyrektywą 2007/66/WE, standardowe formularze tych ogłoszeń powinny zostać dostosowane tak, by podmioty zamawiające i instytucje zamawiające mogły zamieścić w nich uzasadnienie, o którym mowa w art. 2f dyrektyw 89/665/EWG i 92/13/EWG.

(3) Dyrektywy 89/665/EWG i 92/13/EWG przewidują ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante, które ma być stosowane, na zasadzie dobrowolności, celem zapewnienia przejrzystości przed zawarciem umowy. Należy określić standardowy formularz tego rodzaju ogłoszenia.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1564/2005,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1564/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1564/2005 z dnia 7 września 2005 r. ustanawiające standardowe formularze do publikacji ogłoszeń w dziedzinie zamówień publicznych";

2) po pierwszym odniesieniu do podstawy prawnej dodaje się następujące podstawy prawne:

"uwzględniając dyrektywę Rady 89/665/EWG z dnia 21 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane(*), w szczególności jej art. 3a,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/13/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. koordynującą przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne odnoszące się do stosowania przepisów wspólnotowych w procedurach zamówień publicznych podmiotów działających w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i telekomunikacji(**), w szczególności jej art. 3a,

______

(*) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 33.

(**) Dz.U. L 76 z 23.3.1992, s. 14.";

3) dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Artykuł 2a

Od daty wejścia w życie odpowiednich krajowych przepisów transponujących dyrektywę 2007/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(*), a najpóźniej od dnia 21 grudnia 2009 r., instytucje zamawiające i podmioty zamawiające stosują do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenia, o którym mowa w art. 3a dyrektyw 89/665/EWG i 92/13/EWG, standardowy formularz określony w załączniku XIV do niniejszego rozporządzenia.

______

(*) Dz.U. L 335 z 20.12.2007, s. 31.";

4) załącznik III zastępuje się tekstem załącznika I do niniejszego rozporządzenia;

5) załącznik VI zastępuje się tekstem załącznika II do niniejszego rozporządzenia;

6) tekst załącznika III do niniejszego rozporządzenia dodaje się jako załącznik XIV.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 10 listopada 2009 r.
W imieniu Komisji
Charlie McCREEVY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 33.

(2) Dz.U. L 76 z 23.3.1992, s. 14.

(3) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 114.

(5) Dz.U. L 335 z 20.12.2007, s. 31.

(6) Dz.U. L 257 z 1.10.2005, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

ZAŁĄCZNIK  III

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.313.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1150/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1564/2005 w odniesieniu do standardowych formularzy do publikacji ogłoszeń w ramach procedur zamówień publicznych zgodnie z dyrektywami Rady 89/665/EWG i 92/13/EWG
Data aktu: 10/11/2009
Data ogłoszenia: 28/11/2009
Data wejścia w życie: 01/12/2009