Decyzja 2009/671/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007

(2009/671/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 września 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2667/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. dotyczące Europejskiej Agencji Odbudowy(4), w szczególności jego art. 8,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0169/2009),

1. udziela dyrektorowi Europejskiej Agencji Odbudowy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi Europejskiej Agencji Odbudowy, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu, oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Hans-Gert PÖTTERING Klaus WELLE

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 13.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 42.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, s. 7.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 23 kwietnia 2009 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2667/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. dotyczące Europejskiej Agencji Odbudowy(4), w szczególności jego art. 8,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0169/2009),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (ETO) oświadczył, że uzyskał wystarczającą pewność, iż sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2007 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,

B. mając na uwadze, że w dniu 22 kwietnia 2008 r. Parlament Europejski udzielił dyrektorowi Europejskiej Agencji Odbudowy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2006(6),

1. pozytywnie odnotowuje, że ETO ocenił wykonanie budżetu Agencji w odniesieniu do roku budżetowego 2006 za zadowalające;

2. przypomina, że mandat Agencji dobiegł końca w dniu 31 grudnia 2008 r.;

3. dostrzegł liczne dowody na to, że Agencja nie tylko dysponuje systemami (logistycznymi, informatycznymi i innymi) do szybkiego udzielania szerokiego wsparcia w sytuacjach po zakończeniu konfliktu, ale także sprawdzonym doświadczeniem i wiedzą służącą opracowaniu i udzielaniu wysokiej jakości pomocy, która przynosi rzeczywiste rezultaty;

4. wyraża ubolewanie, że Komisja nie uwzględniła rezolucji w sprawie absolutorium za lata budżetowe 2005 i 2006, w których wystąpiono o przedłużenie działalności Agencji, zakończonej w 2008 r.; jest zaniepokojony faktem, że istnieje poważne ryzyko, iż UE może stracić znaczną część wiedzy specjalistycznej zdobytej przez Agencję w minionych ośmiu latach;

Monitorowanie absolutorium za 2006 r.

5. zwraca uwagę, że w swojej rezolucji w sprawie udzielenia Komisji absolutorium za 2006 r. wezwał Komisję do regularnego przekazywania przez nią Parlamentowi informacji dotyczących transferu działań z Agencji do delegacji;

6. zauważa, że Komisja w pkt 201 i 203 swojego sprawozdania z monitorowania absolutorium Komisji za 2006 r. obiecała regularnie przekazywać Parlamentowi informacje dotyczące transferu działań z Agencji do delegacji i różnych etapów zamykania Agencji(7);

7. odnotowuje oświadczenie Komisji zawarte w jej sprawozdaniu z monitorowania absolutorium Komisji za 2006 r., że do końca września 2008 r. Agencja zakończy wszystkie działania operacyjne, że Agencji pozostają trzy miesiące, tj. miesiące od października do grudnia 2008 r., na zakończenie działalności pod względem administracyjnym oraz że w 2009 r. zespół ds. zamknięcia Agencji działający przy Komisji zajmie się zakończeniem pozostałych czynności administracyjnych przez określony okres kilku miesięcy;

8. odnotowuje, że Komisja wysłała przewodniczącemu Komisji Kontroli Budżetowej szereg komunikatów dotyczących współpracy pomiędzy Komisją i Agencją w okresie przejściowym 2007-2008(8);

9. odnotowuje na podstawie czwartego komunikatu z dnia 7 października 2008 r., że Komisja przedłoży sprawozdanie końcowe w sprawie zamknięcia Agencji, gdy sporządzona zostanie ostateczna wersja sprawozdania rocznego Agencji i zespół ds. zamknięcia Agencji zakończy swoje prace; oczekuje przedłożenia tego sprawozdania;

Potencjalne zagrożenia w związku z transferem działań z Agencji do delegacji

10. stwierdza, że ETO w swoim sprawozdaniu rocznym za rok 2007 określił trzy potencjalne zagrożenia związane z transferem działań z Agencji do delegacji:

a) ze względu na wieloletni charakter działań Agencji pozostają niewykorzystane środki budżetowe w wysokości 453.000.000 EUR, które muszą zostać zrealizowane w ciągu kolejnego roku 2008, który jest ostatnim rokiem istnienia Agencji;

b) wskazówki dotyczące przekazania dokumentów, które Komisja wydała w dniu 11 czerwca 2008 r., nie obejmują wszystkich pozycji bilansu Agencji;

c) skumulowana nadwyżka w wysokości 180.000.000 EUR wykazana w bilansie Agencji na dzień 31 grudnia 2007 r. będzie musiała również po upływie mandatu Agencji zostać przeniesiona i zagospodarowana przez Komisję;

11. zwraca się do Komisji o poinformowanie właściwej komisji parlamentarnej o:

a) sposobie realizacji niewykorzystanych środków budżetowych;

b) fakcie zawarcia między Agencją i Komisją protokołu ustaleń obejmującego wszystkie pozycje bilansu Agencji lub innym sposobie zapewnienia przez Komisję kompletności przekazania wszystkich dokumentów i pozycji;

c) sposobie zagospodarowania przez Komisję skumulowanej nadwyżki w wysokości 180.000.000 EUR wykazanej w bilansie Agencji na dzień 31 grudnia 2007 r.;

12. jeśli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE(9).

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 13.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 42.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, s. 7.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 150.

(7) Dokument roboczy pracowników Komisji, załącznik do sprawozdania Komisji dla Parlamentu Europejskiego w sprawie monitorowania absolutorium za 2006 r. (SEC(2008) 2579).

(8) Komunikaty te są dostępne na stronie internetowej Komisji Kontroli Budżetowej.

(9) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.255.176

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/671/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2007
Data aktu: 23/04/2009
Data ogłoszenia: 26/09/2009