Decyzja 2009/661/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007

(2009/661/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 września 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji(4), w szczególności jego art. 17,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0158/2009),

1. udziela dyrektorowi Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, dyrektorowi Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Hans-Gert PÖTTERING Klaus WELLE

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 23.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 13.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 23 kwietnia 2009 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 460/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji(4), w szczególności jego art. 17,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0158/2009),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (ETO) oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2007 są wiarygodne oraz że transakcje leżące u ich podstaw zostały przeprowadzone legalnie i prawidłowo,

B. mając na uwadze, że w dniu 22 kwietnia 2008 r. Parlament udzielił dyrektorowi Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji absolutorium z wykonania budżetu Agencji na rok budżetowy 2006(6),

1. zauważa, że rozporządzenie (WE) nr 1007/2008(7) przedłużyło o trzy lata (do dnia 13 marca 2012 r.) trwający początkowo pięć lat mandat Agencji, który wygasłby z dniem 13 marca 2009 r.;

2. zauważa krytyczne uwagi ETO stwierdzające, że wdrażanie działań operacyjnych zostało skumulowane w ostatnim trymestrze 2007 r., kiedy to w listopadzie i grudniu 2007 r. wykonano ok. 40 % zobowiązań i ponad 50 % płatności dotyczących działań operacyjnych;

3. zauważa, że według ETO wynikało to z późnego uwolnienia środków; wskazuje na ogólną uwagę ETO, że w przypadku małych agencji o ograniczonych zasobach uruchamianie środków pod koniec roku zagraża realizacji działań operacyjnych;

4. zauważa, że w czterech przypadkach, o łącznej wartości 121.500 EUR, przeniesione środki nie odpowiadają prawnym zobowiązaniom;

5. nie jest zadowolony z odpowiedzi Agencji, która stwierdziła, że w niektórych przypadkach przeniesione środki zostały w pewnym stopniu obliczone szacunkowo; apeluje do Agencji, aby przestrzegała rozporządzenia finansowego w odniesieniu do przeniesień;

6. odnotowuje uwagi ETO odnośnie do spisu środków trwałych, stwierdzające, że spis ten przeprowadzono za pomocą arkusza kalkulacyjnego, co nie gwarantuje integralności danych, oraz że nie sporządzono pełnego spisu środków trwałych z natury;

7. przyjmuje do wiadomości wyjaśnienie Agencji, że ze względu na ograniczoną liczbę pozycji spis administracyjny jest prowadzony za pomocą arkusza kalkulacyjnego, a do zarządzania środkami trwałymi służy oprogramowanie księgowe; odnotowuje zamiar wprowadzenia przez Agencję w odniesieniu do aktywów systemu rachunkowości memoriałowej ABAC w 2009 r.;

8. wyraża zaniepokojenie faktem, że ETO stwierdził uchybienia w zakresie procedur przetargowych, a mianowicie, że:

– wstępna selekcja ofert nie była uzasadniona,

– dokumenty związane z oceną nie były podpisane przez komisję oceniającą,

– dokumentacja była nieuporządkowana i niekompletna;

9. zauważa, że Agencja przyznaje, iż istnieją niedociągnięcia, i zobowiązała się do podjęcia działań w celu ich wyeliminowania, w szczególności do zatrudnienia doświadczonego specjalisty ds. przetargów;

10. zwraca się do Agencji o przedstawienie w swoim sprawozdaniu z działalności za rok 2008 informacji o środkach podjętych w celu zaradzenia niedociągnięciom w dziedzinie przetargów;

11. zauważa, na podstawie rocznego sprawozdania Agencji z jej działalności i sprawozdania z zarządzania budżetowego i finansowego, że była ona jedną z pierwszych agencji, które zwróciły się o wsparcie Komisji w celu przejścia z dotychczasowych systemów informatycznych na system ABAC; ubolewa nad tym, że ze względu na skomplikowaną procedurę i jednoczesne wnioski ze strony wielu innych agencji Komisja nie była w stanie zrealizować wniosku Agencji we właściwym czasie;

12. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że rozpoczęto przygotowania do przejścia na ABAC i że Agencja planuje sporządzić swoje sprawozdanie finansowe za rok 2009, wykorzystując ten system;

13. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE(8).

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 23.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 13.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 217.

(7) Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 1.

(8) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.255.153

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/661/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Sieci i Informacji za rok budżetowy 2007
Data aktu: 23/04/2009
Data ogłoszenia: 26/09/2009