Decyzja 2009/584/WE ustanawiająca grupę sterującą wysokiego szczebla ds. SafeSeaNet

DECYZJA KOMISJI
z dnia 31 lipca 2009 r.
ustanawiająca grupę sterującą wysokiego szczebla ds. SafeSeaNet

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 5924)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/584/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 sierpnia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiającą wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków(1), w szczególności jej załącznik III pkt 2.2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Komisja odpowiada, we współpracy z państwami członkowskimi, za zarządzanie na szczeblu politycznym centralnym systemem SafeSeaNet oraz za jego rozwój, jak również za nadzór nad tym systemem.

(2) Punkt 2.2 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE stanowi, że Komisja ustanawia grupę sterującą wysokiego szczebla wspierającą ją w zarządzeniu systemem SafeSeaNet.

(3) Należy zatem ustanowić grupę sterującą wysokiego szczebla oraz określić jej zadania i strukturę.

(4) Grupa sterująca wysokiego szczebla powinna składać się z przedstawicieli państw członkowskich oraz Komisji.

(5) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1406/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA), we współpracy z państwami członkowskimi i Komisją, jest odpowiedzialna za wdrożenie systemu SafeSeaNet pod względem technicznym; agencja ta powinna być zatem aktywnie zaangażowana w prace grupy sterującej wysokiego szczebla.

(6) Konieczne wydaje się również rozpatrzenie strategicznych kwestii związanych z dalszym rozwojem systemu SafeSeaNet, biorąc pod uwagę w szczególności cele zintegrowanej polityki morskiej Unii Europejskiej oraz cele polityki transportu morskiego do 2018 r., przedstawione w komunikacie Komisji w sprawie strategicznych celów i zaleceń w zakresie polityki transportu morskiego UE do 2018 r.(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa sterująca wysokiego szczebla ds. SafeSeaNet

Niniejszym ustanawia się grupę sterującą wysokiego szczebla ds. SafeSeaNet, zwaną dalej "grupą".

Artykuł  2

Zadania

Komisja może konsultować się z grupą w każdej kwestii związanej z obecnym lub przyszłym rozwojem systemu SafeSeaNet, w tym jego całościowym wkładem w nadzór morski.

Do zadań grupy należy:

a) wydawanie zaleceń w celu poprawy skuteczności i bezpieczeństwa SafeSeaNet;

b) dostarczanie odpowiednich wskazówek dotyczących rozwoju SafeSeaNet;

c) wspieranie Komisji w ramach przeglądu funkcjonowania SafeSeaNet;

d) zatwierdzenie dokumentu dotyczącego interfejsu i kontroli funkcjonalności, o którym mowa w pkt 2.3 załącznika III do dyrektywy 2002/59/WE oraz wszelkich jego zmian.

Artykuł  3

Skład - powoływanie

1.
W skład grup wchodzi po jednym przedstawicielu z każdego państwa członkowskiego i jeden przedstawiciel Komisji.
2.
Państwa członkowskie wyznaczają swoich przedstawicieli do grupy oraz ich zastępców na trzyletnią odnawialną kadencję.

Osoby te są wyższymi urzędnikami.

3.
Członkowie grupy, którzy zostaną wyznaczeni przez Komisję, są wyższymi urzędnikami.
4.
Przedstawiciel Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa na Morzu (EMSA) uczestniczy w posiedzeniach grupy w charakterze obserwatora. Europejska Agencja ds. Bezpieczeństwa na Morzu jest reprezentowana na wysokim szczeblu.
5.
Przedstawiciele członków Europejskiego Obszaru Gospodarczego mogą uczestniczyć w posiedzeniach grupy w charakterze obserwatorów.
6.
Członkowie pełnią swoje funkcje do czasu ich zastąpienia albo wygaśnięcia ich kadencji.
7.
Członkowie, którzy nie udzielają się już aktywnie w obradach grupy lub którzy złożą rezygnację, mogą zostać zastąpieni.
Artykuł  4

Działanie

1.
Grupie przewodniczy przedstawiciel Komisji. 2. W porozumieniu z Komisją grupa może ustanowić podgrupy do badania szczegółowych kwestii podlegających zakresowi obowiązków ustalonemu przez grupę. Takie podgrupy są rozwiązywane niezwłocznie po wypełnieniu swojego mandatu.
3.
Przedstawiciel Komisji przewodniczący grupie może zaprosić do udziału w obradach grupy lub podgrupy ekspertów posiadających odpowiednią wiedzę na temat zagadnienia znajdującego się w porządku obrad, w przypadku gdy jest to pomocne lub konieczne.
4.
Jeżeli Komisja uzna, że informacje uzyskane w wyniku uczestnictwa w obradach grupy lub podgrupy mają charakter poufny, wówczas nie mogą one być ujawniane.
5.
Posiedzenia grupy i jej podgrup odbywają się zwykle w pomieszczeniach Komisji zgodnie z ustalonymi przez nią procedurami i harmonogramem. Komisja prowadzi sekretariat grupy.
6.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny na podstawie standardowego regulaminu przyjętego przez Komisję.
7.
Komisja może publikować wszelkie streszczenia, konkluzje, częściowe konkluzje lub dokumenty robocze związane z pracami grupy.
Artykuł  5

Koszty posiedzeń

Komisja zwraca koszty podróży i, w stosownych przypadkach, koszty pobytu ponoszone przez członków, ekspertów i obserwatorów w związku z działaniami grupy zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi zwrotu kosztów poniesionych przez ekspertów zewnętrznych.

Członkowie grupy nie otrzymują wynagrodzenia za swoją działalność.

Koszty posiedzeń są refundowane w granicach rocznego budżetu przyznanego danej grupie przez właściwe służby Komisji.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 lipca 2009 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 10.

(2) Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 1.

(3) COM(2009) 8 wersja ostateczna.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024