uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 450/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 lutego 2003 r. dotyczące wskaźnika kosztów pracy(1), w szczególności jego art. 11, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zakres danych statystycznych, w ramach którego wskaźniki kosztów pracy stanowią istotną część, jest ważny dla monitorowania ewolucji płac oraz presji inflacyjnych na rynku pracy.
(2) Należy rozszerzyć zakres wskaźnika kosztów pracy o rodzaje działalności gospodarczej określone przez NACE Rev.1 sekcje L, M, N i O. Rozszerzenie to oznacza, że ujęte zostaną również usługi nierynkowe, które stanowią większą część tych sekcji i których dynamika może być inna niż dynamika usług rynkowych.
(3) Z analizy wykonalności przeprowadzonej zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 450/2003 wynika, że rozszerzenie zakresu wskaźnika kosztów pracy o rodzaje działalności gospodarczej określone przez NACE Rev.1 sekcje L, M, N i O jest możliwe i że nakłady pracy i koszty związane z rozszerzeniem wskaźnika kosztów pracy są proporcjonalne do znaczenia jego rezultatów i korzyści.
(4) Analizy te wykazały również, że elastyczny harmonogram wdrażania zmniejszy koszty wdrażania w państwach członkowskich, w których jeszcze nie gromadzi się podstawowych danych lub nie opracowuje się wskaźników objętych tym rozszerzeniem.
(5) Metody dostosowania sezonowego dostarczają wyników, które są statystycznie niezawodne tylko wówczas, gdy szereg czasowy jest wystarczająco długi. Należy zatem stworzyć szereg dostosowany sezonowo i przekazać go po raz pierwszy, gdy dostępne będą dane z czterech lat.
(6) Rokiem referencyjnym wskaźnika jest rok, w którym średnia wskaźnika wynosi 100. Pierwszem rokiem referencyjnym wskaźnika, który jest określony w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1216/2003 z dnia 7 lipca 2003 r. rozporządzeniu wykonawczym (WE) nr 450/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącym wskaźnika kosztów pracy(2) jest rok 2000. Ponieważ możliwe jest, że wskaźniki dla NACE Rev. 1 sekcji L, M, N i O nie będą dostępne za rok 2000, należy określić alternatywne wskaźniki.
(7) Dlatego też rozporządzenie (WE) nr 1216/2003 należy odpowiednio zmienić.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 marca 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Joaquín ALMUNIA | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 69 z 13.3.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 169 z 8.7.2003, str. 37.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.64.23 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 224/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1216/2003 w zakresie rodzajów działalności gospodarczej objętych wskaźnikiem kosztów pracy |
| Data aktu: | 01/03/2007 |
| Data ogłoszenia: | 02/03/2007 |
| Data wejścia w życie: | 05/03/2007 |