Decyzja 2007/74/WE ustanawiająca zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej i ciepła zgodnie z dyrektywą 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 grudnia 2006 r.
ustanawiająca zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej i ciepła zgodnie z dyrektywą 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 6817)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/74/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lutego 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym energii oraz zmieniającą dyrektywę 92/42/EWG(1), w szczególności jej art. 4 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 dyrektywy 2004/8/WE Komisja ustanawia zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej i ciepła składające się z macierzy wartości zróżnicowanych według odpowiednich czynników, uwzględniających rok produkcji i rodzaj paliwa.

(2) Komisja dokonała właściwie udokumentowanej analizy zgodnie z art. 4 ust. 1 dyrektywy 2004/8/WE. Rozwój najlepszych dostępnych i uzasadnionych ekonomicznie technologii odnotowany w okresie objętym analizą wskazuje na potrzebę dokonania, w przypadku zharmonizowanych wartości referencyjnych wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej, rozróżnienia roku produkcji jednostki służącej do kogeneracji. Ponadto w odniesieniu do wartości referencyjnych należy zastosować współczynniki korekcyjne związane z sytuacją klimatyczną, jako że termodynamika wytwarzania energii elektrycznej z paliwa zależy od temperatury otoczenia. Dodatkowo do wartości referencyjnych należy zastosować współczynniki korekcyjne związane z uniknięciem utraty energii elektrycznej z sieci elektroenergetycznych, uwzględniając oszczędności energii pozyskane w sytuacjach, gdzie korzystanie z sieci jest ograniczone ze względu na zdecentralizowaną produkcję.

(3) Analiza wykazała natomiast, że w przypadku zharmonizowanych wartości referencyjnych wydajności dla rozdzielonej produkcji ciepła rozróżnienie roku produkcji jednostki nie jest wymagane, jako że w okresie objętym analizą efektywność energetyczna netto kotłów praktycznie nie uległa poprawie. Zastosowanie współczynników korekcyjnych związanych z sytuacją klimatyczną nie jest wymagane, ponieważ termodynamika wytwarzania ciepła z paliwa nie zależy od temperatury otoczenia. Dodatkowo zastosowanie współczynników korekcyjnych związanych z uniknięciem utraty ciepła z sieci nie jest wymagane, jako że energię cieplną wykorzystuje się zawsze w pobliżu miejsca jej wytworzenia.

(4) Zharmonizowane wartości referencyjne wydajności zostały oparte o zasady zawarte w załączniku III lit. f) do dyrektywy 2004/8/WE.

(5) Wymagane są stabilne warunki dla inwestycji w kogenerację oraz podtrzymanie zaufania inwestorów. W związku z powyższym należy utrzymać wartości referencyjne dla jednostki służącej do kogeneracji przez odpowiednio długi okres dziesięciu lat. Jednakże biorąc pod uwagę główny cel dyrektywy 2004/8/WE, jakim jest promowanie kogeneracji w celu oszczędzania zużycia energii pierwotnej, należy zachęcić do modernizacji starszych jednostek służących do kogeneracji, dążąc do poprawy ich efektywności energetycznej. Dlatego począwszy od jedenastego roku po wyprodukowaniu jednostki służącej do kogeneracji, wartości referencyjne wydajności dla energii elektrycznej powinny ulec zaostrzeniu.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Kogeneracji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie zharmonizowanych wartości referencyjnych wydajności

Zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej i ciepła są określone odpowiednio w załączniku I i załączniku II.

Artykuł  2

Współczynniki korekcyjne zharmonizowanych wartości referencyjnych wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej

1.
W celu dostosowania zharmonizowanych wartości referencyjnych określonych w załączniku I do średniej sytuacji klimatycznej w każdym państwie członkowskim, państwa członkowskie stosują współczynniki korekcyjne określone w załączniku III lit. a).

Współczynników korekcyjnych średniej sytuacji klimatycznej nie stosuje się w przypadku technologii kogeneracji opartej na ogniwach paliwowych.

Jeżeli oficjalne dane meteorologiczne wykazują, że na terytorium danego państwa członkowskiego różnice w rocznej temperaturze otoczenia wynoszą 5 ºC lub więcej, przedmiotowe państwo członkowskie może, pod warunkiem powiadomienia Komisji, ustanowić dla celów pierwszego akapitu kilka stref klimatycznych, za pomocą metody określonej w załączniku III lit. b).

2.
W celu dostosowania zharmonizowanych wartości referencyjnych określonych w załączniku I do unikniętej utraty energii elektrycznej z sieci, państwa członkowskie stosują współczynniki korekcyjne określone w załączniku IV.

Współczynniki korekcyjne związane z uniknięciem utraty energii elektrycznej z sieci nie mają zastosowania w przypadku paliwa drzewnego i biogazu.

3.
W przypadku, gdy państwa członkowskie stosują jednocześnie współczynniki korekcyjne określone w załączniku III lit. a) oraz w załączniku IV, współczynniki określone w załączniku III lit. a) zostaną zastosowane przed zastosowaniem współczynników określonych w załączniku IV.
Artykuł  3

Stosowanie zharmonizowanych wartości referencyjnych wydajności

1.
Państwa członkowskie stosują zharmonizowane wartości referencyjne wydajności określone w załączniku I w odniesieniu do roku produkcji jednostki służącej do kogeneracji. Zharmonizowane wartości referencyjne wydajności stosuje się przez okres dziesięciu lat od daty produkcji jednostki służącej do kogeneracji.
2.
Począwszy od jedenastego roku od daty produkcji jednostki służącej do kogeneracji, państwa członkowskie stosują zharmonizowane wartości referencyjne wydajności, które na mocy ust. 1 mają zastosowanie do dziesięcioletniej jednostki służącej do kogeneracji. Te zharmonizowane wartości referencyjne wydajności stosuje się przez okres jednego roku.
3.
Dla celów niniejszego artykułu rok produkcji jednostki służącej do kogeneracji oznacza rok kalendarzowy, w którym po raz pierwszy wytworzyła ona energię elektryczną.
Artykuł  4

Modernizacja jednostki służącej do kogeneracji

Jeżeli istniejąca jednostka służąca do kogeneracji zostanie zmodernizowana, a koszty inwestycji w modernizację przekraczają 50 % kosztów inwestycji w nową porównywalną jednostkę służącą do kogeneracji, rok kalendarzowy w którym zmodernizowana jednostka po raz pierwszy wytworzyła energię elektryczną zostaje dla celów art. 3 uznany za rok produkcji.

Artykuł  5

Mieszanka paliwowa

Jeżeli jednostka służąca do kogeneracji działa przy użyciu mieszanki paliwowej, zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla produkcji rozdzielonej będą stosowane proporcjonalnie do średniej ważonej wkładu energii różnych paliw.

Artykuł  6

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Andris PIEBALGS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 52 z 21.2.2004, str. 50.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej (określone w art. 1)

Poniższa tabela zawiera zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej oparte na wartości opałowej netto i normatywnych warunkach ISO (temperatura otoczenia 15 ºC, ciśnienie 1,013 bara, wilgotność względna 60 %)
Rok produkcji:

Rodzaj paliwa:

1996 i wcześniejszy 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006-2011
Stałe Węgiel kamienny/koks 39,7 % 40,5 % 41,2 % 41,8 % 42,3 % 42,7 % 43,1 % 43,5 % 43,8 % 44,0 % 44,2 %
Węgiel brunatny/brykiety z węgla brunatnego 37,3 % 38,1 % 38,8 % 39,4 % 39,9 % 40,3 % 40,7 % 41,1 % 41,4 % 41,6 % 41,8 %
Torf/brykiety z torfu 36,5 % 36,9 % 37,2 % 37,5 % 37,8 % 38,1 % 38,4 % 38,6 % 38,8 % 38,9 % 39,0 %
Paliwo drzewne 25,0 % 26,3 % 27,5 % 28,5 % 29,6 % 30,4 % 31,1 % 31,7 % 32,2 % 32,6 % 33,0 %
Biomasa rolnicza 20,0 % 21,0 % 21,6 % 22,1 % 22,6 % 23,1 % 23,5 % 24,0 % 24,4 % 24,7 % 25,0 %
Odpady komunalne ulegające biodegradacji 20,0 % 21,0 % 21,6 % 22,1 % 22,6 % 23,1 % 23,5 % 24,0 % 24,4 % 24,7 % 25,0 %
Odpady nieprzetwarzalne (komunalne i przemysłowe) 20,0 % 21,0 % 21,6 % 22,1 % 22,6 % 23,1 % 23,5 % 24,0 % 24,4 % 24,7 % 25,0 %
Łupek naftowy 38,9 % 38,9 % 38,9 % 38,9 % 38,9 % 38,9 % 38,9 % 38,9 % 38,9 % 38,9 % 39,0 %
Ciekłe Olej (olej gazowy + ciężki olej opałowy), LPG 39,7 % 40,5 % 41,2 % 41,8 % 42,3 % 42,7 % 43,1 % 43,5 % 43,8 % 44,0 % 44,2 %
Biopaliwa 39,7 % 40,5 % 41,2 % 41,8 % 42,3 % 42,7 % 43,1 % 43,5 % 43,8 % 44,0 % 44,2 %
Odpady ulegające biodegradacji 20,0 % 21,0 % 21,6 % 22,1 % 22,6 % 23,1 % 23,5 % 24,0 % 24,4 % 24,7 % 25,0 %
Odpady nieprzetwarzalne 20,0 % 21,0 % 21,6 % 22,1 % 22,6 % 23,1 % 23,5 % 24,0 % 24,4 % 24,7 % 25,0 %
Gazowe Gaz ziemny 50,0 % 50,4 % 50,8 % 51,1 % 51,4 % 51,7 % 51,9 % 52,1 % 52,3 % 52,4 % 52,5 %
Gaz rafineryjny/wodór 39,7 % 40,5 % 41,2 % 41,8 % 42,3 % 42,7 % 43,1 % 43,5 % 43,8 % 44,0 % 44,2 %
Biogaz 36,7 % 37,5 % 38,3 % 39,0 % 39,6 % 40,1 % 40,6 % 41,0 % 41,4 % 41,7 % 42,0 %
Gaz koksowniczy, gaz wielkopiecowy, inne gazy odlotowe, odzyskane ciepło odpadowe 35 % 35 % 35 % 35 % 35 % 35 % 35 % 35 % 35 % 35 % 35 %

ZAŁĄCZNIK  II

Zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla rozdzielonej produkcji ciepła (określone w art. 1)

Poniższa tabela zawiera zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla rozdzielonej produkcji ciepła oparte na wartości opałowej netto i normatywnych warunkach ISO (temperatura otoczenia 15 ºC, ciśnienie 1,013 bara, wilgotność względna 60 %).
Rodzaj paliwa: Para(*) /gorąca woda Bezpośrednie zastosowanie spalin(**)
Stałe Węgiel kamienny/koks 88 % 80 %
Węgiel brunatny/Brykiety z węgla brunatnego 86 % 78 %
Torf/brykiety z torfu 86 % 78 %
Paliwo drzewne 86 % 78 %
Biomasa rolnicza 80 % 72 %
Odpady komunalne ulegające biodegradacji 80 % 72 %
Odpady nieprzetwarzalne (komunalne i przemysłowe) 80 % 72 %
Łupek naftowy 86 % 78 %
Ciekłe Olej (olej gazowy + ciężki olej opałowy), LPG 89 % 81 %
Biopaliwa 89 % 81 %
Odpady ulegające biodegradacji 80 % 72 %
Odpady nieprzetwarzalne 80 % 72 %
Gazowe Gaz ziemny 90 % 82 %
Gaz rafineryjny/wodór 89 % 81 %
Biogaz 70 % 62 %
Gaz koksowniczy, gaz wielkopiecowy + inne gazy odlotowe 80 % 72 %
(*) Wartości wydajności pary należy obniżyć o pięć absolutnych punktów procentowych na wypadek, gdy

państwo członkowskie stosujące art. 12 ust. 2 dyrektywy 2004/8/WE obejmie w wyliczeniach dla

jednostki służącej do kogeneracji odzysk skroplin.

(**) Wartości ciepła bezpośredniego powinny być stosowane, jeżeli temperatura wynosi 250 ºC lub więcej.

ZAŁĄCZNIK  III

Współczynniki korekcyjne dotyczące średniej sytuacji klimatycznej oraz metoda ustalania stref klimatycznych dla zastosowania zharmonizowanych wartości referencyjnych wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej (określone w art. 2 ust. 1)

a) współczynniki korekcyjne dotyczące średniej sytuacji klimatycznej

Korekta temperatury otoczenia opiera się na różnicy miedzy średnią roczna temperaturą w państwie członkowskim a normatywnymi warunkami ISO (15 ºC). Korekty dokonuje się w następujący sposób:

0,1 punktu procentowego utraty wydajności za każdy stopień powyżej 15 ºC;

0,1 punktu procentowego zysku wydajności za każdy stopień poniżej 15 ºC;

Przykład:

Jeżeli średnia roczna temperatura w państwie członkowskim wynosi 10 ºC, wartość referencyjną jednostki służącej do kogeneracji należy zwiększyć o 0,5 punktu procentowego.

b) metoda ustalania stref klimatycznych

Granice każdej strefy klimatycznej stanowią izotermy (w pełnych stopniach Celsjusza) średniej rocznej temperatury otoczenia, przy różnicy wynoszącej co najmniej 4 ºC. Różnica temperatury między średnimi rocznymi temperaturami otoczenia w sąsiednich strefach klimatycznych wynosi co najmniej 4 ºC.

Przykład:

W państwie członkowskim średnia roczna temperatura otoczenia w miejscu A wynosi 12 ºC, a w miejscu B 6 ºC. Różnica wynosi ponad 5 ºC. Państwo członkowskie ma możliwość ustanowienia dwóch stref klimatycznych rozdzielonych izotermą 9 ºC, tworząc jedna strefę klimatyczną między izotermami 9 ºC i 13 ºC, ze średnią roczną temperaturą otoczenia 11 ºC, i druga strefę klimatyczną między izotermami 5 ºC i 9 ºC, ze średnią roczną temperaturą otoczenia 7 ºC.

ZAŁĄCZNIK  IV

Współczynniki korekcyjne związane z uniknięciem utraty energii elektrycznej z sieci dla zastosowania zharmonizowanych wartości referencyjnych wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej (określone w art. 2 ust. 2)

Napięcie: Dla energii elektrycznej wysyłanej do sieci Dla energii elektrycznej zużywanej na miejscu
> 200 kV 1 0,985
100-200 kV 0,985 0,965
50-100 kV 0,965 0,945
0,4-50 kV 0,945 0,925
< 0,4 kV 0,925 0,860
Przykład:

Jednostka służąca do kogeneracji o mocy 100 kWel z silnikiem tłokowym napędzana gazem ziemnym wytwarza energię elektryczną o napięciu 380 V. 85 % tej energii jest wykorzystywane do własnego zużycia, a 15 % jest wysyłane do sieci. Jednostkę zbudowano w 1999 r. Średnia roczna temperatura wynosi 15 ºC (więc nie jest wymagana korekta klimatyczna).

Zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji zharmonizowana wartość referencyjna wydajności za 1999 r. dla gazu ziemnego wynosi 51,1 %. Po dokonaniu korekty uwzględniającej utratę energii elektrycznej z sieci zharmonizowana wartość referencyjna wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej dla tej jednostki służącej do kogeneracji (w oparciu o średnią ważona współczynników w niniejszym załączniku) wynosi:

Ref Eη = 51,1 % * (0,860 * 85 % + 0,925 * 15 %) = 44,4 %

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.32.183

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/74/WE ustanawiająca zharmonizowane wartości referencyjne wydajności dla rozdzielonej produkcji energii elektrycznej i ciepła zgodnie z dyrektywą 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 21/12/2006
Data ogłoszenia: 06/02/2007
Data wejścia w życie: 06/02/2007