Decyzja 2007/755/WE w sprawie mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Południowo-Wschodniej Europy

DECYZJA RADY
z dnia 19 listopada 2007 r.
w sprawie mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Południowo-Wschodniej Europy

(2007/755/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 listopada 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1080/2000 z dnia 22 maja 2000 r. w sprawie wsparcia Misji tymczasowej ONZ w Kosowie (UNMIK), Biura Wysokiego Przedstawiciela w Bośni i Hercegowinie (OHR) oraz Paktu stabilizacji dla południowo-wschodniej Europy (PS)(1), w szczególności jego art. 1a,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 10 czerwca 1999 r. ministrowie spraw zagranicznych państw członkowskich Unii Europejskiej i Komisja Wspólnot Europejskich, wraz z innymi uczestnikami Paktu stabilizacji dla południowo-wschodniej Europy, uzgodnili ustanowienie Paktu stabilizacji dla południowo-wschodniej Europy, zwanego dalej "paktem stabilizacji".

(2) Zgodnie z art. 1a rozporządzenia Rady (WE) nr 1080/2000 corocznie powołuje się Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji.

(3) Wraz z mianowaniem należy ustanowić mandat dla Specjalnego Koordynatora. Mandat ustanowiony na mocy decyzji Rady 2006/921/WE z dnia 11 grudnia 2006 r. w sprawie mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Południowo-Wschodniej Europy(2) na rok 2006 jest właściwy. Zgodnie z postanowieniami regionalnego okrągłego stołu paktu stabilizacji podjętymi w Zagrzebiu w dniu 10 maja 2007 r., postanowieniami spotkań ministrów i szczytu w ramach Procesu współpracy w Europie Południowo-Wschodniej, które odbyły się w dniach 10 i 11 maja 2007 r., jak również z postanowieniami Rady z maja 2007 r., wzywającymi Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji, nowo mianowanego Sekretarza Generalnego oraz sprawujących obecnie przewodnictwo w Procesie współpracy w Europie Południowo-Wschodniej przedstawicieli Bułgarii do zagwarantowania sprawnego i zgodnego z harmonogramem przekazania funkcji paktu stabilizacji nowym strukturom, w mandacie kładzie się specjalny nacisk na wymogi związane z przejściem do odpowiedzialności na poziomie regionalnym oraz na potrzebę zapewnienia sprawnego i zgodnego z harmonogramem przekazania funkcji Sekretarzowi Generalnemu Regionalnej Rady Współpracy przed końcem mandatu.

(4) Właściwe jest wyraźne wyznaczenie zakresu kompetencji, jak również ustanowienie wytycznych dotyczących koordynacji i składania sprawozdań,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym mianuje się dr. Erharda BUSEKA na Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Południowo-Wschodniej Europy.

Artykuł  2

Specjalny Koordynator pełni funkcje przewidziane w pkt 13 paktu stabilizacji z dnia 10 czerwca 1999 r.

Artykuł  3

Aby osiągnąć cel, o którym mowa w art. 2, mandat Specjalnego Koordynatora obejmuje następujące zadania:

a) wspieranie osiągania celów paktu stabilizacji w obrębie poszczególnych krajów oraz, między nimi, tam, gdzie pakt stanowi rzeczywistą wartość dodaną;

b) przewodniczenie w obradach regionalnego okrągłego stołu Europy Południowo-Wschodniej;

c) utrzymywanie ścisłych kontaktów ze wszystkimi uczestnikami paktu stabilizacji oraz z państwami, organizacjami i instytucjami wspierającymi jego realizację, jak również ze stosownymi inicjatywami i organizacjami regionalnymi w celu wzmocnienia współpracy regionalnej i zwiększenia odpowiedzialności na poziomie regionalnym;

d) ścisła współpraca ze wszystkimi instytucjami Unii Europejskiej i jej państwami członkowskimi w celu promowania roli Unii Europejskiej w pakcie, zgodnie z pkt 18, 19 i 20 paktu stabilizacji, oraz zapewnienie komplementarności pomiędzy działaniem paktu stabilizacji a procesem stabilizacji i stowarzyszenia;

e) w stosownych przypadkach spotkania o charakterze okresowym i zbiorczym z przewodniczącymi grup roboczych w celu zapewnienia ogólnej strategicznej koordynacji oraz pełnienie roli sekretariatu regionalnego Okrągłego Stołu Europy Południowo-Wschodniej i jego instrumentów;

f) ustalenie na podstawie wcześniej uzgodnionego wykazu oraz w toku konsultacji z uczestnikami paktu stabilizacji działań priorytetowych dla paktu stabilizacji, jakie mają zostać zrealizowane w pierwszej połowie 2008 r., oraz dostosowanie metod pracy i struktur paktu stabilizacji do celu, jakim jest przejście do odpowiedzialności na poziomie regionalnym, tak aby zapewnić spójność i efektywne wykorzystanie zasobów;

g) ułatwianie przejścia do odpowiedzialności na poziomie regionalnym zgodnie z postanowieniami regionalnego okrągłego stołu z dnia 30 maja 2006 r. i w tym celu ścisłe współdziałanie z Procesem współpracy w Europie Południowo-Wschodniej, z Regionalną Radą Współpracy oraz z jej Sekretarzem Generalnym; szczególną uwagę należy poświęcić utworzeniu Regionalnej Rady Współpracy oraz jej sekretariatu; szczególny nacisk należy położyć na usprawnienie pracy różnych grup roboczych i inicjatyw realizowanych w ramach paktu stabilizacji;

h) zapewnienie sprawnego i zgodnego z harmonogramem przekazania funkcji Sekretarzowi Generalnemu Regionalnej Rady Współpracy oraz zakończenie pozostałych działań administracyjnych paktu stabilizacji.

Artykuł  4

Specjalny Koordynator zawiera porozumienie finansowe z Komisją.

Artykuł  5

Działania Specjalnego Koordynatora są skoordynowane z działaniami Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. WPZiB, przewodniczących Rady i Komisji, szczególnie w ramach nieformalnego komitetu konsultacyjnego. Na miejscu Specjalny Koordynator utrzymuje ścisłe kontakty z prezydencją Rady, Komisją, szefami misji państw członkowskich, specjalnymi przedstawicielami Unii Europejskiej, jak również Biurem Wysokiego Przedstawiciela w Bośni i Hercegowinie oraz z administracją cywilną Narodów Zjednoczonych w Kosowie.

Artykuł  6

Specjalny Koordynator składa sprawozdanie odpowiednio Radzie i Komisji. Będzie on nadal regularnie informował Parlament Europejski o swoich działaniach.

Artykuł  7

Decyzja staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 czerwca 2008 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 listopada 2007 r.

W imieniu Rady
L. AMADO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 122 z 24.5.2000, str. 27. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 2098/2003 (Dz.U. L 316 z 29.11.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 351 z 13.12.2006, str. 19.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.305.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/755/WE w sprawie mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Południowo-Wschodniej Europy
Data aktu: 19/11/2007
Data ogłoszenia: 23/11/2007
Data wejścia w życie: 24/11/2007, 01/01/2008