PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 44 ust. 2 lit. g),
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Polityki wspólnotowe dotyczące lepszego stanowienia prawa, w szczególności określone w dwóch komunikatach Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów zatytułowanych odpowiednio "Strategiczny przegląd procesu lepszego stanowienia prawa w Unii Europejskiej" z dnia 14 listopada 2006 r. oraz "Program działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych w Unii Europejskiej" z dnia 24 stycznia 2007 r., podkreślają wagę zmniejszenia obciążeń administracyjnych nałożonych na przedsiębiorstwa przez obowiązujące prawodawstwo jako ważny element poprawy ich konkurencyjności oraz realizacji celów agendy lizbońskiej.
(2) Dyrektywa 2005/56/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie trans-granicznego łączenia się spółek kapitałowych(3) ustanawia zwolnienie z obowiązku przeprowadzania badania projektu warunków łączenia przez niezależnych biegłych oraz od sporządzenia przez nich sprawozdania dla akcjonariuszy spółek biorących udział w łączeniu w przypadku gdy wszyscy akcjonariusze uznają, że takie sprawozdanie nie jest potrzebne.
(3) Dyrektywa Rady 78/855/EWG(4) dotycząca łączenia się spółek akcyjnych nie zawiera podobnego zwolnienia w odniesieniu do projektu warunków łączenia, natomiast dyrektywa Rady 82/891/EWG(5) dotycząca podziału spółek akcyjnych pozostawia w gestii państw członkowskich decyzję co do zwolnienia w odniesieniu do planów podziału.
(4) Nie ma powodu, by wymagać takiego sprawozdania niezależnego biegłego dla akcjonariuszy, w przypadku gdy wszyscy akcjonariusze uznają, że nie jest ono konieczne. Wszelkie zmiany dyrektyw 78/855/EWG oraz 82/891/EWG dopuszczające takie oświadczenie woli ze strony akcjonariuszy nie powinny naruszać systemów ochrony interesów wierzycieli przedmiotowych przedsiębiorstw, które państwa członkowskie stworzą zgodnie z wymienionymi dyrektywami, ani też jakichkolwiek przepisów mających zagwarantować pracownikom przedmiotowych przedsiębiorstw prawo do informacji.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 78/855/EWG i dyrektywę 82/891/EWG,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Strasburgu, 13 listopada 2007 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
H.-G. PÖTTERING |
M. LOBO ANTUNES |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 175 z 27.7.2007, str. 33.
(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 11 lipca 2007 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 22 października 2007 r.
(3) Dz.U. L 310 z 25.11.2005, str. 1.
(4) Trzecia dyrektywa Rady 78/855/EWG z dnia 9 października 1978 r. wydana na podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu, dotycząca łączenia się spółek akcyjnych (Dz.U. L 295 z 20.10.1978, str. 36). Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/99/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 137).
(5) Szósta dyrektywa Rady 82/891/EWG z dnia 17 grudnia 1982 r. wydana na podstawie art. 54 ust. 3 lit. g) Traktatu, dotycząca podziału spółek akcyjnych (Dz.U. L 378 z 31.12.1982, str. 47).