Rozporządzenie 1243/2007 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1243/2007
z dnia 24 października 2007 r.
zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(1), w szczególności jego art. 10 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zmniejszanie obciążeń administracyjnych nakładanych na przedsiębiorstwa w drodze obowiązujących przepisów wspólnotowych ma istotne znaczenie dla poprawy ich konkurencyjności oraz dla osiągnięcia celów agendy lizbońskiej.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 ustanawia dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego. Zgodnie z tym rozporządzeniem podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze muszą przestrzegać odpowiednich przepisów załącznika III do rozporządzenia.

(3) Wymogi określone w sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 odnośnie do statków zajmujących się produkcją podstawową i wykonujących czynności towarzyszące tej produkcji uzupełniają wymogi załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych(2). W szczególności statki te muszą w odpowiedni sposób i przez odpowiedni okres rejestrować i archiwizować informacje dotyczące środków wprowadzanych w celu kontroli zagrożeń.

(4) Doświadczenie pokazało, że wymóg ten może stwarzać dodatkowe obciążenia administracyjne dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze zajmujących się rybactwem przybrzeżnym na niewielką skalę w rozumieniu art. 26 rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego(3). Należy zatem wprowadzić odstępstwo od tego wymogu dla takich podmiotów.

(5) Sekcja XIV załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określa wymogi dotyczące produkcji żelatyny przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Przepisy te przewidują, że w produkcji żelatyny z kości przeżuwaczy należy zastosować specyficzny proces produkcji zapewniający, że wszystkie kości poddano obróbce alkalicznej przy użyciu nasyconego roztworu wodorotlenku wapnia (o pH > 12,5) przez co najmniej 20 dni, z obróbką termiczną w temperaturze minimum 138 °C przez co najmniej cztery sekundy, po rozdrobnieniu i odtłuszczeniu ich gorącą wodą oraz poddaniu działaniu rozcieńczonego kwasu solnego (o minimalnym stężeniu wynoszącym 4 % oraz o pH < 1,5) przez co najmniej dwa dni.

(6) Panel Naukowy ds. Zagrożeń Biologicznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności wydał w dniu 18 stycznia 2006 r. opinię w sprawie "Oceny ilościowej zagrożenia ludzi przez BSE stwarzanego przez żelatynę w odniesieniu do bieżącego zagrożenia BSE". W dniu 18 maja 2006 r. Panel wydał inną opinię w sprawie "Oceny ilościowej zagrożenia ludzi przez BSE stwarzanego przez kręgosłup bydlęcy, łącznie ze zwojami korzonków tylnych, w odniesieniu do bieżącego zagrożenia BSE". Zgodnie z obydwiema opiniami procesy produkcji obejmujące poddanie działaniu kwasu lub obróbkę termiczną i ciśnieniową zapewniają odpowiednio równoważne i wyższe obniżenie infekcyjności w porównaniu z poziomem bezpieczeństwa osiąganym przez zastosowanie procesu alkalicznego obecnie wymaganego przez sekcję XIV załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004. Należy zatem odpowiednio zmienić warunki produkcji żelatyny.

(7) Wykładnia przepisów dotyczących innego możliwego zastosowania żelatyny i kolagenu wyprodukowanych zgodnie z przepisami załącznika III sekcja XIV i XV do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 przysparzała trudności w niektórych państwach członkowskich. Wskazane jest zatem poprawienie czytelności tych przepisów w celu zharmonizowania ich wykonywania.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 853/2004.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 października 2007 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).

(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 1.

(3) Dz.U. L 223 z 15.8.2006, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w pkt 3 sekcji VIII dodaje się następujący akapit:

"W drodze odstępstwa od lit. a) można nie stosować pkt 7 części A załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 do podmiotów zajmujących się rybactwem przybrzeżnym na niewielką skalę w rozumieniu art. 26 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006(*) i wykonujących swoją działalność tylko przez krótkie okresy poniżej 24 godzin.

______

(*) Dz.U. L 223 z 15.8.2006, str. 1.»;

2) sekcja XIV rozdział III, IV i V otrzymuje brzmienie:

"ROZDZIAŁ III: WYMOGI DOTYCZĄCE WYTWARZANIA ŻELATYNY

1) Proces produkcji żelatyny musi gwarantować, że:

a) wszystkie kości przeżuwaczy pochodzące od zwierząt urodzonych, hodowanych lub poddanych ubojowi w kraju lub regionie o kontrolowanym lub nieokreślonym ryzyku BSE zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym poddaje się procesom rozdrabniania i odtłuszczenia gorącą wodą oraz działaniu rozcieńczonego kwasu solnego (przy minimalnym stężeniu wynoszącym 4% oraz o pH < 1,5) przez co najmniej dwa dni. Po tej obróbce następuje:

- obróbka alkaliczna przy użyciu nasyconego roztworu wodorotlenku wapnia (o pH > 12,5) przez co najmniej 20 dni, z obróbką termiczną w temperaturze minimum 138 °C przez co najmniej cztery sekundy, lub

- poddanie działaniu kwasu (o pH < 3,5) przez minimum 10 godzin z obróbką termiczną w temperaturze minimum 138 °C przez co najmniej cztery sekundy, lub

- obróbka termiczna i ciśnieniowa nasyconą parą wodną o temperaturze 133 °C o ciśnieniu większym niż 3 bary przez co najmniej 20 minut, lub

- jakikolwiek zatwierdzony równoważny proces;

b) inne surowce poddaje się działaniu kwasu lub zasady, po którym następuje jedno lub więcej płukań. Następnie konieczne jest wyregulowanie odczynu pH. Żelatynę uzyskuje się poprzez jednokrotne lub wielokrotne ogrzewanie surowca, a następnie jego oczyszczanie w drodze filtracji i obróbki termicznej.

2) Podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze może produkować i składować żelatynę przeznaczoną do spożycia przez ludzi i żelatynę nieprzeznaczoną do spożycia przez ludzi w tym samym zakładzie, jeżeli surowce i proces produkcji spełniają wymogi mające zastosowanie do żelatyny przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

ROZDZIAŁ IV: WYMOGI DOTYCZĄCE PRODUKTÓW GOTOWYCH

Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze muszą zagwarantować, że żelatyna spełnia wymogi dotyczące poziomów pozostałości określone w poniższej tabeli.

Pozostałość Poziom
As 1 ppm
Pb 5 ppm
Cd 0,5 ppm
Hg 0,15 ppm
Cr 10 ppm
Cu 30 ppm
Zn 50 ppm
SO2 (Farmakopea Europejska 2005) 50 ppm
H2O2 (Farmakopea Europejska 2005) 10 ppm

ROZDZIAŁ V: ETYKIETOWANIE

Jednostkowe i zbiorcze opakowania żelatyny muszą zawierać wyrażenie: »żelatyna zdatna do spożycia przez ludzi« i muszą wskazywać datę minimalnej trwałości.";

3) sekcja XV rozdział III pkt 3 otrzymuje następujące brzmienie:

"3) Podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze może produkować i składować kolagen przeznaczony do spożycia przez ludzi i kolagen nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi w tym samym zakładzie, jeżeli surowce i proces produkcji spełniają wymogi mające zastosowanie do kolagenu przeznaczonego do spożycia przez ludzi.";

4) dodatek otrzymuje brzmienie:

"Dodatek do ZAŁĄCZNIKA III

WZÓR DOKUMENTU ZAŁĄCZANEGO DO SUROWCA PRZEZNACZONEGO DO WYTWARZANIA ŻELATYNY LUB KOLAGENU, KTÓRE SĄ PRZEZNACZONE DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI

Numer dokumentu handlowego: ...........

I. Identyfikacja surowca

Rodzaj surowca: ...........

Gatunek zwierząt: ...........

Rodzaj opakowania: ...........

Liczba opakowań: ...........

Waga netto (w kg): ...........

II. Pochodzenie surowca

Rodzaj, nazwa, adres i numer zatwierdzenia/rejestracji zakładu pochodzenia lub numer specjalnej zgody udzielonej temu zakładowi: ...........

Nazwa i adres wysyłającego(1): ...........

III. Miejsce przeznaczenia surowca

Rodzaj, nazwa, adres i numer zatwierdzenia/rejestracji zakładu produkcyjnego przeznaczenia lub numer specjalnej zgody udzielonej temu zakładowi: ...........

Nazwa i adres odbiorcy(2): ...........

IV. Środki transportu:

Sporządzono w ........... dnia ...........

............

(Podpis kierownika zakładu pochodzenia lub jego przedstawicieli)

______

(1) Tylko w przypadku gdy wysyłającym nie jest zakład pochodzenia

(2) Tylko w przypadku gdy odbiorcą nie jest zakład przeznaczenia."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.281.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1243/2007 zmieniające załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego
Data aktu: 24/10/2007
Data ogłoszenia: 25/10/2007
Data wejścia w życie: 14/11/2007