(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/442/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 28 czerwca 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady nr 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2 akapit czwarty,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG przewiduje, że państwo członkowskie może, w okresie 12 lat od dnia notyfikacji tej dyrektywy, zezwalać na wprowadzanie do obrotu na swoim terytorium środków ochrony roślin zawierających substancje czynne niewymienione w załączniku I do tej dyrektywy, a znajdujące się w obrocie dwa lata po jej notyfikacji, podczas gdy równocześnie prowadzone są stopniowe badania tych substancji w ramach programu pracy.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1112/2002(2) wraz z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2229/2004(3) ustanawiają szczegółowe zasady realizacji czwartego etapu programu pracy wspomnianego w art. 8 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG.
(3) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2229/2004 dano producentom z Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Litwy, Łotwy, Malty, Polski, Słowacji, Słowenii oraz Węgier możliwość zgłoszenia ich udziału w czwartym etapie programu pracy, zapowiadając przegląd wszystkich substancji nieobjętych tym programem, a znajdujących się w obrocie w wymienionych państwach członkowskich w dniu 30 kwietnia 2004 r.
(4) W odniesieniu do określonych substancji nie wpłynęło zgłoszenie od żadnego producenta zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2229/2004. Również po tym jak Komisja w dniu 18 listopada 2005 r. powiadomiła państwa członkowskie o zaistniałym stanie rzeczy, żadne z nowych państw członkowskich nie wykazało zainteresowania w ustalonym terminie.
(5) W stosunku do niektórych innych sunstancji czynnych wszystkie podmioty zgłaszające wycofały się z udziału w programie pracy. W dniu 4 kwietnia 2006 r. Komisja dostarczyła państwom członkowskim odpowiednie informacje. W odniesieniu do trzech z nich państwa członkowskie zdecydowały się na działanie w drodze powiadomienia, zmierzając do dalszego uczestnictwa w programie prac zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2229/2004.
(6) W przypadku niektórych substancji czynnych nie zostało skompletowane pełne dossier, a żadne z państw członkowskich nie zdecydowało się wystąpić w charakterze powiadamiającego.
(7) W efekcie substancje czynne, o których mowa w motywach 4, 5 i 6, nie powinny być włączane do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, zaś państwa członkowskie powinny wycofać wszelkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające te substancje czynne.
(8) W przypadku niektórych z tych czynnych substancji przedstawione, a następnie przeanalizowane, przez Komisję wraz z ekspertami państw członkowskich informacje wskazują na potrzebę dalszego stosowania odnośnych substancji. Przez wzgląd na obecny stan rzeczy uzasadnione byłoby zatem przedłużenie okresu wycofania zezwoleń dla pewnych nieodzownych zastosowań, dla których brak skutecznych zamienników, przy jednoczesnym zapewnieniu ścisłych warunków mających na celu zmniejszenie wszelkiego ewentualnego ryzyka.
(9) W przypadku substancji czynnych, co do których obowiązuje jedynie krótki okres powiadomienia dotyczącego wycofania środków ochrony roślin zawierających takie substancje, uzasadnione jest wyznaczenie dodatkowego, nieprzekraczającego dwunastu miesięcy okresu karencji na zbycie, składowanie, wprowadzenie do obrotu i zużycie istniejących zapasów, mającego na celu umożliwienie zużycia istniejących zapasów w ciągu nie więcej niż jednego kolejnego sezonu wegetacyjnego. W przypadkach, gdy ustanowiono dłuższy okres powiadomienia, może on zostać skrócony tak, aby wygasał pod koniec danego sezonu wegetacyjnego.
(10) Niniejsza decyzja nie wyklucza możliwości złożenia kompletnej dokumentacji dla przedmiotowych substancji czynnych zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w celu ewentualnego włączenia ich do jej załącznika I.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 czerwca 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa zmieniona ostatnio dyrektywą Komisji 2007/31/WE (Dz.U. L 140 z 1.6.2007, str. 44).
(2) Dz.U. L 168 z 27.6.2002, str. 14.
(3) Dz.U. L 379 z 24.12.2004, str. 13.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.166.16 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2007/442/WE dotycząca niewłączenia określonych substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG oraz cofnięcia zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające te substancje |
| Data aktu: | 21/06/2007 |
| Data ogłoszenia: | 28/06/2007 |