Decyzja 2007/418/WE ustanawiająca Grupę Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Przemysłu Chemicznego w Unii Europejskiej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 czerwca 2007 r.
ustanawiająca Grupę Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Przemysłu Chemicznego w Unii Europejskiej

(2007/418/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 czerwca 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 157 ust. 1 Traktatu Wspólnocie i państwom członkowskim powierzono zadanie zapewnienia istnienia warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu wspólnotowego. W art. 157 ust. 2 w szczególności wezwano państwa członkowskie do wzajemnej konsultacji we współpracy z Komisją i, w razie potrzeby, do koordynacji swoich działań. Komisja może podjąć każdą użyteczną inicjatywę w celu wspierania takiej koordynacji.

(2) W komunikacie "Wdrażanie wspólnotowego programu lizbońskiego: ramy polityczne dla wzmocnienia przemysłu UE - w kierunku bardziej zintegrowanego podejścia do polityki przemysłowej"(1) Komisja ogłosiła zamiar ustanowienia Grupy Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Europejskiego Przemysłu Chemicznego.

(3) W związku z tym konieczne jest ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie konkurencyjności przemysłu chemicznego UE oraz określenie jej zadań i struktury.

(4) Głównym zadaniem grupy jest przeprowadzanie analizy ekonomicznej i statystycznej na temat czynników określających szybkie zmiany strukturalne w sektorze chemicznym, jak również innych czynników wpływających na konkurencyjną pozycję europejskiego przemysłu chemicznego. Opierając się na tej analizie, grupa sformułuje szereg zaleceń sektorowych dotyczących polityki, aby zwiększyć konkurencyjność przemysłu chemicznego zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju. Mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) dotyczące REACH weszło w życie dnia 1 czerwca 2007 r. i że jego główne przepisy operacyjne będą stosowane 12 miesięcy później, nie byłoby właściwe badanie spraw bezpośrednio związanych z REACH.

(5) Grupa powinna składać się z przedstawicieli Komisji, państw członkowskich, Parlamentu Europejskiego i stosownych zainteresowanych podmiotów zwłaszcza z przemysłu chemicznego oraz dalszych użytkowników, jak również społeczeństwa obywatelskiego, którzy zostaną wybrani między innymi spośród przedstawicieli konsumentów, związków zawodowych, organizacji pozarządowych oraz środowiska naukowego/uniwersyteckiego.

(6) Zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy należy określić bez uszczerbku dla zasad dotyczących bezpieczeństwa określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(3).

(7) Dane osobowe członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(4).

(8) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Przemysłu Chemicznego w Unii Europejskiej

Niniejszym ustanawia się Grupę Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Przemysłu Chemicznego w Unii Europejskiej, zwaną dalej "grupą", ze skutkiem od dnia przyjęcia niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Zadanie

1.
Grupa zajmuje się kwestiami określającymi konkurencyjność wspólnotowego przemysłu chemicznego. Do jej zadań należy w szczególności:

a) przeprowadzanie analizy ekonomicznej i statystycznej czynników określających szybkie zmiany strukturalne w sektorze chemicznym, jak również innych czynników wpływających na konkurencyjną pozycję europejskiego przemysłu chemicznego;

b) pomaganie Komisji w sprawach związanych z konkurencyjnością przemysłu chemicznego;

c) formułowanie szeregu zaleceń sektorowych dotyczących polityki skierowanych do decydentów politycznych na poziomie wspólnotowym i krajowym, przemysłu oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

2.
Grupa nie zajmuje się kwestiami bezpośrednio związanymi z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 dotyczącym REACH ani nie ocenia jego funkcjonowania.
Artykuł  3

Konsultacje

1.
Komisja może konsultować się z grupą w każdej kwestii związanej z konkurencyjnością przemysłu chemicznego w UE.
2.
Przewodniczący grupy może doradzić Komisji skonsultowanie się z grupą w sprawie konkretnego zagadnienia.
Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
Członkowie grupy są wyznaczani przez Komisję spośród specjalistów wysokiego szczebla posiadających kompetencje i obowiązki w dziedzinach związanych z konkurencyjnością europejskiego przemysłu chemicznego.
2.
W skład grupy wchodzi maksymalnie do trzydziestu jeden członków, będących przedstawicielami Komisji, Parlamentu Europejskiego, państw członkowskich, przemysłu i społeczeństwa obywatelskiego.
3.
Członkowie grupy są wyznaczani imiennie na podstawie ich specjalistycznej wiedzy. Każdy członek grupy mianuje swojego przedstawiciela do podgrupy przygotowawczej, zwanej dalej podgrupą "sherpa".
4.
Członkowie są powoływani na dwuletnią kadencję, z możliwością ponownego powołania, i pełnią swoją funkcję do czasu ich zastąpienia zgodnie z ust. 5 lub do wygaśnięcia ich kadencji.
5.
Członkowie mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji, w następujących przypadkach:

a) jeżeli złożą rezygnację;

b) jeżeli utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy;

c) jeżeli nie spełniają warunków określonych w art. 287 Traktatu.

.
6. Nazwiska członków są onków są gromadzone, analizowane i publikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Funkcjonowanie

1.
Grupie przewodniczy Komisja.
2.
Podgrupa "sherpa" przygotowuje posiedzenia, dokumenty określające stanowiska i wskazówki dotyczące działań i/lub środków polityki do zalecenia przez grupę; będzie ona ściśle współpracować ze służbami Komisji w celu przygotowania prac na spotkania grupy.
3.
Grupa może, w porozumieniu z Komisją, ustanowić podgrupy analizujące szczegółowe kwestie podlegające zakresowi obowiązków ustalonemu przez grupę. Zaraz po wypełnieniu swojego mandatu podgrupy są rozwiązywane.
4.
Przedstawiciel Komisji może poprosić o udział w pracach grupy lub pracach podgrup oraz grup ad hoc ekspertów lub obserwatorów posiadających szczególne kompetencje w dziedzinie objętej tematem wpisanym do porządku obrad, jeżeli Komisja uzna to za potrzebne lub niezbędne.
5.
Jeżeli Komisja uzna, że informacje uzyskane w wyniku uczestnictwa w obradach grupy lub grup ad hoc, lub podgrup dotyczą spraw poufnych, wówczas nie mogą one być ujawniane.
6.
Grupa, podgrupa "sherpa" i inne podgrupy zwykle odbywają posiedzenia w pomieszczeniach Komisji, zgodnie z procedurami i harmonogramem ustalonym przez Komisję. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu. W spotkaniach uczestniczyć mogą inni urzędnicy Komisji, zainteresowani posiedzeniami grupy i jej podgrup.
7.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny na podstawie standardowego regulaminu przyjętego przez Komisję.
8.
Komisja może publikować lub umieszczać w Internecie, w oryginalnym języku danego dokumentu, wszelkie streszczenia, wnioski, częściowe wnioski lub dokumenty robocze grupy. Postępowania i sprawozdania okresowe będą dostępne na specjalnej stronie internetowej. Sprawozdanie końcowe będzie publikowane w niedługim czasie po końcowym spotkaniu grupy.
Artykuł  6

Zwrot wydatków

Koszty podróży i, w stosownych przypadkach, koszty pobytu ponoszone przez członków grupy, członków grupy "sherpa", ekspertów i obserwatorów w związku z działaniami grupy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi zwrotu kosztów poniesionych przez ekspertów zewnętrznych. Członkowie grupy, podgrupy "sherpa", eksperci i obserwatorzy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi. Koszty posiedzeń są zwracane w granicach rocznego budżetu przyznanego grupie przez właściwe służby Komisji.

Artykuł  7

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dwóch lat od dnia jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 czerwca 2007 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) COM(2005) 474 z dnia 5 października 2005 r.

(2) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, str. 1; sprostowanie w Dz.U. L 136 z 29.5.2007, str. 3.

(3) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/548/WE, Euratom (Dz.U. L 215 z 5.8.2006, str. 38).

(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.156.34

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/418/WE ustanawiająca Grupę Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Przemysłu Chemicznego w Unii Europejskiej
Data aktu: 14/06/2007
Data ogłoszenia: 16/06/2007
Data wejścia w życie: 14/06/2007