Decyzja 2007/418/WE ustanawiająca Grupę Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Przemysłu Chemicznego w Unii Europejskiej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 czerwca 2007 r.
ustanawiająca Grupę Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Przemysłu Chemicznego w Unii Europejskiej

(2007/418/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 czerwca 2007 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W art. 157 ust. 1 Traktatu Wspólnocie i państwom członkowskim powierzono zadanie zapewnienia istnienia warunków niezbędnych dla konkurencyjności przemysłu wspólnotowego. W art. 157 ust. 2 w szczególności wezwano państwa członkowskie do wzajemnej konsultacji we współpracy z Komisją i, w razie potrzeby, do koordynacji swoich działań. Komisja może podjąć każdą użyteczną inicjatywę w celu wspierania takiej koordynacji.

(2) W komunikacie "Wdrażanie wspólnotowego programu lizbońskiego: ramy polityczne dla wzmocnienia przemysłu UE - w kierunku bardziej zintegrowanego podejścia do polityki przemysłowej"(1) Komisja ogłosiła zamiar ustanowienia Grupy Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Europejskiego Przemysłu Chemicznego.

(3) W związku z tym konieczne jest ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie konkurencyjności przemysłu chemicznego UE oraz określenie jej zadań i struktury.

(4) Głównym zadaniem grupy jest przeprowadzanie analizy ekonomicznej i statystycznej na temat czynników określających szybkie zmiany strukturalne w sektorze chemicznym, jak również innych czynników wpływających na konkurencyjną pozycję europejskiego przemysłu chemicznego. Opierając się na tej analizie, grupa sformułuje szereg zaleceń sektorowych dotyczących polityki, aby zwiększyć konkurencyjność przemysłu chemicznego zgodnie z celem zrównoważonego rozwoju. Mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(2) dotyczące REACH weszło w życie dnia 1 czerwca 2007 r. i że jego główne przepisy operacyjne będą stosowane 12 miesięcy później, nie byłoby właściwe badanie spraw bezpośrednio związanych z REACH.

(5) Grupa powinna składać się z przedstawicieli Komisji, państw członkowskich, Parlamentu Europejskiego i stosownych zainteresowanych podmiotów zwłaszcza z przemysłu chemicznego oraz dalszych użytkowników, jak również społeczeństwa obywatelskiego, którzy zostaną wybrani między innymi spośród przedstawicieli konsumentów, związków zawodowych, organizacji pozarządowych oraz środowiska naukowego/uniwersyteckiego.

(6) Zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków grupy należy określić bez uszczerbku dla zasad dotyczących bezpieczeństwa określonych w załączniku do decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom(3).

(7) Dane osobowe członków grupy powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(4).

(8) Należy ustalić okres stosowania niniejszej decyzji. W odpowiednim czasie Komisja rozważy celowość przedłużenia tego okresu,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Grupa Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Przemysłu Chemicznego w Unii Europejskiej

Niniejszym ustanawia się Grupę Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Przemysłu Chemicznego w Unii Europejskiej, zwaną dalej "grupą", ze skutkiem od dnia przyjęcia niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Zadanie

1.
Grupa zajmuje się kwestiami określającymi konkurencyjność wspólnotowego przemysłu chemicznego. Do jej zadań należy w szczególności:

a) przeprowadzanie analizy ekonomicznej i statystycznej czynników określających szybkie zmiany strukturalne w sektorze chemicznym, jak również innych czynników wpływających na konkurencyjną pozycję europejskiego przemysłu chemicznego;

b) pomaganie Komisji w sprawach związanych z konkurencyjnością przemysłu chemicznego;

c) formułowanie szeregu zaleceń sektorowych dotyczących polityki skierowanych do decydentów politycznych na poziomie wspólnotowym i krajowym, przemysłu oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego.

2.
Grupa nie zajmuje się kwestiami bezpośrednio związanymi z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 dotyczącym REACH ani nie ocenia jego funkcjonowania.
Artykuł  3

Konsultacje

1.
Komisja może konsultować się z grupą w każdej kwestii związanej z konkurencyjnością przemysłu chemicznego w UE.
2.
Przewodniczący grupy może doradzić Komisji skonsultowanie się z grupą w sprawie konkretnego zagadnienia.
Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
Członkowie grupy są wyznaczani przez Komisję spośród specjalistów wysokiego szczebla posiadających kompetencje i obowiązki w dziedzinach związanych z konkurencyjnością europejskiego przemysłu chemicznego.
2.
W skład grupy wchodzi maksymalnie do trzydziestu jeden członków, będących przedstawicielami Komisji, Parlamentu Europejskiego, państw członkowskich, przemysłu i społeczeństwa obywatelskiego.
3.
Członkowie grupy są wyznaczani imiennie na podstawie ich specjalistycznej wiedzy. Każdy członek grupy mianuje swojego przedstawiciela do podgrupy przygotowawczej, zwanej dalej podgrupą "sherpa".
4.
Członkowie są powoływani na dwuletnią kadencję, z możliwością ponownego powołania, i pełnią swoją funkcję do czasu ich zastąpienia zgodnie z ust. 5 lub do wygaśnięcia ich kadencji.
5.
Członkowie mogą zostać zastąpieni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji, w następujących przypadkach:

a) jeżeli złożą rezygnację;

b) jeżeli utracą zdolność wnoszenia należytego wkładu w prace grupy;

c) jeżeli nie spełniają warunków określonych w art. 287 Traktatu.

.
6. Nazwiska członków są onków są gromadzone, analizowane i publikowane zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Funkcjonowanie

1.
Grupie przewodniczy Komisja.
2.
Podgrupa "sherpa" przygotowuje posiedzenia, dokumenty określające stanowiska i wskazówki dotyczące działań i/lub środków polityki do zalecenia przez grupę; będzie ona ściśle współpracować ze służbami Komisji w celu przygotowania prac na spotkania grupy.
3.
Grupa może, w porozumieniu z Komisją, ustanowić podgrupy analizujące szczegółowe kwestie podlegające zakresowi obowiązków ustalonemu przez grupę. Zaraz po wypełnieniu swojego mandatu podgrupy są rozwiązywane.
4.
Przedstawiciel Komisji może poprosić o udział w pracach grupy lub pracach podgrup oraz grup ad hoc ekspertów lub obserwatorów posiadających szczególne kompetencje w dziedzinie objętej tematem wpisanym do porządku obrad, jeżeli Komisja uzna to za potrzebne lub niezbędne.
5.
Jeżeli Komisja uzna, że informacje uzyskane w wyniku uczestnictwa w obradach grupy lub grup ad hoc, lub podgrup dotyczą spraw poufnych, wówczas nie mogą one być ujawniane.
6.
Grupa, podgrupa "sherpa" i inne podgrupy zwykle odbywają posiedzenia w pomieszczeniach Komisji, zgodnie z procedurami i harmonogramem ustalonym przez Komisję. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu. W spotkaniach uczestniczyć mogą inni urzędnicy Komisji, zainteresowani posiedzeniami grupy i jej podgrup.
7.
Grupa przyjmuje swój regulamin wewnętrzny na podstawie standardowego regulaminu przyjętego przez Komisję.
8.
Komisja może publikować lub umieszczać w Internecie, w oryginalnym języku danego dokumentu, wszelkie streszczenia, wnioski, częściowe wnioski lub dokumenty robocze grupy. Postępowania i sprawozdania okresowe będą dostępne na specjalnej stronie internetowej. Sprawozdanie końcowe będzie publikowane w niedługim czasie po końcowym spotkaniu grupy.
Artykuł  6

Zwrot wydatków

Koszty podróży i, w stosownych przypadkach, koszty pobytu ponoszone przez członków grupy, członków grupy "sherpa", ekspertów i obserwatorów w związku z działaniami grupy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi zwrotu kosztów poniesionych przez ekspertów zewnętrznych. Członkowie grupy, podgrupy "sherpa", eksperci i obserwatorzy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi. Koszty posiedzeń są zwracane w granicach rocznego budżetu przyznanego grupie przez właściwe służby Komisji.

Artykuł  7

Stosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dwóch lat od dnia jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 czerwca 2007 r.

W imieniu Komisji
Günter VERHEUGEN
Wiceprzewodniczący

______

(1) COM(2005) 474 z dnia 5 października 2005 r.

(2) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, str. 1; sprostowanie w Dz.U. L 136 z 29.5.2007, str. 3.

(3) Dz.U. L 317 z 3.12.2001, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2006/548/WE, Euratom (Dz.U. L 215 z 5.8.2006, str. 38).

(4) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.156.34

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/418/WE ustanawiająca Grupę Wysokiego Szczebla ds. Konkurencyjności Przemysłu Chemicznego w Unii Europejskiej
Data aktu: 14/06/2007
Data ogłoszenia: 16/06/2007
Data wejścia w życie: 14/06/2007