(Dz.U.UE L z dnia 10 czerwca 2006 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do produktów kosmetycznych(1), w szczególności jej art. 6 ust. 3 akapit drugi zdanie drugie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 6 ust. 3 dyrektywy Rady 76/768/EWG stanowi, że producent lub osoba odpowiedzialna za wprowadzenie produktu kosmetycznego na rynek Wspólnoty może skorzystać z możliwości umieszczenia, na opakowaniu produktu lub innym dokumencie, informacji, etykiecie lub opasce dołączonej lub odnoszącej się do produktu, oznaczenia, że nie był on testowany na zwierzętach, jedynie wówczas, gdy producent i jego dostawcy nie stosowali ani nie zlecali testów produktu gotowego, prototypu ani żadnego z jego składników na zwierzętach w celu wytworzenia nowych produktów kosmetycznych.
(2) Istnieje zatem możliwość umieszczenia na produkcie oznaczenia, że nie przeprowadzano testów na zwierzętach w celu jego wytworzenia.
(3) Konieczne jest ustalenie wytycznych w celu zapewnienia stosowania wspólnych kryteriów stosowania powyższych oznaczeń, ich jednolitego rozumienia, a w szczególności w celu zapewnienia, że oznaczenia te nie będą wprowadzać w błąd konsumenta ani prowadzić do nieuczciwej konkurencji między producentami.
(4) Ponadto ogólne zrozumienie postanowień art. 6 ust. 3 akapit drugi dyrektywy 76/768/EWG, przy dobrej współpracy administracyjnej, ułatwi jednolite wdrożenie przez organy kontroli. Pozwoliłoby to zapobiec na przykład zakłóceniom na rynku wewnętrznym.
(5) Środki przewidziane w niniejszym zaleceniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,
NINIEJSZYM ZALECA:
W celu zastosowania przepisów art. 6 ust. 3 akapit drugi dyrektywy 76/768/EWG państwa członkowskie powinny kierować się następującymi wytycznymi.
1. Główne zasady
Stosowanie oznaczeń na produkcie kosmetycznym nie powinno wprowadzać konsumenta w błąd. Konsument powinien uzyskiwać realne korzyści ze świadomego wyboru na podstawie oznaczenia na etykiecie "produkt nietestowany na zwierzętach". Informacje powinny być przydatne dla konsumenta.
Stosowanie przedmiotowych oznaczeń nie powinno prowadzić do nieuczciwej konkurencji między producentami i/lub dostawcami wykorzystującymi powyższe oznaczenia jako narzędzia marketingowe.
2. Dobrowolne umieszczanie oznaczeń
Zgodnie z art. 6 ust. 3 akapit drugi dyrektywy 76/768/EWG producent lub osoba odpowiedzialna za wprowadzenie produktu na rynek może skorzystać z możliwości umieszczenia oznaczenia, że nie przeprowadzano testów na zwierzętach. W związku z powyższym ani producent, ani osoba odpowiedzialna za wprowadzenie produktu na rynek nie ma obowiązku umieszczania takiego oznaczenia. Jest to możliwość oferowana wyżej określonym osobom, jeśli spełnione są wymogi art. 6 ust. 3 akapit drugi dyrektywy 76/768/EEC, z uwzględnieniem niniejszych wytycznych.
3. Interpretacja wymogów określonych w art. 6 ust. 3 akapit drugi dyrektywy 76/768/EWG
W celu zachowania jasności poniżej przywołane zostały definicje niektórych terminów stosowanych w niniejszych wytycznych:
– "produkt kosmetyczny" oznacza "produkt kosmetyczny" w rozumieniu art. 1 dyrektywy 76/768/EWG,
– "gotowy produkt kosmetyczny" oznacza "gotowy produkt kosmetyczny" w rozumieniu art. 3 dyrektywy 76/768/EWG,
– "składniki" oznaczają wszelkie chemiczne substancje lub preparaty pochodzenia syntetycznego lub naturalnego, w tym perfumy i kompozycje zapachowe stosowane w tworzeniu produktów kosmetycznych (patrz: art. 5a ust. 1 dyrektywy 76/768/EWG, zatem z wyłączeniem "perfum i kompozycji zapachowych" określanych jedynie w celu sporządzenia wykazu składników),
– "prototyp produktu kosmetycznego" oznacza "prototyp" w rozumieniu art. 4a ust. 3 lit. b) dyrektywy 76/768/EWG,
– "zwierzę" oznacza "zwierzę" w rozumieniu art. 2 lit. a) dyrektywy Rady 86/609/EWG(2),
– "testowanie" oznacza każdy test wykonywany w celu wytworzenia produktu lub w związku z przeprowadzaną oceną bezpieczeństwa produktu lub jego składników (patrz: art. 7a ust. 1 lit. h) dyrektywy 76/768/EWG),
– "ponowne testowanie" oznacza testowanie produktu lub jego składników kolejny raz.
Wymagania określone w art. 6 ust. 3 akapit drugi należy interpretować w sposób następujący:
a) "produkt nietestowany na zwierzętach" oznacza, że nie przeprowadzono żadnych testów na zwierzętach w celu wytworzenia produktu kosmetycznego lub w związku z przeprowadzaną oceną bezpieczeństwa produktu kosmetycznego lub jego składników. Jedynie zastąpienie testów na zwierzętach przez jedną z metod alternatywnych, a zatem nie samo ograniczenie stosowania lub udoskonalenie testów na zwierzętach, upoważnia do umieszczenia przedmiotowego oznaczenia. Ponadto miejsce przeprowadzenia (w tym ponownego przeprowadzenia) testu (we Wspólnocie lub w kraju trzecim) i czas przeprowadzenia testu są bez znaczenia;
b) "producent i jego dostawcy nie stosowali ani nie zlecali testów na zwierzętach [...]" oznacza, że producent i jego dostawcy, w tym wszyscy dostawcy w łańcuchu dostaw:
– nie stosowali bezpośrednio testów na zwierzętach,
– nie zlecali testów na zwierzętach, czyli nie wnioskowali ani nie płacili za testy na zwierzętach, np. sponsorując badania wyższych uczelni;
c) fakt, że producent i jego dostawcy nie powinni "stosować żadnych składników testowanych przez innych producentów na zwierzętach w celu wytworzenia nowych produktów kosmetycznych" oznacza, że producent i jego dostawcy nie powinni stosować składników, dla których dane uzyskane w wyniku testów na zwierzętach przeprowadzonych przez innych producentów w celu wytworzenia nowego produktu kosmetycznego są dostępne na przykład w literaturze naukowej. W związku z tym "wytworzenie nowego produktu kosmetycznego" oznacza zmianę formuły produktu lub wytworzenie całkiem nowego produktu (innowacja). Nowe opakowanie nie stanowi nowego produktu kosmetycznego.
4. Ciężar dowodu
Każda osoba, która umieści na produkcie oznaczenie, że w celu wytworzenia produktu nie stosowano testów na zwierzętach, powinna być odpowiedzialna za oznaczenie i powinna być w stanie udowodnić jego zasadność w odniesieniu do dyrektywy 76/768/EWG.
W związku z tym przypomina się, że wszelkie informacje istotne dla kontroli muszą być zawsze dostępne zgodnie z art. 7a ust. 1 dyrektywy 76/768/EWG, w szczególności z jego lit. d) i h) o następującej treści:
"d) określenie stopnia bezpieczeństwa gotowego produktu dla zdrowia ludzkiego;
[...]
h) dane dotyczące wszelkich testów na zwierzętach, przeprowadzonych przez producenta, jego przedstawicieli lub dostawców w trakcie opracowania lub badania bezpieczeństwa produktu lub jego składników, w tym testów na zwierzętach przeprowadzanych w celu spełnienia wymogów przepisów ustawowych lub wykonawczych w państwach trzecich".
5. Treść oznaczenia
Każda osoba, która chce stosować oznaczenie informujące, że nie przeprowadzono testów na zwierzętach, może sama ustalić jego treść i/lub wykorzystywać wszelkie treści graficzne, symbole i inne znaki, pod warunkiem że spełnione są wszelkie wymagania określone w dyrektywie 76/768/EWG.
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 czerwca 2006 r.
| W imieniu Komisji | |
| Günter VERHEUGEN | |
| Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, str. 169. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2005/80/WE (Dz.U. L 303 z 22.11.2005, str. 32).
(2) Dz.U. L 358 z 18.12.1986, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.158.18 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 2006/406/WE ustanawiające wytyczne w zakresie stosowania oznaczeń wskazujących na brak testów na zwierzętach zgodnie z dyrektywą Rady 76/768/EWG |
| Data aktu: | 07/06/2006 |
| Data ogłoszenia: | 10/06/2006 |
| Data wejścia w życie: | 10/06/2006 |