Rozporządzenie 779/2006 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 488/2005 dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 779/2006
z dnia 24 maja 2006 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 488/2005 dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 488/2005 z dnia 21 marca 2005 r. dotyczące honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego(2), w szczególności jego art. 6 ust. 5,

po konsultacji z zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia równowagi między całkowitymi wydatkami poniesionymi przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego w związku z realizacją procedur certyfikacyjnych i całkowitymi dochodami z pobieranych przez nią honorariów, poziomy tych honorariów należy poddać przeglądowi na podstawie wyników finansowych i prognoz Agencji.

(2) Procedury administracyjne związane z płatnością honorariów i wdrożone przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego i wnioskodawców nie powinny spowolnić procedur certyfikacyjnych.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 488/2005.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 54 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 488/2005 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 lit. g) wprowadza się następujące zmiany:

"g) »koszty pośrednie« oznaczają część kosztów związanych z ogólną infrastrukturą, organizacją i zarządzaniem, poniesionych przez Agencję z tytułu prowadzenia procedur certyfikacyjnych innych niż koszty bezpośrednie i szczególne, w tym tych będących rezultatem rozwoju części materiałów regulaminowych;";

2) artykuł 12 otrzymuje następujące brzmienie:

"Artykuł 12

1. Opłatę ponosi wnioskodawca. Jest ona płatna w euro.

2. Za wydanie, zachowanie lub zmianę certyfikatu lub zezwolenia należna jest całość wymaganej opłaty uiszczonej z góry, chyba że Agencja i wnioskodawca uzgodnili inaczej. W razie nieuiszczenia opłaty Agencja może cofnąć dany certyfikat lub zezwolenie, po wcześniejszym oficjalnym powiadomieniu wnioskodawcy.

3. Wykaz opłat stosowany przez Agencję oraz zasady ich płatności są przedstawiane wnioskodawcy w momencie składania wniosku.

4. W odniesieniu do wszystkich procedur certyfikacyjnych, które stanowią podstawę do zapłaty części zmiennej, Agencja może dostarczyć wnioskodawcy kosztorys na jego wniosek. Kosztorys ten zostaje zmieniony przez Agencję, jeśli okaże się, że dana procedura jest prostsza i szybsza do przeprowadzenia, niż przewidziano na początku, lub odwrotnie, gdy jej przeprowadzenie jest bardziej złożone i wymaga więcej czasu, niż można to było przewidzieć.

5. Opłaty związane z zachowaniem istniejących certyfikatów i zezwoleń płatne są według harmonogramu ustalonego przez Agencję i przekazanego posiadaczom tych certyfikatów i zezwoleń. Harmonogram ten opiera się na inspekcjach przeprowadzonych przez Agencję w celu sprawdzenia ważności tych certyfikatów i zezwoleń.

6. Jeżeli po pierwszym rozpatrzeniu wniosku Agencja odmówi jego dalszego rozpatrywania, wszelka opłata już pobrana zostanie zwrócona wnioskodawcy, z wyjątkiem kwoty przeznaczonej na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z rozpatrywaniem wniosku. Kwota ta równa jest opłacie stałej D, wskazanej w Załączniku.

7. Jeżeli procedura certyfikacyjna musi zostać przerwana przez Agencję z powodu braku wystarczających środków ze strony wnioskodawcy lub nieprzestrzegania przez niego zobowiązań na nim ciążących, spłata reszty należnych opłat jest wymagalna w całości w momencie zaprzestania pracy przez Agencję.";

3) do ppkt i), ii), v), vi), x), xii) i xiii) Załącznika wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Opłaty roczne, o których mowa w tabeli, zawarte w pkt 3), oraz opłaty za sprawowanie nadzoru, o których mowa w tabelach zawartych w pkt 4), 5) i 7) Załącznika, mają zastosowanie, począwszy od pierwszej raty rocznej należnej po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 maja 2006 r.

W imieniu Komisji
Jacques BARROT
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1643/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, str. 7).

(2) Dz.U. L 81 z 30.3.2005, str. 7.

ZAŁĄCZNIK 

Załącznik do rozporządzenia (WE) nr 488/2005 otrzymuje następujące brzmienie:

1) w części wstępnej ppkt i) dodaje się tiret czwarte:

"- W przypadku usług związanych z działaniami prowadzonymi przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydawania, zachowywania lub zmiany certyfikatów i zezwoleń określonych w art. 15 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 wymagane jest wniesienie opłaty zgodnie z przepisami rozdziału II niniejszego rozporządzenia.";

2) tabela wymieniona w ppkt ii) otrzymuje następujące brzmienie:

"Kategoria produktu Komentarze Współczynnik opłaty stałej
CS-25 Samoloty duże -
istotne 5
nieistotne 4
nieistotne o zwykłej budowie 2
CS-23.A Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.2 (statki powietrzne do komunikacji lokalnej) -
istotne 5
nieistotne 4
CS-23.B Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1 o maksymalnej masie startowej od 2.000 do 5.670 kg -
istotne 3
nieistotne 2
CS-29 Wiropłaty duże -
istotne 4
nieistotne 4
CS-27 Wiropłaty małe 0,5
CS-E.T.A Silniki turbinowe o startowej sile ciągu równej lub większej niż 25.000 N lub o mocy użytecznej równej lub większej niż 2.000 kW -
istotne 1
nieistotne 1
CS-E.T.B Silniki turbinowe o startowej sile ciągu mniejszej niż 25.000 N lub o mocy użytecznej mniejszej niż 2.000 kilowatów 0,5
CS-E.NT Silniki nieturbinowe 0,2
CS-23.C Statki powietrzne określone w CS-23 art. 1.a.1 o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 2.000 kg 1
CS-22 szybowce i motoszybowce 0,2
CS-VLA bardzo lekkie statki powietrzne 0,2
CS-VLR bardzo lekkie wiropłaty 0,2
CS-APU pomocnicze źródło zasilania 0,25
CS-P.A do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-25 (lub równorzędnych) 0,25
CS-P.B do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-23, CS-VLA i CS-22 (lub równorzędnych) 0,15
CS-22.J do użytkowania na statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z CS-22 0,15
CS-22.H silniki nieturbinowe 0,15
CS-balloons jeszcze niedostępne 0,2
CS-airships jeszcze niedostępne 0,5"

3) do ppkt v) wprowadza się następujące zmiany:

a) w części wstępnej tiret pierwsze otrzymuje następujące brzmienie:

"- Opłata roczna jest pobierana od wszystkich obecnych posiadaczy certyfikatów typu, ograniczonych certyfikatów typu i zezwoleń ETSO, wydanych przez Agencję.";

b) tabela pierwsza otrzymuje następujące brzmienie:

"Kategoria produktu(1) Certyfikat typu państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych|

(w EUR)

Certyfikat typu państwa trzeciego będącego państwem pochodzenia produktów projektowych

(w EUR)

Ograniczony certyfikat typu państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych

(w EUR)

Ograniczony certyfikat typu państwa trzeciego będącego państwem pochodzenia produktów projektowych

(w EUR)

CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej większej niż 50 ton) 480.000 160.000 30.000 10.000
CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej od 22 do 50 ton) 200.000 66.000 12.500 4.167
CS-25 (samoloty duże o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 22 tony) 100.000 33.000 6.250 2.083
CS-23.A 12.000 4.000 3.000 1.000
CS-23.B 2.000 667 500 167
CS-23.C 1.000 333 250 100
CS-22 450 150 112,50 100
CS-VLA 450 150 112,50 100
CS-29 75.000 25.000 6.250 2.083
CS-27 20.000 6.667 5.000 1.667
CS-VLR 1.000 333 250 100
CS-APU 800 267 200 100
CS-P.A 1.500 500 375 125
CS-P.B 400 133 100 100
CS-22.J 150 100 100 100
CS-E.T.A 90.000 30.000 7.500 2.500
CS-E.T.B 15.000 5.000 3.750 1.250
CS-E.NT 1.000 333 250 100
CS-22.H 200 100 100 100
CS-balony 300 100 100 100
CS-sterowce 500 167 125 100
CS-34 0 0 0 0
CS-36 0 0 0 0
CS-AWO 0 0 0 0

______

(1) W przypadku wersji samolotu cargo współczynnik 0,85 jest stosowany do opłaty określonej w odniesieniu do wersji pasażerskiej.

Typ sprzętu Zezwolenie dla części i urządzeń państwa członkowskiego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR) Zezwolenie dla części i urządzeń państwa trzeciego UE będącego państwem pochodzenia produktów projektowych (w EUR)
CS-ETSO A (wartość sprzętu powyżej 20.000 EUR) 2.000 666
CS-ETSO.B (wartość sprzętu od 2.000 do 20.000 EUR) 1.000 333
CS-ETSO.C (wartość sprzętu poniżej 2.000 EUR) 500 200"

4) tabela wymieniona w ppkt vi) otrzymuje następujące brzmienie:

"Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) Współczynnik
Poniżej 500.001 0,1
od 500.001 do 700.000 0,2
od 700.001 do 1.200.000 0,5
od 1.200.001 do 2.800.000 1
od 2.800.001 do 4.200.000 1,5
od 4.200.001 do 5.000.000 2,5
od 5.000.001 do 7.000.000 3
od 7.000.001 do 9.800.000 3,5
od 9.800.001 do 14.000.000 4,8
od 14.000.001 do 50.000.000 7
od 50.000.001 do 140.000.000 12,8
od 140.000.001 do 250.000.000 18
od 250.000.001 do 500.000.000 50
od 500.000.001 do 750.000.000 200
ponad 750.000.000 600"

5) tabela wymieniona w ppkt x) otrzymuje następujące brzmienie:

"Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) Współczynnik
Poniżej 500.001 0,5
od 500.001 do 700.000 0,75
od 700.001 do 1.400.000 1
od 1.400.001 do 2.800.000 1,75
od 2.800.001 do 5.000.000 2,5
od 5.000.001 do 7.000.000 4
od 7.000.001 do 14.000.000 6
od 14.000.001 do 21.000.000 8
od 21.000.001 do 42.000.000 8,5
od 42.000.001 do 70.000.000 9
od 70.000.001 do 84.000.000 9,5
od 84.000.001 do 105.000.000 10
ponad 105.000.000 10,5"

6) tytuł w ppkt xii) otrzymuje następujące brzmienie:

"xii) Opłaty za akceptację zatwierdzeń równoważnych z zatwierdzeniami części 145 i 147, zgodnie z odpowiednimi porozumieniami dwustronnymi";

7) tabela wymieniona w ppkt xiii) otrzymuje następujące brzmienie:

"Rodzaj opłaty według wartości działalności podlegającej zatwierdzeniu (w EUR) Współczynnik
Poniżej 500.001 0,5
od 500.001 do 700.000 0,75
od 700.001 do 1.400.000 1
od 1.400.001 do 2.800.000 1,75
od 2.800.001 do 5.000.000 2,5
od 5.000.001 do 7.000.000 4
od 7.000.001 do 14.000.000 6
od 14.000.001 and 21.000.000 8
od 21.000.001 do 42.000.000 9,5
od 42.000.001 do 84.000.000 10
ponad 84.000.000 10,5"

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024