Decyzja 2005/744/WE ustanawiająca wymogi mające na celu zapobieganie wysoce zjadliwej ptasiej grypie wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1 u ptaków podatnych trzymanych w ogrodach zoologicznych w Państwach Członkowskich

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 października 2005 r.
ustanawiająca wymogi mające na celu zapobieganie wysoce zjadliwej ptasiej grypie wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1 u ptaków podatnych trzymanych w ogrodach zoologicznych w Państwach Członkowskich

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 4197)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2005/744/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 października 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ptasia grypa jest zakaźną chorobą wirusową drobiu i ptaków, powodującą śmiertelność i zaburzenia, które w szybkim czasie mogą osiągnąć rozmiary epidemii i spowodować poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz znacznie obniżyć opłacalność hodowli drobiu.

(2) Dyrektywa Rady 92/40/EWG z dnia 19 maja 1992 r. wprowadzająca wspólnotowe środki zwalczania influenzy drobiu(2) określa środki kontroli, które należy stosować w przypadku wystąpienie ogniska ptasiej grypy u drobiu, nie naruszając przepisów wspólnotowych regulujących handel wewnątrzwspólnotowy. Wspomnianej dyrektywy nie stosuje się w przypadku wykrycia ptasiej grypy u innych ptaków, ale stanowi ona, że w takich przypadkach dane Państwo Członkowskie musi poinformować Komisję o wszystkich podjętych środkach.

(3) Dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG(3), w szczególności art. 3, stanowi, że handel i przywóz danych zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nie mogą być zakazane lub ograniczone z przyczyn związanych ze zdrowiem zwierząt, innych niż tych wynikających ze stosowania prawodawstwa wspólnotowego, a w szczególności wszelkich podjętych środków ochronnych. Dyrektywa Rady 1999/22/WE z dnia 29 marca 1999 r. dotycząca trzymania dzikich zwierząt w ogrodach zoologicznych(4) definiuje ogrody zoologiczne objęte wspomnianą dyrektywą. Do celów niniejszej decyzji należy uwzględnić definicję ogrodów zoologicznych. Jednakże, do celów niniejszej decyzji, należy uzupełnić tą definicję w zakresie handlu.

(4) Wysoce zjadliwą ptasią grypę wywołaną wirusem grypy A podtyp H5N1 potwierdzono niedawno w Turcji, Rumunii, Rosji i na zachód od Gór Ural. Dowody i epidemiologia molekularna zdecydowanie wskazują na to, że wirus ptasiej grypy został przeniesiony do tych krajów przez ptaki migrujące ze Środkowej Azji. Wspomniane wyjaśnienie znajduje się także w sprawozdaniu z ostatniej misji w Rosji przeprowadzanej przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (OIE), opublikowanym dnia 14 października 2005 r.

(5) W związku z ryzykiem wprowadzenia wysoce zjadliwej ptasiej grypy wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1 do Wspólnoty, Komisja przyjęła szereg decyzji, łącznie z decyzją 2005/734/WE ustanawiającą środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej ptasiej grypy wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli oraz przewidująca system wczesnego wykrywania na obszarach szczególnego ryzyka(5).

(6) Należy ustanowić na poziomie Wspólnoty środki bezpieczeństwa biologicznego mające na celu zapobieganie wysoce zjadliwej ptasiej grypie wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1 u ptaków podatnych trzymanych w ogrodach zoologicznych w Państwach Członkowskich w celu ochrony dzikiej fauny i zachowania różnorodności biologicznej.

(7) Szczepienie ptaków podatnych trzymanych w ogrodach zoologicznych mogłoby, w niektórych przypadkach, stanowić odpowiedni dodatkowy środek ochronny.

(8) Należy zatem również ustanowić na poziomie Wspólnoty niezbędne wymogi dotyczące szczepienia ptaków trzymanych w ogrodach zoologicznych, które Państwa Członkowskie powinny spełniać, jeżeli uznają one, że należy zaszczepić takie ptaki.

(9) W odniesieniu do handlu międzynarodowego, szczepienie, nawet ograniczonej szczególnej kategorii zwierząt, które pierwotnie nie są przedmiotem handlu, może zagrozić sytuacji sanitarnej ptasiej grypy, nie tylko w Państwie Członkowskim lub części jego terytorium, na którym są przeprowadzane szczepienia. Zatem szczepione ptaki nie powinny być przedmiotem handlu, o ile określone wymogi nie będą spełnione. W celu zapewnienia właściwego wdrażania niniejszej decyzji Państwa Członkowskie powinny poinformować Komisję najpóźniej do dnia 30 listopada 2005 r. o podjętych środkach.

(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ustanawia przepisy mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się ptasiej grypy wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1 (zwanej dalej "ptasią grypą") u ptaków podatnych trzymanych w ogrodach zoologicznych. W zależności od określonej sytuacji epidemiologicznej przepisy te powinny być w szczególności skierowane na zapobieganie bezpośredniemu i pośredniemu kontaktowi ptaków dziko żyjących, w szczególności ptactwa wodnego z ptakami podatnymi trzymanymi w ogrodach zoologicznych.

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji przyjmuje się następujące definicje:

a) "Ogrody zoologiczne" oznaczają:

i) wszelkie stałe instytucje, gdzie zwierzęta dzikich gatunków przetrzymywane są w celach pokazywania ich publiczności przez 7 lub więcej dni w roku, z wyjątkiem cyrków, sklepów ze zwierzętami oraz instytucji wyłączonych przez Państwa Członkowskie z obowiązku spełniania wymogów niniejszej decyzji w związku z faktem, że nie pokazują one publiczności znacznej liczby zwierząt lub gatunków, i że wyłączenie takie nie będzie zagrażać celom niniejszej decyzji. oraz

ii) "zatwierdzoną jednostkę, instytut lub ośrodek" zgodnie z definicją znajdującą się w art. 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 92/65/EWG;

b) "Ptaki podatne" oznaczają każdy gatunek ptaków podatny na ptasią grypę i nieprzeznaczony do produkcji produktów zwierzęcych.

Artykuł  3

Państwa Członkowskie podejmują właściwe i konkretne środki w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia ptasiej grypy z ptaków dziko żyjących na ptaki podatne trzymane w ogrodach zoologicznych, z uwzględnieniem kryteriów i czynników ryzyka określonych w załączniku I.

Artykuł  4

Na podstawie oceny ryzyka Państwa Członkowskie mogą podjąć decyzję o zaszczepieniu przeciw ptasiej grypie ptaków podatnych trzymanych w ogrodach zoologicznych, którym grozi zarażenie się ptasią grypą, zgodnie z wymogami określonymi w załączniku II.

Artykuł  5
1.
Państwa Członkowskie, które zamierzają zastosować szczepienia, zgodnie z art. 4, przedkładają Komisji oraz oficjalnie przedstawiają Stałemu Komitetowi ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt, swój programem szczepień ptaków podatnych trzymanych w ogrodach zoologicznych.
2.
Program szczepień, o którym mowa w ust. 1 zawiera co najmniej następujące szczegółowe informacje:

a) dokładny adres i lokalizacja ogrodów zoologicznych, w których mają być przeprowadzone szczepienia;

b) szczegółowa identyfikacja i liczba ptaków podatnych;

c) oznaczenie indywidualne ptaków, które mają być szczepione;

d) rodzaj szczepionki, jaka ma zostać wykorzystana, system szczepień oraz daty szczepień;

e) powody podjęcia decyzji o realizacji środków szczepień;

f) harmonogram szczepień, które mają być przeprowadzone.

Artykuł  6

Państwa Członkowskie przyjmują środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 października 2005 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(2) Dz.U. L 167 z 22.6.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 roku.

(3) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/68/WE (Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 128).

(4) Dz.U. L 94 z 9.4.1999, str. 24.

(5) Dz.U. L 274 z 20.10.2005, str. 105. Decyzja ostatnio zmieniona decyzj 745/2005/WE (Patrz str. 79 Dz.U.).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Kryteria I czynniki ryzyka, które należy uwzględnić w przypadku stosowania środków, o których mowa w art. 3, w ogrodach zoologicznych

1. Lokalizacja ogrodu zoologicznego wzdłuż ścieżki migracji ptaków, zwłaszcza przylatujących z obszarów Środkowej i Wschodniej Azji, Morza Kaspijskiego i Morza Czarnego;

2. Odległość ogrodu zoologicznego od mokradeł, stawów, bagien, jezior lub rzek, w których mogą skupiać się migrujące ptaki wodne;

3. Lokalizacja ogrodu zoologicznego na obszarach o wysokim zagęszczeniu ptaków migrujących, w szczególności ptaków wodnych.

ZAŁĄCZNIK  II

WYMOGI DOTYCZĄCE STOSOWANIA SZCZEPIEŃ

1. Zakres szczepień, które maja być przeprowadzone Szczepieniom są poddawane jedynie ptaki podatne trzymane w ogrodach zoologicznych.
2. Gatunki ptaków, które mają zostać zaszczepione Należy ustanowić i przechowywać przez co najmniej 10 lat od daty szczepienia wykaz ptaków, które mają zostać zaszczepione, zawierający indywidualne oznaczenia ptaków.
3. Okres kampanii szczepień Wszystkie ptaki, które mają zostać zaszczepione w ogrodach zoologicznych należy zaszczepić tak szybko, jak to możliwe. W każdym razie każdą kampanię szczepień w danym ogrodzie zoologicznym należy zakończyć w ciągu 96 godzin.
4. Wyraźnie określony okres karencji w odniesieniu do szczepionych ptaków i produktów pochodzących od tych ptaków Szczepione ptaki nie powinny być przedmiotem handlu lub przemieszczane pomiędzy Państwami Członkowskimi, jednak mogą być przemieszczane, pod oficjalnym nadzorem, pomiędzy ogrodami zoologicznymi jednego Państwa Członkowskiego lub, po specjalnym zezwoleniu, innego Państwa Członkowskiego.
Produkty pochodzące od tych ptaków nie powinny wchodzić do łańcucha żywnościowego.
5. Specjalna identyfikacja i rejestracja ptaków podlegających szczepieniu Należy zapewnić indywidualną identyfikację szczepionych ptaków oraz należy umieścić wyraźne informacje w przechowywanych danych identyfikacyjnych tych ptaków. W miarę możliwości, w chwili szczepienia należy umieścić nieusuwalne oznaczenie, że ptak jest szczepiony.
6. Przeprowadzenie kampanii szczepień Szczepienia należy przeprowadzać pod nadzorem urzędowego lekarza weterynarii właściwych organów. Należy podjąć niezbędne środki w celu uniknięcia rozprzestrzeniania się wirusa. Ewentualne pozostałe ilości szczepionki należy zwrócić do punktu dystrybucji szczepionek wraz z dokumentem na piśmie określającym liczbę zaszczepionych ptaków oraz liczbę wykorzystanych dawek.
W miarę możliwości, należy pobrać próbki krwi przed szczepieniem i co najmniej 30 dni po przeprowadzeniu szczepienia w celu badań serologicznych na ptasią grypę. Wyniki testów należy przechowywać przez co najmniej 10 lat.
7. Szczepionka, która ma zostać wykorzystana Szczepionka inaktywowana, która ma zostać wykorzystana musi być odpowiednio opracowana i być skuteczna na typ wirusa będący w obiegu. Należy ją stosować zgodnie ze wskazaniami producenta i/lub organów weterynaryjnych.
8. Poinformowanie Komisji o wykonaniu niniejszego programu Szczegółowe sprawozdanie dotyczące wykonania programu i zawierające wyniki przeprowadzonych testów jest przedstawiane Komisji i Państwom Członkowskim w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.279.75

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/744/WE ustanawiająca wymogi mające na celu zapobieganie wysoce zjadliwej ptasiej grypie wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1 u ptaków podatnych trzymanych w ogrodach zoologicznych w Państwach Członkowskich
Data aktu: 21/10/2005
Data ogłoszenia: 22/10/2005
Data wejścia w życie: 22/10/2005