(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/274/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 24 marca 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/496/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej zwierząt wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich oraz zmieniającą dyrektywy 89/662/EWG, 90/425/EWG oraz 90/675/EWG(1), w szczególności jej art. 18 ust. 6 i 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 97/78/WE z dnia 18 grudnia 1997 r. ustanawiającą zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich(2), w szczególności jej art. 22 ust. 1 i 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Influenza drobiu jest wysoce zaraźliwą chorobą wirusową drobiu i ptaków, która może szybko przybrać rozmiary epizootyczne mogące stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz znacznie zmniejszyć rentowność hodowli drobiu.
(2) Istnieje ryzyko, że czynnik chorobotwórczy może zostać wprowadzony poprzez handel międzynarodowy żywym drobiem i produktami drobiowymi.
(3) Dnia 23 lutego 2004 r. Stany Zjednoczone Ameryki potwierdziły powstanie ogniska influenzy drobiu o wysokiej zaraźliwości w stadzie drobiu w stanie Teksas (hrabstwo Gonzales), którego wykrycie potwierdzono podczas nadzoru przeprowadzonego dnia 17 lutego 2004 r.
(4) Wykryty szczep wirusa influenzy drobiu jest podtypem H5N2 i dlatego różni się od szczepu obecnie powodującego epidemie w Azji. Obecna wiedza sugeruje, że ryzyko dla zdrowia publicznego w przypadku tego podtypu jest mniejsze od ryzyka, które stanowi szczep rozprzestrzeniający się w Azji, tj. podtyp wirusa H5N1.
(5) Jednakże z uwagi na ryzyko dla zdrowia zwierząt związane z wprowadzeniem choroby do Wspólnoty, przywóz ze Stanów Zjednoczonych Ameryki żywego drobiu, ptaków bezgrzebieniowych, dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka i dzikiego ptactwa łownego oraz jaj wylęgowych tych gatunków oraz świeżego mięsa drobiowego, z ptaków bezgrzebieniowych, z dzikiego ptactwa łownego i dzikiego ptactwa utrzymywanego przez człowieka, wyrobów i produktów mięsnych składających się lub zawierających mięso tych gatunków, otrzymane z ptaków poddanych ubojowi po dniu 27 stycznia 2004 r, oraz przywóz jaj przeznaczonych do spożycia przez ludzi ze Stanów Zjednoczonych Ameryki został zawieszony z dniem 25 lutego 2004 r. na mocy decyzji Komisji 2004/187/WE(3) oraz 2004/256/WE(4).
(6) Zgodnie z decyzją Komisji 2000/666/WE(5) przywóz ptactwa innego niż drób jest dopuszczalny ze wszystkich krajów członkowskich OIE (Międzynarodowa Organizacja Zdrowia Zwierząt) pod warunkiem zapewnienia przez kraj pochodzenia gwarancji zdrowotnych zwierząt oraz stosowania rygorystycznych środków kwarantanny przeprowadzanej po przywozie wprowadzonych w Państwach Członkowskich.
(7) Jednakże przywóz ze Stanów Zjednoczonych Ameryki ptactwa innego niż drób, włącznie z ptakami domowymi, które towarzyszą swoim właścicielom również został zawieszony na mocy decyzji 2004/187/WE jako dodatkowy środek wykluczenia ewentualnego ryzyka wystąpienia choroby w stacjach kwarantanny podlegających Państwom Członkowskim.
(8) Decyzja Komisji 97/222/WE(6) ustanawia wykaz państw trzecich, z których Państwa Członkowskie mogą dopuścić przywóz produktów mięsnych, i ustanawia procedury postępowania, aby zapobiec ryzyku przeniesienia choroby poprzez takie produkty. Postępowanie, które należy podjąć w odniesieniu do produktu zależy od stanu zdrowia w kraju pochodzenia, w odniesieniu do gatunków, z których uzyskano mięso; aby uniknąć niepotrzebnego obciążenia handlu, należy nadal dopuszczać przywóz drobiowych produktów mięsnych pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki poddanych temperaturze co najmniej 70°C we wszystkich częściach produktu.
(9) Sanitarne środki kontroli stosowane w odniesieniu do surowców do produkcji pasz zwierzęcych oraz produktów farmaceutycznych lub technicznych umożliwiają wyłączenie z zakresu niniejszej decyzji kontrolowanego przywozu takich produktów.
(10) Stany Zjednoczone Ameryki podpisały ze Wspólnotą Europejską Umowę w sprawie sanitarnych środków ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt w handlu żywymi zwierzętami i produktami zwierzęcymi(7).
(11) Stany Zjednoczone Ameryki przekazały kilka informacji dodatkowych dotyczących sytuacji chorobowej oraz środków kontroli podejmowanych w tym względzie, mając na uwadze wprowadzenie przez Wspólnotę środków regionalizacji zgodnie z postanowieniami Umowy Weterynaryjnej; jednakże obecnie dostępne informacje wciąż nie zezwalają na ograniczenie środków ochronnych ustanowionych w niniejszej decyzji na ograniczonym obszarze.
(12) Dlatego też należy przedłużyć stosowanie środków ochronnych majacych zastosowanie na całym terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz należy uchylić decyzję 2004/256/WE.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 marca 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 56, ostatnio zmieniona dyrektywą 96/43/WE (Dz.U. L 162 z 1.7.1996, str. 1).
(2) Dz.U. L 24 z 31.1.1998, str. 9.
(3) Dz.U. L 57 z 25.2.2004, str. 35.
(4) Dz.U. L 80 z 18.3.2004, str. 31.
(5) Dz.U. L 278 z 31.10.2000, str. 26, ostatnio zmieniona decyzją 2002/279/WE (Dz.U. L 99 z 16.4.2002, str. 17).
(6) Dz.U. L 98 z 4.4.1997, str. 39, ostanio zmieniona decyzją 2003/826/WE (Dz.U. L 311 z 27.11.2003, str. 29).
(7)Decyzja Rady 98/258/WE z dnia 16 marca 1998 r opublikowana w Dz.U. L 118, 21.4.1998, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.86.27 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/274/WE dotycząca środków ochronnych w odniesieniu do influenzy drobiu o wysokiej zaraźliwości w Stanach Zjednoczonych Ameryki |
| Data aktu: | 23/03/2004 |
| Data ogłoszenia: | 24/03/2004 |
| Data wejścia w życie: | 24/03/2004 |