Rozporządzenie 363/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 68/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 363/2004
z dnia 25 lutego 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 68/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 994/98 z dnia 7 maja 1998 r. w sprawie stosowania art. 92 i 93 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w odniesieniu do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa(1), w szczególności jego art. 1 ust. 1 litera a) punkt iv),

po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia(2),

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 68/2001(3) przewiduje specjalne warunki w odniesieniu do pomocy przyznanej małym i średnim przedsiębiorstwa. Definicja małych i średnich przedsiębiorstw w rozporządzeniu (WE) nr 68/2001 jest tą, użytą w zaleceniu Komisji 96/280/WE z dnia 3 kwietnia 1996 r. dotyczącym definicji małych i średnich przedsiębiorstw(4). Zalecenie to zostało zastąpione zaleceniem 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącym definicji drobnych, małych i średnich przedsiębiorstw(5) z mocą od 1 stycznia 2005 r. W interesie pewności prawnej, definicja użyta w rozporządzeniu (WE) nr 68/2001 powinna być taka sama, jak ta użyta w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw(6).

(2) Doświadczenie pokazuje, że pożądanym jest posiadanie ujednoliconego i uproszczonego systemu sprawozdawczego rocznych sprawozdań przyjmowanych na podstawie art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE(7). Dlatego szczególne przepisy dotyczące sprawozdawczości ustanowione w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 68/2001 powinny mieć wyłącznie zastosowanie do czasu przyjęcia ogólnego systemu sprawozdawczego.

(3) Niezbędne jest ustanowienie przepisów dotyczących oceny zgodności ze wspólnym rynkiem każdej pomocy szkoleniowej przyznanej bez wcześniejszego upoważnienia Komisji przed wejściem w życie rozporządzenia (WE) nr 68/2001.

(4) Dlatego, rozporządzenie (WE) nr 68/2001 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 68/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1. artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do pomocy we wszystkich sektorach, włączając działania związane z produkcją, przetwarzaniem i obrotem produktami wymienionymi w załączniku I do Traktatu, z wyłączeniem pomocy objętej zakresem rozporządzenia Rady (WE) nr 1407/2002(*).

______

(*) Dz.U. L 205 z 2.8.2002, str. 1.";

2. w art. 2 lit. b) i c) otrzymuje brzmienie:

"b) »małe i średnie przedsiębiorstwa« oznacza przedsiębiorstwa zdefiniowane w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001(*);

c) »duże przedsiębiorstwa« oznacza przedsiębiorstwa, nie objęte definicją małych i średnich przedsiębiorstw;

______

(*) Dz.U. L 10 z 13.1.2002, str. 33.";

3. w art. 7 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Państwa Członkowskie sporządzają roczne sprawozdanie w sprawie stosowania niniejszego rozporządzenia zgodnie z przepisami wykonawczymi dotyczącymi formy i treści rocznych sprawozdań ustanowionych na mocy art. 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999(*).

Do czasu wejścia w życie takich przepisów, Państwa Członkowskie sporządzają roczne sprawozdanie w sprawie stosowania niniejszego rozporządzenia dla każdego roku kalendarzowego lub jego części, w których stosuje się niniejsze rozporządzenie, w formie określonej w załączniku III, także w formie skomputeryzowanej. Państwa Członkowskie przekazują to sprawozdanie Komisji najpóźniej trzy miesiące po upływie okresu, którego to sprawozdanie dotyczy.

______

(*) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 1."

4. Dodaje się art. 7a:

"Artykuł 7a

Przepisy przejściowe

Systemy pomocy wprowadzone w życie przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz pomoc przyznana na mocy takich systemów, w przypadku braku upoważnienia Komisji oraz naruszenia wymogu notyfikacji z art. 88 ust. 3 Traktatu, są zgodne ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87 ust. 3 Traktatu oraz podlegają zwolnieniu, gdy spełniają warunki ustanowione w art. 3 ust. 2 lit. a) i art. 3 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.

Pomoc indywidualna poza systemem, przyznana przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, w przypadku braku upoważnienia Komisji oraz naruszenia wymogu notyfikacji z art. 88 ust. 3 Traktatu, jest zgodna ze wspólnym rynkiem w rozumieniu art. 87 ust. 3 Traktatu oraz podlega zwolnieniu, gdy spełnia warunki niniejszego rozporządzenia, z wyłączeniem wymogu art. 3 ust. 1 dotyczącego zawarcia nawiązania do niniejszego rozporządzenia.

Każda pomoc, która nie spełnia tych warunków podlega ocenie Komisji zgodnie z odpowiednimi ramami, wytycznymi, komunikatami i obwieszczeniami."

5. Skreśla się załącznik I.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 lutego 2004 r.

W imieniu Komisji
Mario MONTI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 142 z 14.5.1998, str. 1.

(2) Dz.U. C 190 z 12.8.2003, str. 2.

(3) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 20.

(4) Dz.U. L 107 z 30.4.1996, str. 4.

(5) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, str. 36.

(6) Dz.U. L 10 z 13.1.2001, str. 33.

(7) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, str. 1, Rozporządzenie zmienione Aktem Przystąpienia z 2003 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.63.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 363/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 68/2001 w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE do pomocy szkoleniowej
Data aktu: 25/02/2004
Data ogłoszenia: 28/02/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/03/2004