uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji(1);
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
251 Traktatu, w świetle wspólnego tekstu zatwierdzonego przez Komitet Pojednawczy dnia 17 grudnia 2003 r.(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy dyrektywy 94/62/WE(4) Rada jest zobowiązana, nie później niż sześć miesięcy przed końcem pięcioletniego etapu rozpoczynającego się od dnia, w którym ta dyrektywa powinna zostać wprowadzona do prawa krajowego, ustalić wielkości docelowe na następny pięcioletni etap.
(2) Definicja "opakowania" ustanowiona w dyrektywie 94/62/WE powinna zostać bardziej szczegółowo wyjaśniona poprzez wprowadzenie niektórych kryteriów oraz załącznika zawierającego ilustrujące przykłady. W celu osiągnięcia ambitnych wielkości docelowych recyklingu należy wzmocnić rozwój innowacyjnych, przyjaznych dla środowiska oraz wykonalnych procesów recyklingu. Ocena różnych metod recyklingu powinna zostać podjęta w związku z opracowaniem definicji dla tych metod.
(3) Wielkości docelowe recyklingu dla każdego szczególnego materiału odpadowego powinny uwzględniać oceny cyklu żywotności oraz analizy koszty-korzyści, które jasno wskazują różnice zarówno w kosztach, jak i korzyściach recyklingu różnych materiałów opakowaniowych, oraz powinny poprawić spójność rynku wewnętrznego dla recyklingu tych materiałów.
(4) Odzysk i recykling odpadów opakowaniowych powinien zostać dodatkowo zwiększony w celu zredukowania ich wpływu na środowisko naturalne.
(5) Niektóre Państwa Członkowskie którym, ze względu na ich szczególne okoliczności, zezwolono na przełożenie daty ustalonej dla osiągnięcia wielkości docelowych odzysku i recyklingu ustanowionych w dyrektywie 94/62/WE powinny otrzymać dodatkowe, ale ograniczone odroczenie.
(6) Parlament Europejski, Rada oraz Komisja są zgodne co do potrzeby tymczasowego odstępstwa dla przystępujących Państw w odniesieniu do celów niniejszej dyrektywy. Powinno ono zostać podjęte na podstawie wniosków Państw przystępujących o odstępstwo trwające zasadniczo najpóźniej do 2012 r. dla Cypru, Republiki Czeskiej, Estonii, Węgier, Litwy, Słowacji oraz Słowenii; do 2013 r. dla Malty; do 2014 r. dla Polski oraz do 2015 r. dla Łotwy.
(7) Porozumienie zostanie zawarte zgodnie z właściwą procedurą prawną przed wygaśnięciem nieprzekraczalnego terminu dla transpozycji niniejszej dyrektywy.
(8) Zarządzanie opakowaniami i odpadami opakowaniowymi wymaga aby Państwa Członkowskie ustanowiły systemy zwrotu, zbiórki i odzysku. Systemy takie powinny być otwarte dla wszystkich zainteresowanych stron oraz opracowane w taki sposób aby uniknąć dyskryminacji produktów przywożonych i przeszkód w handlu oraz zakłóceń w konkurencji oraz aby zagwarantować możliwie najwyższy zwrot opakowań i odpadów opakowaniowych, zgodnie z Traktatem. Należy unikać dyskryminacji materiałów ze względu na ich wagę. Podmioty gospodarcze w całym łańcuchu opakowaniowym powinny ponosić swą podzieloną odpowiedzialność, aby zapewnić redukcję w najszerszym możliwym zakresie wpływu na środowisko naturalne opakowań i odpadów opakowaniowych w całym cyklu ich żywotności.
(9) Powinno się sporządzać roczne wspólnotowe dane dotyczące opakowań i odpadów opakowaniowych, w tym dane dotyczące odpadów wywożonych w celu recyklingu lub odzysku poza Wspólnotę, aby skutecznie monitorować realizowanie celów niniejszej dyrektywy. Wymaga to zharmonizowanych technik sprawozdawczości oraz jasnych wytycznych dla osób dostarczających dane.
(10) Komisja powinna zbadać i sporządzić sprawozdanie dotyczące wprowadzenia w życie niniejszej dyrektywy oraz jej wpływu zarówno na środowisko naturalne, jak i na rynek wewnętrzny. Sprawozdanie to powinno również obejmować kwestie związane z zasadniczymi wymogami, środkami zapobiegającymi odpadom, możliwymi wskaźnikami w zakresie opakowań, planami zapobiegania odpadów, ponownym użyciem, odpowiedzialnością producenta, jak również metalami ciężkimi oraz powinno, w odpowiednim przypadku, zawierać wnioski o dokonanie rewizji.
(11) Państwa Członkowskie powinny wspierać odpowiednie przekazywanie informacji konsumentom jak również kampanie na rzecz poprawy świadomości oraz wzmacniać inne instrumenty zapobiegawcze.
(12) W uzupełnieniu celów niniejszej dyrektywy dotyczących środowiska naturalnego oraz rynku wewnętrznego, recykling może również wpływać na zwiększenie poziomu zatrudnienia, który się zmniejszył w innych sektorach społeczeństwa, oraz może przyczyniać się do ochrony przed wykluczeniem.
(13) Ponieważ cele proponowanych działań, którymi są zharmonizowanie krajowych wielkości docelowych recyklingu odpadów opakowaniowych, z uwzględnieniem indywidualnych okoliczności każdego Państwa Członkowskiego, oraz dostarczenie dodatkowych wyjaśnień dotyczących definicji, nie mogą być w wystarczającym stopniu osiągnięte przez Państwa Członkowskie a mogą, z uwagi na zakres działań, zostać w większym stopniu osiągnięte na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki, zgodnie z zasadą pomocniczości ustanowioną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, ustanowioną we wspomnianym artykule, niniejsza dyrektywa nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(14) Powinno się przyjąć środki niezbędne do wprowadzenia w życie niniejszej dyrektywy zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5).
(15) Dyrektywa 94/62/WE powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | M. McDOWELL |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 103 E z 30.4.2002, str. 17.
(2) Dz.U. C 221 z 17.9.2002, str. 31.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 września 2002 r. (Dz.U. C 272 E z 13.11.2003, str. 287), wspólne stanowisko Rady z dnia 6 marca 2003 r. (Dz.U. C 107 E z 6.5.2003, str. 17), stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lipca 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym). Rezolucja prawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 29 stycznia 2004 r. oraz decyzja Rady z dnia 26 stycznia 2004 r.
(4) Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.47.26 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2004/12/WE zmieniająca dyrektywę 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych |
| Data aktu: | 11/02/2004 |
| Data ogłoszenia: | 18/02/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 18/02/2004 |