Rozporządzenie 275/2004 wszczynające postępowanie dotyczące możliwego obchodzenia środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1796/1999 na przywóz lin stalowych i kabli pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, poprzez przywóz lin stalowych i kabli wysyłanych z Maroka, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Maroka, i poddające ten przywóz rejestracji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 275/2004
z dnia 17 lutego 2004 r.
wszczynające postępowanie dotyczące możliwego obchodzenia środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1796/1999 na przywóz lin stalowych i kabli pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, poprzez przywóz lin stalowych i kabli wysyłanych z Maroka, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Maroka, i poddające ten przywóz rejestracji

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1972/2002(2) (rozporządzenie podstawowe), w szczególności jego art. 13 ust. 3 i art. 14 ust. 3 i 5,

po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. WNIOSEK

(1) Na podstawie art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 384/96, "rozporządzenia podstawowego" Komisja otrzymała wniosek o wszczęcie postępowania dotyczącego możliwego obchodzenia środków antydumpingowych nałożonych na przywóz lin stalowych i kabli pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.

(2) Wniosek został złożony dnia 5 stycznia 2004 r. przez EWRIS, komitet łącznikowy przemysłu lin stalowych UE, w imieniu 19 producentów Wspólnoty.

B. PRODUKT

(3) Produktem, którego dotyczy możliwe obchodzenie są liny stalowe i kable pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej, zwykle zgłaszane w ramach kodów CN ex 7312 10 82, ex 7312 10 84, ex 7312 10 86, ex 7312 10 88 oraz ex 7312 10 99 (produkt rozważany). Kody te podane są jedynie w celach informacyjnych.

(4) Produktem objętym postępowaniem są liny stalowe i kable wysyłane z Maroka (produkt objęty postępowaniem), zwykle zgłaszane w ramach tych samych kodów, co produkt rozważany.

C. ISTNIEJĄCE ŚRODKI

(5) Środkami obecnie obowiązującymi, które być może są obchodzone, są środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 1796/1999(3) ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 1674/2003(4).

D. PODSTAWY

(6) Wniosek zawiera prima facie wystarczające dowody, że obowiązujące środki antydumpingowe dotyczące przywozu lin stalowych i kabli pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej są obchodzone przez dokonywanie przeładunku lin stalowych i kabli w Maroku.

(7) Przedstawione dowody są następujące:

Po nałożeniu środków na produkt rozważany nastąpiła istotna zmiana w strukturze handlu obejmującego wywóz z Chińskiej Republiki Ludowej i Maroka do Wspólnoty oraz że nie ma innego wystarczającego powodu lub uzasadnienia tej zmiany, niż nałożenie cła.

Wydaje się, że ta zmiana w strukturze handlu powstaje na skutek przeładunku w Maroku stalowych lin i kabli pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.

Ponadto wniosek zawiera wystarczające dowody na to, że skutki naprawcze środków antydumpingowych obowiązujących w odniesieniu do rozważanego produktu są osłabiane zarówno w zakresie jakości, jak i ceny. Wydaje się, że znaczne wielkości przywozu lin stalowych i kabli z Maroka zastąpiły przywóz rozważanego produktu z Chińskiej Republiki Ludowej. Dodatkowo istnieją wystarczające dowody na to, że to zwiększenie przywozu dokonywane jest po cenach znacznie niższych od ceny nieszkodliwej ustalonej podczas postępowania, które doprowadziło do ustanowienia istniejących środków.

Wreszcie, wniosek zawiera wystarczające dowody na to, że ceny lin stalowych i kabli są zaniżane w stosunku do normalnej wartości wcześniej ustalonej dla rozważanego produktu.

E. PROCEDURA

(8) W świetle powyższego Komisja stwierdziła, że istnieją wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie postępowania na podstawie art. 13 rozporządzenia podstawowego oraz poddanie rejestracji przywozu lin stalowych i kabli wysyłanych z Maroka, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Maroka, zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego.

a) Kwestionariusze

(9) W celu uzyskania informacji uznanych za niezbędne dla swego postępowania, Komisja prześle kwestionariusze eksporterom/producentom oraz stowarzyszeniom eksporterów/producentów w Maroku, eksporterom/producentom oraz stowarzyszeniom eksporterów/producentów w Chińskiej Republice Ludowej, importerom oraz stowarzyszeniom importerów we Wspólnocie, którzy współpracowali podczas postępowania, które doprowadziło do ustanowienia istniejących środków lub są wskazani we wniosku oraz organom Chińskiej Republiki Ludowej i Maroka. Informacje, odpowiednio, mogą także pochodzić od przemysłu wspólnotowego.

(10) W każdym przypadku wszystkie zainteresowane strony powinny skontaktować się z Komisją niezwłocznie, a najpóźniej w terminie określonym w art. 3 niniejszego rozporządzenia, w celu ustalenia, czy są one wymienione we wniosku oraz, w razie potrzeby, wystąpić o kwestionariusz w terminie określonym w art. 3 ust. 1 niniejszego rozporządzenia, biorąc pod uwagę fakt, że termin określony w art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia ma zastosowanie do wszystkich zainteresowanych stron.

(11) Organy Chińskiej Republiki Ludowej i Maroka są powiadamiane o wszczęciu postępowania i otrzymują kopię wniosku.

b) Zbieranie informacji i przeprowadzanie przesłuchań

(12) Wszystkie zainteresowane strony zostają niniejszym zaproszone do przedstawienia swych stanowisk na piśmie i dostarczenia dowodów na ich poparcie. Ponadto Komisja może przesłuchać zainteresowane strony pod warunkiem że zwrócą się one z pisemnym wnioskiem i wykażą, że istnieją szczególne powody dla ich przesłuchania.

c) Zwolnienie z rejestracji przywozu lub środków

(13) Zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego, przywóz produktu objętego postępowaniem może być zwolniony z rejestracji lub środków, jeśli nie stanowi obchodzenia.

(14) Możliwe obchodzenie ma miejsce poza Wspólnotą. Artykuł 13 rozporządzenia podstawowego ma na celu przeciwdziałanie praktykom obchodzenia bez oddziaływania na podmioty gospodarcze, które mogą udowodnić, że nie biorą udziału w takich praktykach, lecz nie zawiera on przepisu szczególnego określającego postępowanie wobec producentów w rozważanych państwach, którzy mogliby dowieść, że nie biorą udziału w praktykach obchodzenia. Dlatego niezbędne wydaje się umożliwienie tym producentom wnioskowania o zwolnienie z rejestracji przywozu wywożonych przez nich produktów lub o zwolnienie ze środków nałożonych na ten przywóz.

(15) Producenci pragnący uzyskać zwolnienie powinni o to wnioskować i przedstawić wszelkie odpowiedzi wymagane w kwestionariuszu we właściwych terminach, w celu ustalenia, że nie obchodzą ceł antydumpingowych w rozumieniu art. 13 ust. 1 rozporządzenia podstawowego. Importerzy mogliby nadal korzystać ze zwolnienia z rejestracji lub ze środków w takim stopniu, w jakim ich przywóz pochodzi od producentów, którym udzielono takiego zwolnienia i zgodnie z art. 13 ust. 4 rozporządzenia podstawowego.

F. REJESTRACJA

(16) Na podstawie art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego, przywóz produktu objętego postępowaniem powinien podlegać rejestracji w celu zapewnienia, że, jeśli postępowanie zakończy się ustaleniem obchodzenia, możliwe będzie nałożenie ceł antydumpingowych w odpowiedniej wysokości z mocą wsteczną, od dnia rejestracji lin stalowych i kabli wysyłanych z Maroka.

G. TERMINY

(17) W interesie należytego zarządzania, należy określić terminy, w których:

- zainteresowane strony mogą zgłosić się do Komisji, przedstawić swoje stanowiska na piśmie i przedłożyć odpowiedzi na kwestionariusz lub wszelkie inne informacje, które powinny zostać uwzględnione podczas postępowania,

- zainteresowane strony mogą złożyć pisemny wniosek o przesłuchanie przez Komisję.

(18) Zwraca się uwagę na fakt, że wykonywanie większości praw proceduralnych określonych w rozporządzeniu zasadniczym zależy od zgłoszenia się przez stronę w terminach wymienionych w art. 3 niniejszego rozporządzenia.

H. BRAK WSPÓŁPRACY

(19) W przypadkach, gdy zainteresowana strona odmawia dostępu lub w inny sposób nie zapewnia niezbędnych informacji w terminie albo znacznie utrudnia postępowanie, ustalenia, pozytywne bądź negatywne, mogą zostać dokonane zgodnie z art. 18 rozporządzenia podstawowego w oparciu o dostępne fakty.

(20) Jeśli ustalono, że którakolwiek z zainteresowanych stron dostarczyła fałszywe lub wprowadzające w błąd informacje, informacje te nie będą brane pod uwagę oraz, zgodnie z art. 18 rozporządzenia podstawowego, zostaną wykorzystane dostępne fakty. Jeśli zainteresowana strona nie będzie współpracowała lub będzie współpracowała tylko częściowo i zostaną wykorzystane dostępne fakty, rezultat może być mniej korzystny niż w przypadku gdyby podjęła współpracę.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Na podstawie art. 13 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 384/96 niniejszym wszczyna się postępowanie w celu ustalenia, czy przywóz do Wspólnoty lin stalowych i kabli wysyłanych z Maroka, pochodzących lub niepochodzących z Maroka, objętych kodami CN ex 7312 10 82, ex 7312 10 84, ex 7312 10 86, ex 7312 10 88 i ex 7312 10 99 (kody TARIC 7312 10 82 12, 7312 10 84 12, 7312 10 86 12, 7312 10 88 12, 7312 10 99 12), jest obchodzeniem środków nałożonych rozporządzeniem Rady (WE) nr 1796/1999 na przywóz lin stalowych i kabli pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.

Artykuł  2
1.
Na podstawie art. 13 ust. 3 oraz art. 14 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 384/96, organom celnym nakazuje się niniejszym podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestracji przywozu do Wspólnoty określonego w art. 1 niniejszego rozporządzenia.
.
Rejestracja wygasa dziewięć miesięcy po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
.
Komisja, w drodze rozporządzenia, może nakazać organom celnym zaprzestania rejestracji odnośnie do przywozu do Wspólnoty produktów wytwarzanych przez producentów, którzy wnioskowali o zwolnienie z rejestracji i co do których ustalono, że nie obchodzą ceł antydumpingowych.
4. 1
W drodze odstępstwa od ust. 1 przywóz produktów określony w art. 1 wyprodukowanych przez następujące przedsiębiorstwa nie podlega rejestracji:
Producent Kod dodatkowy TARIC
Remer Maroc SARL, A567
Zone Industrielle,
Tranche 2, Lot 10,
Settat,
Maroko
Artykuł  3
1.
O kwestionariusze należy się ubiegać przed Komisją w terminie 15 dni od opublikowania niniejszego rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
Zainteresowane strony, jeżeli ich oświadczenia mają być uwzględnione podczas postępowania, muszą zgłosić się do Komisji, przedstawić swoje stanowisko na piśmie i dostarczyć odpowiedzi na kwestionariusz oraz wszelkie inne informacje w terminie 40 dni od opublikowania niniejszego rozporządzenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, o ile nie ustalono inaczej.
3.
Zainteresowane strony mogą także, w tym samym czterdziestodniowym terminie, składać wnioski o przesłuchanie przez Komisję
4.
Wszelkie informacje odnoszące się do sprawy, wszelkie wnioski o przesłuchanie lub o kwestionariusz, jak również wszelkie wnioski o potwierdzenie świadectw o nieobchodzeniu, muszą być sporządzane na piśmie (nie w formie elektronicznej, o ile nie ustalono inaczej) oraz muszą zawierać nazwisko/nazwę, adres, adres poczty elektronicznej, numer telefonu, faksu i/lub numer teleksu zainteresowanej strony. Wszelkie materiały dostarczone na piśmie, w tym informacje wymagane w niniejszym rozporządzeniu, odpowiedzi na kwestionariusz i korespondencję przekazywaną przez zainteresowane strony na zasadach poufności oznacza się jako "Zastrzeżone"(5) i zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia podstawowego dołącza się do nich wersję nie opatrzoną klauzulą poufności, oznaczoną "Do wglądu zainteresowanych stron" i jest ona przesyłana na następujący adres:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Handlu

Dyrekcja B

J-79 5/16

B-1049 Brussels

Fax: (32-2) 295 65 05

Telex COMEU B 21877

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lutego 2004 r.

W imieniu Komisji
Pascal LAMY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 305 z 7.11.2002, str. 1.

(3) Dz.U. L 217 z 17.8.1999, str. 1.

(4) Dz.U. L 238 z 25.9.2003, str. 1.

(5) Oznacza to, że dokument jest przeznaczony tylko do użytku wewnętrznego. Podlega on ochronie na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43). Jest to dokument poufny na mocy art. 19 rozporządzenia (WE) nr 384/96 i art. 6 Porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie stosowania art. VI GATT 1994 (Porozumienia Antydumpingowego).

1 Art. 2 ust. 4 dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 1699/2004 z dnia 30 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.305.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 2 października 2004 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.47.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 275/2004 wszczynające postępowanie dotyczące możliwego obchodzenia środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1796/1999 na przywóz lin stalowych i kabli pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, poprzez przywóz lin stalowych i kabli wysyłanych z Maroka, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Maroka, i poddające ten przywóz rejestracji
Data aktu: 17/02/2004
Data ogłoszenia: 18/02/2004