(Jedynie teksty w językach francuskim, duńskim i portugalskim są autentyczne)
(2004/772/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 17 listopada 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r.(1) w sprawie środków ochronnych przed wprowadzeniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie ("dyrektywa"), w szczególności jej art. 23,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy dyrektywy udział finansowy Wspólnoty może zostać przyznany Państwom Członkowskim na pokrycie kosztów bezpośrednio związanych z niezbędnymi działaniami, które zostały podjęte lub których podjęcie jest planowane do walki ze szkodliwymi organizmami pochodzącymi z państw trzecich lub z innych obszarów Wspólnoty z zamiarem zwalczenia ich lub, jeśli nie jest to możliwe, ograniczenia ich rozprzestrzeniania się.
(2) Zarówno Belgia, jak i Portugalia ustanowiły program działań mający na celu zwalczenie organizmów szkodliwych dla roślin, wprowadzonych na ich terytoria. Programy te określają cele, przeprowadzone działania, czas trwania oraz koszt. Powyższe państwa wystąpiły z wnioskiem o przyznanie udziału finansowego Wspólnoty na rzecz tych programów w terminie wyznaczonym dyrektywą i zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1040/2002 z dnia 14 czerwca 2002 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wprowadzenia w życie przepisów odnośnie do przyznawania udziału finansowego Wspólnoty w zakresie kontroli fitosanitarnej oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2051/97 ("rozporządzenie")(2).
(3) Wydatki poniesione przez Belgię i Portugalię, które zostały wzięte pod uwagę w niniejszej decyzji, związane są bezpośrednio ze sprawami określonymi w art. 23 ust. 2 lit. a) i art. 23. ust. 2 lit. b) dyrektywy.
(4) Informacje techniczne przedstawione przez Belgię i Portugalię umożliwiły Komisji przeprowadzenie precyzyjnej i wyczerpującej analizy, informacje te zostały również rozpatrzone przez Stały Komitet ds. Zdrowia Roślin. Komisja postanowiła, że warunki wymagane do przyznania udziału finansowego określone w art. 23 dyrektywy zostały spełnione.
(5) W związku z tym, właściwym jest przyznanie udziału finansowego Wspólnoty w celu pokrycia wydatków na wspomniane programy.
(6) Udział finansowy Wspólnoty może stanowić do 50 % wydatków kwalifikowanych. Z wyjątkiem programu, w stosunku do którego musi zostać zastosowany współczynnik degresyjny zgodnie z art. 23 ust. 5 akapit trzeci dyrektywy, udział finansowy Wspólnoty na cele niniejszej decyzji powinien wynosić 50 %.
(7) Programowi zgłoszonemu przez Portugalię został już przyznany udział Wspólnoty na mocy decyzji Komisji 2001/811/WE (3), 2002/889/WE (4) i 2003/787/WE (5). Przedłużenie terminu stosowania działań zwalczających, zgodnie z art. 23 ust. 5 akapit trzeci dyrektywy, zostało przyznane istniejącemu programowi na podstawie analizy sytuacji prowadzącej do wniosku, że cele tych działań zwalczających zostaną najprawdopodobniej osiągnięte w rozsądnym terminie. Udział finansowy Wspólnoty w tym programie był stopniowo zmniejszany zgodnie z art. 23 ust. 5 akapit trzeci.
(8) Udział finansowy, o którym mowa w art. 2 niniejszej decyzji, nie narusza dalszych działań, które zostały lub zostaną podjęte i które są konieczne do osiągnięcia celu całkowitego zwalczenia lub kontrolowania danych szkodliwych organizmów.
(9) Niniejsza decyzja nie narusza wyniku weryfikacji przeprowadzonej przez Komisję na mocy art. 24 dyrektywy ustalającej, czy wprowadzenie danych szkodliwych organizmów zostało spowodowane przez nieodpowiednie badania lub inspekcje oraz nie narusza konsekwencji takiej weryfikacji.
(10) Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999(6) działania w dziedzinie weterynarii i zdrowotności roślin podjęte zgodnie z zasadami Wspólnoty są finansowane przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej. Kontrola finansowa tych działań objęta jest art. 8 i 9 powyższego rozporządzenia, bez uszczerbku dla przepisów rozporządzenia 1040/2002 oraz art. 23 ust. 8 i 9 dyrektywy.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 października 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 165 z 30.4.2004, str. 1).
(2) Dz.U. L 157 z 15.6.2002, str. 38.
(3) Dz.U. L 306 z 23.11.2001, str. 25.
(4) Dz.U. L 311 z 14.11.2002, str. 16.
(5) Dz.U. L 293 z 11.11.2003, str. 13.
(6) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.341.27 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/772/WE w sprawie udziału finansowego Wspólnoty na 2004 r. w wydatkach poniesionych przez Belgię i Portugalię w celu zwalczania organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych |
| Data aktu: | 29/10/2004 |
| Data ogłoszenia: | 17/11/2004 |