Rozporządzenie 1756/2004 określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1756/2004
z dnia 11 października 2004 r.
określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (1), w szczególności jej art. 13a ust. 5 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 2000/29/WE, wszystkie przesyłki roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V powinny być w zasadzie poddane kontroli tożsamości i zdrowia roślin przed uzyskaniem pozwolenia na wprowadzenie do Wspólnoty.

(2) Aby umożliwić przeprowadzanie kontroli zdrowia roślin w zmniejszonej częstotliwości, należy przewidzieć szczegółowe warunki dla dowodów, jak określono w art. 13a ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2000/29/WE, wskazujących, iż rośliny, produkty roślinne lub inne produkty wymienione w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które są wprowadzane do Wspólnoty, spełniają warunki ustanowione w wymienionej dyrektywie.

(3) Ponieważ rośliny przeznaczone do sadzenia oraz rośliny, produkty roślinne lub inne produkty, które podlegają środkom przyjętym zgodnie z art. 16 ust. 3 dyrektywy 2000/29/WE, stanowią duże ryzyko dotyczące wprowadzenia organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych, redukcja kontroli nie powinna mieć do nich zastosowania.

(4) Ustanowiono specjalne warunki dla roślin, produktów roślinnych i innych produktów, które podlegają zezwoleniu na przywóz do Wspólnoty w ramach odstępstwa zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE. Dlatego też wymienione rośliny, produkty roślinne lub inne produkty nie powinny podlegać kontrolom zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do kontroli zdrowia roślin przewidzianych w art. 13a ust. 1 lit. b) ppkt iii) dyrektywy 2000/29/WE w odniesieniu do roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy 2000/29/WE pochodzących z określonego kraju, terytorium lub jego części (zwanych dalej "wymienionymi produktami"), z wyjątkiem:

a) roślin przeznaczonych do sadzenia;

b) wszystkich roślin, produktów roślinnych lub innych produktów podlegających zezwoleniu na przywóz do Wspólnoty zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE;

c) wszystkich roślin, produktów roślinnych lub innych produktów podlegających tymczasowym środkom zgodnie z przepisami art. 16 ust. 3 dyrektywy 2000/29/WE;

d) wszystkich roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wskazanych w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 13a ust. 5 lit. b) dyrektywy 2000/29/WE.

Artykuł  2
1.
Każde Państwo Członkowskie może złożyć wniosek do Komisji o przeprowadzanie w odniesieniu do wymienionego produktu kontroli zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości. Wymieniony wniosek zawiera informacje wskazane w załączniku I.
2.
Przestrzegając warunków wskazanych w art. 3 i stosując kryteria przewidziane w art. 4, Komisja opracowuje wykaz wymienionych produktów, dla których kontrole zdrowia roślin mogą być przeprowadzane ze zmniejszoną częstotliwością, oraz wskazuje poziom zmniejszonej częstotliwości.
3.
Po konsultacji z Komitetem określonym w art. 18 dyrektywy 2000/29/WE, Komisja publikuje wymieniony wykaz.
Artykuł  3

Wymieniony produkt może podlegać kontroli zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości pod warunkiem, iż:

a) średnia liczba przesyłek wymienionego produktu w ciągu trzech lat wprowadzonych do Wspólnoty wynosi rocznie co najmniej 200, oraz

b) minimalna liczba przesyłek wymienionego produktu, w odniesieniu do którego kontrole były przeprowadzane w poprzednich trzech latach wynosi co najmniej 600, oraz

c) liczba przesyłek wymienionego produktu rocznie wskazanych jako zarażone szkodliwymi organizmami określonymi zgodnie z lit. e) załącznika I jest mniejsza niż 1 % całkowitej liczby przesyłek wymienionego produktu przywiezionych do Wspólnoty, oraz

d) wniosek dotyczący wymienionych produktów, jak określono w art. 2 ust. 1, jest dostępny w Komisji.

Artykuł  4
1.
Poziom zmniejszonej częstotliwości, jak określono w art. 2 ust. 2 opiera się na następujących kryteriach:

a) liczba przesyłek wymienionego produktu przejętych z powodu obecności szkodliwych organizmów wskazanych w wykazie określonym w załączniku I lit. e);

b) szacunkowa mobilność szkodliwych organizmów wskazanych w wykazie określonym w lit. e) załącznika I w ich najwyższym stadium mobilności, do którego wymieniony organizm mógłby się rozwinąć na odpowiedniej roślinie lub produkcie roślinnym;

c) liczba przesyłek wymienionego produktu, w odniesieniu do których fizyczna kontrola zdrowia roślin została przeprowadzona;

d) wszystkie inne czynniki właściwe dla określenia ryzyka fitosanitarnego wynikającego z danego handlu.

2.
Rodzaj zmniejszonej częstotliwości jest wyrażony jako minimalna wartość procentowa kontroli zdrowia roślin, które mogą być przeprowadzone przez Państwa Członkowskie w odniesieniu do wymienionych produktów. Wymieniona wartość procentowa stosuje się dla każdego Państwa Członkowskiego do wszystkich przesyłek składających się z wymienionych produktów przywiezionych na jego terytorium.
Artykuł  5
1.
Bez uszczerbku dla art. 16 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, do celów monitoringu przywozu wymienionych produktów, w odniesieniu do których kontrole zdrowia roślin są przeprowadzane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, Państwo Członkowskie dokonujące przywozu dostarcza Komisji i innym Państwom Członkowskim informacje wskazane w załączniku II, najpóźniej do 31 marca każdego roku.
2.
Na podstawie wymienionych informacji i zgodnie z przepisami art. 3 i 4, Komisja sporządza sprawozdanie i ocenia potrzebę oraz częstotliwość kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do wymienionych produktów, które mogą być przeprowadzone ze zmniejszoną częstotliwością zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
3.
Jeżeli 1 % całkowitej liczby przywiezionych przesyłek składających się z wymienionego produktu i poddanych kontrolom o zmniejszonej częstotliwości zgodnie z niniejszym rozporządzeniem okazał się zarażony przez jakikolwiek organizm określony w załącznikach I lub II do dyrektywy 2000/29/WE, odpowiedni wymieniony produkt jest uważany jako niekwalifikujący się już do przeprowadzania kontroli zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości.
Artykuł  6

W przypadku gdy na podstawie oceny określonej w art. 5 ust. 2 lub okoliczności wskazanej w art. 5 ust. 3 lub gdy zostało wykazane w ostatnich notyfikacjach lub przejęciach w Państwach Członkowskich, że wymieniony produkt nie spełnia wymogów przepisów art. 3, Komisja zmienia wykaz wymienionych produktów, w odniesieniu do których kontrole zdrowia roślin mogą być przeprowadzane ze zmniejszoną częstotliwością, oraz publikuje wymienione zmiany.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie zostanie poddane przeglądowi najpóźniej do dnia 1 stycznia 2007 r.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od 1 stycznia 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 października 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/70/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 97).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Informacje określone w art. 2 zawierają:

a) opis wymienionych produktów;

b) pochodzenie wymienionych produktów;

c) wykaz Państw Członkowskich dokonujących przywozu wymienionego produktu;

d) wielkość przywozu wymienionych produktów do Wspólnoty, wyrażona w liczbie przesyłek i wadze lub sztukach lub jednostkach;

e) wykaz szkodliwych organizmów określonych w załączniku I lub II do dyrektywy 2000/29/WE, które mogą potencjalnie być przewiezione na wymienionych produktach;

f) liczbę przesyłek wymienionego produktu przejętych z powodu obecności szkodliwych organizmów określonych w lit. e);

g) szacunkową mobilność szkodliwych organizmów wskazanych w lit. e) w ich najwyższym stadium mobilności, do którego wymieniony organizm mógłby się rozwinąć na odpowiedniej roślinie lub produkcie roślinnym;

h) liczbę przesyłek wymienionego produktu przejętych z innego powodu niż obecność szkodliwych organizmów określonych w lit. e);

i) liczbę przesyłek wymienionego produktu, w odniesieniu do których fizyczna kontrola zdrowia roślin została przeprowadzona.

W odniesieniu do informacji wskazanych w lit. d), f), h) oraz i) dokumentacja zapewnia dane obejmujące okres co najmniej trzech lat poprzedzających rok, w którym zostaje ona przedłożona.

ZAŁĄCZNIK  II

Informacje określone w art. 5 ust. 1 zawierają w odniesieniu do każdego wymienionego produktu:

a) całkowitą liczbę przywiezionych przesyłek;

b) całkowitą liczbę kontrolowanych przesyłek;

c) całkowitą liczbę i szczegóły dotyczące przejęć szkodliwych organizmów wskazanych w załączniku I lub II do dyrektywy 2000/29/WE powiązanych z przesyłkami przywiezionymi zgodnie z wymienioną dyrektywą;

d) całkowitą liczbę przesyłek wymienionego produktu przejętych z innego powodu niż obecność szkodliwych organizmów określonych w lit. c) oraz odpowiednie szczegóły.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.313.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1756/2004 określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE
Data aktu: 11/10/2004
Data ogłoszenia: 12/10/2004
Data wejścia w życie: 01/11/2004, 01/01/2005