Rozporządzenie 1756/2004 określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1756/2004
z dnia 11 października 2004 r.
określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie (1), w szczególności jej art. 13a ust. 5 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 2000/29/WE, wszystkie przesyłki roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V powinny być w zasadzie poddane kontroli tożsamości i zdrowia roślin przed uzyskaniem pozwolenia na wprowadzenie do Wspólnoty.

(2) Aby umożliwić przeprowadzanie kontroli zdrowia roślin w zmniejszonej częstotliwości, należy przewidzieć szczegółowe warunki dla dowodów, jak określono w art. 13a ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2000/29/WE, wskazujących, iż rośliny, produkty roślinne lub inne produkty wymienione w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które są wprowadzane do Wspólnoty, spełniają warunki ustanowione w wymienionej dyrektywie.

(3) Ponieważ rośliny przeznaczone do sadzenia oraz rośliny, produkty roślinne lub inne produkty, które podlegają środkom przyjętym zgodnie z art. 16 ust. 3 dyrektywy 2000/29/WE, stanowią duże ryzyko dotyczące wprowadzenia organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych, redukcja kontroli nie powinna mieć do nich zastosowania.

(4) Ustanowiono specjalne warunki dla roślin, produktów roślinnych i innych produktów, które podlegają zezwoleniu na przywóz do Wspólnoty w ramach odstępstwa zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE. Dlatego też wymienione rośliny, produkty roślinne lub inne produkty nie powinny podlegać kontrolom zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do kontroli zdrowia roślin przewidzianych w art. 13a ust. 1 lit. b) ppkt iii) dyrektywy 2000/29/WE w odniesieniu do roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy 2000/29/WE pochodzących z określonego kraju, terytorium lub jego części (zwanych dalej "wymienionymi produktami"), z wyjątkiem:

a) roślin przeznaczonych do sadzenia;

b) wszystkich roślin, produktów roślinnych lub innych produktów podlegających zezwoleniu na przywóz do Wspólnoty zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE;

c) wszystkich roślin, produktów roślinnych lub innych produktów podlegających tymczasowym środkom zgodnie z przepisami art. 16 ust. 3 dyrektywy 2000/29/WE;

d) wszystkich roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wskazanych w wykazie sporządzonym zgodnie z art. 13a ust. 5 lit. b) dyrektywy 2000/29/WE.

Artykuł  2
1.
Każde Państwo Członkowskie może złożyć wniosek do Komisji o przeprowadzanie w odniesieniu do wymienionego produktu kontroli zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości. Wymieniony wniosek zawiera informacje wskazane w załączniku I.
2.
Przestrzegając warunków wskazanych w art. 3 i stosując kryteria przewidziane w art. 4, Komisja opracowuje wykaz wymienionych produktów, dla których kontrole zdrowia roślin mogą być przeprowadzane ze zmniejszoną częstotliwością, oraz wskazuje poziom zmniejszonej częstotliwości.
3.
Po konsultacji z Komitetem określonym w art. 18 dyrektywy 2000/29/WE, Komisja publikuje wymieniony wykaz.
Artykuł  3

Wymieniony produkt może podlegać kontroli zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości pod warunkiem, iż:

a) średnia liczba przesyłek wymienionego produktu w ciągu trzech lat wprowadzonych do Wspólnoty wynosi rocznie co najmniej 200, oraz

b) minimalna liczba przesyłek wymienionego produktu, w odniesieniu do którego kontrole były przeprowadzane w poprzednich trzech latach wynosi co najmniej 600, oraz

c) liczba przesyłek wymienionego produktu rocznie wskazanych jako zarażone szkodliwymi organizmami określonymi zgodnie z lit. e) załącznika I jest mniejsza niż 1 % całkowitej liczby przesyłek wymienionego produktu przywiezionych do Wspólnoty, oraz

d) wniosek dotyczący wymienionych produktów, jak określono w art. 2 ust. 1, jest dostępny w Komisji.

Artykuł  4
1.
Poziom zmniejszonej częstotliwości, jak określono w art. 2 ust. 2 opiera się na następujących kryteriach:

a) liczba przesyłek wymienionego produktu przejętych z powodu obecności szkodliwych organizmów wskazanych w wykazie określonym w załączniku I lit. e);

b) szacunkowa mobilność szkodliwych organizmów wskazanych w wykazie określonym w lit. e) załącznika I w ich najwyższym stadium mobilności, do którego wymieniony organizm mógłby się rozwinąć na odpowiedniej roślinie lub produkcie roślinnym;

c) liczba przesyłek wymienionego produktu, w odniesieniu do których fizyczna kontrola zdrowia roślin została przeprowadzona;

d) wszystkie inne czynniki właściwe dla określenia ryzyka fitosanitarnego wynikającego z danego handlu.

2.
Rodzaj zmniejszonej częstotliwości jest wyrażony jako minimalna wartość procentowa kontroli zdrowia roślin, które mogą być przeprowadzone przez Państwa Członkowskie w odniesieniu do wymienionych produktów. Wymieniona wartość procentowa stosuje się dla każdego Państwa Członkowskiego do wszystkich przesyłek składających się z wymienionych produktów przywiezionych na jego terytorium.
Artykuł  5
1.
Bez uszczerbku dla art. 16 ust. 1 dyrektywy 2000/29/WE, do celów monitoringu przywozu wymienionych produktów, w odniesieniu do których kontrole zdrowia roślin są przeprowadzane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, Państwo Członkowskie dokonujące przywozu dostarcza Komisji i innym Państwom Członkowskim informacje wskazane w załączniku II, najpóźniej do 31 marca każdego roku.
2.
Na podstawie wymienionych informacji i zgodnie z przepisami art. 3 i 4, Komisja sporządza sprawozdanie i ocenia potrzebę oraz częstotliwość kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do wymienionych produktów, które mogą być przeprowadzone ze zmniejszoną częstotliwością zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
3.
Jeżeli 1 % całkowitej liczby przywiezionych przesyłek składających się z wymienionego produktu i poddanych kontrolom o zmniejszonej częstotliwości zgodnie z niniejszym rozporządzeniem okazał się zarażony przez jakikolwiek organizm określony w załącznikach I lub II do dyrektywy 2000/29/WE, odpowiedni wymieniony produkt jest uważany jako niekwalifikujący się już do przeprowadzania kontroli zdrowia roślin o zmniejszonej częstotliwości.
Artykuł  6

W przypadku gdy na podstawie oceny określonej w art. 5 ust. 2 lub okoliczności wskazanej w art. 5 ust. 3 lub gdy zostało wykazane w ostatnich notyfikacjach lub przejęciach w Państwach Członkowskich, że wymieniony produkt nie spełnia wymogów przepisów art. 3, Komisja zmienia wykaz wymienionych produktów, w odniesieniu do których kontrole zdrowia roślin mogą być przeprowadzane ze zmniejszoną częstotliwością, oraz publikuje wymienione zmiany.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie zostanie poddane przeglądowi najpóźniej do dnia 1 stycznia 2007 r.

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od 1 stycznia 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 października 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/70/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 97).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Informacje określone w art. 2 zawierają:

a) opis wymienionych produktów;

b) pochodzenie wymienionych produktów;

c) wykaz Państw Członkowskich dokonujących przywozu wymienionego produktu;

d) wielkość przywozu wymienionych produktów do Wspólnoty, wyrażona w liczbie przesyłek i wadze lub sztukach lub jednostkach;

e) wykaz szkodliwych organizmów określonych w załączniku I lub II do dyrektywy 2000/29/WE, które mogą potencjalnie być przewiezione na wymienionych produktach;

f) liczbę przesyłek wymienionego produktu przejętych z powodu obecności szkodliwych organizmów określonych w lit. e);

g) szacunkową mobilność szkodliwych organizmów wskazanych w lit. e) w ich najwyższym stadium mobilności, do którego wymieniony organizm mógłby się rozwinąć na odpowiedniej roślinie lub produkcie roślinnym;

h) liczbę przesyłek wymienionego produktu przejętych z innego powodu niż obecność szkodliwych organizmów określonych w lit. e);

i) liczbę przesyłek wymienionego produktu, w odniesieniu do których fizyczna kontrola zdrowia roślin została przeprowadzona.

W odniesieniu do informacji wskazanych w lit. d), f), h) oraz i) dokumentacja zapewnia dane obejmujące okres co najmniej trzech lat poprzedzających rok, w którym zostaje ona przedłożona.

ZAŁĄCZNIK  II

Informacje określone w art. 5 ust. 1 zawierają w odniesieniu do każdego wymienionego produktu:

a) całkowitą liczbę przywiezionych przesyłek;

b) całkowitą liczbę kontrolowanych przesyłek;

c) całkowitą liczbę i szczegóły dotyczące przejęć szkodliwych organizmów wskazanych w załączniku I lub II do dyrektywy 2000/29/WE powiązanych z przesyłkami przywiezionymi zgodnie z wymienioną dyrektywą;

d) całkowitą liczbę przesyłek wymienionego produktu przejętych z innego powodu niż obecność szkodliwych organizmów określonych w lit. c) oraz odpowiednie szczegóły.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.313.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1756/2004 określające szczegółowe warunki dla wymaganych dowodów oraz kryteria rodzaju i poziomu redukcji kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE
Data aktu: 11/10/2004
Data ogłoszenia: 12/10/2004
Data wejścia w życie: 01/11/2004, 01/01/2005