KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i wyeliminowania określonych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (1), w szczególności jego art. 23 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 ustanawia przepisy dotyczące środków wyeliminowania zastosowanych po potwierdzeniu pasażowalnej encefalopatii gąbczastej (TSE) u bydła oraz grupy zwierząt obejmującej owce i kozy.
(2) Dnia 14 września 2000 r. w opinii dotyczącej encefalopatii gąbczastej u bydła (BSE), skutkującej ubojem bydła, Naukowa Komisja Kontroli (SSC) stwierdziła, że w dużej mierze taki sam efekt może zostać osiągnięty przez ubój trzody nowo narodzonych cieląt, jak również przez ubój stad. Dnia 21 kwietnia 2004 r. zespół specjalistów ds. zagrożeń biologicznych Europejskiej Jednostki ds. Bezpieczeństwa Żywności przyjął opinię, w której stwierdził, że istnieją niewystarczające argumenty dodatkowe, aby zmienić opinię SSC. Warunki odnoszące się do uboju w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 powinny zostać dostosowane do tych opinii.
(3) W interesie jednomyślności ustawodawstwa Wspólnoty, w celu uniknięcia różnych interpretacji, konieczne jest również wyjaśnienie definicji trzody, której dotyczy przypadek BSE, oraz akcji, która powinna zostać podjęta w odniesieniu do tej trzody.
(4) Dodatkowo, konieczne jest wyjaśnienie zastosowania środków służących do wyeliminowania TSE jako zastosowanych wobec owiec ciężarnych oraz gospodarstw posiadających różnorodne stada. W celu zwrócenia się w kierunku problemów praktycznych, przepisy powinny zostać zmienione w odniesieniu do gospodarstw hodujących barany do dalszego tuczu, wprowadzania nieznanego genotypu owiec do zakażonych gospodarstw oraz okresu czasu, w którym występujące ubytki w gospodarstwach lub hodowlach, w których częstotliwość występowania allela ARR jest niska, pozwalają na ubieganie się o zniszczenie zwierząt.
(5) Sposoby wyeliminowania scrapie, jak zalecono w opinii SSC z dnia 4 kwietnia 2002 r., zostały zamieszczone w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001, jako poprawione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 260/2003 (2). Środki te zostały wprowadzone stopniowo, po to, aby wziąć pod uwagę kwestie zarządzania. Zgodnie z obecnie dostępnym dowodem jest wysoce nieprawdopodobne, aby tusze zwierząt w wieku poniżej dwóch miesięcy zawierały znaczący poziom stężenia zakażenia, pod warunkiem że podroby obejmujące głowę zostały usunięte. Dalsze poprawki dotyczące środków wyeliminowania powinny być podjęte w celu rozwiązania problemów spotykanych w niektórych Krajach Członkowskich w stosunku do tych młodych zwierząt.
(6) Należy wprowadzić ograniczenia w gospodarstwach po powstaniu podejrzenia o scrapię, w grupie zwierząt składającej się z owiec i kóz, po to, aby uniknąć przemieszczania się innych, prawdopodobnie zakażonych zwierząt przed potwierdzeniem podejrzenia.
(7) Wymagania badań, aby zezwolić na zniesienie ograniczeń wobec zarażonych gospodarstw dowiodły, że są nadmiernie uciążliwe dla dużych stad owiec i powinny zostać zmienione. Właściwe jest również wyjaśnienie definicji docelowych grup dla tych badań.
(8) Ogólne przepisy dotyczące handlu i importu nasienia i embrionów grupy zwierząt składających się z owiec i kóz są ustanowione w dyrektywie Rady 92/65/EWG (3). Ścisłe przepisy dotyczące TSE związane ze sprzedażą na rynku nasienia i embrionów tych gatunków powinny zostać ustanowione w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Zgodnie z bieżącymi klauzulami uwzględnionymi w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001, dotyczącymi określonego materiału ryzyka, z wyłączeniem poprzecznych wyrostków kręgów lędźwiowych i kręgów piersiowych z listy określonych materiałów ryzyka, spiralnych wyrostków kręgów lędźwiowych i piersiowych, spiralnych i poprzecznych wyrostków kręgów szyjnych oraz środkowych kręgów krzyżowych również nie powinno się brać pod uwagę jako określonego materiału ryzyka.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 powinno być zatem odpowiednio zmienione.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 23 sierpnia 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
_________
(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 876/2004 (Dz.U. L 162 z 30.4.2004, str. 52).
(2) Dz.U. L 37 z 13.2.2003, str. 7.
(3) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/68/WE (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 320).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.274.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1492/2004 dotyczące zmiany rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, co do środków wyeliminowania pasażowalnej encefalopatii gąbczastej u bydła oraz grupy zwierząt obejmującej owce i kozy, handlu i importu nasienia i embrionów owiec i kóz oraz określonego materiału ryzyka |
| Data aktu: | 23/08/2004 |
| Data ogłoszenia: | 24/08/2004 |
| Data wejścia w życie: | 13/09/2004, 01/01/2005 |