(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1560)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/413/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą zasady zdrowia zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję i wprowadzanie do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jej art. 8 ust. 5, tiret trzecie, oraz jej art. 9 ust. 2 lit. b) i ust. 4 lit c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 91/494/EWG(2) z dnia 26 czerwca 1991 r. ustanawia warunki zdrowotne zwierząt regulujące handel wewnątrzwspólnotowy oraz przywóz świeżego mięsa drobiowego z państw trzecich.
(2) Dyrektywa Rady 92/45/EWG(3) z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawia przepisy w zakresie zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt odnoszących się do odstrzału dzikiej zwierzyny oraz wprowadzania do obrotu mięsa zwierząt łownych.
(3) Dyrektywa Rady 92/118/EWG(4) z dnia 17 grudnia 1992 r. ustanawia warunki zdrowotne zwierząt i zdrowia publicznego regulujące handel i przywóz do Wspólnoty produktów nieobjętych wyżej wymienionymi warunkami ustanowionymi w szczególnych zasadach wspólnotowych określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 89/662/EWG oraz, w zakresie czynników chorobotwórczych, do dyrektywy 90/425/EWG.
(4) Decyzja Komisji 2000/585/WE(5) ustanawia listę państw trzecich, z których Państwa Członkowskie zezwalają na przywóz mięsa króliczego oraz pewnych rodzajów mięsa zwierząt łownych i mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka i przewiduje warunki zdrowotne zwierząt i warunki zdrowia publicznego oraz świadectw weterynaryjnych dla takiego przywozu.
(5) Dyrektywa Rady 97/78/WE(6) ustanawia zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich, a niektóre przepisy w odniesieniu do tranzytu są już przewidziane w art. 11, takie jak zastosowanie systemu wymiany informacji ANIMO oraz Wspólnotowego Świadectwa Weterynaryjnego dla wwozu i przewozu.
(6) Jednakże w celu zabezpieczenia sytuacji epidemicznej we Wspólnocie konieczne jest zapewnienie w przyszłości, aby przesyłki mięsa zwierząt łownych przewożone w tranzycie przez Wspólnotę spełniały warunki zdrowotne zwierząt przy przywozie stosowane wobec dopuszczonych państw w odniesieniu do odpowiednich danych gatunków.
(7) Decyzja Rady 79/542/EWG(7) ustalająca wykaz państw trzecich lub części państw trzecich, oraz ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i zdrowia publicznego oraz świadectw weterynaryjnych dla przywozu do Wspólnoty pewnych zwierząt żywych oraz ich świeżego mięsa, została ostatnio zmieniona w celu włączenia ogólnych warunków tranzytu oraz odstępstwa dla tranzytu między Rosją, z odniesieniem do określonych punktów kontroli granicznej wyznaczonych do tego późniejszego celu.
(8) W świetle doświadczenia okazuje się, że przedstawienie punktom kontroli granicznej, zgodnie z art. 7 dyrektywy 97/78/WE, oryginalnych dokumentów weterynaryjnych ustanowionych w państwie trzecim wywozu, w celu spełnienia wymogów prawnych państwa trzeciego przeznaczenia, nie jest wystarczające, aby zapewnić, że warunki zdrowotne zwierząt wymagane dla bezpiecznego wprowadzenia na terytorium Wspólnoty danych produktów, są rzeczywiście spełnione; dlatego właściwym jest ustanowienie szczególnego wzoru świadectwa zdrowia zwierząt, które ma być stosowane w sytuacjach tranzytowych dla danych produktów.
(9) Ponadto właściwym jest wyjaśnienie wdrożenia warunku ustanowionego w art. 11 dyrektywy 97/78/WE, który określa, że tranzyt jest dozwolony wyłącznie z państw trzecich, z których nie zostało zakazane wprowadzanie produktów na terytorium Wspólnoty, poprzez odniesienie do listy państw trzecich załączonej do decyzji 2000/585/WE.
(10) Jednakże szczególne warunki dla tranzytu przez Wspólnotę przesyłek z i do Rosji powinny być przewidziane ze względu na położenie geograficzne Kaliningradu i biorąc pod uwagę problemy klimatyczne utrudniające wykorzystanie niektórych portów w pewnych porach roku.
(11) Decyzja Komisji 2001/881/WE(8) ustala wykaz punktów kontroli granicznej zatwierdzonych do celów przeprowadzania kontroli weterynaryjnych zwierząt i produktów odzwierzęcych sprowadzanych z państw trzecich, i właściwym jest określenie punktów kontroli granicznej wyznaczonych do kontroli takiego tranzytu, biorąc pod uwagę niniejszą decyzję.
(12) Wzór E świadectwa zdrowia zwierząt zamieszczony w załączniku III do angielskiej wersji decyzji 2000/585/WE zawiera błąd redakcyjny w odniesieniu do identyfikacji mięsa. Błąd ten powinien zostać poprawiony w celu zachowania jasności tekstu.
(13) Decyzja 2000/585/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 kwietnia 2004 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 18 z 23.1.2003, str. 11.
(2) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 35. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/89/WE (Dz.U. L 300 z 23.11.1999, str. 17).
(3) Dz.U. L 268 z 14.9.92, str. 35. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Rady (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).
(4) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji (WE) 2003/721/WE (Dz.U. L 260 z 11.10.2003, str. 21).
(5) Dz.U. L 251 z 6.10.2000, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2004/212/WE (Dz.U. L 73 z 11.3.2004, str. 11.).
(6) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 9. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem dotyczącym warunków przystąpienia (Dz. U. L 236 z 23.9.2003, str. 381).
(7) Dz.U. L 146 z 14.6.1979, str. 15. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2004/212/WE (Dz.U. L 73 z 11.3.2004, str. 11).
(8) Dz.U. L 326 z 11.12.2001, str. 44. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2003/831/WE (Dz.U. L 313 z 28.11.2003, str. 61).