Decyzja 2004/413/WE zmieniająca decyzję 2000/585/WE w odniesieniu do warunków zdrowotnych zwierząt oraz świadectw weterynaryjnych przy tranzycie lub tymczasowym składowaniu we Wspólnocie mięsa króliczego, pewnych rodzajów mięsa zwierząt łownych oraz mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 kwietnia 2004 r.
zmieniająca decyzję 2000/585/WE w odniesieniu do warunków zdrowotnych zwierząt oraz świadectw weterynaryjnych przy tranzycie lub tymczasowym składowaniu we Wspólnocie mięsa króliczego, pewnych rodzajów mięsa zwierząt łownych oraz mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 1560)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/413/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą zasady zdrowia zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję i wprowadzanie do obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jej art. 8 ust. 5, tiret trzecie, oraz jej art. 9 ust. 2 lit. b) i ust. 4 lit c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 91/494/EWG(2) z dnia 26 czerwca 1991 r. ustanawia warunki zdrowotne zwierząt regulujące handel wewnątrzwspólnotowy oraz przywóz świeżego mięsa drobiowego z państw trzecich.

(2) Dyrektywa Rady 92/45/EWG(3) z dnia 16 czerwca 1992 r. ustanawia przepisy w zakresie zdrowia publicznego i problemów zdrowotnych zwierząt odnoszących się do odstrzału dzikiej zwierzyny oraz wprowadzania do obrotu mięsa zwierząt łownych.

(3) Dyrektywa Rady 92/118/EWG(4) z dnia 17 grudnia 1992 r. ustanawia warunki zdrowotne zwierząt i zdrowia publicznego regulujące handel i przywóz do Wspólnoty produktów nieobjętych wyżej wymienionymi warunkami ustanowionymi w szczególnych zasadach wspólnotowych określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 89/662/EWG oraz, w zakresie czynników chorobotwórczych, do dyrektywy 90/425/EWG.

(4) Decyzja Komisji 2000/585/WE(5) ustanawia listę państw trzecich, z których Państwa Członkowskie zezwalają na przywóz mięsa króliczego oraz pewnych rodzajów mięsa zwierząt łownych i mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka i przewiduje warunki zdrowotne zwierząt i warunki zdrowia publicznego oraz świadectw weterynaryjnych dla takiego przywozu.

(5) Dyrektywa Rady 97/78/WE(6) ustanawia zasady regulujące organizację kontroli weterynaryjnej produktów wprowadzanych do Wspólnoty z państw trzecich, a niektóre przepisy w odniesieniu do tranzytu są już przewidziane w art. 11, takie jak zastosowanie systemu wymiany informacji ANIMO oraz Wspólnotowego Świadectwa Weterynaryjnego dla wwozu i przewozu.

(6) Jednakże w celu zabezpieczenia sytuacji epidemicznej we Wspólnocie konieczne jest zapewnienie w przyszłości, aby przesyłki mięsa zwierząt łownych przewożone w tranzycie przez Wspólnotę spełniały warunki zdrowotne zwierząt przy przywozie stosowane wobec dopuszczonych państw w odniesieniu do odpowiednich danych gatunków.

(7) Decyzja Rady 79/542/EWG(7) ustalająca wykaz państw trzecich lub części państw trzecich, oraz ustanawiająca warunki zdrowotne zwierząt i zdrowia publicznego oraz świadectw weterynaryjnych dla przywozu do Wspólnoty pewnych zwierząt żywych oraz ich świeżego mięsa, została ostatnio zmieniona w celu włączenia ogólnych warunków tranzytu oraz odstępstwa dla tranzytu między Rosją, z odniesieniem do określonych punktów kontroli granicznej wyznaczonych do tego późniejszego celu.

(8) W świetle doświadczenia okazuje się, że przedstawienie punktom kontroli granicznej, zgodnie z art. 7 dyrektywy 97/78/WE, oryginalnych dokumentów weterynaryjnych ustanowionych w państwie trzecim wywozu, w celu spełnienia wymogów prawnych państwa trzeciego przeznaczenia, nie jest wystarczające, aby zapewnić, że warunki zdrowotne zwierząt wymagane dla bezpiecznego wprowadzenia na terytorium Wspólnoty danych produktów, są rzeczywiście spełnione; dlatego właściwym jest ustanowienie szczególnego wzoru świadectwa zdrowia zwierząt, które ma być stosowane w sytuacjach tranzytowych dla danych produktów.

(9) Ponadto właściwym jest wyjaśnienie wdrożenia warunku ustanowionego w art. 11 dyrektywy 97/78/WE, który określa, że tranzyt jest dozwolony wyłącznie z państw trzecich, z których nie zostało zakazane wprowadzanie produktów na terytorium Wspólnoty, poprzez odniesienie do listy państw trzecich załączonej do decyzji 2000/585/WE.

(10) Jednakże szczególne warunki dla tranzytu przez Wspólnotę przesyłek z i do Rosji powinny być przewidziane ze względu na położenie geograficzne Kaliningradu i biorąc pod uwagę problemy klimatyczne utrudniające wykorzystanie niektórych portów w pewnych porach roku.

(11) Decyzja Komisji 2001/881/WE(8) ustala wykaz punktów kontroli granicznej zatwierdzonych do celów przeprowadzania kontroli weterynaryjnych zwierząt i produktów odzwierzęcych sprowadzanych z państw trzecich, i właściwym jest określenie punktów kontroli granicznej wyznaczonych do kontroli takiego tranzytu, biorąc pod uwagę niniejszą decyzję.

(12) Wzór E świadectwa zdrowia zwierząt zamieszczony w załączniku III do angielskiej wersji decyzji 2000/585/WE zawiera błąd redakcyjny w odniesieniu do identyfikacji mięsa. Błąd ten powinien zostać poprawiony w celu zachowania jasności tekstu.

(13) Decyzja 2000/585/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji Komisji 2000/585/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) dodaje się następujący art. 2a:

"Artykuł 2a

Państwa Członkowskie zapewniają, że przesyłki mięsa króliczego i mięsa zwierząt łownych przeznaczone do spożycia przez ludzi, wprowadzone na terytorium Wspólnoty, i które są przeznaczone do państwa trzeciego albo przez natychmiastowy tranzyt, albo po składowaniu zgodnie z art. 12 ust. 4 lub art. 13 dyrektywy 97/78/WE, a nie są przeznaczone do przywozu na terytorium WE, spełniają następujące wymagania:

a) pochodzą z terytorium państwa trzeciego (lub jego części) wyszczególnionego w załączniku I do niniejszej decyzji dla przywozu świeżego mięsa tych gatunków;

b) spełniają szczególne warunki i gwarancje zdrowia zwierząt dla danych gatunków, przedstawione w załączniku II, oraz w odpowiadającym mu wzorze świadectwa zdrowia zwierząt sporządzonym na podstawie załącznika III;

c) dołącza się do nich świadectwo zdrowia zwierząt ustanowione zgodnie ze wzorem K przedstawionym w załączniku III, podpisane przez urzędowego lekarza weterynarii właściwych służb weterynaryjnych zainteresowanego państwa trzeciego;

d) urzędowy lekarz weterynarii punktu kontroli granicznej, przez który wprowadza się produkty, poświadcza na Wspólnotowym Świadectwie Weterynaryjnym dla wwozu i przewozu, że są one zaakceptowne do tranzytu lub składowania (stosownie do okoliczności).";

2) dodaje się następujący art. 2b:

"Artykuł 2b

1. W drodze odstępstwa od art. 2a, Państwa Członkowskie zezwalają na tranzyt drogowy lub kolejowy przez Wspólnotę pomiędzy wyznaczonymi punktami kontroli granicznej Wspólnoty, wyszczególnionymi w załączniku do decyzji 2001/881/WE, przesyłek pochodzących z i przeznaczonych bezpośrednio do Rosji lub poprzez inne państwo trzecie, pod warunkiem że spełnione są następujące warunki:

a) przesyłka zostaje opieczętowana pieczęcią z numerem seryjnym w punkcie kontroli granicznej wprowadzenia do WE przez służby weterynaryjne właściwych władz;

b) dokumenty towarzyszące przesyłce, o których mowa w art. 7 dyrektywy 97/78/WE, zostają opieczętowane pieczęcią o treści »TYLKO W ODNIESIENIU DO TRANZYTU DO ROSJI PRZEZ WE« na każdej stronie, przez urzędowego lekarza weterynarii właściwych władz odpowiedzialnych za punkt kontroli granicznej;

c) przestrzegane są wymagania proceduralne przewidziane w art. 11 dyrektywy 97/78/WE;

d) przesyłka zostaje poświadczona jako zaakceptowana do tranzytu na Wspólnotowym Świadectwie Weterynaryjnym dla wwozu i przewozu przez urzędowego lekarza weterynarii punktu kontroli granicznej wprowadzenia.

2. Rozładowywanie lub składowanie, jak zdefiniowano w art. 12 ust. 4 lub w art. 13 dyrektywy 97/78/WE, takich przesyłek na terytorium WE nie jest dozwolone.

3. Właściwe władze dokonują regularnych kontroli w celu zapewnienia, że liczba przesyłek i ilości produktów opuszczających terytorium WE jest taka sama jak liczba i ilości wprowadzane.";

3) załączniki zostają zmienione zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 maja 2004 r.

Artykuł 1 pkt 1 oraz Załącznik mają zastosowanie wyłącznie od dnia 1 stycznia 2005 r.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 18 z 23.1.2003, str. 11.

(2) Dz.U. L 268 z 24.9.1991, str. 35. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 1999/89/WE (Dz.U. L 300 z 23.11.1999, str. 17).

(3) Dz.U. L 268 z 14.9.92, str. 35. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem Rady (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(4) Dz.U. L 62 z 15.3.1993, str. 49. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji (WE) 2003/721/WE (Dz.U. L 260 z 11.10.2003, str. 21).

(5) Dz.U. L 251 z 6.10.2000, str. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2004/212/WE (Dz.U. L 73 z 11.3.2004, str. 11.).

(6) Dz.U. L 24 z 30.1.1998, str. 9. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem dotyczącym warunków przystąpienia (Dz. U. L 236 z 23.9.2003, str. 381).

(7) Dz.U. L 146 z 14.6.1979, str. 15. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2004/212/WE (Dz.U. L 73 z 11.3.2004, str. 11).

(8) Dz.U. L 326 z 11.12.2001, str. 44. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2003/831/WE (Dz.U. L 313 z 28.11.2003, str. 61).

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku III do decyzji 2000/585/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) we wzorze E, sekcja I, skreśla się wyraz "zebra";

2) we wzorze E, sekcja IV, pkt 4, wyraz "zebra" zastępuje się wyrazami "ssaki lądowe";

3) dodaje się następujący wzór K:

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.151.57

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/413/WE zmieniająca decyzję 2000/585/WE w odniesieniu do warunków zdrowotnych zwierząt oraz świadectw weterynaryjnych przy tranzycie lub tymczasowym składowaniu we Wspólnocie mięsa króliczego, pewnych rodzajów mięsa zwierząt łownych oraz mięsa zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka
Data aktu: 28/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 30/04/2004, 01/01/2005, 01/05/2004