Dyrektywa 2004/60/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia chinoksyfenu jako substancji czynnej

DYREKTYWA KOMISJI 2004/60/WE
z dnia 23 kwietnia 2004 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia chinoksyfenu jako substancji czynnej (Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2003/82/WE(2) w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 1 sierpnia 1995 r., zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG, Zjednoczone Królestwo otrzymało od Dow Elanco Europe (obecnie Dow Agro Sciences) wniosek o włączenie czynnej substancji chinoksyfenu do załącznika I dyrektywy 91/414/EWG. Decyzja Komisji 96/457/EWG(3) potwierdziła "kompletność" dokumentacji w tym sensie, że można ją uznać za spełniającą, co do zasady, wymogi załączników II i III dyrektywy 91/414/EWG dotyczące danych i informacji.

(2) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/414/EWG oceniono wpływ tej substancji czynnej na zdrowie ludzkie i środowisko, w odniesieniu do sposobów użycia proponowanych przez wnioskodawcę. Wskazane Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy 11 października 1996 r przedłożyło Komisji projekt sprawozdania z oceny, dotyczącego tej substancji.

(3) Projekt sprawozdania z oceny został poddany przeglądowi przez Państwa Członkowskie i Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt. Przegląd zakończono 28 listopada 2003 r. w formie sprawozdania Komisji z przeglądu dla chinoksyfenu.

(4) Dokumentacja i informacje z przeglądu zostały także przedłożone Komitetowi Naukowemu ds. Roślin do osobnej konsultacji. Komitet został poproszony o wypowiedzenie się w sprawie gromadzenia się substancji w glebie i jej potencjalnego wpływu na środowisko. W swojej opinii(4) Komitet stwierdził, że wszystkie dostępne badania oraz badanie terenowe, dotyczące degradacji substancji organicznych (badanie toreb na śmieci) w szczególności nie wykazało w stopniu przekonującym dopuszczalnego wpływu na środowisko, głównie z powodu niewystarczającej mocy statystycznej eksperymentalnego projektu badań. Komitet stwierdził także, że frakcja stosowanego chinoksyfenu może wyparować po zastosowaniu na uprawie. Jakkolwiek dostępne wyniki wskazują na natychmiastowy rozkład substancji w powietrzu, według zalecenia Komitetu pomiary dokonywane w półokresie reakcji należy powtórzyć po opracowaniu odpowiednich metod oceny zagrożenia dla środowiska w zakresie przenoszenia w atmosferze środków ochrony roślin. To zalecenie Komitetu zostało uwzględnione w sprawozdaniu z przeglądu dotyczącego substancji czynnej. Niewystarczające badanie terenowe dotyczące rozkładu substancji organicznych zostało powtórzone zgodnie z uaktualnionym protokołem badania. Nie wykryto wpływu chinoksyfenu na rozkład substancji organicznych.

(5) Zgodnie z art. 6 ust. 4 dyrektywy 91/414/EWG oraz biorąc pod uwagę możliwość wydania niekorzystnej decyzji w sprawie chinoksyfenu, 13 lutego 2003 r. Komisja zorganizowała spotkanie trójstronne z udziałem głównego wnioskodawcy oraz Państwa Członkowskiego pełniącego rolę sprawozdawcy. Główny wnioskodawca dostarczył dalsze dane w celu wyjaśnienia kwestii wstępnych.

(6) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań wydaje się, iż środki ochrony roślin zawierające chinoksyfenu spełniają, w ogólnym zakresie, wymagania ustanowione w art. 5 ust. 1 lit a) i b) oraz art. 5 ust. 3 dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które były przedmiotem badań i zostały wyszczególnione w sprawozdaniu Komisji z przeglądu. Dlatego właściwe jest włączenie chinoksyfenu do załącznika I w celu zapewnienia, że we wszystkich Państwach Członkowskich zezwolenia na dopuszczenie do obrotu środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną mogą być przyznawane zgodnie z przepisami tej dyrektywy.

(7) Sprawozdanie Komisji z przeglądu jest wymagane dla należytego wprowadzenia przez Państwa Członkowskie kilku sekcji jednolitych zasad ustanowionych w dyrektywie 91/414/EWG. Dlatego też właściwe jest zapewnienie, aby ostateczna wersja sprawozdania z przeglądu, z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy 91/414/EWG, była dostępna lub udostępniana przez Państwa Członkowskie do konsultacji dla wszelkich zainteresowanych stron.

(8) Po włączeniu powinno się przyznać Państwom Członkowskim odpowiedni termin na wykonanie przepisów dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających chinoksyfen oraz w szczególności w celu dokonania przeglądu istniejących zezwoleń tymczasowych i, najpóźniej do końca tego terminu, przekształcenia ich w zezwolenia pełne, zmiany lub wycofania, zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG.

(9) Dlatego dyrektywa 91/414/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I dyrektywy 91/414/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują, najpóźniej do 28 lutego 2005 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie poinformują o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy od dnia 1 marca 2005 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie dokonują przeglądu zezwolenia na dopuszczanie do obrotu każdego ze środków ochrony roślin zawierającego chinoksyfen w celu zapewnienia, że spełnione są warunki dotyczące tej substancji czynnej określone w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG. Tam gdzie jest to konieczne zmieniają lub wycofują zezwolenia zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG, najpóźniej do dnia 28 lutego 2005 r.
2. 1
W odniesieniu do każdego posiadającego zezwolenie środka ochrony roślin, zawierającego chinoksyfen jako jedyną substancję czynną lub jako jedną z kilku substancji czynnych, z których każda jest wykazana w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2004 r. Państwa Członkowskie zobowiązane są dokonać ponownej oceny produktu, zgodnie z jednolitymi zasadami przewidzianymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III. Na podstawie przedmiotowej oceny Państwa Członkowskie ustalają, czy produkt spełnia warunki określone w art. 4 ust. 1 lit. b), c), d) i e) dyrektywy 91/414/EWG.

Po dokonaniu takich ustaleń Państwa Członkowskie:

a) w odniesieniu do środka zawierającego chinoksyfen jako jedyną substancję czynną, w razie konieczności, zmienią lub wycofają zezwolenie na każdy taki środek najpóźniej do dnia 28 lutego 2006 r.; lub

b) w odniesieniu do środka zawierającego chinoksyfen jako jedną z kilku substancji czynnych, w razie konieczności, zmienią lub wycofają zezwolenie na każdy taki środek najpóźniej do dnia 28 lutego 2006 r. lub w terminie ustalonym dla takiej zmiany lub wycofania w odniesieniu do dyrektywy lub dyrektyw dodających taką substancję lub substancje do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, w zależności od najpóźniejszej z nich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem 1 września 2004 r.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 kwietnia 2004 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 50.

(3) Dz.U. L 189 z 30.7.1996, str. 112.

(4) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca włączenia chinoksyfenu do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin. (SCP/QUINOX/002-final, przyjęta 7 marca 2001 r.).

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku I, na końcu tabeli dodaje się następujący wiersz:
Nr Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość(1) Wejście w życie Wygaśnięcie wyłączenia Przepisy szczególne
"83 Chinoksyfen

CAS Nr 124495-18-7

CIPAC Nr 566

5, 7-dichloro-4 (ρ-fluorofenoksy) quinolina 970 g/kg 1 września 2004 r. 31 sierpnia 2014 r. Dozwolony jedynie jako środek grzybobójczy.

Przy wprowadzaniu w życie jednolitych zasad załącznika VI uwzględnia się wnioski ze sprawozdania z przeglądu w sprawie chinoksyfenu, a w szczególności jego dodatki I i II, sfinalizowane w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt 28 listopada 2003 r.

Państwa Członkowskie powinny zwracać szczególną uwagę na ochronę organizmów wodnych. Środki ograniczające ryzyko muszą być stosowane, a programy monitorowania uruchomione w strefach wrażliwych, w odpowiednim przypadku

(1) Dalsze szczegóły dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnych zawarte są w sprawozdaniu z

przeglądu."

1 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2004/97/WE z dnia 27 września 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.301.53) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 września 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.120.39

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2004/60/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia chinoksyfenu jako substancji czynnej
Data aktu: 23/04/2004
Data ogłoszenia: 24/04/2004
Data wejścia w życie: 01/09/2004