(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2003/20/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 14 stycznia 2003 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG i 88/357/EWG(1), w szczególności jej art. 6 ust. 3 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2000/26/WE (czwarta dyrektywa w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych) ustanawia szczególne przepisy stosowane do stron poszkodowanych zamieszkałych w Państwie Członkowskim i uprawnionych do odszkodowania w związku z każdą stratą lub szkodą wynikającą z wypadków, które miały miejsce w Państwie Członkowskim innym niż Państwo Członkowskie stałego miejsca zamieszkania strony poszkodowanej lub w państwach trzecich, których narodowe biura ubezpieczeniowe przyłączyły się do systemu zielonej karty w każdym przypadku, gdy takie wypadki spowodowane są użytkowaniem pojazdów ubezpieczonych mających stałe miejsce postoju w Państwie Członkowskim.
(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 10 ust. 3 czwartej dyrektywy każde Państwo Członkowskie ustanawia lub zatwierdza, przed dniem 20 stycznia 2002 r., organ odszkodowawczy odpowiedzialny za zapewnianie odszkodowań, w przypadku gdy zakład ubezpieczeń nie wyznaczyl swojego przedstawiciela lub wyraźnie wykazuje opieszałość w zaspokojeniu roszczenia. Ponadto, jak przewidziano w art. 7, strona poszkodowana jest uprawniona do złożenia wniosku o odszkodowanie od organu odszkodowawczego w tym Państwie Członkowskim, w którym ma stałe miejsce zamieszkania, jeżeli niemożliwa jest identyfikacja pojazdu lub jeżeli, w terminie dwóch miesięcy następujących po wypadku, niemożliwa jest identyfikacja zakładu ubezpieczeń.
(3) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 czwartej dyrektywy organ odszkodowawczy Państwa Członkowskiego, które wypłaciło odszkodowanie stronie poszkodowanej, która ma stałe miejsce zamieszkania w tym Państwie Członkowskim, uprawniony jest do roszczenia o zwrot wypłaconej sumy w drodze odszkodowania, od organu odszkodowawczego w Państwie Członkowskim, w którym prowadzi działalność zakład ubezpieczeń, który wystawil polisę stronie odpowiedzialnej.
(4) Na mocy art. 6 ust. 3 lit. a) czwartej dyrektywy wejście w życie art. 6 czwartej dyrektywy jest zastrzeżone zawarciem porozumienia między organami odszkodowawczymi ustanowionymi lub zatwierdzonymi przez Państwa Członkowskie w stosunku do ich funkcji, obowiązków i procedur dokonywania zwrotów.
(5) Wszystkie Państwa Członkowskie powołały organy odszkodowawcze odpowiedzialne za zapewnianie odszkodowań stronom poszkodowanym w przypadkach, określonych w art. 1 czwartej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych, jak przewidziano w art. 6. Porozumienie między tymi organami odszkodowawczymi zgodnie z tym przepisem zostało zawarte w dniu 29 kwietnia 2002 r. w Brukseli i przekazane Komisji Europejskiej w liście z dnia 19 lipca 2002 r. w nieprzekraczalnym terminie ustanowionym przez art. 10 ust. 3 tej samej dyrektywy.
(6) Art. 6 ust. 3 lit. b) wzywa Komisję do ustalenia daty, od której art. 6 czwartej dyrektywy staje się skuteczny, a Komisja stwierdziła, po konsultacji z Komitetem ds. Ubezpieczeń, zawarcie tego porozumienia.
(7) Zgodnie z art. 10 ust. 1 czwartej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych Państwa Członkowskie stosują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do jej wykonania przed dniem 20 stycznia 2003 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 grudnia 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| Frederik BOLKESTEIN | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 181 z 20.7.2000, str. 65.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.8.35 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2003/20/WE w sprawie stosowania art. 6 dyrektywy 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 maja 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych, zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG i 88/357/EWG |
| Data aktu: | 27/12/2002 |
| Data ogłoszenia: | 14/01/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 14/01/2003 |