Rozporządzenie 405/2003 dotyczące wspólnotowego monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 405/2003
z dnia 27 lutego 2003 r.
dotyczące wspólnotowego monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 284,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólnota staje się coraz bardziej zależna od zewnętrznych dostaw pierwotnych źródeł energii. Zgodnie z Zieloną Księgą "W kierunku strategii Unii Europejskiej bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię", przyjętą przez Komisję w dniu 29 listopada 2000 r., 50 % zapotrzebowania Wspólnoty na energię jest obecnie pokrywane przez przywóz, a liczba ta wzrośnie do blisko 70 % w 2030 r., jeśli obecne trendy zostaną utrzymane.

(2) Dywersyfikacja dostawców i źródeł energii jest głównym czynnikiem bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię. Dlatego istotne jest, aby Wspólnota posiadała system do celów monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich.

(3) Traktat EWWiS i środki wykonawcze do niego, w szczególności decyzja 77/707/EWWiS przedstawicieli rządów Państw Członkowskich Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, zebranych w Radzie, z dnia 7 listopada 1977 r. dotyczącej nadzoru Wspólnoty nad przywozem węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich(1), wygasła z dniem 23 lipca 2002 r.

(4) Decyzja Komisji nr 341/94/EWWiS z dnia 8 lutego 1994 r. wykonująca decyzję nr 3632/93/EWWiS ustanawiającą reguły wspólnotowe pomocy państwa dla przemysłu węglowego(2), umożliwiająca Komisji ustalenie ceny węgla pochodzącego z państw trzecich, przeznaczonego dla wielkich pieców oraz gromadzenie istotnych danych w sprawie zakupu węgla, węgla koksującego i koksu pochodzącego z państw trzecich, również wygasła z dniem 23 lipca 2002 r.

(5) Niezbędna dla właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego, w szczególności dla kontroli pomocy państwa udzielanej przemysłowi węglowemu Wspólnoty, jest informacja w sprawie cen orientacyjnych węgla pochodzącego z państw trzecich, przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej oraz węgla przeznaczonego dla przemysłu węgla.

(6) Dlatego niezbędne jest wprowadzenie wspólnotowej procedury informowania i konsultacji w sprawie kosztów zewnętrznych dostaw węgla kamiennego oraz cen orientacyjnych węgla przywożonego, przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej oraz dla przemysłu stalowego.

(7) Procedura ta wymaga oceny zagregowanych informacji z Państw Członkowskich, w regularnych odstępach czasu, w sprawie kosztów zewnętrznych dostaw węgla oraz cen węgla pochodzącego z państw trzecich przeznaczonego do wykorzystania w produkcji energii elektrycznej oraz w przemyśle stalowym. Zebrane informacje muszą umożliwiać porównanie zmian kosztów i cen importowych węgla stosowanych we Wspólnocie.

(8) Zgodnie z obecną praktyką, Państwa Członkowskie powinny nadal przekazywać Komisji ceny węgla pochodzącego z państw trzecich. Państwa Członkowskie mogą utrzymać swoje obecne systemy lub określić nowe procedury gromadzenia danych.

(9) Zebrane informacje oraz wyniki analiz prowadzonych przez Komisję muszą być publikowane na poziomie wspólnotowym, w celu zapewnienia przejrzystości rynku, jednakże w takiej formie, która nie umożliwi identyfikacji szczególnych przywozów lub poszczególnych spółek, po konsultacji między Państwami Członkowskimi i Komisją.

(10) Jeżeli Komisja stwierdzi jakiekolwiek nieprawidłowości lub brak spójności w otrzymanych danych, musi mieć możliwość uzyskania innych informacji z danego Państwa Członkowskiego.

(11) W celu przedstawienia wytycznych, zgodnie z zadaniami przydzielonymi Wspólnocie, w trakcie działań, jakie będą wykonywane przez wszystkich zainteresowanych oraz w celu określenia własnych działań, zgodnie z przepisami Traktatu, Komisja prowadzi nieprzerwane badania rynku paliw stałych oraz tendencji cenowych.

(12) Komisja musi publikować badania i informacje zebrane na podstawie niniejszego rozporządzenia, jednakże w takiej formie, która nie umożliwi identyfikacji szczególnych przywozów lub poszczególnych spółek. Komisja musi określić uzgodnienia dotyczące komunikatów.

(13) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z mocą wsteczną od dnia wygaśnięcia Traktatu EWWiS, w celu umożliwienia pełnego wykorzystania jego przepisów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia system monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie dostarczają Komisji informacji w sprawie przywozu węgla kamiennego oraz cen importowych produktów węglowych przeznaczonych do produkcji energii elektrycznej oraz dla przemysłu stalowego we Wspólnocie.

Informacje te są pozyskiwane poprzez agregowanie danych otrzymanych zgodnie z art. 4 i są przedstawiane w taki sposób, aby prezentowały, jak najdokładniej, obraz wspólnotowego rynku węgla.

Artykuł  3

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a) "przywóz węgla" oznacza każdą przesyłkę produktów węglowych pochodzących z państw trzecich i wwożonych na obszar celny Wspólnoty w celach innych niż tranzyt, które przeznaczone są do produkcji energii elektrycznej oraz zaopatrywania pieców koksowniczych Państw Członkowskich;

b) "cena importowa" oznacza cenę franco granica produktów węglowych wwożonych na obszar celny Wspólnoty, w oparciu o tonę ekwiwalentu węgla (twe) w przypadku węgla przeznaczonego do elektrowni oraz w oparciu o standardową jakość w przypadku węgla przeznaczonego do pieców koksowniczych.

Artykuł  4

Każda osoba lub przedsiębiorstwo przywożące jeden z produktów węglowych, określony w art. 5 z państw trzecich dostarcza Państwu Członkowskiemu, w którym ta osoba lub przedsiębiorstwo prowadzi działalność, istotne informacje w sprawie takiego przywozu.

Przywóz podzielony na partie z przyczyn dotyczących transportu musi być traktowany jako jedna przywożona przesyłka, jeśli objęty jest ceną jednolitą.

Jeżeli przywożona przesyłka danego produktu została zadeklarowana jako podzielona na kilka partii, a każda z nich jest objęta inną ceną, na każdą partię powinno dokonuje się odrębnego zgłoszenia.

Artykuł  5
1.
Dane charakteryzujące każdy przywóz produktów węglowych do Państw Członkowskich muszą zawierać:

a) oznaczenie rodzaju produktu węglowego;

b) ilość wyrażoną w tonach metrycznych oraz dodatkowo, dla węgla energetycznego średnią niskokaloryczną wartość węgla energetycznego;

c) w przypadku węgla do produkcji koksu określonego w ust. 2 lit. b): zawartość popiołu, wilgotności, substancji lotnych oraz siarki;

d) cenę faktycznie zapłaconą.

2.
Przekazywane są informacje w sprawie następujących produktów węglowych:

a) węgiel do produkcji energii elektrycznej i do elektrociepłowni;

b) węgiel do produkcji koksu w celach zaopatrzenia wielkich pieców przemysłu metalurgicznego.

3.
Państwa Członkowskie mogą zażądać, od swoich służb celnych, informacji koniecznych do wypełnienia zobowiązań wynikających z niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  6

Informacje, które Państwa Członkowskie są zobowiązane dostarczyć Komisji na podstawie art. 2, są przekazywane w terminie dwóch miesięcy od końca każdego okresu nie dłuższego niż sześć miesięcy. Informacje te są wynikiem zagregowanym, dla każdego rodzaju produktu węglowego, z danych otrzymywanych przez Państwa Członkowskie, od osób lub przedsiębiorstw. Informacje te obejmują, dla każdego produktu węglowego:

a) tonaż i charakterystykę dla harmonizacji określoną w art. 5 ust. 1 lit. b) i c);

b) ceny importowe.

Artykuł  7

Na podstawie informacji zebranych w wyniku stosowania niniejszego rozporządzenia, Komisja publikuje we właściwej formie:

a) co pół roku, zagregowane ceny na poziomie Wspólnoty, wszystkich przywozów węgla przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej lub do elektrociepłowni, z wyłączeniem należności celnych i podatków;

b) co pół roku, zagregowane ceny na poziomie Wspólnoty, wszystkich przywozów węgla przeznaczonego do produkcji koksu dla wielkich pieców, z wyłączeniem należności celnych i podatków;

c) w trakcie pierwszego kwartału każdego roku, sprawozdanie w sprawie wspólnotowego rynku paliw stałych dotyczące roku poprzedniego wraz z prognozą rynkową na rok bieżący.

Artykuł  8

Państwa Członkowskie i Komisja konsultują się wzajemnie, w regularnych odstępach czasu, na wniosek Państwa Członkowskiego lub z inicjatywy Komisji. Konsultacje te dotyczą w szczególności komunikatów określonych w art. 6 i 7.

Konsultacje organizowane są wspólnie z organizacjami międzynarodowymi i z państwami trzecimi, które wprowadziły podobne mechanizmy informacyjne.

Artykuł  9

Wszystkie informacje otrzymane przez Komisję w wyniku stosowania niniejszego rozporządzenia podlegają zasadom ustanowionym w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(3).

Państwa Członkowskie mogą powstrzymać się od przedkładania szczegółów odnoszących się do pojedynczych przedsiębiorstw.

Artykuł  10

Jeżeli Komisja stwierdzi jakiekolwiek nieprawidłowości lub brak spójności w informacjach przekazywanych przez Państwa Członkowskie, może poprosić o dostarczenie szczegółów dotyczących procedur obliczania lub oceny, na których oparte są zagregowane dane.

Artykuł  11

Komisja przyjmie przepisy wykonawcze do niniejszego rozporządzenia odnoszące się do formy, treści i innych cech komunikatów określonych w art. 2.

Artykuł  12

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 24 lipca 2002 r. i wygasa z dniem 31 grudnia 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lutego 2003 r.

W imieniu Rady
M. CHRISOCHOÏDIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 292 z 16.11.1977, str. 11. Decyzja zmieniona decyzją 85/161/EWWiS (Dz.U. L 63 z 2.3.1985, str. 20).

(2) Dz.U. L 49 z 19.2.1994, str. 1.

(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024