Rozporządzenie 405/2003 dotyczące wspólnotowego monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 405/2003
z dnia 27 lutego 2003 r.
dotyczące wspólnotowego monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 284,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólnota staje się coraz bardziej zależna od zewnętrznych dostaw pierwotnych źródeł energii. Zgodnie z Zieloną Księgą "W kierunku strategii Unii Europejskiej bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię", przyjętą przez Komisję w dniu 29 listopada 2000 r., 50 % zapotrzebowania Wspólnoty na energię jest obecnie pokrywane przez przywóz, a liczba ta wzrośnie do blisko 70 % w 2030 r., jeśli obecne trendy zostaną utrzymane.

(2) Dywersyfikacja dostawców i źródeł energii jest głównym czynnikiem bezpieczeństwa zaopatrzenia w energię. Dlatego istotne jest, aby Wspólnota posiadała system do celów monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich.

(3) Traktat EWWiS i środki wykonawcze do niego, w szczególności decyzja 77/707/EWWiS przedstawicieli rządów Państw Członkowskich Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali, zebranych w Radzie, z dnia 7 listopada 1977 r. dotyczącej nadzoru Wspólnoty nad przywozem węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich(1), wygasła z dniem 23 lipca 2002 r.

(4) Decyzja Komisji nr 341/94/EWWiS z dnia 8 lutego 1994 r. wykonująca decyzję nr 3632/93/EWWiS ustanawiającą reguły wspólnotowe pomocy państwa dla przemysłu węglowego(2), umożliwiająca Komisji ustalenie ceny węgla pochodzącego z państw trzecich, przeznaczonego dla wielkich pieców oraz gromadzenie istotnych danych w sprawie zakupu węgla, węgla koksującego i koksu pochodzącego z państw trzecich, również wygasła z dniem 23 lipca 2002 r.

(5) Niezbędna dla właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego, w szczególności dla kontroli pomocy państwa udzielanej przemysłowi węglowemu Wspólnoty, jest informacja w sprawie cen orientacyjnych węgla pochodzącego z państw trzecich, przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej oraz węgla przeznaczonego dla przemysłu węgla.

(6) Dlatego niezbędne jest wprowadzenie wspólnotowej procedury informowania i konsultacji w sprawie kosztów zewnętrznych dostaw węgla kamiennego oraz cen orientacyjnych węgla przywożonego, przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej oraz dla przemysłu stalowego.

(7) Procedura ta wymaga oceny zagregowanych informacji z Państw Członkowskich, w regularnych odstępach czasu, w sprawie kosztów zewnętrznych dostaw węgla oraz cen węgla pochodzącego z państw trzecich przeznaczonego do wykorzystania w produkcji energii elektrycznej oraz w przemyśle stalowym. Zebrane informacje muszą umożliwiać porównanie zmian kosztów i cen importowych węgla stosowanych we Wspólnocie.

(8) Zgodnie z obecną praktyką, Państwa Członkowskie powinny nadal przekazywać Komisji ceny węgla pochodzącego z państw trzecich. Państwa Członkowskie mogą utrzymać swoje obecne systemy lub określić nowe procedury gromadzenia danych.

(9) Zebrane informacje oraz wyniki analiz prowadzonych przez Komisję muszą być publikowane na poziomie wspólnotowym, w celu zapewnienia przejrzystości rynku, jednakże w takiej formie, która nie umożliwi identyfikacji szczególnych przywozów lub poszczególnych spółek, po konsultacji między Państwami Członkowskimi i Komisją.

(10) Jeżeli Komisja stwierdzi jakiekolwiek nieprawidłowości lub brak spójności w otrzymanych danych, musi mieć możliwość uzyskania innych informacji z danego Państwa Członkowskiego.

(11) W celu przedstawienia wytycznych, zgodnie z zadaniami przydzielonymi Wspólnocie, w trakcie działań, jakie będą wykonywane przez wszystkich zainteresowanych oraz w celu określenia własnych działań, zgodnie z przepisami Traktatu, Komisja prowadzi nieprzerwane badania rynku paliw stałych oraz tendencji cenowych.

(12) Komisja musi publikować badania i informacje zebrane na podstawie niniejszego rozporządzenia, jednakże w takiej formie, która nie umożliwi identyfikacji szczególnych przywozów lub poszczególnych spółek. Komisja musi określić uzgodnienia dotyczące komunikatów.

(13) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane z mocą wsteczną od dnia wygaśnięcia Traktatu EWWiS, w celu umożliwienia pełnego wykorzystania jego przepisów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejsze rozporządzenie ustanawia system monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie dostarczają Komisji informacji w sprawie przywozu węgla kamiennego oraz cen importowych produktów węglowych przeznaczonych do produkcji energii elektrycznej oraz dla przemysłu stalowego we Wspólnocie.

Informacje te są pozyskiwane poprzez agregowanie danych otrzymanych zgodnie z art. 4 i są przedstawiane w taki sposób, aby prezentowały, jak najdokładniej, obraz wspólnotowego rynku węgla.

Artykuł  3

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a) "przywóz węgla" oznacza każdą przesyłkę produktów węglowych pochodzących z państw trzecich i wwożonych na obszar celny Wspólnoty w celach innych niż tranzyt, które przeznaczone są do produkcji energii elektrycznej oraz zaopatrywania pieców koksowniczych Państw Członkowskich;

b) "cena importowa" oznacza cenę franco granica produktów węglowych wwożonych na obszar celny Wspólnoty, w oparciu o tonę ekwiwalentu węgla (twe) w przypadku węgla przeznaczonego do elektrowni oraz w oparciu o standardową jakość w przypadku węgla przeznaczonego do pieców koksowniczych.

Artykuł  4

Każda osoba lub przedsiębiorstwo przywożące jeden z produktów węglowych, określony w art. 5 z państw trzecich dostarcza Państwu Członkowskiemu, w którym ta osoba lub przedsiębiorstwo prowadzi działalność, istotne informacje w sprawie takiego przywozu.

Przywóz podzielony na partie z przyczyn dotyczących transportu musi być traktowany jako jedna przywożona przesyłka, jeśli objęty jest ceną jednolitą.

Jeżeli przywożona przesyłka danego produktu została zadeklarowana jako podzielona na kilka partii, a każda z nich jest objęta inną ceną, na każdą partię powinno dokonuje się odrębnego zgłoszenia.

Artykuł  5
1.
Dane charakteryzujące każdy przywóz produktów węglowych do Państw Członkowskich muszą zawierać:

a) oznaczenie rodzaju produktu węglowego;

b) ilość wyrażoną w tonach metrycznych oraz dodatkowo, dla węgla energetycznego średnią niskokaloryczną wartość węgla energetycznego;

c) w przypadku węgla do produkcji koksu określonego w ust. 2 lit. b): zawartość popiołu, wilgotności, substancji lotnych oraz siarki;

d) cenę faktycznie zapłaconą.

2.
Przekazywane są informacje w sprawie następujących produktów węglowych:

a) węgiel do produkcji energii elektrycznej i do elektrociepłowni;

b) węgiel do produkcji koksu w celach zaopatrzenia wielkich pieców przemysłu metalurgicznego.

3.
Państwa Członkowskie mogą zażądać, od swoich służb celnych, informacji koniecznych do wypełnienia zobowiązań wynikających z niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  6

Informacje, które Państwa Członkowskie są zobowiązane dostarczyć Komisji na podstawie art. 2, są przekazywane w terminie dwóch miesięcy od końca każdego okresu nie dłuższego niż sześć miesięcy. Informacje te są wynikiem zagregowanym, dla każdego rodzaju produktu węglowego, z danych otrzymywanych przez Państwa Członkowskie, od osób lub przedsiębiorstw. Informacje te obejmują, dla każdego produktu węglowego:

a) tonaż i charakterystykę dla harmonizacji określoną w art. 5 ust. 1 lit. b) i c);

b) ceny importowe.

Artykuł  7

Na podstawie informacji zebranych w wyniku stosowania niniejszego rozporządzenia, Komisja publikuje we właściwej formie:

a) co pół roku, zagregowane ceny na poziomie Wspólnoty, wszystkich przywozów węgla przeznaczonego do produkcji energii elektrycznej lub do elektrociepłowni, z wyłączeniem należności celnych i podatków;

b) co pół roku, zagregowane ceny na poziomie Wspólnoty, wszystkich przywozów węgla przeznaczonego do produkcji koksu dla wielkich pieców, z wyłączeniem należności celnych i podatków;

c) w trakcie pierwszego kwartału każdego roku, sprawozdanie w sprawie wspólnotowego rynku paliw stałych dotyczące roku poprzedniego wraz z prognozą rynkową na rok bieżący.

Artykuł  8

Państwa Członkowskie i Komisja konsultują się wzajemnie, w regularnych odstępach czasu, na wniosek Państwa Członkowskiego lub z inicjatywy Komisji. Konsultacje te dotyczą w szczególności komunikatów określonych w art. 6 i 7.

Konsultacje organizowane są wspólnie z organizacjami międzynarodowymi i z państwami trzecimi, które wprowadziły podobne mechanizmy informacyjne.

Artykuł  9

Wszystkie informacje otrzymane przez Komisję w wyniku stosowania niniejszego rozporządzenia podlegają zasadom ustanowionym w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(3).

Państwa Członkowskie mogą powstrzymać się od przedkładania szczegółów odnoszących się do pojedynczych przedsiębiorstw.

Artykuł  10

Jeżeli Komisja stwierdzi jakiekolwiek nieprawidłowości lub brak spójności w informacjach przekazywanych przez Państwa Członkowskie, może poprosić o dostarczenie szczegółów dotyczących procedur obliczania lub oceny, na których oparte są zagregowane dane.

Artykuł  11

Komisja przyjmie przepisy wykonawcze do niniejszego rozporządzenia odnoszące się do formy, treści i innych cech komunikatów określonych w art. 2.

Artykuł  12

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 24 lipca 2002 r. i wygasa z dniem 31 grudnia 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 lutego 2003 r.

W imieniu Rady
M. CHRISOCHOÏDIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 292 z 16.11.1977, str. 11. Decyzja zmieniona decyzją 85/161/EWWiS (Dz.U. L 63 z 2.3.1985, str. 20).

(2) Dz.U. L 49 z 19.2.1994, str. 1.

(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.62.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 405/2003 dotyczące wspólnotowego monitorowania przywozu węgla kamiennego pochodzącego z państw trzecich
Data aktu: 27/02/2003
Data ogłoszenia: 06/03/2003
Data wejścia w życie: 06/03/2003, 01/05/2004, 24/07/2002