Rozporządzenie 247/2003 przyjmujące specyfikację modułu ad hoc 2004 dotyczącego organizacji i rozkładu czasu pracy wprowadzonego rozporządzeniem Rady (WE) Nr 577/98

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 247/2003
z dnia 10 lutego 2003 r.
przyjmujące specyfikację modułu ad hoc 2004 dotyczącego organizacji i rozkładu czasu pracy wprowadzonego rozporządzeniem Rady (WE) Nr 577/98

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) Nr 577/98 z dnia 9 marca 1998 r. w sprawie organizacji badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej we Wspólnocie(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2104/2002(2), w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 246/2003(3) przyjmujące program modułów ad hoc, obejmujący lata 2004-2006, dla badania reprezentacyjnego dotyczącego siły roboczej zawiera moduł ad hoc dotyczący organizacji pracy i rozkładu czasu pracy.

(2) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 577/98 szczegółowy wykaz informacji, które należy zebrać w module ad hoc, należy sporządzić co najmniej 12 miesięcy przed początkiem okresu referencyjnego dla tego modułu.

(3) W celu zapewnienia adekwatnej oceny postępu w ramach filarów przewidzianych wytycznymi polityki zatrudnienia, a w szczególności w ramach filaru trzeciego wspierającego zdolności przystosowania firm i ich pracowników, w tym w zakresie jakości pracy, Państwa Członkowskie i Komisja(4) potrzebują porównywalnych strukturalnych danych statystycznych.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się szczegółowy wykaz informacji, które należy zebrać w roku 2004 przy pomocy modułu ad hoc ustanowionego w Załączniku.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lutego 2003 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 77 z 14.3.1998, str. 3.

(2) Dz.U. 324 z 29.11.2002, str. 14.

(3) Dz.U. L 34 z 11.2.2003, str. 3.

(4) Dz.U. L 60 z 1.3.2002, str. 60.

ZAŁĄCZNIK

BADANIE SIŁY ROBOCZEJ

Specyfikacja modułu ad hoc dla roku 2004 dotyczącego organizacji i rozkładu czasu pracy

1. Państwa Członkowskie i regiony, których kwestia dotyczy: wszystkie.

2. Zbierane dane dotyczą tylko pracy głównej.

3. Zmienne będą kodowane następująco:

Kolumna Kod Wyszczególnienie Filtry, uwagi
209 Możliwość decydowania o własnych metodach pracy i rozkładzie czasu pracy (fakultatywnie dla Niemiec) C26 = 1,2
1 Osoba może decydować o sposobie wykonania pracy
2 Osoba może decydować o czasie wykonania pracy
3 Osoba może decydować o sposobie i czasie wykonania pracy
0 Osoba nie może decydować o sposobie i czasie wykonania pracy
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
210 Praca dla jednego zleceniodawcy (fakultatywnie dla Niemiec) C26 = 2 lub C26 = 1 i C34_35 < 10
1 Pracuje regularnie tylko dla jednego klienta lub zleceniodawcy
0 Pracuje regularnie dla jednego klienta lub zleceniodawcy
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
211_212 Godziny nadliczbowe w tygodniu referencyjnym C26 = 3
... Liczba godzin nadliczbowych
99 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
213_214 Płatne godziny nadliczbowe w tygodniu referencyjnym C213_214 ≤ C211_212;
00 Brak płatnych godzin nadliczbowych lub godzin nadliczbowych C213_214 = 00 jeśli C211_212 = 00
... Liczba płatnych godzin nadliczbowych
99 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
215 Systemy pracy zmianowej C204 = 1
1 Ciągła praca zmianowa, zwykle system czterozmianowy
2 Półciągła praca zmianowa, zwykle system trzyzmianowy
3 System dwuzmianowy: dwie zmiany w ciągu dnia
4 Czasami zmiana nocna, czasami dzienna
6 Inny rodzaj zmian
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
216 Stałe/ruchome godziny pracy C26 = 3
1 Ustalony początek i koniec dnia pracy
2 Zróżnicowane godziny pracy, określone granice początku/końca dnia pracy
3 Godziny pracy gromadzone w ramach kredytu godzin z możliwością odebrania wyłącznie wolnych godzin
4 Godziny pracy gromadzone w ramach kredytu godzin z możliwością odebrania wolnych dni (oprócz odbioru wolnych godzin)
5 Początek i koniec dnia pracy zgodny z indywidualnymi ustaleniami
6 Możliwość ustalania własnego harmonogramu pracy (brak formalnych ograniczeń)
7 Inne
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
217 Godziny pracy w roku (fakultatywnie dla Niemiec) C26 = 3 i C216 ≠ 6
1 Osoba ma podpisaną umowę określającą liczbę godzin pracy w roku
0 Osoba nie ma podpisanej umowy określającej liczbę godzin pracy w roku
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
218 Praca na wezwanie (fakultatywnie dla Niemiec i Portugalii) C26 = 3 i C204≠ 1
1 Osoba stawia się w pracy tylko na wezwanie
0 Inne
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
219 Wzorzec czasu pracy w niepełnym wymiarze godzin w porównaniu z pełnym wymiarem C46 = 2-8
1 Mniej godzin dziennie
2 Pół dnia mniej na tydzień
3 Mniej dni w tygodniu
4 Mniej godzin dziennie i mniej dni w tygodniu
5 Co drugi tydzień
6 Inne
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
220 Możliwość pracy w ruchomych godzinach w tygodniu referencyjnym (fakultatywnie dla Niemiec, Włoch, Finlandii, Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa) C24 = 1 i C26 = 3 i C58 ≠ 1 i C216 = 1-4
1 [C216 = 3,4] osoba zmniejszyła swój kredyt godzin
2 [C216 ≠ 3,4] osoba wzięła kilka godzin wolnych (bez konieczności brania urlopu)
3 [C216 ≠ 4] osoba wzięła pół dnia wolnego, jeden lub więcej dni wolnych
4 Osoba zmniejszyła swój bilans kredytu godzin lub wzięła kilka godzin wolnych oraz również wzięła wolne pół dnia, dzień lub więcej dni wolnych (w różne dni tygodnia)
5 [C216 = 3,4] osoba chciała wykorzystać swój kredyt godzin, ale nie mogła (i nie wzięła urlopu)
6 [C216 ≠ 3,4] osoba chciała wziąć kilka godzin wolnych, pół dnia lub jeden albo więcej dni wolnych, ale nie mogła
7 Inne (godziny faktycznie przepracowane ≥ godziny według umowy, przymusowy urlop z przyczyn zakładu pracy itp.)
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
221 Dogodność rozkładu czasu pracy w kontekście osobistej sytuacji życiowej (fakultatywnie dla Niemiec) C204 = 1 lub C218 = 1
1 Praca zmianowa odpowiada osobistej sytuacji życiowej
2 Praca na wezwanie odpowiada osobistej sytuacji życiowej
0 Praca zmianowa lub praca na wezwanie nie odpowiada osobistej sytuacji życiowej
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
222 Dogodność rozkładu czasu pracy w kontekście osobistej sytuacji życiowej (fakultatywnie dla Niemiec) C205, C206, C207, C208 = 1,2 i C204 = 3,9, i C218 = 0,9
1 Praca wieczorem, nocą lub podczas weekendu odpowiada osobistej sytuacji życiowej
3 Praca wieczorem, nocą lub podczas weekendu nie odpowiada osobistej sytuacji życiowej
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi
Kody odnoszą się do Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1575/2000 (Dz.U. L 181 z 20.7.2000, str. 16)

4. Zmienne dotyczące pracy na zmiany, wieczorem, pracy w soboty i niedziele, które umieszczone są w kolumnach 204-208 w Załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1575/2000 dotyczącego kodowania, które ma być używane przy przesyłaniu danych od roku 2001, muszą być zbadane w 2004 dla tego samego okresu referencyjnego, co moduł ad hoc określony w art. 1 niniejszego rozporządzenia.

5. Zmienna dotycząca pracy zmianowej ma być kodowana następująco:

204 Praca zmianowa C26 = 3
1 Osoba pracuje na zmiany
3 Osoba nie pracuje na zmiany
9 Nie dotyczy
puste Brak odpowiedzi

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.34.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 247/2003 przyjmujące specyfikację modułu ad hoc 2004 dotyczącego organizacji i rozkładu czasu pracy wprowadzonego rozporządzeniem Rady (WE) Nr 577/98
Data aktu: 10/02/2003
Data ogłoszenia: 11/02/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 18/02/2003